Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2017, 07:33   #21
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Noen bilder jeg tok på Gardemoen forleden etter ankomst. Jeg var ferdig med pass kontrol og vandret mot utgangen, tok disse bildene av de i kø langs internveggen og "bak" meg i køen.
Denne opplevelsen er nok til å overveie andre bolag enn Norwegian for neste Norgestur. Det er jo ikke direkte, eller indirekte Norwegian sin feil, men de er gode nok kunder på Gardemoen til å kunne få presset gjennom forbedringer hvis
De ansvarlige ikke gjør noe snarest med slike situasjoner.
Kom til Norge sist via Stavanger, mye enklere å klarere der, men kronglete med en ekstra stopp. (MIA-LHR-SVG-OSL-BOO)
Hvem skal man henvende seg til mon tro: Avinor's "kunde klage side" hvis de har noe slikt, eller DY's FB side.?
Uansett, vil ikke være med på det der neste gang.
(Ser nå at bildene er sidelengs igjen, noen som har løsning på å dem riktig side opp?)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0857.jpg
Views:	690
Size:	165.6 KB
ID:	43229   Click image for larger version

Name:	IMG_0858.jpg
Views:	682
Size:	153.9 KB
ID:	43230   Click image for larger version

Name:	IMG_0859.jpg
Views:	677
Size:	147.1 KB
ID:	43231  
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2017, 09:59   #22
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Så dc8-63 slet med bilde i går han også.

Det er nok rett og slett skeive dager på forumet.

Takk for rapport. Savnet et par glossy nærbilder av en pomfritt og en cabin crew som stod i den Osmanske hatten og holdt frem en helflaske Isklar med etiketten frem. Men det får vente.

Skandale det tollgreiene. Takk for rapport
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2017, 12:11   #23
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Ankom OSL 15 min forsinket. Mye medvind, det kostet og bar over dammen.
Det hjalp lite for nå står jeg i pass kontrol kø med flere hundre pax.
Vanlige flaksen slo inn og vi landet like etter en Emirates 777-300 som gakk til gaten ved
siden av 48 hvor vi la til kai.
Bare 2 betjenter i lukene med Alle Pass.
Gardemoen og ledelsen skulle skamme seg, eller helst kjørt Hara-Kiri på hverandre.
Dette er verre enn det værste uland, og ligner ikke på noe jeg forbinder med Norge.
Dem som planla disse 2 lukene for 650-700 pax måtte ha vært hjernedøde byråkrater som det skulle vært tvungen abort på med tilbakevirkende kraft
Enda noen timer til neste flyvemaskin, men irriterende..
Som Amerikaner kan jeg ikke gå EU siden.
Opplysningsdama sa man må ha Norsk oppholds tilstelse for det.
Nå har vel ikke Avinor eller ledelsen på OSL noe som helst å si i forhold til bemaningen i passkontrollen. Dette er det politiet som styrer ene og alene.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2017, 12:41   #24
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Hysj da alle sammen!

Kan jo ikke klage på OSL, Avinor eller politiet på Gardermoen... Eller, fy phøy, anbefale å reise via CPH/ARN eller andre steder i utlandet. Da hindrer vi norske interesser, skaper arbeidsledighet og elendighet, og skattenedgangen i landet kan bli for lav til å overleve.

Når vi står i køa skal vi slå oss på brøstet og si stolt: "Jeg støtter Norge". Ta gjerne med norsk flagg du kan veive med mens du venter, og har du pølser på termos kan du nyte dem i fred og ro. Vurder evt klapphatt også for økt komfort.

Velkommen hjem til Norge!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 00:38   #25
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Nå har vel ikke Avinor eller ledelsen på OSL noe som helst å si i forhold til bemaningen i passkontrollen. Dette er det politiet som styrer ene og alene.
Bemanningen i lukene var 100%
De som godkjenner ankomster på samme tid og sted med bare 2 luker bemannet skulle vært stilt for riksrett. (For å repetere: Det er bare 2 luker totalt for Andre Pass i denne delen av terminalen hvor det kommer inn mange store fly samtidig. Bemanning var på topp, planlegging var under lavmål)
Kanskje er det Avinor som godkjenner avganger og ankomster, eller er det politiet?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 14-06-2017 at 00:41.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 10:47   #26
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hysj da alle sammen!

Kan jo ikke klage på OSL, Avinor eller politiet på Gardermoen... Eller, fy phøy, anbefale å reise via CPH/ARN eller andre steder i utlandet. Da hindrer vi norske interesser, skaper arbeidsledighet og elendighet, og skattenedgangen i landet kan bli for lav til å overleve.

Når vi står i køa skal vi slå oss på brøstet og si stolt: "Jeg støtter Norge". Ta gjerne med norsk flagg du kan veive med mens du venter, og har du pølser på termos kan du nyte dem i fred og ro. Vurder evt klapphatt også for økt komfort.

Velkommen hjem til Norge!

Kim
Men herre jemini det er jo et diskusjonsforum!

Mitt inntrykk er at det har vært en lite nyansert debatt rundt utfordringene på OSL og at enkelte svartmaler situasjonen og at det kun finnes elendige opplevelser mtp transfer, security, passkontroll for ikke å snakke om utbyggingen generelt.

Det er jo bare å ta en titt på tråden om utbyggingen 2017 siste 12 mnd (som for øvrig ikke omfatter noen av de overnevnte problemstillingene). Der er det stort sett negative synspunkter (cut and paste):
- kostaden ved utbyggingen
- kostand pr nye gate som blir tilført
- mer butikker som skal flå oss
- mangel på nytenkning
- ulogiske og dårlige løsninger
- billige løsninger og dårlig flyplassfølelse
- serveringsstedene er lite innbydene
- det er for fancy og "glitrene"
- taket er stygt
- ikke noe å være stolt av lengre
- alt for lange avstander
- ikke rullefortau

Men så er det en enkelt kommentar her og der som at det er fint design og effektivt men det er det ikke så mye av. For egen del så er det grunn til å stille spørsmålstegn ved svartmalingen av OSL og hvor elendig flyplassen egentlig er.

Ja, det er lov å klage og ønske forbedringer, noe jeg også tror kommer der det er nødvendig men det er lov å kontre siden det tross alt er et diskusjonsforum.

Men klart, det blir som å lese om DY forsinkelsene for et par år siden. Det fant kun negative omtaler og ble sittende med et inntrykk av at 70-80% av flyvningene var forsinket og at pax ble sittende i BKK og JFK i dagesvis. Men klart, der er lite interessant å høre om det som funker.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 11:25   #27
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Hei SQ321!

Veldig mye fungerer fint med OSL, ingen tvil om det.

Innenriks og utreise til Schengen er helt problemfritt og sømløst. Designet av terminalen og alle områder er moderne og fine, og det har blitt mye bedre plass og mange flere restauranter, butikker etc.

Lett å finne frem er det, og de fleste som jobber der er skikelig hyggelig og serviceinnstilt.

Jeg reiser selv via OSL ofte flere dager i uken, og er kjempefornøyd med mye. Men så er det dessverre slik at noen deler overhodet ikke er bra i mine øyne, og da må man tåle å høre det!

Nisselua trekker vi ofte ned over øynene her i Norge, og da ofte for å gjemme bort det som er dårlig. Bedre da at det kommer opp i lyset, slik at noen kanskje ser det og tør prøve å gjøre noe med det.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 12:46   #28
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hei SQ321!

Veldig mye fungerer fint med OSL, ingen tvil om det.

Innenriks og utreise til Schengen er helt problemfritt og sømløst. Designet av terminalen og alle områder er moderne og fine, og det har blitt mye bedre plass og mange flere restauranter, butikker etc.

Lett å finne frem er det, og de fleste som jobber der er skikelig hyggelig og serviceinnstilt.

Jeg reiser selv via OSL ofte flere dager i uken, og er kjempefornøyd med mye. Men så er det dessverre slik at noen deler overhodet ikke er bra i mine øyne, og da må man tåle å høre det!

Nisselua trekker vi ofte ned over øynene her i Norge, og da ofte for å gjemme bort det som er dårlig. Bedre da at det kommer opp i lyset, slik at noen kanskje ser det og tør prøve å gjøre noe med det.

Kim
Som nevnt, jeg har stort sett bare lest svartmaling av situasjonen derav min post men det er selvsagt viktig at det som ikke funker blir kommunisert.

Men da antar jeg du også har rapportert det til OSL. Det er vel det som er typisk norsk/skandivanivsk; å sitter å klage og sutre til alle en kjenner men ikke si ifra til tilbyderen.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 13:21   #29
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Bemanningen i lukene var 100%
De som godkjenner ankomster på samme tid og sted med bare 2 luker bemannet skulle vært stilt for riksrett. (For å repetere: Det er bare 2 luker totalt for Andre Pass i denne delen av terminalen hvor det kommer inn mange store fly samtidig. Bemanning var på topp, planlegging var under lavmål)
Kanskje er det Avinor som godkjenner avganger og ankomster, eller er det politiet?
Og her tror jeg du traff spikeren på hodet. Slotkontoret tar kun hensyn til om det er ledige gater, og bryr seg ikke om trafikkflyten. Muligens. På den annen side vil det alltid skje at fly kommer tidlig eller sent.

På utgående kan man sortere og kun slippe igjennom flight by flight - det synes jeg var en god (nød-)ide. Innkommende er litt annerledes ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 14:26   #30
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Joda SQ321, jeg har selvsagt også varslet både flyselskapene og Avinor om det jeg synes er problematisk og rett og slett ubrukbart.

Spørsmålet er vel bare om de lytter.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 18:50   #31
Callsign
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 57
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

I november åpner helt ny grensekontroll for ankomst. Får håpe det letter på trykket da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Callsign is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 16:23   #32
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Quote:
Originally Posted by Callsign View Post
I november åpner helt ny grensekontroll for ankomst. Får håpe det letter på trykket da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå på retur og gikk gjennom utgående passkontrol for 10 minutter siden.
Helt nytt opplegg, masse nye luker.
Det var ikke kø tiltross for at det var lovt rekordhøyt tall reisende idag.
4 luker for Andre Pass, god forbedring.
Håper de samme oppegående sjelene som pønsket dette ut kan gjøre det samme for innkommende passkontrol, der trenges det nødhjelp og jeg kommer ikke mere til Norge med DY sålenge dette er i drift.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2017, 05:38   #33
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Trip Report DY 7032, FLL-OSL

Kjapp rapport på tilbaketuren.
Ikke nok å skrive om til å begynne ny trip rappprt.
DY7031, OSL-FLL. Fredag 16. Juni 2017.

Hadde valgt sete 2C på forhånd. Hadde en Finsk jente ved siden av. Mora spurte om jeg ville bytte med 3C så de kunne sitte sammen.
Det kunne jeg. Like før push kom en Svensk dame og spurte om jeg kunne bytte med et annet sete igjen. Nektet denne gangen, nok flytting og jeg luktet tomt sete ved siden av meg. Det stemte. Mere albuerom og 2 to dyner, bingo.
Pushet 7 16:27, 7 minutter etter timeplan.
Ikke mye mere å si om Norwegian's 787, de er greie på premium, servicen er ganske lik hver gang, dvs god nok, dem er høflig og dem kommer med vannglass hvis man bestiller på skjerm. Mater er nokså minimal, men siden man vet det og ikke blir overasket er det også greit. Hadde noe pasta med rekerog som vanlig verdens minste salat. Desert var et jodrbør på toppen av en kokosnøtt fromasj. Litt utvannet, men grei nok. Maten var over på 10 minutter, deretter sove i et par timer. Neste måltid var noe grønnsaks tjafs med en knøttlite rosin eske som dessert. Hvis Kjos går med tap så er det ikke pga av maten.
Hadde med en reke baquet fra en sjappe i utenlands hallen, fungerte utmerket og ikke sulten på de 9:05 vi skulle være i lufta.

Litt ATC re-routing pga av styggvær tok oss over Tampa og landet ca 25 minutter sent i Fort Lauderdale.
Samme styr med busser som før, det tok 10-15 for dem til å møte opp, vi ble stuet sammen som sild i tønne, samme som vanlig, deretter 5 minutters tur til halvferdig trapp og International Arrival. Tok et bilde men det sto vakter og ropte No Pictures, fant det rimelig å høre etter.
Jeg kom meg fort gjennom pga Global Entry, ingen kø, 1 minutt Max, Anbefales på det sterkeste.
(Ser ut som bildet er sidelengs igjen. WTF...? Tok bilde med iPhone 7, sendte det på email til iPad 5. Alle oppdateringer, men 90 grader skeivt hver gang.)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0866.jpg
Views:	255
Size:	101.0 KB
ID:	43255  
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trip report SVG-OSL-LIS-OSL-SVG sirpjalle TripReports 15 23-08-2011 14:49
Trip-Report SVG-CPH-FRA-OSL-SVG sirpjalle TripReports 16 22-06-2011 10:53
Forhåndsmelding av TRIP REPORT OSL-ARN-OSL LN-RRE TripReports 36 07-05-2011 10:22
Trip report LN-MAH Flyforum 1 06-05-2007 01:00


All times are GMT +2. The time now is 22:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.