Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2012, 22:18   #1
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 781
OBB 80 Nye Politihelikoptere

Ser på nyhetene at Politiet skal kjøpe nye evt ønsker seg 3 nye helikoptere med forskjellige roller:
- transport av Delta.
- skarpskytter
- løftekapasitet av person ifm redning
- rekognosere
- lenger rekkevidde


De vil ha forskjellige 3 maskiner.
Hvilke typer bør de kjøpe?

Last edited by Radiv; 03-12-2012 at 00:54.
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2012, 22:55   #2
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Nye Politihelikptere

Sikorsky S70 eller Agusta Westland W135
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2012, 23:04   #3
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Nye Politihelikptere

Å herregud.

Det var ikke bedre og starte med å få bemannet det helikopteret vi allerede har da ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 01:23   #4
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 306
Default Re: Nye Politihelikptere

er det noe vits å bruke penger på det når de ikke gidder å bruke helikopterene når de virkelig trenger de.....

som LN-TAL sa, bemannet det de har fra før så kan de tenke på å kjøpe fler
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 01:26   #5
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: Nye Politihelikptere

Jeg syns det virker som om helikopteret de har nå flyr ganske mye, om jeg ikke ser det daglig over Oslo, så vil jeg i hvertfall si flere ganger i uka.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 06:47   #6
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Jeg syns det virker som om helikopteret de har nå flyr ganske mye, om jeg ikke ser det daglig over Oslo, så vil jeg i hvertfall si flere ganger i uka.
Der er jo noe land utenfor linjen Sinsenkrysset - Gardermoen som også heter Norge.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 09:51   #7
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Der er jo noe land utenfor linjen Sinsenkrysset - Gardermoen som også heter Norge.
Vidar
Men nå var det jo bemanningen, og ikke området de dekker, som du klaget på...
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 10:21   #8
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Men nå var det jo bemanningen, og ikke området de dekker, som du klaget på...
Beklager så mye. Trodde du klaget på at de ikke var over Oslo hver dag.


Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 10:44   #9
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Å herregud.

Det var ikke bedre og starte med å få bemannet det helikopteret vi allerede har da ?
Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
er det noe vits å bruke penger på det når de ikke gidder å bruke helikopterene når de virkelig trenger de.....

som LN-TAL sa, bemannet det de har fra før så kan de tenke på å kjøpe fler
Dere burde virkelig sett på noe annet en VG og de andre superkritiske mediene, selvfølgelig skulle helikoptret vært raskere opp, men det er noe som heter menneskelig svikt, det kunne hendt alle! Nå som alle har klaget over beredskapen, så må det nå være greit at de får lov til å kjøpe inn helikoptre, disse vil bli fordelt over hele Norge, ja nord for Sinsenkrysset.....
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 12:16   #10
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 293
Default Re: Nye Politihelikptere

Med tanke på prisen for innkjøp og drift av helikopter med nødvendig nyttelast og endurance synes jeg deet er merkelig at de ikke ser på en kombinasjon av helikopter og fly.
Med 1 eller 2 EC135 og et Diamond DA 42 MPP vil de kunne dekke de fleste behov vesentlig rimeligere enn med kun helikopter. En DA 42 MPP kan holde seg i luften over 10 timer og ville ved en lignende situasjon som 22.juli kunne være en utmerket observasjonsplatform helt fra alarmen gikk til idioten var pågrepet. Helikoptre (hvis de hadde vært i luften) ville måtte ha landet for å re-fuele flere ganger i samme tidrommet.

http://www.diamond-sensing.com/index...a42mppguardian
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 15:02   #11
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Nye Politihelikptere

10 timer endurance er jo ok. Re-fueling er jo ikke noen issue da, men problemet med DA42 er vel heller det at det eller de individene som skal operere plattformen i 10 timer ikke får de-fuelet... Toalett er det ikke ombord iallefall
73H is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2012, 15:39   #12
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Nye Politihelikptere

I tillegg til de nevnte spesifikasjonskravene, har jeg videre hørt at man i politiet ønsker seg følgende:

-Stratospheric ceiling
-Stealth
-Wide range of weapons
-Supersonic speed

Etter mine undersøkelser er det så langt bare denne som passer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Airwolf_(helicopter)
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2012, 13:46   #13
stoeckli
ScanFlyer Blue
 
stoeckli's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: ENGM
Posts: 101
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Med tanke på prisen for innkjøp og drift av helikopter med nødvendig nyttelast og endurance synes jeg deet er merkelig at de ikke ser på en kombinasjon av helikopter og fly.
Med 1 eller 2 EC135 og et Diamond DA 42 MPP vil de kunne dekke de fleste behov vesentlig rimeligere enn med kun helikopter. En DA 42 MPP kan holde seg i luften over 10 timer og ville ved en lignende situasjon som 22.juli kunne være en utmerket observasjonsplatform helt fra alarmen gikk til idioten var pågrepet. Helikoptre (hvis de hadde vært i luften) ville måtte ha landet for å re-fuele flere ganger i samme tidrommet.

http://www.diamond-sensing.com/index...a42mppguardian
I OVC006 og 20kt's vind som det var 22/7 så tror jeg en DA42 i "trakten" som Utøya ligger i hadde vært ganske håpløst, men for høyere Surveillance så kanskje?
Men hvor mye utstyr tåler en DA42 å bli lesset ned med? Hvor mye underload er det med 2-3 pax og gud-vet-hvor-mye-utstyr?
__________________
Upcoming flights:
stoeckli is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2012, 13:50   #14
stoeckli
ScanFlyer Blue
 
stoeckli's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: ENGM
Posts: 101
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
I tillegg til de nevnte spesifikasjonskravene, har jeg videre hørt at man i politiet ønsker seg følgende:

-Stratospheric ceiling
-Stealth
-Wide range of weapons
-Supersonic speed

Etter mine undersøkelser er det så langt bare denne som passer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Airwolf_(helicopter)
:-) Jeg fløy IR/H-rating på typen, den ble vel brukt som Redwolf i serien ble jeg fortalt.
Men det var noen knapper og brytere som var fjernet... Hrmmpff!
__________________
Upcoming flights:
stoeckli is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2012, 14:40   #15
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by stoeckli View Post
Men hvor mye utstyr tåler en DA42 å bli lesset ned med? Hvor mye underload er det med 2-3 pax og gud-vet-hvor-mye-utstyr?
Det er ikke snakk om 2-3 Pax i MPPen. Max 2 ombord og nei med alt utstyret er det ikke mye å gå på. Men hva skal du med underload sålenge du holder deg innenfor max? Overvåkningsutgaven av Tecnam sin twin skal forøvrig slite enda mere ifølge de som har jobbet i begge.

Men back to topic helikopter :-)
CFM is online now   Reply With Quote
Old 04-12-2012, 16:13   #16
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Nye Politihelikptere

Jeg mener det er flere ting som gjør en fixed wing løsning litt uegnet. Den største er antallet dager det er skydekke under MSA. Selv om en DA42 kan fly VFR, så tro jeg ikke det blir en god sensorplatform om den må sirkle og forholde seg til terreng under en typisk BKN014 som man ser my av. Spesielt i mørke. Helikopter som EC145 kan sirkle sakte på autopilot i flat og tight sving, eller om nødvendig HOGE.

Muligheten til å lande og møte/koordinere med folk på bakken, samt ta pauser vekk fra flyplass er også noe de utnytter mye i dag.

En fixed wing platform bør også tåle å fly i ising, da scud-running til og fra oppdrag under været, ikke er noe å anbefale i fixed wing.

Transportmaskiner er det mange å velge blandt, men jeg tror utfordringen (og kostnaden) blir i å rekrutere og lære opp personell til å fly, samt få godkjent sivilt planverk for flyging av skarpe oppdrag til samme nivå som personell i 412 miljøet i forsvaret. (NVG, fast rope, ildstøtteplatform, taktisk lavflyging etc, alt på en potensielt 2-veis skytebane.)

Det blir gjort andre steder i verden, og det er ikke slik at 412 miljøet mangler oppgaver. Kan bli ok avlastning, men det vil fort koste tilsvarende som f.eks 720 skv pr år.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2012, 18:53   #17
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by M609 View Post
Jeg mener det er flere ting som gjør en fixed wing løsning litt uegnet. Den største er antallet dager det er skydekke under MSA. Selv om en DA42 kan fly VFR, så tro jeg ikke det blir en god sensorplatform om den må sirkle og forholde seg til terreng under en typisk BKN014 som man ser my av. Spesielt i mørke. Helikopter som EC145 kan sirkle sakte på autopilot i flat og tight sving, eller om nødvendig HOGE.
Trenger ikke en EC145 å forholde seg til terreng under BKN014 eller mørke? Vil sensorene se mer under de samme forholdene avhengig av om de er plassert i et luftfartøy hvor vingene går rundt eller et luftfartøy hvor vingene sitter fast?



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2012, 20:38   #18
stoeckli
ScanFlyer Blue
 
stoeckli's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: ENGM
Posts: 101
Default Re: Nye Politihelikptere

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Trenger ikke en EC145 å forholde seg til terreng under BKN014 eller mørke? Vil sensorene se mer under de samme forholdene avhengig av om de er plassert i et luftfartøy hvor vingene går rundt eller et luftfartøy hvor vingene sitter fast?



Vidar
En EC trenger ikke å holde fart og manøvrere i evnt trange dalfører under lavt skydekke.
Det kan da være greit å stå HOGE et "trygt" sted med gode sendeforhold VHF/UHF/satelitt.
__________________
Upcoming flights:
stoeckli is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2012, 08:04   #19
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 781
Default Re: Nye Politihelikptere

Kanskje en Osprey kunne være det Politiet trenger 1 stk av? Både med tanke på transport av Delta og å kynne støtte Østlandet ++ med støtte.
Mange fordeler med tiltrotor mtp på fart, og man får ting og henge på osprey'en som øker rekkevidde og våpenkapasitet, den har etterhvert en lang extrautsyrsliste å krysse på?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2012, 20:39   #20
SK-92
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Location: Stavanger
Posts: 27
OBB 80 Re: Nye Politihelikptere

Mange gode forslag her, men tviler på at sluttresultatet blir så veldig eksotisk.

Tipper på en flåte a´la NLA sin med et par EC135 som nå og kanskje en EC145 som transport/våpenplatform uten så mye ekstra snacks(vekt).

Arbeidet med Nawsar/nye redningshelikoptre bekrefter bare hvor mye byråkrati og lite direkte beslutningsevne som eksisterer hos myndighetene.
SK-92 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye politihelikoptere Basse-HAU Småprat 10 13-07-2017 00:28
Norwegians nye sommerruter fra Oslo og andre nye ruter i 2012 matsbg Flyforum 40 22-06-2012 00:03
Vil kjøpe nye fly for å overvåke «Det nye Norge» Twin Otter Flyforum 1 22-07-2011 09:32
Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.) seatsniffer Flyforum 43 22-05-2009 16:21
CHC utvider kraftig på KSU - 2 nye maskiner og 20 nye flygere/mekanikere fkrlf Flyforum 3 16-02-2007 21:41


All times are GMT +2. The time now is 18:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.