Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2007, 12:44   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,006
Default Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Da har jeg vært på min første chartertur med Spanair. For meg ble dette en ny og interessant opplevelse! Selskapet imponerte med å selge MYE iløpet av de 6 timene vi brukte fra Værnes og ned til Las Palmas. Det hele forløp omtrent slik:

Rett etter at Fasten Seatbelt-skiltet var slukket ble det delt ut en omfattende varekatalog der folk kunne bestille varer som ville bli lagt i setet på turen hjem. For å øke salget ble det opplyst at man ville trekke ut en passasjer som ville få alle sine varer gratis. Deretter var det salg av drikkevarer før betjeningen tok en runde med handlevogn der de solgte varer som passasjerene kunne få utlevert med en gang.

Etter middagserveringen og kaffe trodde jeg at ting skulle roe seg ned, men den gang ei. I stedet begynte man å selge skrapelodd til inntekt for Spanair (!). Toppgevinsten var flyreiser med Spanair for 3000 Euro. Salget så ut til å gå rimelig bra, folk skrapte i vei og så fornøyde ut. Da det fortsatt var et stykke igjen til Las Palmas tok betjeningen en ny runde der de solgte den kaffen og teen som ble delt ut gratis rett etter maten. Deretter var det visst ikke mer de kunne selge, i alle fall kom det ikke flere handlevogner.

Jeg sitter med en mistanke om at MyTravel Northern Europe AB er en tøff kunde og at Spanair ikke tjener så mye på selve flygningen. Mersalget så imidlertid ut til å kunne gi en pen fortjeneste. Og alle passasjeren var enige om at det hadde vært en trivelig, men kanskje litt dyr tur
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2007, 16:57   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Crewet får provisjon av salget. Det kan nok virke motiverende
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2007, 16:57   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

MyTravel har vel også dutyfree og skrapelodd ombord på sine fly, hadde ihvertfall det når jeg fløy til LCA i 2005.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2007, 18:08   #4
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

At flyselskapet selger skrapelodd om bord er uhørt. Minner meg om en flyvende basar
Er dette et charter fenomen? Har aldri opplevd dette på ordinære JK flighter.
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2007, 18:48   #5
Spanair
ScanFlyer Silver
 
Spanair's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Quote:
Originally posted by OSLflyer

At flyselskapet selger skrapelodd om bord er uhørt. Minner meg om en flyvende basar
Er dette et charter fenomen? Har aldri opplevd dette på ordinære JK flighter.
At dette er et "charter fenomen" vet jeg ikke helt, men det har vært solgt skrapelodd på
alle mine charter turer...

Har ikke opplevd salg på ruteflygninger, men har sett at det står at det er til salgs i enkelte inflight magasiner... (Fortrinnsvis spanske..)
__________________
Spanair is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2007, 19:10   #6
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Sterling selger skrapelodd på sine ruteflyvninger....gjorde hvertfall det i høst til AMS
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2007, 22:47   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Kan bekrefte at Sterling selger skrapelodd de også. Jeg kjøpte for 20 kr til LPA i fjor, og vant 40 kr(!).
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is online now   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 15:46   #8
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Quote:
Originally posted by litt-amatør

Kan bekrefte at Sterling selger skrapelodd de også. Jeg kjøpte for 20 kr til LPA i fjor, og vant 40 kr(!).
Jeg tror at de selger Flax-lodd hos Narvesen også
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 16:16   #9
Kungsängen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 93
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Spanair skrapcards finns på reguljära flygen också, men inte i samma utsträckning, det finns om jag inte minns fel oftast enbart på utlandsflighterna som är reguljära och vissa kanarieturer, bla. fanns det för någon månad sen med på Arlanda-Madrid samt returen på den, och likadant Valencia-Munich för ett halvårsen, min kollega van 50€ i Onboardgoods.

Sen ska jag låta det vara osagt med provision innan jag hinner kolla upp det, men tror inte att Spanair värdinnorna har provision på omboard-sales i samma utsträckning som tex. Ryanair. Det är nog som det är på Sterling att man kan vinna vissa saker som fria resor och gåvor om man toppar försäljningen för sin bas per månad.

Sen tycker jag det är tjäckt att de infört att en resenär vinner hela summan av sin taxfree beställning, och detta gäller både på ut och hemresan, sisst vann en lycklig dam sin påse av beloppet på 2500kronor!!
__________________
Norrköping Kungsängen Flygplats, Östergötlands Metropol.
Kungsängen is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 20:35   #10
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Quote:
Originally posted by KLMfan

Sterling selger skrapelodd på sine ruteflyvninger....gjorde hvertfall det i høst til AMS
Spanair selger skrapelodd også på ordinære flygninger. reiste CPH - MAD t/r i J klasse i desember-06 og ble "påprakket" skrapelodd. FA var søt og etter masse Cava så......
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 23:07   #11
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Quote:
Originally posted by 3tflyer

Quote:
Originally posted by KLMfan

Sterling selger skrapelodd på sine ruteflyvninger....gjorde hvertfall det i høst til AMS
Spanair selger skrapelodd også på ordinære flygninger. reiste CPH - MAD t/r i J klasse i desember-06 og ble "påprakket" skrapelodd. FA var søt og etter masse Cava så......
Det har aldri hent meg. I løpet av de 2 siste årene har jeg 10-12 biz flighter CPH-BCN/MAD og et par fra ARN. De søte tilbyr meg kun Cava
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2007, 15:40   #12
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer

Hørtes ut som en helt oridnær chartertur dette....
Alle mine charterturer har hatt noenlunde dette scenarioet ombord så ser ikke helt hva som er spesielt.
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Cimber Sterling i desember 2011: Stor nedgang i rutetrafikken, men mer charter FlightDeck Flyforum 0 11-01-2012 11:21
SAS selger spanair, låner 1.8 milliarder til kjøperen. LeftSaidFred Flyforum 22 29-01-2011 01:32
Osl 10. mai Korean, PIA og mye mye mer :D Terje Bilder & foto 4 12-05-2008 13:24
SAS selger Spanair og BMI Isbamse Flyforum 28 15-02-2008 16:49
SAS selger Spanair ? airbus340 Flyforum 14 10-08-2007 09:58


All times are GMT +2. The time now is 17:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.