Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2017, 00:51   #401
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Var i Qatar i juli, hverken visum eller betaling ble nevnt. Passkontrolløren kastet et kjapt blikk på passene, jeg la ikke merke til om de ble scannet men det er nok sannsynlig, og det var det. Særdeles raskt og greit.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2017, 00:00   #402
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Finnes det noen regler for hvor lange passet skal være gyldig ved reise til UK. Holder det virkelig at det er gyldig for hele reisen?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2017, 00:14   #403
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Ser at man blir spurt om blodtype og religion på visumsøknaden til Pakistan. Noen tanker eller erfaringer med å ikke fylle ut dette?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2017, 00:22   #404
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Finnes det noen regler for hvor lange passet skal være gyldig ved reise til UK. Holder det virkelig at det er gyldig for hele reisen?
Selvbetjening her. Legg inn innreisedato, utreisedato, passets utløpsdato så får du resultatet: https://skyteam.traveldoc.aero/
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2017, 00:58   #405
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ser at man blir spurt om blodtype og religion på visumsøknaden til Pakistan. Noen tanker eller erfaringer med å ikke fylle ut dette?
Du kan putte N/A der men på egen risiko. Husk at du kan få visum ved ankomst om du reiser med godkjent byrå.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2017, 11:46   #406
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Du kan putte N/A der men på egen risiko. Husk at du kan få visum ved ankomst om du reiser med godkjent byrå.
Jeg har faktisk skrevet Christian på sånne ting når jeg vet det er land som gjerne ønsker at du tror på noe. Mener Iran spurte om det på sitt visumskjema, men det var uansett en veldig smooth prosess også. Ambassaden til Iran i Oslo er veldig koselig med godteri i venterom og dekorert med mange persiske tepper. Koseligste ambassaden jeg har vært innom må jeg si. Iranerne ønsker turisme velkommen.

Men Pakistan er vel heller ikke direkte trygt heller - mye terror og sånt der, men skal visst være et veldig vakkert land da.

Last edited by Hypern; 20-08-2017 at 11:49.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 20-08-2017, 12:01   #407
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ser at man blir spurt om blodtype og religion på visumsøknaden til Pakistan. Noen tanker eller erfaringer med å ikke fylle ut dette?
Kan inte förstå varför du tar dig tiden att fylla i ansökan om du inte vill ha visumet?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2017, 23:16   #408
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Kan inte förstå varför du tar dig tiden att fylla i ansökan om du inte vill ha visumet?
Hvordan tolker du det slik at jeg ikke vil ha visum? Jeg bare lurer på errfaring folk har med å ikke fylle ut alle spørsmål. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å få visum til Pakistan?

Søkte forresten etter pass på Politihuset igår og idag lå det nye passet i postkassen. De må vel være rekord.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2017, 04:33   #409
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Cathay Pacific med transit i LHR kommer best ut til SGN. Madammen har forsatt vietnamesisk pass med norsk oppholdskort. Ut i fra hjemmesiden til ambassaden til UK, så trenger hun ikke transit visa om hun kun bytter fly og er kun på airside? Kan noen bekrefte dette?
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2017, 17:47   #410
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

https://www.gov.uk/check-uk-visa/y/v...ewhere_else/no
Quote:
Exemptions
You don’t need a visa if you have one of the following:
..................
a common format residence permit issued by an European Economic Area (EEA) country or Switzerland
... så det skulle stemme høvelig greit...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2017, 22:10   #411
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Da blir det tur og gjensyn med CX
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2017, 16:47   #412
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Et lite OBS-VARSEL for spesielt interesserte: Det er ikke lengre mulig å fly visumfritt via SVO til Minsk (MSQ).

Flyvningene til Minsk er flyttet tilbake til innenriksterminalen på SVO, slik at man må ha transittvisum i Moskva og man får heller ikke fem-dagers turistvisum ved ankomst Minsk.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2017, 15:50   #413
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Alltid ledd litt av de som tabber seg ut med visum og slikt. Men nå holdt jeg på å gå på en smell selv gitt.. skal på 19 dagers rundreise i Vietnam neste måned. Har trodd det var 90 dagers visum der som feks Thailand men ser nå at man får kun 15 dagers on arrival visa. Hva er beste måten å søke visum her på?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2017, 16:34   #414
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

https://www.regjeringen.no/no/tema/u...5578/#innreise

Quote:
Elektronisk visum for reiser inntil 30 dager: Vietnamesiske myndigheter har informert den norske ambassaden i Hanoi om at norske borgere som skal besøke Vietnam i inntil 30 dager med behov for kun én innreise kan søke visum for inntil 30 dager på følgende nettside: National web portal on immigration.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2017, 14:19   #415
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Alltid ledd litt av de som tabber seg ut med visum og slikt. Men nå holdt jeg på å gå på en smell selv gitt.. skal på 19 dagers rundreise i Vietnam neste måned. Har trodd det var 90 dagers visum der som feks Thailand men ser nå at man får kun 15 dagers on arrival visa. Hva er beste måten å søke visum her på?
I Asia er vel det beste å bare hoppe på et fly til et nærliggende visumfritt land, snu og dra tilbake igjen.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 16-09-2017, 14:45   #416
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
I Asia er vel det beste å bare hoppe på et fly til et nærliggende visumfritt land, snu og dra tilbake igjen.
Nei det er det ikke.


Viktig å sjekke reglene:
Quote:
Passengers entering Viet Nam without a visa must have a gap of at least 30 days from their last departure date from Viet Nam. This does not apply if the passenger entered Viet Nam with a visa for their last visit.
Og så er det 30 dager visumfritt om man flyr direkte inn til Phu Quoc (PQC) eller har direkteforbindelse via SGN/HAN.


Dessuten: E-visum for USD25 er jo mye billigere og raskere enn å kaste bort tid på reising når man bare skal være der i 19 dager. (Er man i land som har 90 dager grense og/eller mye styr for å få visum så er det jo en annen sak)

Sjekk selv her: https://www.emirates.com/english/bef...uirements.aspx
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 16-09-2017 at 14:55.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 22:11   #417
LaDuden
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Namdalen/Kjelsås
Posts: 33
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Skal fylle inn passasjerinformasjon til et reisebyrå. Der skal man fylle inn hjemland. Er dette det samme som fødeland, eller statsborgerskap?

Foreldrene mine arbeidet i utlandet da jeg kom til verden, så jeg ble litt usikker her.
LaDuden is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 22:22   #418
vbe86
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 501
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by LaDuden View Post
Skal fylle inn passasjerinformasjon til et reisebyrå. Der skal man fylle inn hjemland. Er dette det samme som fødeland, eller statsborgerskap?

Foreldrene mine arbeidet i utlandet da jeg kom til verden, så jeg ble litt usikker her.
Fyll alltid inn samme land som passet ditt er fra. Skjer gang på gang at det blir tull med ESTA/ETA eller visum om man skriver noe annet. Selv en nordmann med green card i USA hender det vi må skrive at bor i Norge for at systemet vil akkseptere han
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 22:38   #419
LaDuden
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Namdalen/Kjelsås
Posts: 33
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Takker for info
LaDuden is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2017, 03:57   #420
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Får man fortsatt Transit Visa (evt TWOV-stempel) ved mellomlanding i PVG? Får 6 timer der en lørdag ettermiddag. Er det verdt å dra et par timer inn til byen i så fall? Alternativt noe nærmere flyplassen?
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 11:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.