Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2004, 19:19   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default NCE-ALC-NCE

En liten reseberättelse om en tur till Alicante för att besöka my girl.


Onsdag 27/11

Väckarklockan ringde 0345. Efter en snabb dusch och en allt för snabb frukost satte jag mig i bilen och styrde ut på A8 motorvägen för att fightas med nattens riddare i sina trailers den 80KM långa sträckan från mina föräldrar till L'Aeroport Nice Côte d'Azur. Anlände till terminal 1 där endast KLMs passagerare höll på att checka in till 06:30 flighten. Efter en helt vanlig fransk försening öppnade checkin klockan 05:45 istället för 05:30 som det stod på biljetten. Checkade in hela vägen NCE-MAD-ALC och fick en lite förvånad blick när hon upptäckte att jag hade ett 7 timmars stopp på Barajas. Blev seatad på 5 och 9F för respektive leg och gick utan problem igenom securitychecken och till Business loungen där jag fick i mig lite mer mat. Skickade ett SMS till CK med lite väderrapporter och fick ganska snabbt svar från Gardermoen.

Leg1: IB 8753 NCE-MAD CRJ Plats 5F


06:50 ropades IB8753 ut för boarding vid gate A05 och vi bussades ut till remoteparkeringen där EC-HTZ stod och väntade på oss. Boardingen gick smärtfritt och briefingen gjordes på Spanska, Engelska och Franska under uttaxningen. Väl i luften flög besättningen upp och satte sig inte ner innan vi skulle landa. Frukosten bestod av en croissant och fruktsallad eller cornflakes samt dryck. Allt serverat ur porslin med riktiga glas och metallbestick. Väl på Barajas fick taxade vi en lång bit längst ut på remoteparkeringen för att sedan bussas bland en massa spännande bolag in till terminalen. Vädret var allt för dåligt för fotografering vilket gjorde att jag gick till loungen igen och somnade för att sedan vakna ett par timmar senare.
---------------------------

Leg2: IB 0368 MAD-ALC M88 Plats 9F

Flyget skulle gå 16:20 med boarding 1555. Klockan 16:15 kom äntligen beskedet att vi skulle få gå ombord 16:45. Buss igen, denna gången i ösregn ut till vår MD88. Under boardingen var det inte ett enda tecken på att paxen hade bråttom in. På väg ut mot banan meddelar Kapten Gomez att vi är nummer 23 för takeoff. Sliten som jag var efter den tidiga morgonen somnar jag och vaknar inte föräns vi ligger på approachen till El-Atlet och bana 10. Snabbt inne vid terminalen och efter ett mindre slagsmål med Spanjorer, Engelsmän och Tyskar satte jag mig i taxin och åkte till min slutdestination.
---------------------------


Efter att ha njutit av Costa Blanca ett par dagar var det Söndagen den 31/10 dags att återvända hem till Nice.


Leg3: IB1379 ALC-BCN A320 Plats 12F

Hade missat att ställa om min klocka och ankom därför flygplatsen 3 timmar innan avgång istället för två som planerat. I säkerhetskontrollen var jag tvungen att ta av bälte, skor, klocka, glasögon, och kavajpin innan detektorn blev nöjd och jag kunde gå raka vägen till loungen. När boarding skulle påbörjas 13:45 hade maskinen ännu inte ankommit från Barcelona. När den väl kom skulle besättning äta och departure flyttades från 14:15 till 15:15 (fortfarande goda marginaler att hinna med min connection). 15:45 kom besättningen som hade GLÖMT bort tiden 16:05 lyfte vi och flög i rask takt till Barcelona. Vid ankomst till BCN tog jag min laptop och carryon och sprang till Nice avgången bara för att se gaten stängas mitt framför trynet på mig. Iväg till Iberias transferdisk och blev ombokad att flyga hem via Orly. Iväg att äta lite på bekostnad av Iberia och sedan vänta på att boarding skulle påbörjas.


Leg4: IB4420 BCN-ORY M87 Plats 24F

Boarding gick otroligt smidigt denna gång, trots överfullt flyg. Än en gång somnade jag och vaknade inte föräns vi började vår inflygning till Orly som bjöd på 5 grader och hård vind under bussturen in till terminalen. På bandet fanns inte min väska med och både Iberia och Air France sade att den kunde hämtas ut i Nice.

Leg5: AF6246 ORY-NCE A319 "La Navette" Plats 08C.
Checkin blev lite problematisk eftersom Iberia inte hade gett mig någon biljett men AF löste detta på ett utomordentligt fint sätt.
Mitt hopp om sömn på denna, dagens sista flight, spräcktes ganska fort då jag hamnade brevid två tonårssystrar som pratade på utav bara den, både med varandra och med mig. När dryckesservicen hade avslutats kom kabinchefen på PA systemet. Förvånansvärt nog bara på engelska (i ett annars så franskt land).

"Ladies and gents. In the back of the cabin today we have an airhostess by the name of Angèle. She is not only a colleague but also my girlfriend. I have been orderd by the captain onboard to ask the following question. Angèle, will you marry me?!" 2 sekunder senare hörs ett skrik och värdinnan kommer springande genom gången ner till främre galleyt. Fem minuter senare hörs det på PA systemet igen.

"Ladies and gents. I am now pleased to tell you that Angèle has accepted my proposal and also, on behalf of the man in 9C ask the lady in 9B if she wants to marry him."

Ytterligare fem minuter går och jag hör en massa prat bakom mig och förstår vad svaret blir. En sekund senare hör man. "Within the next year we will have two marriages as a result of this flight and courtesy of Air France we will offer you champagne and chocolate coated strawberries to mark this moment". Detta hade blivit lastat om CAn skulle svara ja men nu var det dubbel anledning att fira istället. Resten av resan fortsatte i feststämning och vi parkerade i Nice strax efter klockan 11. Desvärre visade det sig at mina väskor inte hade klarat av att följa med mig på min Tour de l'Euope och har ännu, nästan 24 timmar senare inte kommit fram till mig.


Sammanfattningsvis vinner AF igen. Det kan DC8-63 hälsa till sin fru.

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 19:26   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Replying to Topic 'NCE-ALC-NCE'

Herlig historie fra AF!!! En klart annerledes reise...:
EB is online now   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 19:28   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'NCE-ALC-NCE'

Annerledes kan du helt klart kalla den. Trött var jag när jag kom hem 6 timmar sent inatt.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 19:31   #4
Christian
ScanFlyer Blue
 
Christian's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 156
Default Replying to Topic 'NCE-ALC-NCE'

Låter som en riktigt skojig tur du åkte på. Välskrivet å bra. Bilder???
__________________
Christian Andersson aka Savipix 2

Menzies Aviation Arlanda
Christian is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 19:36   #5
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'NCE-ALC-NCE'

Tyvärr inga bilder p.g.a. dåligt väder. Skall tilläggas att min väska anlände 24 timmar efter mig efter en ännu större Europatur.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 20:32   #6
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Replying to Topic 'NCE-ALC-NCE'

Bra skrevet Savipix! Bare litt nysgjerrig, var den personen som fridde over PA'en også FA?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2004, 19:53   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'NCE-ALC-NCE'

Det var kabinchefen som friade till CA.

Savipix is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bombetrussel DY NCE-CPH jefi99 Småprat 1 04-10-2012 22:01
STAR's NCE Blubird Flyteknisk forum 4 11-07-2010 22:38
VST-CPH-NCE-ARN Savipix TripReports 2 25-09-2006 00:39
NCE-KRS idag? Exiz Flyforum 2 12-02-2006 14:50
NCE-AMS-ARN-AMS-NCE Savipix TripReports 0 27-11-2005 22:13


All times are GMT +2. The time now is 10:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.