Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2008, 16:57   #1
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

SAS Chiang Mai-BKK-ARN-OSL

Tirsdag 11. november var det klart for en lang tur hjem fra Thailand. Er ingen fotograf, derfor ingen bilder.

TG103 CNX-BKK
Ruten var satt opp med 747-400, og til min store glede hadde jeg fått sete 3A i 1-klassekabinen (selv om det ikke er 1. kl. på denne strekningen). Skuffelsen var derfor absolutt tilstede ved innsjekking (uten kø) da det var bytte av maskin til 777 med gamle biz-seter (og 20 min. forsinkelse). Ingen problemer med gjennomgående innsjekking av bagasjen til Oslo selv om det var på to forskjellige billetter.
Hadde likevel plenty med tid i BKK før neste fly.
Servering som vanlig med varme kluter, alkoholfri velkomstdrikk før take off og vanlig Thaiservice i lufta med aviser, en liten snack (pai av noe slag), kalde alkoholfrie drikker og te/kaffe.
Old 13-11-2008, 17:15   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Chiang Mai-BKK-ARN-OSL

Bare alkoholfritt ombord?

Gleder meg til fortsettelsen!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2008, 17:24   #3
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

SK976 BKK-ARN
Denne gangen fikk vi heldigvis boardingkort hele veien i Chiang Mai, det har jeg ellers ikke fått de siste gangene. I Bangkok bar det derfor rett til loungen for 3 timers opphold før avgang mot Stockholm. Flyet var noen minutter før rute ved ankomst, så vi regnet da også med at avgangen ville gå på tid. Ca. 45 min. før avgang gikk vi mot gaten (da hadde det stått OPEN på skjermene en stund), når vi kom fram dit sto det final call... Boardingen hadde likevel ikke startet, men etter at vi hadde skaffet oss norske aviser åpnet de for biz og småbarnsfamilier slik at vi slapp å sette oss ned i gaten.
Grei og uformell SAS-velkomst ombord med sjampis (vel halvfulle glass) - sete 1D (og reisefølge på 1E). Liker best midtsetene da det er greit å ha hver sin midtgang uten klatring forbi sidemannen.
God plass ombord - ca 50 ledige seter hvorav ca. 20 i biz. i følge besetningen. Avgang fra gate før tiden, og ganske fort bar det opp i lufta. En halvtime etter take-off startet drikkeserveringen, og maten kom kort tid etter.

Blandet salat, røkt ørrett med eplebiter, mais og japansk agurksalat til forrett.

Hovedrettene besto av:
Abborfilé med linser og grønnsaksragout, grillet papirka og pesto
Basiliumreker med grønnsaksstaver og ris
Kalvestek med pommes duchesse, ovnsstekte grønnsaker, tomat- og ingefærsaus
Vegetarisk gresskarravioli med diverse tilbehør.

Ost (med utdeling av portvin med en gang)

Créme brulée med limesmak og fersk fruktsalat

Jeg valgte kalvesteken som var meget god og en rikelig porsjon.
Rask og hyggelig påfyll av vin til hovedretten.
Desserten var også meget god, og når vi spurte om påfyll av fruktsalaten kom damen straks tilbake med mere. Jeg tok et glass Sauternes til desserten i tillegg til Cointreu, spurte også om portvin, men det hadde hun ikke på dessertvognen. Det tok imidlertid ikke mange minuttene før hun var tilbake med et glass likevel.

Svensk crew i godt humør som jobbet godt sammen - en "vanskelig" pax på høyre side fortalte ustanselig om en forsinkelse (kansellering?) på vei ut, men fikk i god, uformell SAS-ånd et ekstra glass champis og beskjed om at "nu lugnar du ned dej" med et smil samtidig som hun hørte på samme leksa gang på gang...

Underveis mellom måltidene kom det også vann, juice/brus og servering av is, men jeg var for mett til det denne gangen.

Halvannen time før landing var det ny servering med
Røkt helleflyndre med salat
Valg av hovedrett fra serveringsvognen:
Svinefilet i gul karri, abbor i tomat og olivensaus, ris med hvitkål, ovnsstekt potet og løk og grillede grønnsaker.
Til dessert strøkake med vaniljesmak og mangosaus.

Jeg valgte fisken, men sto over desserten - den var neppe så god som den ved den forrige serveringen.

Landing på Arlanda ca. 20 min. før rutetabell, og dermed god tid til flyet videre til Oslo. Så ut som det bare var en 6-7 stykker som skulle videre.
Old 13-11-2008, 17:40   #4
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

SK893 ARN-OSL
Etter sikkerhetskontroll og lang spasertur til loungen ble det noen viltkjøttboller med gulrotstaver og en gin og tonic.

SK893 var satt opp med 737-800, i følge den norske besetningen 100 sjeler ombord. Skikkelig nedtur med trange seter selv om knyttnevetesten var bestått på rad 2. Heldigvis en meget oppmerksom purser Morten som kom og sa fra til de få midtsetepassasjerene foran at han hadde helt ledige rader noe lenger bak slik at vi alle fikk bedre plass.

Avgang også her litt før rutetid, og 12 minutter etter take off var matserveringen ferdig!

I økonomi flex var det en kyllingbit med pasta, vann og "pusjing" av drikkevarer. Jeg hadde fått nok av både mat og drikke, så jeg tok med maten til meg og en ukjent sidedame hjem. (Kjøleskapet hjemme var jo nesten tomt etter drøye 14 dager på reise.) De som ville ha rødvin fikk uoppfordret 2 flasker da han hadde 2 forskjellige typer og ikke ville gjøre forskjell...
Meget god og humørfylt tone i annonseringen over høyttaleren.
Gjorde oppmerksom på at vi "som vanlig" var på rutetid og vel så det.

Etter servering og rydding var det tid for salg av "julecognac, julewhisky og juleakevitt" - og jammen fikk de ikke solgt litt også.
Virket nesten som det ble solgt mere taxfree på denne korte flighten enn fra BKK (snufs, ingen provisjon på meg som purser smilende kvitterte med der).

Alt i alt vel fornøyd med alle flightene, SAS kan levere, men det er selvsagt veldig avhengig av besetningen. Leselampene på 340'n virket på begge flyvningene, men joda, vi må ta av plasten på forrett, salat og ost. Det gjør imidlertid ikke meg noe.

Bagasjen kom raskt på OSL, rutetid 2145 og rakk Flybussekspressen kl. 2200 videre hjemover.

Nå snaue 2 dager etter har det også kommet inn 67200 eurobonuspoeng på kontoen (doble poeng på ARN-BKK), mangler bare poengene fra CNX til BKK, men de kommer nok også ganske snart.

Ros til SAS er sendt for god service på SK976 og særlig god stemning pga purser Morten på SK893.
Old 13-11-2008, 23:30   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Godt å høre at SAS kan levere et godt produkt også, etter å ha lest (og opplevd) det motsatte fra SAS noen ganger nå. Men nå er vel BKK-ARN en dagflight, og det har jo blitt bemerket at det er en viss forskjell på standarden mellom "sen kveldsavgang" og de andre avgangene med SAS.

Biter meg merke i at de fortsatt serverer halve sjampisglass, og jeg forstår ikke hvorfor de på død og liv skal servere tomatisterte sauser til rettene. Det skjer alt for ofte, og ærlig talt er det svært lite annet enn pasta som tomatiserte sauser passer til.

Moro å høre at de har konvertert frokost konseptet med servering fra buffet-style på tralla også til middagsservering. Hadde gjerne sett de hadde gjort dette også på hovedmåltidet. Så kunne folk selv bestemme hva og hvor mye de får på tallerkenen!

Takk for fin rapport! Det var da særdeles god uttelling på bonuskontoen!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2008, 06:14   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Flott rapport! De fleste selskaper jeg har reist med serverer halve glass før take-off - så blir de fulle når man kommer opp i luften - ikke ulikt en del av passasjerne.
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2008, 10:30   #7
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Godt å høre at SAS kan levere et godt produkt også, etter å ha lest (og opplevd) det motsatte fra SAS noen ganger nå. Men nå er vel BKK-ARN en dagflight, og det har jo blitt bemerket at det er en viss forskjell på standarden mellom "sen kveldsavgang" og de andre avgangene med SAS.
Vel, jeg skal skrive min summering på onsdag, skal ta BKK-ARN på tirsdag, så får vi se om vi finner et mønster.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2008, 18:49   #8
Molinari
ScanFlyer Silver

Molinari's Avatar

Er det noen som har bilder av setene på Eco-flex på SK IC??
Molinari is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules