Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2018, 18:38   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Business and pleasure i Italia

En kort trip rapport, dessverre med få bilder da jeg glemmer å ta dette ofte. Turen innebar tre selskaper, hvorav ett nytt (Volotea), tre flytyper E-170, 717-200 og A321, to nye flyplasser (Venezia og Catania) og en ny opplevelse av en flyklasse med LOT (Premium Economy) for min del.
Jobbtur til Venezia hoeres kanskje ut som en spøk, men jeg skulle være to dager i møter midt i gamlebyen.

1. strekning: Warszawa (WAW) – Venezia Marco Polo (VCE)
Selskap: LOT
Flytype: E-170
Sete: 3B Premium Eco
Flytid: 1:35

Warsawa flyplass er en fin mellomstor flyplass med alt man trenger og ganske korte avstander. Ankom sammen med en kollega i taxi ca. 90 minutter før avgang. Kun håndbagasje på begge, så rett til sikkerhetskontrollen. Dette er det eneste litt trege pa WAW, men det gikk greit å komme seg igjennom nok etter å ha unngått køene for «turister med veldig god tid» og «småbarnsfamiliene».

Etter litt jobb og snacks i den fine Preludium loungen for priority pass bar det til gaten ikke langt unna. E-170 er et lite fly, men det var smekkfullt i eco og det pep i scanneren da jeg leverte boardingkortet: «You have been upgraded to premium economy, sir», var grunnen til det. Det er jo alltid hyggelig å få vite dette. Hos LOT sitter Premium Eco og Biz sammen foran gardinen. Det var to pax i biz og tre i premim eco. Det er en mindre seterad på den ene siden i flyet, slik at det ble 1,5 rader til biz og 1 til premium eco. Biz har blokkert sidesete og de to i biz hadde hver sin to-seter. I premim eco har man ikke blokkert sete ved siden av, men min sidemann fikk lov til å sette seg på en ledig to seter i biz, slik at alle 5 foran fikk egen to-seter, men så satte de to i biz seg sammen da de var et par. Benplassen var god og setene er veldig gode i hele flyet.

En hyggelig flyvert tok seg alle foran gardinen. Kun biz pax får pre-departure drink saavidt jeg så. Oppe i luften begynte service med engang. Helt foran fikk de duker paa de små bordene og et større måltid enn på nest beste klasse og servering først, logisk. Premium fikk to kalde retter, kalkunskiver med noe grønnsaker og en tallerken til med oster og litt annet til å ha på brødet som ble servert. Drikker av alle slag ble pushet frem til nedstigning. Servicen var jevnt over meget bra.

Innflyvningen over Venezias lagune er rimelig spektakulær med flott utsikt i klarværet over kanalbyen. Landing ti minutter før rute på Marco Polo flypassen men med bussing til terminalen tapte man den tiden fort. Bussen går ganske ofte inn til Piazzale Roma hvor man går inn i hjertet av Venezia.
Møter og middager var unnagjort. Jeg var glad jeg hadde vært Venezia en gang før, da jeg ikke fikk sett særlig mye denne gang, kun rask gange i de smale gatene og over noen broer.

2. Strekning: Venezia Marco Polo (VCE) til Catania Fontanarossa (CTN)
Selskap: Volotea
Flytype: 717-200
Sete: 21 C
Flytid: 1:10

Ferdig med Venezia bar turen tilbake til Marco Polo – flyplassen. Bussreisen gikk som en lek og til tross for mange folk gikk sikkerthetskontrollen som smurt. Boarding-kort var skrevet ut noen dager i forveien da Volotea har innsjekking fra 4 dager i forveien. Selskapet ble valgt da avgangstidspunktet passet perfekt. Volotea er et av selskapene som hele tiden sender deg e-poster med «påminnelse» om å kjøpe ekstra bagasje eller forhåndsbestille mat.

Prioritypass gir adgang til en riktig bra lounge i Venezia. Utsøkt utsikt over gater, tarmac og rullebane. God service og mat og dusje kan man også, det var ikke feil etter svette møter i gamle hus.

Volotea er et spansk selskap med base også i Venezia. De er også det eneste i Europa med 717-200 fly. Jeg har fløyet typen noen få ganger før, og det er litt som i gamle dager med SAS, altså utseende- og setemessig, servicen ligger jo «noen» hakk under. Det var igjen bussing til flyet og det gikk tregt med å komme seg inn i bussene. Kapteinen gikk rundt og sjekket flyet mens bussene ventet med passasjerene ombord. Han hadde riktig god tid og pratet med noen stuere også, jaja man kom seg ombord. Det var stinn brakke og avgangen ble noe forsinket. Benplass stemples som ok. Jeg hadde ikke bestilt mat og skulle heller ikke ha noe, men Volotea prioterer dem som har kjøpt på forhånd, og skyver deretter vognen igjennom. En av de flyvertinnene klarte også å roe ned en liten gutt som skrek som besatt, klart pluss for slik service! Jeg håper det samme skjer med meg, om min datter skriker av full hals neste gang vi flyr sammen.

Forsinkelse ble fløyet inn og 8 minutter før rutetid ble vi trygt satt på bakken på Sicilia. Jeg skulle hit på privat besøk og møtte noen venner som kom med andre fly omtrent samtidig.

Et kort weekendopphold på Sicilia med god mat, strender og en bursdagsfeiring var unnagjort. De andre skulle bli lenger og jeg tok en buss fra Siracusa direkte til Cantania Fontanarossa. Denne flyplassen er en av de største i Italia fikk jeg høre, men dog ganske liten terminalmessig. Køene for check-in begynte rett innenfor døren og man måtte presse seg frem her og der. Jeg hadde også nå kun håndbagasje og gikk rett til sikkerhetskontrollen. Denne var svært effektiv og det tok kun noen minutter til man var sikkerhetsklarert og «fit for flight».

Det er en lounge her også, men Sala VIP imponerte definitivt ikke. Liten og trang, men de som var der delte villig paa plassen ved sine bord. Det eneste man kunne få av vått var vann og kaffe. Litt chips var eneste tørre., m.a.o. stusselig. Den eneste fordelen var vel egentlig at man slapp å vente sammen med hordene ved gatene.

3. strekning: Catania Fontanarossa (CTN) – Warszawa Chopin (WAW)
Selskap: Wizzair
Flytype: A-321
Sete: 20 A
Flytid: 2:20

Det var laaaaang kø for å komme ombord, men det gikk da fremover. Når man går ombord 5 minutter etter oppsatt pushtid og det er tilnærmet fullt i et fly med 230 seter er det ikke rakettvitenskap at man kommer til å bli forsinket. Det ble pushet ca. 30 minutter etter rute. Dette ble beklaget, men men og pytt pytt. Catania har kun en rullebane og det takses ofte på deler av denne. Flyene snur da i enden av rullebanen. Dette forsinker en hel del fly da de må vente lenger enn de ville gjort om det var mulig å takse nærmere utenfor rullebanen til der de vender for take off. Etter avgang var det fin utsikt over Catania og Sicilias øst-kyst. Turen nordover gikk over Italias fastland. Kroatias forrevne kyst var også tydelig under oss. Kapteinen kom på da vi befant oss over Sarajevo og sa at ruten skulle gå over Budapest og Krakow før landing. Han kom også på høytaleren når det var mål i VM-kampen mellom Polen og Colombia som pågikk under det meste av flyvningen. Det gikk jo som kjent i dass for Polen, med 0-3 og VM-exit. Det var siciliansk middagstid og jeg kjøpte en ok sandwich, vin og vann. De var så greie å gi meg peanøtter som bonus. De gikk greit til tross for trang benplass, lite bord og ikke mulighet for å lene seg bakover.

Landing 40 minutter etter tabell i Warszawa. Jeg tenkte jo at direktefly var uansett raskere enn å mellomlande.
Takk for følget.

Alle bilder er fra Wizzairs flyvning, pluss fra Venezia og Siracusa.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_6835.JPG
Views:	576
Size:	44.3 KB
ID:	45191   Click image for larger version

Name:	IMG_6836.JPG
Views:	576
Size:	41.5 KB
ID:	45192   Click image for larger version

Name:	IMG_6837.JPG
Views:	567
Size:	42.1 KB
ID:	45193   Click image for larger version

Name:	IMG_6844.JPG
Views:	563
Size:	32.4 KB
ID:	45194   Click image for larger version

Name:	IMG_6850.JPG
Views:	561
Size:	33.2 KB
ID:	45195  

Click image for larger version

Name:	IMG_6854.JPG
Views:	42
Size:	22.8 KB
ID:	45196   Click image for larger version

Name:	IMG_6859.JPG
Views:	55
Size:	25.3 KB
ID:	45197   Click image for larger version

Name:	IMG_6857.JPG
Views:	49
Size:	17.8 KB
ID:	45198  
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2018, 22:44   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Business and pleasure i Italia

Takk for rapporten, og ingen av selskapene er det flust av med rapporter her inne
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 11:51   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Business and pleasure i Italia

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten, og ingen av selskapene er det flust av med rapporter her inne
Jepp, det var derfor jeg skrev den.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mixing business with pleasure. Someone TripReports 8 23-09-2009 13:27
Italia, veniamo! FBU 4EVER Reiseforum 10 19-03-2009 07:09
Lufthansas all-business flights blir semi-all-business CK Flyforum 4 13-03-2009 18:14
En uke i Italia EB TripReports 7 17-09-2008 14:22
Italia LN-SSL TripReports 1 14-01-2007 08:13


All times are GMT +2. The time now is 11:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.