Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-11-2008, 22:36   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Star Alliance En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Da var det tid for en liten tripreport igjen fra den reisende bondesønn fra det høye nord.

Denne gangen blir det en relativt hektisk 10.dagerstur som tar meg via London til Beirut, deretter direkte til Los Angeles via London, og til slutt tilbake igjen via London igjen.

Etter en heldag på kontoret var det direkte opp på flyplassen for første etappe:

WF733/12nov08 MJF-TRD Dash 8-100 LN-WIE sete 3B
Det er en befriende enkel affære å starte reisen på en kortbaneflyplass.
Avreise fra kontoret i sentrum kl 1620, og ferdig innsjekket med bagasje og sikkerhetskontroll 1635. På en måte er man jo litt bortskjemt med å ha det enkelt og nært.
WF733 var noe forsinket i dag grunnet de-icing i Bodø, og med litt halvruskete vær var det ikke mulighet til å ta inn denne forsinkelsen.
Avgang 25 minutter sen, etter en som vanlig rask turnaround på Mosjøen.
Selve turen nedover var uten de store kulinariske opplevelsene, men fikk da kjøpt meg en iskaffe og en nøtteblanding som en sulten mage fikk jobbe med.
Bra belegg som vanlig på denne avgangen, hvor mesteparten av de reisende skulle videre til Oslo med SAS kl 1820.
Bra informasjon fra styrhuset og om årsak til forsinkelsen, og også bra informasjon om forbindelsen videre. Ettersom vi ikke skulle lande før 1825 fikk vi tidlig beskjed om at alle som skulle videre var overført til neste avgang med SAS kl 1850, og at denne gikk fra gate 31, var det lite pes og stress når vi landet.
Etter min mening veldig greit håndtert når man nå først har en liten værmessig forsinkelse som dette.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2008, 01:04   #2
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
SAS Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

SK379/12nov08 TRD-OSL B737-700 LN-RRM sete 5F

Ettersom landingen med WF733 var noe sen, var alle som skulle videre booket om til neste avgang som skulle ha avgang bare 25 minutter senere. SMS med ny fly-info kom så snart jeg slo på telefonen igjen, slik at dette fungerte som tenkt.
Ombordstigningen var allerede godt i gang når jeg kom til utgangen, og det var bare å spasere rett ombord og finne mitt sete. God plass på denne avgangen, og jeg fikk en 3-seter alene.
Også denne avgangen var helt på det jevne fra SAS. Avgang på rutetid, og de kom raskt i gang med servering. Lot meg friste av en enkel kopp svart kaffe, og var da fornøyd med det på denne korte turen.
Landet fra syd i tett tåke etter hva jeg kunne bedømme. Ikke mye å se ved taxing inn til terminalen, så her var det vel ikke så veldig mye å gå på ?
Dagens store positive overraskelse var at kofferten var på båndet som nummer 2, 12 minutter etter at flyet stoppet ved gate 11. Priority tag virket tilsynelatende akkurat som den skulle denne gangen.
Etter en kjapp tur innom SGS sitt billettkontor i avgangshallen for å hente min papirbillett for BMI reisen til Beirut i morgen, var det bare å spasere over til SAS hotellet hvor jeg sitter nå.
Nå blir det noen timer på øyet før jeg fortsetter med SAS til Heathrow i morgen tidlig, hvor jeg får testet ut SAS sitt Biz produkt, og som en fin avslutning på dagen med BMI sitt biz-produkt med 2+2 seating og forhåpentligvis god mat og drikke. Kameraet er ladet, og bilder skal komme også.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2008, 01:06   #3
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Ja, bra at de ser litt fremover.. Spesielt når det gjelder så mange. Spent på mer rapport! God tur!!
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2008, 02:00   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Dagens store positive overraskelse var at kofferten var på båndet som nummer 2, 12 minutter etter at flyet stoppet ved gate 11. Priority tag virket tilsynelatende akkurat som den skulle denne gangen.
Fløy en tur på Happy OSL-TRD-OSL forrige uke, dvs uten pri-tag. Bagen på båndet som nr 2 i TRD og nr 10 i OSL. Utrolig lite konsekvent service fra den kanten

Ser frem til fortsettelsen, BEY er jo et sjeldent reisemål for dette forumets deltakere.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2008, 03:28   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Gleder meg til aa se baade rapport og bilder fra BMIs nye mid haul business med A321!

God tur.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2008, 01:09   #6
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Da var jeg framme på hotellet i Beirut, etter å ha reist med STAR partnerne SAS og BMI i biz OSL-LHR-BEY. Flere detaljer med bilder senere, men kan vel allerede nå avsløre at BMI ikke levde opp til forventningene Tommy777 hadde skapt
Overlevde også taxituren fra flyplassen og inn til hotellet i en gammel sliten Mercedes med en kjederøykende Libaneser som kjørte som om bilen var stjålet. Men, jeg fikk da i det minste sitte i baksetet og slapp på bli pakket inn i bagasjerommet ....
Nå er det kvelden her. Skal tidlig opp i morgen, og får vel ta flere detaljer når det blir tid og stunder til det.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2008, 16:28   #7
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

SK803/13nov OSL-LHR B737-800 LN-RPM Sete 2A

Etter en natts god søvn på Radisson SAS på flyplassen var det bare å spasere de få minuttene over til terminalen i vakkert og klart høstvær.
Gardermoen bare er og blir en genial flyplass, ved at det er så korte avstander, som gjør at alt tar kort tid.
Gikk fra hotellet kl 0710,sjekket inn på Star Gold skranken hvor det bare var en passasjer foran meg i køen.
Jeg hadde separat billett videre til Beirut, men fikk uten noen som helst problemer sjekket bagasjen hele veien fram.
Innsjekkingen ble unnagjort på noen få minutter, og kl 0720 passerte jeg Fast Track og observerte at de hadde satt Go to Gate for denne avgangen.
Jeg hoppet over loungen denne gangen og gikk nedover utlandsterminalen for å komme meg ombord til en bedre frokost.
Boarding hadde akkurat startet når jeg kom dit, fikk stor klem av en gammel kollega fra min ungdomstid på Fornebu. Henne hadde jeg jammen ikke sett på snart 20 år gitt.

Alle passasjerer var ombord 10 minutter før avgangstid, og her så det hele meget lovende ut. Nesten fullt fly i dag , i alle klasser.
Men, så skulle det ikke bli. På avgangstid kommer kapteinen på høytaleren og meddeler at de har et Computerproblem, som gjør at vi vil få minst 20 minutter forsinkelse.
Hele databasen måtte tydeligvis lastes inn på nytt. Vel, for min del var ikke dette noe problem, da jeg hadde flere timer til neste avgang fra LHR.
Etter 15 minutters venting kom det ny beskjed. De hadde problemer med overføring av data, og måtte ha assistanse fra teknisk avdeling, slik at ny avgangstid var ventet kl 0830.
Grei og meget informativ annonsering fra kapteinen, men absolutt ingen av kabinbesetningen var å se i denne perioden. De holdt seg i gally foran, og det forundret meg litt.
Tekniker ankom ganske raskt, og litt over 0830 kunne kapteinen gledesstrålende meddele at nå var alt i orden, og at de gjorde seg klare for oppstart, og han beklaget forsinkelsen på alle mulige måter.
Nå kom kabinbesetningen til syne, sikkerhetsdemo etc ble gjennomført, og vi rullet 0846, 51 minutter etter rutetid.
Vel oppe i luften var servicenivået foran i biz-kabinen upåklagelig. Hot towel så snart vi var et stykke oppe i luften, etterfulgt av en meget velsmakende frokost. Jeg hadde hoppet over hotellfrokosten i dag, så jeg kjente at det var på tide med litt mat.
Dagens rett var omelett med skinke, tomat og pølser til, samt flere runder med gode og varme rundstykker.
Selve flyturen gikk uten noen nevneverdige begivenheter. Servicen når vi først kom oss i lufta var helt upåklagelig og med vanlig god SAS kvalitet med oppmerksomt og trivelig besetning. Inntrykket av en noe dårlig start tok de inn igjen!
Flytiden var rimelig kort, og vi passerte rett over London City Airport på innflygingen. Landingen var faktisk ikke mer enn ca 10 min etter rutetid.
Men, vel nede på bakken var det ikke flere ledige gater, og vi ble taxende rundt litt før vi kom inn til en annen gate.
SQ sin store bamse av en A380 taxet vi "under" hele tre ganger før vi kom dit vi skulle bl.a.
AA har også en stor tilstedeværelse på LHR. Kunne telle ikke mindre en 7 AA-maskiner parkert der når vi landet.
Vel framme var det tid for terminalbytte til terminal 1, som BMI m.f Star partnere bruker. Dette var en meget smidig affære som foregikk airside.
De hadde en egen dedikert buss som brukte under 5 minutter mellom terminalene, og vel framme der var det rett inn i den helt ny Star Alliance loungen som åpnet på sensommeren i år.
Dette er en lounge som etter min mening er bedre enn både SAS-loungen og SQ-loungen på terminal 3.
Store områder, med masse kriker og kroker hvor man kan sette seg uforstyrret ned. 2 store buffeter, med flere retter varm mat og for de som må ha alkohol var det et stort utvalg av både svakt og sterkt.

Også fritt og franko WLAN trekker opp.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	13nov OSL.jpg
Views:	1087
Size:	34.3 KB
ID:	20439   Click image for larger version

Name:	frokost SK803 13nov08.jpg
Views:	1101
Size:	69.3 KB
ID:	20440   Click image for larger version

Name:	SK803 13nov at OSL.jpg
Views:	1095
Size:	38.4 KB
ID:	20441   Click image for larger version

Name:	Overhead LCY 13nov08.jpg
Views:	1088
Size:	47.3 KB
ID:	20442   Click image for larger version

Name:	SQ A380 3 LHR 13nov08.jpg
Views:	1081
Size:	45.3 KB
ID:	20443  

Click image for larger version

Name:	SQ A380 2 LHR 13nov08.jpg
Views:	189
Size:	39.5 KB
ID:	20444   Click image for larger version

Name:	SQ A380 LHR 13nov08.jpg
Views:	170
Size:	37.7 KB
ID:	20445   Click image for larger version

Name:	Star lounge LHR T3 13nov08.jpg
Views:	184
Size:	59.6 KB
ID:	20446   Click image for larger version

Name:	Star lounge T1 LHR 13nov08 2.jpg
Views:	150
Size:	46.9 KB
ID:	20447   Click image for larger version

Name:	AA samling LHR 13nov08.jpg
Views:	154
Size:	38.4 KB
ID:	20448  

__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci


Last edited by Farmer; 16-11-2008 at 23:27.
Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 00:15   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

BD997/13nov LHR-BEY A320-200 G-MEDE Sete 4A

Etter noen timer med behagelig venting i den nye Star loungen var det tid for å begi seg mot utgangen til BD997 som går fra London til Khartoum, men mellomlanding i Beirut. Over 20 år siden jeg sist var i denne byen, slik at for en gangs skyld kjente jeg et bittelite snev av reisefeber.

Stoppet noen minutter i BMI sin lounge ved gate 14, men denne var direkte dårlig sammenlignet med den nye loungen.

Dagens maskin var G-MEDE, som skulle vise seg å ha et noe slitt interiør, selv om utsiden da ser helt OK ut!



Vel ombord var det ingen kabincrew å se som vanlig i galley som mottakskomitè. Alle var lenger bak i flyet hvor de styrte med noen Sudanesere som ikke helt hadde fått med seg dette med forhåndsbestemt sete...
Men, jeg fant da mitt sete selv jeg, og de har 2+2 config i business.



Det er ingen ting å si på benplassen, slik at man skal ha alvorlig store never for at knyttnevetesten ikke skal være bestått.




Etter noe styr lenger bak i flyet var avgangstiden passert uten at det ble annonsert noe. Ca 10 min etter oppsatt avgangstid kom kapteinen på høytaleren og meddelte at det manglet 2 passasjerer som skulle til Khartioum, og at han ikke ville ta av før bagasjen var funnet og tatt av. Et klokt valg, men som resulterte i 35 minutter forsinkelse.

Fortsatt var det ikke noe interesse å spore hos kabinbesetningen for passasjerene foran gardinen, og vi tok av etter en kort taxe tur.
Dagens besetning bestod en relativt ung og noe famlende gjeng, som virket ukoordinerte i det meste de foretok seg. Det var noe stivt over hele framferden.
Men, etter ca 20 minutter kom de ta til slutt med hot-towels ( som de glemte å hente inn før etter at maten var servert) og det ble tilbudt en velkomstdrink. Jeg valgte alternativet med bobler ...



Etter ca en times flytur var det klart for matservering.
Meny ble utdelt, hvor forrett var laks og salat, med varmt brød til.
Servert på skikkelig porselen, men også BMI styrer som SAS på med dette med plastbestikk. Hvorfor det lurer nå jeg på.



Det var 3 hovedretter å velge på i følge menyen, en med and , en med laks og en vegetarisk.
Jeg hadde tidligere bedt om den med laks, men når de kom så langt at de skulle servere hadde de plutselig ikke det med seg likevel.
Anderetten smakte forøvrig utmerket den også, og ble nytt med et godt glass frans rødvin som jeg ikke fikk med meg navnet på i farten.



Etter maten var det tid for kaffe og konjakk .. men konjakken var ikke lastet likevel .. Baileys fikk duge istedet.

I det hele var maten og serveringen grei nok, men det er mulig besetningen hadde en uheldig dag, ved at de ikke hadde med seg alt som stod i menyen, samt at de virket noe usikre og "unge".

Selve stolene var gode å sitte i, men bar preg av relativt stor slitasje.
På min stol virket ikke fotstøtten, ved at den bare falt ned når jeg skulle forsøke å slappe av litt.
Kontakten til hodeteldefonene virket ikke heller, men det løste jeg ved å bruke kontakten på det ledige setet ved siden av meg slik at jeg fikk da sett og hørt filmen jeg valgte å se.
På denne flighten var det personlige små skjermer som lå i midtkonsollen og det var grei nok bildekvalitet.

Flytiden nedover til Beirut var kortere enn i tidtabellen, slik at vi landet faktisk 10 minutter før rutetid.

Terminalen er relativt ny, og det er rent og pent. Var blant de første ut av flyet slik at det var ikke noen trengsel å snakke om.



Immigration var meget rask og smidig, med en vennlig og høflig passkontrollør som med et stort smil ønsket meg velkommen til Libanon.

Bagasjen kom meget raskt, og var på båndet mindre enn 10 minutter etter at jeg gikk ut av flyet. Priority tag fungerer visst 100% her, ved at min koffert kom som nummer 2 på båndet.



Vel ute av tollkontrollen var det å finne seg en taxi, noe som også gikk veldig greit. Relativt slitne biler som stod utenfor, og etter å ha prutet ned prisen fra USD 50, til de rundt 25 USD som jeg var blitt fortalt at det burde koste, bar det i full fart inn til hotellet nær sentrum.

Alt i alt en helt grei tur med BMI i business, men ikke noe mer enn det.
Egyptair er da absolutt å foretrekke for de som lurer på det ;-)

Edit, jammen fungerte ikke Photobucket utmerket ;-)
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci


Last edited by Farmer; 17-11-2008 at 05:14.
Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 00:40   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Dagens maskin var G-MEDE, som skulle vise seg å ha et noe slitt interiør, selv om utsiden da ser helt OK ut!
Dette er vel også en av maskinene som fulgte med kjøpet av BMed og som man ser så er det noe hybrid over fargene.

Itillegg så har de vel en litt annen interiør enn BMI-maskinene, da ingen av de 319, 320 eller 321 til BMI som jeg har vært i har hatt så god plass i business

Uansett flott og spennende lesing og gleder meg til fortsettelsen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 03:39   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Ahhh, da skjoenner jeg, Odd.... Du var jo satt opp med A321, maskinen du reiste med er ikke vanlig BMI standard. Maten og serveringen saa jo helt grei ut?

Haaper du faar bedre materiell paa returen
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 11:20   #11
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ahhh, da skjoenner jeg, Odd.... Du var jo satt opp med A321, maskinen du reiste med er ikke vanlig BMI standard. Maten og serveringen saa jo helt grei ut?

Haaper du faar bedre materiell paa returen

Er ikke stort sett hele Midtøsten nettverket til bmi tidligere bmed og opereres med ex-bmed materiell da, og dermed liten sannsynlighet for annen konfig?

Ser frem til å lese rapporten fra LHR-LAX med NZ!
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 11:27   #12
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Er også interessert i en rapport med Air New Zealand. Nå sitter Farmer foran gardinen, mens jeg skal sitte langt bak i maskinen i februar. Får se om han ofrer seg litt og titter bakover for å se på forholdene
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 14:24   #13
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Ettersom Beirut tydeligvis er en by de færreste har besøkt, legger jeg ut noen bilder jeg tok derfra.
Var ferdig med møtene ca kl 14, og da ble det tid til en sen lunsj, og en spasertur i nabolaget til der jeg bodde.

Takaya Suites Hotel kan anbefales. 55 USD pr natt, og bare en kort gåtur ned til strand, shoppingsentere etc etc. Fikk en grei 2-roms suite med god arabisk frokost inkludert.




Libanon er et land med store forskjeller mellom folk. Her ruller det siste av det sist når det gjelder bilpark, side om side med hestekjerrer og biler som vrakhandleren i Norge nok ville være betenkt med å ta i mot.



Siden borgerkrigen på 80-tallet har det vært en enorm byggeaktivitet, og i "downtown" er det nå få direkte spor etter krigshandlingene.
Her er gaten ned mot stranda.



Noen hus ble såpass mye skadd under Israels angrep for 2 år siden at de må rives for å gjøre plass til nybygg. Dette var visst det eneste huset med skikkelig store skader under denne hendelsen i sentrum av Beirut. Utover dette oppstod de fleste skadene sør for flyplassen og i Sør-Libanon.
Ikke mye arbeidstilsyn tilstede i denne rivingen. Det står folk på øverste "veranda" og skuffer ned stein mm, uten noen som helst sikring...



Beirut var jo kjent som "Midtøstens Perle" fram til slutten av 70-årene, og med de kvaliteter på strand, mat, folk etc etc kan jeg godt forstå det.
Her skimtes forøvrig flyplassen oppe til høyre i bildet.



Lystbåthavna bygges ut for jetsettere fra andre havner i Middelhavet.



En landing på langt hold ble også fanget inn av kameralinsen...




Og skikkelig Libanesisk lunsj sent på ettermiddagen smakte jo aldeles utmerket !



Jeg ble sittende noen timer på Grand Cafe, helt til sola forsvant i havet faktisk. Morsom plass hvor mange av de helt tydelig bedrestilte kom og hadde middag med familie og venner. Omtrent alle fikk "Hubble Bubble" , dvs vannpipe, som de satt der og dampet på. Ettersom jeg nå ikke røyker avsto jeg fra alle tilbudene om å prøve.





Noen få hus har fortsatt tydelige spor etter krigshandlinger. Her vises kulehullene i murpussen fortsatt godt.
Bildet er tatt fra verandaen på hotellet ..



På kvelden kom vertskapet og hentet meg kl 21 for en sen middag nede ved Parlamentet. Her var byen totalt ødelagt for bare 15 år siden, men alt er restaurert og tar seg virkelig godt ut nå.
Et yrende folkeliv og fullt på alle restauranter.
Fikk en fantastisk god matopplevelse i meget hyggelig selskap, noe som gjorde at det ble en kort natt før jeg skulle fly tilbake til London igjen.

__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 15:25   #14
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Denne rapporten blir bare bedre og bedre! Virkelig flotte bilder fra Beirut som må være en utrolig interessant by å være i.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 16:10   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Ser frem mot resten av historien!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 20:24   #16
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Spennede rapport dette, blir bra å lese resten etterhvert !
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 21:32   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Et yrende folkeliv og fullt på alle restauranter.
Fikk en fantastisk god matopplevelse i meget hyggelig selskap, ....]
Er sikker på at det blir interresant når besøket skal gjengjeldes i Mosjøen i februar ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2008, 22:12   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Er sikker på at det blir interresant når besøket skal gjengjeldes i Mosjøen i februar ...
Hva er det du insinuerer ....? ;0)
faar vel ta dem med paa scootertur og fyre opp i badestampen.
Om ikke annet blir det eksotisk.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 03:17   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

BD906/15nov BEY-LHR A321-200 G-MEDF Sete 3F

Etter en meget kort tur i bingen på hotellet var det bare å komme seg opp til den ventende drosjen kl 0530.
Turen ut til flyplassen gikk unna så det kostet på en nesten bilfri motorvei, og jeg tror det tok knappe 10 minutter.
Før man slipper inn til innsjekkingsområdet er det sikkerhetskontroll med gjennomlysing av både handbagasje og innsjekket bagasje, noe som gikk raskt og smidig såpass tidlig på morgenen.
Innsjekk hos BMI gikk også veldig raskt og greit. Ingen i køen på biz-innsjekk, mens økonomikøen var lang.
Passkontrollen var noe mer omstendelig på utreisen enn på innreisen, og det var nok tildlig på morgene for passkontrollørene etter humøret å dømme.

Vel gjennom alle barierrer fant jeg fram til loungen for alle andre selskap enn Middle East Airlines, som hadde en egen sådan.
Her var det en sparsommelig servering, med kaffe , leskedrikker og noen kjeks. Ikke mye til frokost nei.
Det var lite folk i loungen, bare 3-4 stykker inkl meg selv.
Meget gode skinnstoler forresten, og fin utsikt mot Tarmac.



Utsikt til MEA flåten, tatt gjennom et relativt skittent vindu



Utsikt til andre flyselskap .. samme skitne vindu.



Dagens transport , G-MEDF . A-321 denne gangen.




Ombordstigningen startet tidlig, og denne gangen var det et våkent og opplagt crew som stod klare i galley og ønsket velkommen.
Helt fullt fly bak gardinen, og 3-4 ledige seter i biz. Min sidemann skulle egentlig ha reist med AF via CDG til Washington, men grunnet streiken hadde han måtte kjøpe seg en helt ny enveisbillett med BD via LHR.
Utflyttet Libaneser som hadde vært hjemme på besøk.
Han kunne fortelle at det bor ca 4 mill Libanesere i Libanon, mens i resten av verden er det mer enn 18 mill mennesker som regner seg som Libanesere, nos som også bidrar til en stor penge og reisestrøm tilbake til gamlelandet.

Serveringen startet rett etter at vi hadde kommet opp på marsjhøyde, og frokosten var helt utmerket. Den bestod av en omelett, med varme rundstykker, frukt, youghurt, juice, kaffe mm.
Fikk aldri tatt noe bilde av denne.

Interiøret på denne maskinen var helt identisk med den jeg fløy nedover med på onsdag, men her var alt i stand om ikke annet.



Etter maten var det tid for å hente inn litt tapt søvn, og jeg bad om et par ekstra puter og sovnet umiddelbart. Ble vekket knappe 10 minutter før landing på LHR, og var trøttere enn på lenge da vi landet.

Etter landing var det parkering langt ute på flyplassen, og det ble buss inn til terminalen. Ofte greit nok det på store flyplasser som LHR og FRA, hvor det ellers gjerne er lange avstander å gå. Ble droppet av bare noen få meter fra ankomstområdet , hvor det var en ikke ubetydelig passkø.
Anså meg for å være EU-borger og gled glatt igjennom der hvor køen var bare en tidel av den andre køen med alle andre mulige nasjonaliteter.

Nå var det bare å vente noen minutter på bagasjen ( trodde jeg ) , da de ikke ville gå med på å merke den helt fram til Los Angeles. DET var da helt umulig ettersom jeg hadde separat billett videre dit.

Jeg vet ikke helt hva som feilet i dag med bagasjeleveringen, men det tok hele 1 time og 10 minutter fra vi stoppet ute på fjernparkering til første bagasje kom på båndet. Ingen informasjon eller noe om forsinkelsen, noe som vel heller ikke var så mye å skryte av for BMI. Så her fikk jeg igjen for at den kom så raskt i Beirut.
Det var mye folk i ankomstområdet, ved at både UA og NZ kom inn med flere store fly i samme tidsrommet. Fikk jo god tid til å studere området i dag.



Jeg hadde heldigvis over 4 timer til neste avgang, så for min del var det ikke noe større problem enn at jeg nå heller ville ha ventet i loungen.

BMI på mellomlange ruter i biz fungerer rimelig greit. Også her vises det veldig godt om besetningen har en dag som er under hva en kan forvente slik det var på utreisen, men returen rettet opp mye av inntrykket.
Innredningen kan uten tvil freshes opp, da det gir et noe loslitt inntrykk på de maskinene som ble brukt på begge disse rutene.
Pluss for meget god benplass og tross alt gode seter.
Jeg skal vel ikke se bort fra at det kan bli BMI på neste tur også, om det passer seg slik opp mot resten av reiseruten.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2008, 10:19   #20
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

Setter absolutt pris på litt bilder og sånt fra Beirut. Turismen var jo i ferd med å ta seg opp før krigen i 2006, ser ut som de har noe å by på :-)
Andrev is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
På novembertur til California -en rapport fra de bakre gemakker Yeager TripReports 21 05-01-2018 01:09
Med Delta i C til LAX RJon TripReports 16 25-01-2017 06:10
Til Cancún med Aeroméxico og United (LAX-MEX-CUN-ORD-LAX) flyKSU TripReports 15 12-04-2015 19:59
Hjelp til reiserute med OW julen 2013 NordicMaster Reiseforum 3 07-02-2013 17:05
Novembertur til TLV Twin Otter Reiseforum 10 05-11-2010 03:41


All times are GMT +2. The time now is 03:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.