Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-06-2018, 10:33   #1
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Avinor Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Jeg forsøker alltid, så langt det går, å unngå å fly med innsjekket bagasje. Men av og til så må man... Min opplevelse er at det snarere er regelen enn unntaket at man må vente VELDIG lenge (30+ minutter) på bagasjen på Oslo S. I går toppet det seg for min del ved at det tok 45 minutter før bagasjen var på båndet. Er det noen som kjenner hva bagasjeleveringsnormen er? Jeg antar flyselskapene har noe slikt regulert i avtalene med sine handlingselskap?

For ordens skyld: Jeg flyr alltid SK, så jeg vet ikke om dette er et SK OSL-problem eller om det er generelt for OSL....
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2018, 11:12   #2
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Samme her. Beregn minimum en halvtime for å få ut bagasjen på OSL. Har ofte opplevd 35, 45 min.

Hadde vært morsomt å visst hvilke måltall OSL selv operer med på dette..
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2018, 12:35   #3
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Quote:
Originally Posted by Strominho View Post
Samme her. Beregn minimum en halvtime for å få ut bagasjen på OSL. Har ofte opplevd 35, 45 min.

Hadde vært morsomt å visst hvilke måltall OSL selv operer med på dette..
Mistenker det finnes måltall som sier noe om at "første bag skal være levert innen ... min", og ikke "all bagasje skal være levert innen .... min". Jeg opplever nemlig stadig vekk at det piper fra båndet, så kommer 5-10 kolli. Deretter stopper båndet og det er en ny venteperiode på 10 minutter før resten av bagasjen kommer. Og nei, de 5-10 første kolliene har ikke nødvendigvis "priority"-merking.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2018, 15:46   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Enig i dette. Syns 30+ minutter ventetid har vært normen etter at den nye bagasjehallen åpnet. I den gamle var opp mot 30 minutter venting blant det verste jeg har opplevd.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2018, 17:34   #5
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Ja, som regel går det 30-45min...sjekker kun inn bagasje på innlands. Ellers unngår jeg det for alt jeg kan. Ventetiden er altfor lang!
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2018, 00:33   #6
Kleppan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 96
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

IC inn til OSL, håpøst 50-60 min på bag, enten late bagfolk, eller altfor late folk som bestemmer.?
Kleppan is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2018, 13:24   #7
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Har opplevd flere ganger både på innland og utland at det kommer beskjed om "siste bag på båndet" på skjermen etter at kanskje halvparten av bagasjen har kommet. Så den obligatoriske stormen av folk til skranken for å klage, før det etter noen minutter kommer noen på høyttaleranlegget og informerer om at "joda, det kommer mer, bare vær tålmodig..."

Helt tydelig at noe ikke fungerer på OSL
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2018, 13:38   #8
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 591
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Har samme opplevelsen.

Før i tiden hadde vi alltid en person klar til å kjøre inn bags så fort vi var ferdig med unloading. Forsinkelser ble skapt av flyforsinkelser (aka alle kommer samtidig) eller kø ved avleveringen til baggasjebåndet (typisk grunnet teknisk, eller masse ankomster). Men dette skjedde relativt, til inntrykket man får i denne tråden, sjeldent.

Jeg forsto det slik at utbyggingen skulle gi plenty med bånd å laste på i kjelleren. Er det mye feil med systemet, eller har handling for få folk på (som fører til at man må laste alt i flyet, deretter kjøre inn bags)?
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2018, 19:10   #9
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Tror nok en kombinasjon av for få folk og elendig planlegning av båndbruk står for mye av skylden for treg bagasjeutlevering, i alle fall på utland. Det er noe tragisk ved det når det bare er 3 ankomster, og all bagasjen skal leveres på samme bånd mens resten av båndene blir stående ubrukt...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2018, 23:36   #10
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Mulig det bare er meg, men føler at det går mye treigere nå i ferietiden enn ellers i året når det ikke er ferietid. Det er vel ikke utenkelig at sommer og høysesong med antall reisende som samtidig er et segment som sjekker mye bagasje gjør utslag sammenlignet med resten av året hvor det er mye forretningsreisende som ofte ikke sjekker bagasje.
view is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2018, 19:09   #11
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Mistenker det finnes måltall som sier noe om at "første bag skal være levert innen ... min", og ikke "all bagasje skal være levert innen .... min". Jeg opplever nemlig stadig vekk at det piper fra båndet, så kommer 5-10 kolli. Deretter stopper båndet og det er en ny venteperiode på 10 minutter før resten av bagasjen kommer. Og nei, de 5-10 første kolliene har ikke nødvendigvis "priority"-merking.
Jeg reiser stort sett i billigste klasse og har dermed lite erfaring med "priority"-merket bagasje, men synes generelt sett det tar laaaang tid før bagasjen dukker opp på OSL. I fjor fikk jeg to erfaringer med "priority"-merket bagasje i løpet av et par måneder og det var to svært forskjellige opplevelser.

Første ankomst var med EK fra DXB og bagasjen med "priority" merking var det første som dukket opp på båndet. Bagasje "Priority First" merking kom først, så kom bagasjen til oss med "Priority Business" merking.

Et par måneder senere kom jeg med SK fra EWR og da kom koffertene til de i reisefølget som reiste i SAS Go blant de første, lenge før de "priority" merkede koffertene til oss som reiste i Plus og Business dukket opp blant de siste.

Kan det være forskjellige prosedyrer hos forskjellige handling firmaer? At EK muligens har i avtalen med sin handling agent på OSL at de skal sørge for at "priority"-merket bagasje faktisk har prioritet og kommer først på båndet? Og at SAS' sine folk ikke er like nøye på det?
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2018, 19:48   #12
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post
Kan det være forskjellige prosedyrer hos forskjellige handling firmaer? At EK muligens har i avtalen med sin handling agent på OSL at de skal sørge for at "priority"-merket bagasje faktisk har prioritet og kommer først på båndet? Og at SAS' sine folk ikke er like nøye på det?
Hvorvidt "priority"-tags fungerer eller ikke har vært diskutert flere ganger tidligere her inne, og konklusjonen synes vel å være at noen ganger funker det - andre ganger ikke. Jeg sliter imidlertid med det faktum at det tar så lang tid å få bagasjen ut av flyet og levert på båndet. I mitt tilfelle ville det ikke hjulpet om det var aldri så mange priority-lapper på (kommer det ingen bagasje, så kommer det ingen bagasje....)
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2018, 02:23   #13
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 160
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Flyr mellom OSL og TOS 2-3 ganger i måneden, og må få si at av de to flyplassene vinner OSL ti av ti ganger. På OSL går jeg som regel rett fra flyet til bagasjehallen, en kjapp tur innom toalettet, og finner stort sett min (priority)bagasje klar på båndet hver eneste gang. Her fungerer tydeligvis også priority.
TOS tar det ALLTID 25+ minutter før bagasjen er klar. Helt utrolig, og skulle gjerne sett statistikk på dette for å se om det bare er jeg som har uflaks...
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2018, 09:50   #14
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Kan det være vikarierende motiver for å levere baggasje på utland noe senere? Jo lenger tid man må vente på bagasjen, jo mer penger legger man igjen i taxfree butikken.

Håper ikke det er tilfellet! Vet ikke om OSL har provisjon av salget på taxfree eller om det kun er husleie.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2018, 10:06   #15
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Ganske god provisjon, her snakker vi om millioner om dagen.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 05-07-2018, 10:07   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Kan det være vikarierende motiver for å levere baggasje på utland noe senere? Jo lenger tid man må vente på bagasjen, jo mer penger legger man igjen i taxfree butikken.

Håper ikke det er tilfellet! Vet ikke om OSL har provisjon av salget på taxfree eller om det kun er husleie.
De har vel prosenter som endel av husleie. Dog så er det jo ikke OSL som står for bagasjehåndteringen, selv om de riktignok eier anlegget, men det er det jo handling selskapene som står for det ansvaret.

Og tviler på det blir kjøpt så mye mer når man står å venter.


Ellers føler jeg det er veldig varierende hvor lang tid det tar, men at det jevnt over går raskere på innland enn utland, basert på min litt anekdotiske tynne statistikk. Da jeg kom fra BGO for en måned siden kom bagasjen 2 minutter etter jeg ankom båndet, mens på mine utenlandsturer i år har variert fra mellom 10 og 30 minutter
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2018, 11:21   #17
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Gjør tollvesenet noe som kam forsinke prosessen?
storg is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2018, 12:45   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Et statistikkpunkt: Ankomst med QR. Ca 15 min fra flyet var på gate til bags begynte å komme på båndet. Min koffert kom raskt selv om den ikke hadde pri-tag (vet ikke om de sorterer i contianere basert på PNR i Doha så pri-tag er unødvendig)


Ellers sender jeg sjelden bags, men har som en del andre, også opplevd veeeldig treg utlevering av bags. Lite vits at crew skryter av at man lander 10 minutter før rute når det tar 40 minutter å få bags. En av hovedgrunnene til at jeg kvier meg for å sende bag er nettopp treg utlevering.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2018, 12:49   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
En av hovedgrunnene til at jeg kvier meg for å sende bag er nettopp treg utlevering.
Og da har jo flyselskapene oppnådd det de ønsker, siden det er billigere for dem at du bærer bagasjen din selv enn at de skal styre med dem, i hvertfall for de hvor bagasje er inkludert i billettprisen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2018, 12:52   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hva er det med bagasjeutleveringen på OSL..?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og da har jo flyselskapene oppnådd det de ønsker, siden det er billigere for dem at du bærer bagasjen din selv enn at de skal styre med dem, i hvertfall for de hvor bagasje er inkludert i billettprisen
Ja, og med prising av innsjekket bags og dette med utlevering så oppnår de jo også det kaoset som oppstår i kabinen innimellom på fulle flighter. Tidvis så gir jo en del selskaper bort gratis innsjekk for å få ned volumet i kabinen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er det med CPH? Giama3 Flyforum 14 24-11-2010 22:39
Hva er det med OSL og Priority tags? Brandal Flyforum 28 28-09-2009 04:23
Tårnet, hva med det ? LN-SEK Flyhistorisk forum 6 24-01-2007 19:28
Hva er det med SASBraathens VC-10 Flyforum 6 02-12-2005 01:14
Hva er det med SASBraathens? VC-10 Flyforum 20 22-11-2005 08:40


All times are GMT +2. The time now is 20:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.