Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2010, 22:23   #1
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
USA Feilstavet billett og passregler --> Innreise til USA

God kveld forumister,

Jeg skal til USA den 7. mai (reiserute i signaturen). Siden jeg er rullestolbruker har jeg med to assistener.

Den ene assistenten er svensk statsborger, og ha naturlig nok et svensk pass. Da jeg så passet hennes, så jeg at passbildet hennes var tatt på skrå mot ansiktet, hvor kun hele høyre kinn og øre vises. Er det forskjell på hvordan man tar passbilde i Sverige kontra Norge? Enda viktigere, vil hun slippe inn i USA på ORD?

I tillegg avviker navnet hennes på passet i forhold til det som står på billetten, ordner SAS dette om jeg ringer dem, eller må dette fikses på andre måter?

Også mitt navn avviker, i passet mitt står det på den maskinlesbare delen FAGERHEIM>BJOERN>ESPEN
I billetten står det Bjoernespen Fagerheim, altså uten mellomrom mellom for- og mellomnavn. I følge SAS var dette en begrensning i bookingsystemet som umuliggjorde mellomrommet. Vil dette gi problemer i passkontrollen?

Takknemlig for alle svar.
Ha en fin fredagskveld alle sammen
__________________
Bjørn Espen Fagerheim

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2010, 23:02   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Feilstavet billett og passregler --> Innreise til USA

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
. Da jeg så passet hennes, så jeg at passbildet hennes var tatt på skrå mot ansiktet, hvor kun hele høyre kinn og øre vises. Er det forskjell på hvordan man tar passbilde i Sverige kontra Norge? Enda viktigere, vil hun slippe inn i USA på ORD?
Det er forskjellige policies på dette rundt omkring i verden, men så lenge hun først har et pass i hånden, spiller det ingen rolle hvordan bildet er, sånn grensepasseringsmessig sett.

Quote:
I tillegg avviker navnet hennes på passet i forhold til det som står på billetten, ordner SAS dette om jeg ringer dem, eller må dette fikses på andre måter?
Man sender en APIS-melding før avgang, og denne inneholder det korrekte navnet. Men er det f.eks. forskjellig etternavn, kan hun ha et problem. Er det som under, går det greit.

Quote:
Også mitt navn avviker, i passet mitt står det på den maskinlesbare delen FAGERHEIM>BJOERN>ESPEN
I billetten står det Bjoernespen Fagerheim, altså uten mellomrom mellom for- og mellomnavn. I følge SAS var dette en begrensning i bookingsystemet som umuliggjorde mellomrommet. Vil dette gi problemer i passkontrollen?
Enkelt: Nei.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 21:24   #3
Doll
ScanFlyer Blue
 
Doll's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ukraina/Norge
Posts: 280
Default Re: Feilstavet billett og passregler --> Innreise til USA

Da jeg fornyet passet mitt i 2005, var det også i Norge en ny regel om at bildet skulle taes på skrå slik at nesens profil, og det ene øret skulle vises tydelig, men denne regelen gikk man ganske raskt bortfra. Så året etter da min datter skulle ha pass, skulle bildet taes rett forfra.
Har ikke passert grensekontrollen i USA, Men jeg har aldri hatt problemer med mitt skråbilde andre steder.
Doll is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fikk ikke stempel i pass ved innreise til USA Ståle Reiseforum 21 02-11-2012 19:55
T/R-billett, uten å dra hjem (til USA) LN-GAB Reiseforum 10 27-08-2012 00:16
Innreise til USA kjeng Reiseforum 1 28-12-2010 14:04
forelegg og innreise til usa? hellbilly Reiseforum 6 11-10-2009 11:08
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 11:23


All times are GMT +2. The time now is 00:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.