Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2010, 19:11   #1
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 781
Spørsmål Beste Kabinkoffert?

Er på jakt etter en ny kabinkoffert, altså en koffert man kan ta med seg ombord og som får plass i bagasjehylla. Og da er det vel noen begrensninger.

Ofte ute på tur på 1 til 3 dager, og trenger ikke stor koffert til det.

Hvilken har størst innvendig plass ?
Hvilken er mest fleksibel
2 eller 4 hjul ?

Hva har dere og hva ville dere valgt hvis dere skulle kjøpe ny nå ?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 19:46   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Beste Kabinkoffert

Med denne så trenger du i hvert fall ikke bekymre deg for at innholdet blir skadet, eller at kofferten blir skadet... ever...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 20:39   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert

Jeg har gått bort fra trillekofferter. Langt mer praktisk finner jeg f.eks. denne varianten: http://uk.tumi.com/product/index.jsp...ndSrc=paramNav

Jeg synes det er mye enklere å pakke praktisk med en slik bag, og min erfaring er at det uansett er mye løfting på en trillekoffert så hvorfor ikke ta konsekvensen av det og slenge bagen på skulderen. Størrelsesmessig får man minst like mye med i denne som i en standard trillekoffert i kabinstørrelse, samt at egenvekten i bag'en er betraktelig mye lavere enn for tilsvarende koffert. Med litt effektiv pakking går det (for meg) helt fint med denne på en reise som varer opp til en knapp uke.

Last edited by TOS; 11-12-2010 at 20:42.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 23:03   #4
foffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: Langesund, Norway
Posts: 177
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Med denne så trenger du i hvert fall ikke bekymre deg for at innholdet blir skadet, eller at kofferten blir skadet... ever...
Hehe, også veier den "bare" 5,5 kilo :-)
__________________
__________________________________________________ ______________
Upcoming flights:
foffen is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 23:22   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har gått bort fra trillekofferter. Langt mer praktisk finner jeg f.eks. denne varianten: http://uk.tumi.com/product/index.jsp...ndSrc=paramNav
.
Tar gjerne en sånn én i tillegg til trillekofferten jeg...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 23:40   #6
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Beste Kabinkoffert

Hei.

Jeg kan ikke anbefale deg en spesifikk koffert, men jeg kan komme med noen tips som jeg tror vil være til hjelp.

Jeg ville valgt en koffert/bag med 2 hjul. Jeg ser ingen vits med 4 hjul på en liten koffert/bag. For meg er hjul tingen. Kjedelig å traske rundt en sen kveld etter en lang deg på vei til hotellet med en relativt tung koffert over skulderen. Man finner også kofferter med hjul som kan slenges over skulderen. Ikke hjulene, men kofferten.
Små rom som er lett tilgjengelig er veldig viktig for meg. Størrelsen på disse synes jeg skal være fra små og stramme(type lomme til boardingkort/kvitteringer etc.) til store(laptop-lader etc.)
Jeg har hatt en koffert av den harde plastikk-typen. Aldri igjen. Veldig upraktisk uten små rom som er lett tilgjengelig.
Ang. vekt, så har det aldri vært et problem for meg. Jeg har aldri opplevd at min carryon har blitt veid.
Flyr du mye Widerøe, så vil jeg anbefale deg en liten koffert. Dårlig plass i de små flyene.

Kjøp et merke som står for kvalitet. Ikke fall for fristelsen for en billig koffert! På en annen side så tør jeg påstå at Tumi er overpriset.

Last edited by Happyflyer; 12-12-2010 at 00:03.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 23:59   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Beste Kabinkoffert

Jeg har en Swissgear PC-ryggsekk. Der får jeg plass til det vesentlige for et par dager så lenge jeg ikke trenger å ha med finklær. Den går også i bagasjehylla på Widerøe.

Ellers pakker jeg gjerne etter hvilken klasse jeg reiser i. Skal jeg sitte bak i en trang tyristklasse, pakker jeg lett håndbagasje. Sitter jeg foran kan jeg ha litt mer ombord. Her borte gjelder laptop-veske som 'personal item', så jeg kommer som regel unna med ryggsekken som dette.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 00:06   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Tar gjerne en sånn én i tillegg til trillekofferten jeg...
Det blir litt mye å ta inn i kabinen... Det holder med en sånn til de fleste av mine turer. Da går også laptop'en inn i en polstret lomme på siden av bag'en.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 00:10   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Kjøp et merke som står for kvalitet. Ikke fall for fristelsen for en billig koffert! På en annen side så tør jeg påstå at Tumi er overpriset.
Jeg er helt enig i at Tumi normalt sett er altfor dyrt i forhold til det man får for pengene, men kommer man over disse produktene til en gunstigere pris så er iallefall den bag'en et godt kjøp i mine øyne. Sist jeg var innom LHR så gikk vel den for ca 280 pund, noe som er omtrent 100 pund lavere enn i Tumi-shop'en på Piccadilly i London.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 00:12   #10
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Beste Kabinkoffert

Jeg har kjøpt denne på lufthansa shop. Litt stiv pris, men man behøver ALDRI kjøpe en carry-on igjen. Tror dette er noe av det mest solide som er laget. Blir din for 499 € eller 130.000 M&M miles.

http://www.worldshop.eu/worldshop/pr...005/detail.jsf

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 00:14   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Jeg har kjøpt denne på lufthansa shop. Litt stiv pris, men man behøver ALDRI kjøpe en carry-on igjen. Tror dette er noe av det mest solide som er laget. Blir din for 499 € eller 130.000 M&M miles.

http://www.worldshop.eu/worldshop/pr...005/detail.jsf

Thomas
Jeg kikket på disse sist jeg var i MUC. Jeg liker stilen & de er sikkert solide nok, men samtidig så er jeg ikke så stor fan av hardcase. Det er sikkert smak & behag.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 00:17   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det blir litt mye å ta inn i kabinen... Det holder med en sånn til de fleste av mine turer. Da går også laptop'en inn i en polstret lomme på siden av bag'en.
Så lenge jeg ikke er på jobb så kan det vel gå...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 00:27   #13
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg er helt enig i at Tumi normalt sett er altfor dyrt i forhold til det man får for pengene, men kommer man over disse produktene til en gunstigere pris så er iallefall den bag'en et godt kjøp i mine øyne. Sist jeg var innom LHR så gikk vel den for ca 280 pund, noe som er omtrent 100 pund lavere enn i Tumi-shop'en på Piccadilly i London.
Finner jeg en Tumi til 150£, så er jeg solgt. Jeg mener man kommer langt for 1500 hvis man skal ha en carry-on
Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Jeg har kjøpt denne på lufthansa shop. Litt stiv pris, men man behøver ALDRI kjøpe en carry-on igjen. Tror dette er noe av det mest solide som er laget. Blir din for 499 € eller 130.000 M&M miles.

http://www.worldshop.eu/worldshop/pr...005/detail.jsf

Thomas
Stilige kofferter, men ikke noe jeg vil anbefale til en som reiser mye.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 00:32   #14
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Finner jeg en Tumi til 150£, så er jeg solgt. Jeg mener man kommer langt for 1500 hvis man skal ha en carry-on

Stilige kofferter, men ikke noe jeg vil anbefale til en som reiser mye.
Det var da nok av de på F-class terminalen. Så litt funksjonelle er de nok. Jeg har bare hatt 1 tur siden kjøpet, funket fett da. Kan heller komme med en anmeldelse på nyåret, hehe

Ha en fin kveld!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 11:19   #15
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 887
Default Re: Beste Kabinkoffert

Samsonite har ihvertfall den jeg liker best... utrolig enkel å ta med, og jeg får fint plass til det jeg trenger å ha med meg.

Samsonite pp cabin case 55 cm

http://www.bagsandluggage.co.uk/p/11...samsonite.html

Jeg kjøpte min i storgata i Oslo

hurvert
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 18:59   #16
gardkarlsen
ScanFlyer Silver
 
gardkarlsen's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: Stavanger
Posts: 579
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Hei

Interessant tråd. Jeg har også vurdert å kjøpe en kabin-koffert men sliter med å bestemme meg. Men kanskje en Samsonite av denne typen: http://www.samsonite.co.uk/pro-dlx3-...?or=7633455397
__________________
Mvh<br>Gard<br>gardkarlsen.com - reisebrev og bilder<br>
<br><b>Upcoming flights:</b><br>
gardkarlsen is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 19:07   #17
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Når det gjelder trillebag vs ryggsekk finner jeg at trillebag er greit når jeg reiser alene. Reiser man derimot med barn, er det greit å ha hendene fri slik at da foretrekker jeg ryggsekk. Og for oss glemsomme er det jo greit å vite at når først sekken henger på skuldrene, trenger man ikke bekymre seg om å glemme den igjen et sted.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 19:32   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by gardkarlsen View Post
Hei

Interessant tråd. Jeg har også vurdert å kjøpe en kabin-koffert men sliter med å bestemme meg. Men kanskje en Samsonite av denne typen: http://www.samsonite.co.uk/pro-dlx3-...?or=7633455397
Jeg hadde forrige generasjons Pro-DLX, som fungerte greit en stund. Noen klarte imidlertid å knekke hengelåsfestet på glidelåsen, og så låste teleskophåndtaket seg i uttrukket stilling så da var det bare å levere kofferten inn (jeg ser at de nå har fått ny type teleskop - den forrige hadde en enkelt sylinder, noe som er svært lite praktisk, så det kan være at den nye er bedre). Neste trillekoffert jeg gikk for var en Victorinox NXT 4.0, 20", som jeg liker bedre enn Samsonite'en (men som har fått stå ubrukt etter bag-kjøpet...).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 22:27   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Selv er jeg stor fan av Travel Pro'en min selv om den etter 7 år er så slitt at den må tapes sammen med gaffatape. Men den har holdt ut ufattelig mye, føles skikkelig solid og er fornuftig priset. Betalte ca 1600,- i 2003.

Har også en Tumi som sikkert er ok. Men den bråker som en gravemaskin når man triller den på ru heller. Såpass at det er litt pinlig, for den høres billig ut. Pluss at den ikke er stiv noen steder, slik at hjørnene i toppen faller sammen. Så jeg er vel ikke jättenöjd Tumi kund.

Så min anbefaling er:
1) Travel Pro som et no-nonsense produkt.
2) Tumi er derimot mest flashy om du vil se ut som en moderne foretningsreisende.
3) Louis Vitton er derimot en banker om du vil reise i First.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 23:08   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
3) Louis Vitton er derimot en banker om du vil reise i First.
Eller direkte latterlig ut, i noens øyne... Ser at det meste er for "businessmen", finnes det ikke noe for flynerder?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Snedig kabinkoffert! kekker Reiseforum 6 09-01-2014 10:38
LH sin F Champis (splittet fra: Beste Kabinkoffert?) LNv22 Reiseforum 10 08-08-2011 12:17
Hjul som reservedel til Samsonite kabinkoffert Trety Reiseforum 3 15-01-2011 00:11
Beste flymat Hickok Flyforum 3 19-08-2008 19:46


All times are GMT +2. The time now is 19:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.