Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2010, 18:31   #1
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Thai OSL-BKK-BKK-ARN-OSL 747-4D7/Business

Del 1

Hei,

Etter mye artig, og ikke minst veldig interessant lesing på forumet, samt innmelding etterhvert som medlem, ønsker jeg å dele en nylig tur til Thailand med forumistene her. Turen var todelt, i den forstand at jeg skulle bygge til et utekjøkken på huset vårt i Hua Hin, og samtidig prøve å få slappet litt av etter mye jobbing i sommer. Med på turen var bestekompisen, som så til å trives godt....

Turen til BKK var datomessig planlagt den 16/7-2010, ifm. at Thai ville stille med 747-4D7 av innvendig oppgradert versjon. Som de fleste kanskje allerede kjenner til, vil det si at Businesspassasjererne på 747 sitter i 1.klasseseksjonen. Så dette som en god mulighet til å få testet disse setene som vi vanlige dødelige sjelden/aldri vil få sitte i. Fikk da også muligheten til å sitte i den «gamle» 1. klassen på «legget» BKK-ARN. Disse setene har jeg prøvd før, og finner de mye mer behagelig en f.eks business sete på A340-500/600.

Beklager den tidvis dårlige bildekvaliteten, har dessverre ikke skikkelig fotoutstyr. (Enda...) Se bort i fra dato på bildene, da dato ikke lar seg stille inn på kameraet.

Turen gikk som følger:
16/7-2010 OSL-BKK
31/7-2010 BKK-ARN / ARN-OSL

Etter å ha tatt flytoget til OSL fra Oslo S, (Buss for tog fra Asker...) sjekket vi relativt tidlig inn bagasjen. (ca. 1045) Da vi er av typen med dårlige vaner, (røyk) pleier vi normalt å drøye det til at man har tid til securitycheck, og en liten taxfreeshopping, før man går til gate for ombordstigning.

16.juli 2010
Flight: TG 955 OSL-BKK
Reg: HS-TGJ
Type: Boeing 747-4D7
Sete: 1A + 1K

Load:
Economy 100%
Premium Economy 85% (Kun 2 av setene på nedre plan business var occupied)
Business 100%

Ble møtt av en veldig hyggelig mannlig purser ombord, som tydeligvis hadde lært seg både fornavn og etternavn på undertegnede. (Detaljer man setter pris på syntes nå jeg...) Vi ble vist til respektive seter, og tilbudt varm klut samt Champagne/vann/juice umiddelbart. Etter kort tid ble menyen delt ut, og forespørsel om hva man ønsket som pre-drink før mat. Aviser samt magasiner ble også tilbudt under gjenstående ombordstigning. Pledd samt pute var selvfølgelig også på plass.

Tradisjonelt Businessclass Kit og «Noise Reduction Headsets» lå også klart ved setet. Disse hesdsetten fungerte meget bra, men nå er jeg vant til helt ordinære headsets fra før, og har ikke særlig greie på dette. Headsettet virket ihvertfall veldig bra i mine ører...

God oppfølging av crew under pre-departure, mht. mer Champagne, vann, juice, rydding osv.

Undertegnede vel plassert i sete 1A

God benplass kan man vel si

Reisemakkeren på plass i 1K

Champagnen smakte den......

Menyen var som følger:

Drikkekartet var som følger:

Så var det tid for pushback, farvel Norge for 14 dager, og ca. 10,5 timer i luften.....

God tur...!

Aktivitet på OSL

Da var det vår tur, rullbanen sett fra mitt sete....

Vel, dette var del 1, del 2 følger snarlig...

Mvh
HS-TLD

Last edited by HS-TLD; 21-01-2011 at 12:00. Reason: Re upload of pics
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 18:33   #2
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Default Re: OSL-BKK-BKK-ARN-OSL 747-4D7/Business Part 1

Del 2 av turen følger her:

Så var vi i lufta, så flere biler og folk langs rullebanen. Noen som har bilder av «fuglen» under take off?

Førdrink (Vodka Martini) samt peanøtter servert rett etter «Seatbelt Sign Off», denne var for sterk selv for meg, og ble byttet ut med en litt mildere «Screwdriver».

Appertizer ble servert, smakte godt, og ble skylt ned med en god hvit Villa Im Paradies 07`

Foretten ankom, syntes dette smakte greit, bedre en forventet, og ble også gurglet ned med samme hvite vin.

Til hovedrett valgte jeg «Roasted Lamb Fillet with Redwine Sauce, French Beans, Baby Carrots and Potato Gratin. Valgte her en «safe» god rødvin jeg kjenner fra før, Chateau Robin 06`. Smakte meget godt, og sammsvarte godt med maten syntes nå jeg.

Så ble osten servert, dog ikke fra egen vogn, noe jeg kjenner i fra turene tidligere via ARN/CPH, men er dog «dandert» ferdig på et fat. Har lest at det er noen som savner dette med egen ostevogn, å må si meg enig at det er litt mer «klasse» over det. Osten smakte greit, og ble skylt ned med relativt god portvin. (Warres Warrior Port)

Tiden var så inne for litt søtt, og desserten ble servert. Hadde gledet meg til dette, samt en god kopp kaffe med Cognaq. Remy Martin XO har aldri vært feil i mine øyne, og totalt smakte desserten med tilbehør meget godt.

Under desserten hadde vi litt turbulens, noe bildet skal gi et greit inntrykk av....hold på glassene folkens....

God oppfølging av crewet under hele middagsserveringen gir + i boka. Virket som et godt team dette crewet, ihverfall inne på Business seksjonen.

Reisemakkeren var også godt fornøyd med måltidet.....

Hadde allerede begynt å pusle litt med AVOD`en selvølgelig, og satt oss til rette med en oppfølgende kaffe & Cognaq.

Reisefølget ser film.....

Kikket litt på hva som var tilgjengelig av filmer, og satte i gang med filmtitting. Så vel gjennom et par filmer, hentet meg et par drinker og en øl under dette, og la stolen i «godnatt modus».... Sov relativt godt noen timer, dog våknet jeg en gang i blandt av reisemakkerens enorme reportoar av SNORK.

Så ut til at alle sov med headsettene på, noe kanskje denne karen var grunnen til...

Leser ofte at folk reagerer på dette at man drar igjen gardiner, slukker lys osv. bare noen få timer etter avgang, og jeg kan forsåvidt være enig i at dette oppleves noe rart. Jeg tror vel kanskje at meningen med dette er et forsøk på å «snu døgnet», og er i god hensikt. Jeg løste nå dette ved eget lys i stolen, og la meg etter eget ønske når det passet.

Våknet ca. 2 timer før landing i BKK, og frokost ble servert. Først en runde med litt fersk frukt og yougurt, så over på cheeseomeletten etterhvert.....

Glemte jo i «mat rusen» å ta bilde av selve omeletten, men det så ut som den vanlige frokostomeletten man får ombord. Smakte faktisk ganske godt dette måltidet, juice og kaffe i greie mengder ble det også tid til.

God stemning etter «Wake Up» og frokost i kabinen....

Da det fortsatt var relativt mørkt når vi landet, fikk jeg dessverre ikke tatt noen bilder av dette eller annen aktivitet på BKK.

Dette var OSL-BKK, legger snart ut litt fra ferien i Thailand, samt returen tilbake fra BKK.
Takker for følget så langt, del 3 følger snarlig

Mvh
HS-TLD & Reisemakker

Last edited by HS-TLD; 21-01-2011 at 12:12.
Old 03-08-2010, 18:34   #3
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Del 3 følger......

Så var det tid for litt avslapping og overse arbeiderne som skulle bygge til et utekjøkken.

Legger ved noen bilder av huset i Hua Hin, bilder fra besøk i Wat Huay Mongkhol og bilder fra byggingen av utekjøkkenet.

Slik så det ut ved byggestart:

Her nærmet det seg ferdig, dog noe småtterier igjen....

Litt fra huset....

2 stk. halv/hel (stryk det som passer...)feite julegriser koser seg i bassenget...

Litt fest og moro sammen med gode venner ble det også...

En av våre faste sjåfører samt nabo, Mr. Pong!

Samt en av de andre faste sjåførgutta...Mr. Charin!

I og med at Buddha hadde bursdag under denne turen, måtte vi pent følge min kjære gjennom 14 år, til et tempel. Wat Huay Mongkhol er av de større i Hua Hin distriktet.

Min kjære i trappen...

Grei størrelsesforskjell.....frøkna og reisemakkeren i tempel!

Del 4 følger snarlig....

Mvh

HS-TLD & Reisemakker

Last edited by HS-TLD; 21-01-2011 at 12:50.
Old 03-08-2010, 18:35   #4
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Da var det dags for retur, og etter å ha blitt droppet på flyplassen, innsjekket bagasje samt en flaske Mekong Thaiwhiskey fattigere som var ment som en gave til en bekjent, (glemte jo å omplassere flasken, og tok den med i håndbagasjen....) så bar det rett i loungen....

Hadde 2 timer før boarding, så vi spiste og drakk det vi var gode for...tok dessverre ingen bilder herfra.

31.juli 2010 (Avg. 0110)
Flight: TG 960 BKK-ARN
Reg: HS-TGG
Type: Boeing 747-4D7 «Old Config»
Sete: 1A + 1B

Load:
Economy ??
Premium Economy ??
Business 80%

Litt sen boarding, og pushet ut noe sent ifht. oppsatt tid. Vi var heldige denne gangen, sete
1 J/K var ledig, så reisemakkeren tok dette, og vi hadde en 2 seter hver for oss selv. La merke til CPH flighten (Thai) måtte vente på push, da vi allerede var klare for motorstart etter pushback. Etter noen minutter i «standstill», kom Kapteinen på høytaleren og informerte om problemer med motor 3. Jeg oppfattet det som at det var starteren (!) til motor 3 som ikke fungerte som den skulle, og at vi måtte pushes tilbake til gate for en kjapp reperasjon....Dette skulle ikke ta mer en maks 25 minutter, noe som stemte ganske bra, dog var det ikke rotasjon før kl. var 0245, altså drøye 1 ½ time etter oppsatt tid.

Vanskelig å holde seg våken etter en ca. 25 timer lang dag....makker tok seg en høneblund til alles forlystelse. Selv crewet lo godt av snorkingen....

Bra oppfølging av crewet her også, kit, pledd, headsett, drikke, varm klut osv. kom raskt på plass
(Noe mindre entusiastiske var de vel kanskje, må man få lov til å si...)

Etter en liten høneblund samt rep av motor, så var det klart for T/O

Meget god benplass her også, svært behagelige seter disse gamle 1. klasse stolene!

Matservering rett etter Seatbelt Off. Meny som følger:

Drikkekartet BKK-ARN:

Første rett var Salad of Winter Vegetables w/ balsamico dressing. God hvitvin gurglet ned dette. Smakte godt.

Gikk så for Braised Beef Slices w/Redwine sauce, Spagetti and Roasted Vegetables, valgte også Chateau Robin 06` til dette, og angret ikke på det valget. Dette smakte faktisk veldig bra

Så fulgte osten med portvin, samt Panna Cotta til dessert. En selvfølge med kaffe og cognaq til.....
Smakte bra hele dette måltidet også, må man få lov til å si....

Prøvde meg på filmen som ble vist på en av kanalene, men måtte gi tapt etter en lang dag.....

Våknet ca. her på kartet etter noenlunde med søvn, kikket litt film, og ventet på at frokosten skulle serveres. Først en ny runde med fersk frukt, før man gikk løs på «Plain Omelette» m/tilbehør. Gode mengder med kaffe og juice til måltidet. Smakte bra, og er en fin start på ny dag. Generelt en fin, og rolig flight, så godt som ingen turbulens. (Dessverre ingen bilder....)

Så nærmet vi oss bakken hos Søta Bror.....

Og en relativt fornøyd reisende etter greit med søvn...

Etter en times venting, var det klart for siste «leg», ARN-OSL
Så ikke frem til trange seter, men for 45 minutter så klarer man seg greit...

31.juli 2010 (Avg. 1015)
Flight: SK 849 ARN-OSL
Reg: LN-RRF
Type: Boeing 737-800
Sete: 1A + 1C

Load:
Economy ??
Business ??

@ Gate OSL

Helt grei flight hjem til Norge fra Sverige, bra crew ombord på denne flyvningen til Oslo, men måtte jo dessverre konstatere at gode 14 dager nå var over, og at virkeligheten startet igjen.
Har stort sett i alle år brukt Thai Airways, og vært fornøyd med servicen generelt. Det finnes selvfølgelig forskjeller på crew, service osv. under disse flightene, men syntes nå at Thai leverer varene enda. Er godt fornøyd med hele turen!

Har du lest så langt, så takker jeg for oppmerksomheten. Håper noen fant dette interessant. Dette er min første tripreport, ha nå det i bakhodet når de «nådeløse» kommetarene kommer.... ;-)

Mvh

HS-TLD & Reisemakker

Last edited by HS-TLD; 21-01-2011 at 13:02. Reason: Tillegg av menybilder
Old 03-08-2010, 19:04   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Glimrende debut! Keep'em coming.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 19:11   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Utroliog bra debut ja. Bra og morsomt skrevet, og flotte bilder!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 19:40   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Fin rapport. Skader ikke med litt påfyll fra reisemålet heller.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 19:41   #8
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Fin tur og fine bilder.
Kan jeg få lov til å spørre hvordan du fikk råd til business?
Koster jo uten tvil en del penger.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 19:44   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Thai har vel en del kampanjer nå på sommeren, så det trenger ikke å koste så enormt mye.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 19:48   #10
pgaa
ScanFlyer Molded

Veldig bra rapport-debut
Old 03-08-2010, 19:59   #11
Vegasbaby
ScanFlyer Blue

Flott rapport! Hvordan var/er været i Thailand om sommeren? Har hatt lyst på å legge sommerferien dit en stund, men man hører så mange skrekkhistorier om monsun-tidens vrede (varmt, klamt, regn, overforsvømmelser)...
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 20:02   #12
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Glimrende debut! Keep'em coming.
Takk for det, hyggelig! Får gjøre et nytt forsøk ved neste tur....

Haakon
Old 03-08-2010, 20:03   #13
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Utroliog bra debut ja. Bra og morsomt skrevet, og flotte bilder!
Takker, takker.....

Haakon
Old 03-08-2010, 20:04   #14
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Fin rapport. Skader ikke med litt påfyll fra reisemålet heller.
Takk for det, LN-MOW!
Old 03-08-2010, 20:07   #15
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Fin tur og fine bilder.
Kan jeg få lov til å spørre hvordan du fikk råd til business?
Koster jo uten tvil en del penger.
Hehe...det var alle disse svarte pengene da....Neida, reiser stort sett 2 ganger i året, bor jo i eget hus,(dvs. gratis) og så må man jo dessverre lide litt for de altfor mange pølsene gjennom de siste år....legger seg jo rett på sideflesket...Jeg får rett og slett ikke plass andre steder...Turen var veldig bra den.

Haakon
Old 03-08-2010, 20:12   #16
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Thai har vel en del kampanjer nå på sommeren, så det trenger ikke å koste så enormt mye.
Ja, jeg vet ikke hva kampanjer angår, men tror prisen på OSL-BKK er relativt fast på Businessfare. Rundt 19500,- NOK tror jeg. Hjemreisen direkte var full, så et mellomlegg på ca. 1500 ,-NOK via Stockholm ble vel fasiten...

Haakon
Old 03-08-2010, 20:13   #17
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Quote:
Originally Posted by pgaa View Post
Veldig bra rapport-debut
Tusen takk!

Haakon
Old 03-08-2010, 20:19   #18
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Flott rapport! Hvordan var/er været i Thailand om sommeren? Har hatt lyst på å legge sommerferien dit en stund, men man hører så mange skrekkhistorier om monsun-tidens vrede (varmt, klamt, regn, overforsvømmelser)...
Hmm...selv om jeg har vært mye i Thailand siden 1997, så er vel dette første gangen jeg er der på "norsk" sommer. Var jo litt i tvil selv, må vite, men så langt jeg har skjønt så er denne delen av Thailand (Hua Hin, Cha Am osv.) skånet for den værste delen av monsunen. Har gjennom flere bekjente der ned som tilbringer norsk sommer i denne delen av Thailand, blitt fortalt at dette stemmer bra. Selv hadde vi kanskje 3 timer med regn på 13 dager, noe overskyet vær, men til tider meget bra. Det som kanskje er værdt å merke seg er at når det først regner, ja da....Stort sett over på 1 liten time. Noe "klammere" blir det jo av fuktigere vær, men ikke skremmende. Så ingen overforsvømmelser...

Haakon
Old 03-08-2010, 20:21   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Hyggelig med en oppløftende TG-rapport - har jo vært lit topp og ned på kritikken av dem her inne. Keep'em coming.

Old 03-08-2010, 20:22   #20
chrSVGa380
Flyspotter på SVG

chrSVGa380's Avatar

Likte denne TR'en veldig godt jeg, hehe
chrSVGa380 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules