Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2011, 18:25   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Finansavisen kjører i dag på forsiden, og side 14-15, en sak om sykefravær i norske bedifter. Her blir det hevdet at blant de 60 største bediftene på børsen er det SAS som har høyest sykefravær. 50% større enn konkurrenten Norwegian.

Landsgjennomsnittet for NHO's medlemsbedrifter er 6,4 %. Snittet blant de 60 største på børsen er 3,3%. SAS er 7,1 % i 2010, opp 0,2 % fra 2009. Norwegians tall steg fra 3,6% i 2009 til 4,6% i 2010. Altså en økning i sykefraværet med 1%.

At kravet om "fit for flight" medfører en del høyere sykefravær er det nok liten tvil om. Og det ser man også på fraværet blant kabinansatte. Det er ikke mye som skiller hos SAS og Norwegian på dette.




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 18:36   #2
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

6,4 % for NHOs medlemsbedrifter er jo skandaløst.... Hvor mange sykedager snakker man om per år da???

Se på meglere osv. som jobber 10-12 timer om dagen samt ofte har utsvevende liv på fritiden har jo null fravær!!!.

Dette må jo være skulk?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 18:50   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Det er vel realtivt kvinner på 50+ som jobber som meglere og samtidig har et utsvevende liv på fritiden?!

Noen yrker er kanskje rett og slett så krevende at det kan være en fordel om de er forbeholdt de unge?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 18:55   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
6,4 % for NHOs medlemsbedrifter er jo skandaløst.... Hvor mange sykedager snakker man om per år da???

Se på meglere osv. som jobber 10-12 timer om dagen samt ofte har utsvevende liv på fritiden har jo null fravær!!!.

Dette må jo være skulk?
Tja, rundt 15 sykedager i året ved 6,4%, 17 for SAS ansatte? Så nesten en måned i året er man sjuk..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 19:00   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det er vel realtivt kvinner på 50+ som jobber som meglere og samtidig har et utsvevende liv på fritiden?!

Noen yrker er kanskje rett og slett så krevende at det kan være en fordel om de er forbeholdt de unge?
Mulig det var et flåsete eksempel fra min side, men jeg ble rett og slett forjamset. Jeg kjenner ingen (se bort i fra faktisk sykdom med legeerklæring, noe som er noe helt annet) med et fravær i nærheten av 15 dager.

Vi snakker jo om snitt her.

Jeg har ca 1 dag hvert tredje år og er snart 40 og jobber mye.

På tide å innføre karensdager uten lønn da vel?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 03-08-2011 at 19:05.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 19:02   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
At kravet om "fit for flight" medfører en del høyere sykefravær er det nok liten tvil om. Og det ser man også på fraværet blant kabinansatte. Det er ikke mye som skiller hos SAS og Norwegian på dette.

Vidar

Dette er et viktig poeng, og at luftfarten har høyere sykefravær enn mange andre yrker er ikke noe å lage tabloide overskrifter om.
At SAS har høyere fravær enn Norwegian er heller ikke overraskende, gjennomsnittsalder tatt i betraktning. De som aldri har hatt annet enn en skrivebordsjobb bør i alle fall være muse stille. Å være på jobb der man har andres liv i sine hender når man er syk er i beste fall idioti.

En del yrkesgrupper sliter også vesentlig mer med langtidssykmeldinger enn andre, noe som drar statistikken kraftig opp.

Man skal være forsiktig med å kritisere andre yrkesgrupper enn den man selv kjenner godt. Det kan være interne regler, hensyn til sikkerhet, arbeidsmiljø som forverrer helsen ytterligere osv som spiller en viktig rolle. De veldig ulike yrkene jeg har arbeidet innenfor har alle vesentlig terskel for å sykmelde seg. Det har ikke noe med meg og mine kollegaers "uvilje" mot å sykmelde seg unødvendig, men viktighet av å være fit for fight og en del andre forhold som jeg ikke vil utbrodere her.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 03-08-2011 at 19:06.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 19:02   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Fit for fight , er litt forskjellig fra oss andre kontorslitere som kan melde oss til arbeide fra hjemmekontor med 39 i feber og fortsatt hevde oss 100% operative.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 19:07   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
På tide å innføre karensdager uten lønn da vel?
Det er vel slått fast av de fleste at korttidsfraværet ikke utgjør noe problem i den store sammenhengen. Det er de mange som er syke lenge som trekker opp statistikken i feil retning. Inkludert de som sykmelder seg uten spesiell grunn, og som legene gir sykmelding til, uten spesiell grunn...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 19:07   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

FYI - Jeg er bare skeptisk til NHO snittet ikke flygere osv.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 22:59   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Kanskje de skulle delt den inn i kategorier, f.eks senebetemdelse vs musearm.

Er skremmende å se hvor mange av mine kollegaer i SK, som har høy ansienitet, nå får belønningen i form av slitaskeskader, og da tenker jeg i særdelsehet på gutta på Ramp og guttene/jentene i kabinen.
Så sånt sett, så vil aldri DY matche SK i.o.m at de ikke har egne bakkeansatte
krølle is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 00:25   #11
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post

På tide å innføre karensdager uten lønn da vel?
RØD KORT!!!
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 10:51   #12
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Hvem sier det er flyvere som trekker opp fraværet? Når " å ta en tredagers" er innarbeidet i språket har vi ett problem.

Myndighetene er selvfølgelig mer opptatt av langtidsfravær da de betaler for dette.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 15:53   #13
starvin_marvin
Newcomer
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 16
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Nå har ikke jeg lest avisen, men er det opplyst hvor sykefraværet er størst inad i organisasjonen(sas)?
starvin_marvin is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 18:37   #14
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Quote:
Originally Posted by starvin_marvin View Post
Nå har ikke jeg lest avisen, men er det opplyst hvor sykefraværet er størst inad i organisasjonen(sas)?
Ja. Det står i artikkelen at det er høyest inni flyene. Viser til det jeg skriver ovenfor om å være "Fit for flight", som gjør det naturlig at sykefraværet vil være høyere innenfor skroget enn utenfor.

Når det er sagt er ikke sykefraværet blant kabinansatte hos Norwegian markant lavere enn hos SAS, ifølge samme artikkel. Norwegian 9,69%, SAS 10,1%. Dette trekker nok opp totalen hos begge selskapene og førte begge selskapene til øverste skikt på listen over de 60 største børsselskapene, men er altså krav om at man skal være helsemessig skikket til å fly fra myndighetene. Noe som gjør at terskelen for å melde seg "unfit" må være lavere enn på f.eks et kontor. Når det gjelder det å være "Fit for flight" har vi også diskutert dette i en annen tråd som gjelder et hotell i en viss vestlandsby og bråk om natten slik at crewet ikke får tilstrekkelig søvn.
Årsakssammenheng til fravær hos kabinansatte blir av SAS forklart med kontakt med mange mennesker og høy ansiennitet. Norwegian forklarer det med mange nyansatte i en alder der de har småbarn og høyere fravær som følge av sykdom hos barna. Tipper sammenhengen er ganske lik hos begge selskapene, egentlig. En kombinasjon av flere årsaker.

Sykefraværet hos SAS økte fra 2009 til 2010 med skarve 0,2%. Hos Norwegian med 1%.




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 18:46   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,011
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Nå har ikke jeg lest artikkelen, men sykefraværet hos kabinen i SAS er sterkt synkende nå. Noe som er veldig bra.
Men trodde ikke Norwegian opplyste om slike tall, nye takter fra den kanten med andre ord. Flotters.
Jeg synes åpenhet om dette temaet er flott, da er det lettere å se på årsaker og eventuelle tiltak
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 19:21   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Sykefraværet hos SAS økte fra 2009 til 2010 med skarve 0,2%. Hos Norwegian med 1%.
Muligens jeg pirker nå, men her er det snakk om prosentpoeng og ikke prosent.

Dvs hvis sykefraværet hos Norwegian øker fra 3,6% til 4,6% er det en økning i sykefraværet på 27%. Dvs en ganske dramatisk økning, som faktisk bør bekymre ledelsen i Norwegian. Det hadde ihvertfall skapt bekymring på min arbeidsplass hadde vi opplevd en slik økning

Økningen på 0,2%-poeng hos SAS tilsvarer en økning på 3%, hvilket er negativt det også, men vel innenfor naturlige svingninger
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 19:44   #17
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dvs hvis sykefraværet hos Norwegian øker fra 3,6% til 4,6% er det en økning i sykefraværet på 27%. Dvs en ganske dramatisk økning, som faktisk bør bekymre ledelsen i Norwegian. Det hadde ihvertfall skapt bekymring på min arbeidsplass hadde vi opplevd en slik økning
Det blir litt "tull med tall". Ja det er 27% økning. Men hadde det vært 1 procentpoeng økning og gått fra 10 til 11% så hadde sykefraværet økt med 10% i stedet for 27% selv om økningen er den samme, bare ikke prosentvis. En svingning fra 3,6 til 4,6% kan jeg ikke se noe dramatik i.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2011, 19:09   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Dette med sykefravær er jo en meget sammensatt og vanskelig materie å finne gode løsninger på. Spesielt i flybransjen hvor det er så mange ulike arbeidstakergrupper med ulike medisinske krav for å i det hele tatt kunne jobbe.
En faktor som også spiller inn er kjønnssammensetning og ikke minst alder.
Selv har jeg over en god del år hatt gleden av å få lede en del av SAS konsernets sine bedrifter, med et gjennomsnittlig sykefravær på godt under 1% , noe som jeg tror skyldes en kombinasjon av medinnflytelse i arbeidshverdagen og ikke minst interessante arbeidsoppgaver. Dette tror jeg er nøkkelfaktorer i de fleste arbeidssituasjoner, og som mange ganger kan være vanskeligere å få til i mange spesialiserte jobber.
Uansett er det viktig at det settes søkelys på dette, da det vel ikke finnes noen bedre måte å tjene penger på enn å ha godt fornøyde medarbeidere som er godt motiverte , som også i seg selv gir lavere sykefravær og lavere kostnader.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SQ First Class Suites - Kunsten å fly høyere enn himmelen Hawkboy TripReports 20 16-05-2019 03:53
Hvorfor billigere hos Travelink enn hos SAS? hifiman Småprat 14 20-04-2013 09:58
50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly GFL Flyforum 10 17-11-2010 06:12
SAS billigere enn Norwegian GFL Flyforum 5 31-12-2006 12:58


All times are GMT +2. The time now is 18:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.