Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-04-2016, 12:23   #1
trober
Newcomer
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 1
Default Fornebu - New York på 60-tallet

I februar 1966 reiste min familie og jeg fra Fornebu til New York med SAS. Min far hadde fått PhD-stipend på Rutgers i New Jersey, og vi skulle bo i USA i 2.5 år. Jeg var 5 år, og fikk en fantastisk flyreiseopplevelse, Jeg mener vi tok Caravelle til Kastrup. Etter å ha ventet en stund i flyplasskaféen kunne vi stige inn i en mektig DC-8-maskin, som tok oss til JFK. Det var mørkt ute, så det må ha vært en kveldsflygning. Det var litt av en opplevelse for en flyinteressert 5-åring å reise med DC-8 over Atlanteren. Fra JFK tok vi faktisk helikopter til toppen av PanAm-bygningen på Manhatten, den tjenesten var da i drift. I alle fall: for å reise fra Oslo/Fornebu til New York i februar 1966 mellomlandet man på Kastrup.

Og så reiste vi hjem til jul 1967. Da fløy vi direkte til Fornebu! Flyet gikk også direkte fra Fornebu til JFK da vi reiste tilbake til USA i januar 1968. Jeg husker vi landet og tok av i dagslys.

Jeg er interessert i faktaopplysninger rundt SAS sine Fornebu-New York-flyvninger på 60-tallet.
Når kom direkteflyvningene?
Hvor ofte gikk det fly fra Fornebu til JFK på 60-tallet? Hvilke dager og avgangstider?
Og hva med på 70-tallet? Og hvor lenge gikk SAS til JFK, før det ble Newark?

Finnes SAS sine historiske rutetabeller tilgjengelig på nett, f.eks. som nedlastbare versjoner i PDF-format?
trober is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fornebu 60-tallet KnutW Flyhistorisk forum 1 08-02-2017 23:20
Oslo-New York på 80-tallet FestiVal Flyhistorisk forum 21 05-03-2013 18:18
Fornebu/SAS 50-60 og 70-tallet MH434 Flyhistorisk forum 1 05-08-2011 09:36
Fornebu en gang på 50-tallet. Piddien Flyhistorisk forum 7 31-10-2010 13:11
Mye snadder fra New York på 80 og 90 tallet LTH Flyforum 7 13-04-2009 17:36


All times are GMT +2. The time now is 15:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.