Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-09-2010, 12:10   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Lufthansa Novembertur til TLV

Som jeg skriver i diverse andre tråder skal jeg og noen til på en liten ferie til TLV i november. Vi benyttet oss av LH's tilbud og fikk t/r SVG-FRA-TLV for 5592.- for to voksne i økonomiklasse. Torsdag-tirsdag.

Selv om LHs 747 er ikke den beste fuglen hva gjelder komfort, valgte vi formiddagsavgangen fra FRA på utreise pga. mer gunstig ankomsttid i TLV. A340-300 på returen hjem med avreise ti på fem om morgenen.

Er det noen her som har erfaring med reiser til Israel? Vi vet jo at Israel ikke er det tryggeste landet å reise til men TLV er jo ikke Jerusalem. Så vi satser på å kose oss å ha det fint.

Vi er to stk i reisefølget som er over gjennomsnittet flyinteresserte og jeg må innrømme at det hadde vært sjef med en eller annen form for dagstur enten domestic eller i midtøsten med fly. Er det noen som har peiling på billige billetter domestic eller intra-midtøsten. Er det mulig å la seg gjøre eller blir det for hasardiøst med en dagstur til f.eks AMM eller noe? Har sett på CAI hos WIAS men der fant jeg ikke så mange muligheter.

Ellers noe annet spennende flyrelatert? Finnes det et flymuseum i TLV?


Edit: Forøvrig ble jeg ganske så facinert av at LH sendte meg noen kalenderfiler som automatisk la seg inn i kalenderen min. Nydelig hva slike ting kan bety...

Last edited by Twin Otter; 16-09-2010 at 12:53.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 16:19   #2
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Novembertur til TLV

Om det er flymuseum i TLV vet jeg ikke, men det finnes et ute i ørkenen. Men Israel er jo ikke så stort, så er sikkert mulig å komme seg dit.

http://www.davidpride.com/Aviation/IAF/IAF_Main.htm
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 16:22   #3
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Novembertur til TLV

Er visst et i Haifa og.

http://www.aviationmuseum.eu/World/M...ort_Museum.htm
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2010, 06:18   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Novembertur til TLV

Jeg floey med Arkia fra en lokal flyplass som ligger omtrent i Tel Aviv. Det var med en DHC-7 ned til feriebyen Eilat ved Roedehavet.
Tror de har pensjonert den flytypen fra service nu.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2010, 06:45   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Novembertur til TLV

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Jeg floey med Arkia fra en lokal flyplass som ligger omtrent i Tel Aviv. Det var med en DHC-7 ned til feriebyen Eilat ved Roedehavet.
Tror de har pensjonert den flytypen fra service nu.
Jepp. Jeg har sett på muligheten for en dagstur til ETH når vi er der nede. Dash 7 er ute av trafikk ja. Arkia har erstattet de med ATR 72 og flyr dit fra både TLV og SDV.

I tillegg flyr EL AL dit med 737-700 og et selskap som heter Israir Airlines flyr dit med en mix at A320 og ATR.

Får høre litt med reisefølget. Mulig jeg og min flygale venn kan ta oss en dagstur?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 23:21   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Novembertur til TLV

Da er det tre uker til avreise. Gleder meg til å fly LH igjen. Vi trodde lenge det ville bli A346 på returen men som antatt har det vært 343 på LH691 siden vinterprogrammet slo inn 1.11. Ingen big deal for meg egentlig siden jeg ikke har flydd A340 før uansett.

Vi skal forresten bo på Alexander Suites Hotel. Ser ganske digg ut i grunn!

Last edited by Twin Otter; 04-11-2010 at 23:24.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 23:54   #7
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,750
Default Re: Novembertur til TLV

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Tror de har pensjonert den flytypen fra service nu.
Noen fløy ihvertfall DHC-7 til Eilat i høstferien!!
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 00:28   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: Novembertur til TLV

Dagstur til Amman er nok ikke mulig. Fra Jerusalem er det kun 70 km til Amman, men p.g.a. grensekontroll tar dette adskillelige timer. Grensen (Allenby/King Hussein) er heller ikke aapen doegnet rundt. Men med en overnatting gaar det bra, men taalmodighet boer medtas. I Jordan er Petra et absolutt must. Dere boer derimot definitivt faa med dere Jerusalem, det er kun 45 minutters biltur fra Tel Aviv. Vil dere fly innenriks kan dere ta fly fra Tel Avivs lokalflyplass (Sde Dov) til Haifa. Jeg har ikke floyet denne strekningen, men det kan ikke ta saerlig lang tid. Doedehavet paa enten israelsk eller jordansk side er ogsaa en opplevelse. Jeg har kun duppet i vannet som en kork paa jordansk side, men det er badesteder paa den israelske siden ogsaa (baade paa den okkuperte Vestbredden og i selve Israel).
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 01:11   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Novembertur til TLV

Vi dropper foreløpig Haifa, Amman og Eilat. Prioriterer heller en skikkelig tur til Jerusalem. Og så ser vi hva ellers vi får tid til. Vi skal jo slappe av også----
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 03:15   #10
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: Novembertur til TLV

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Vi dropper foreløpig Haifa, Amman og Eilat. Prioriterer heller en skikkelig tur til Jerusalem. Og så ser vi hva ellers vi får tid til. Vi skal jo slappe av også----
Høres lurt ut, et par turer til strendene i Tel Aviv burde dere klare.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 03:41   #11
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Novembertur til TLV

Heisann.

Sett av en hel dag i Jerusalem, det er utrolig å gå rundt i gamlebyen med alle bodene som selger suvenirer og annet. Bare husk å prute villt og hemningsløst. Synes selgeren at du har gjort en god jobb, så blir du invitert inn på bakrommet for te eller kaffe. Ta turen innom Klippe-moskeen også, den er et syn som bør sees fra innsiden når du først er på de trakter.

Er du nede ved Dødehavet, er det et must å ta taubanen opp på Masada. Gå gjerne ned langs den gamle løypa, men husk godt fottøy.

Skal du ta en fin tur for å bade, reis 20 min nordover fra Tel Aviv til Netanya, en utmerket badeby med flotte strender. Går du innom Diamanthuset i Netanya, kan du gjøre et røverkjøp på en utmerket ring til din bedre halvdel. Er du innom en liten bar som heter Tahiti i denne byen, tror jeg du som den eneste plassen i Israel får egg og bacon om du ønsker det.

Om du er villig til å reise enda litt lengre nord og litt inn i landet er Tiberias og Genesaretssjøen verdt et besøk. Dette er og under havets overflate, og jeg har alltid lurt på hva høydemålerne til jagerflyene som av og til flyr rimelig lavt der viser.

Det Israelske flyvåpnets museum ikke så langt fra Jerusalem er vel verdt et besøk.

Det ligger en liten by litt nord for havnebyen Haifa (husker desverre ikke i farten hva den heter), men der kan du f.eks rusle rundt i Sigurd Jorsalfars Street

Ha en hyggelig reise, og husk at når du skal hjem fra Ben Gurion, vær ute i veldig god tid. 4 timer kan være lurt, for det er utrolig hvilken sjekk du må igjennom før utreise. Ha også tunga rett i munnen når de spør og graver hvor du har vært, hva du har gjort, hvem du har møtt osv.


Last edited by Piddien; 05-11-2010 at 03:47.
Piddien is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
På novembertur til California -en rapport fra de bakre gemakker Yeager TripReports 21 05-01-2018 01:09
Thomas Cook Scandinavia - Charter til TLV? Airbus 330 Småprat 2 26-08-2016 18:06
"Dramatikk" på LH til FRA og TLV viking01 TripReports 3 03-06-2013 11:02
SAS starter CPH-TLV krølle Flyforum 21 11-06-2012 04:11
En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY. Farmer TripReports 51 27-03-2009 12:11


All times are GMT +2. The time now is 12:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.