Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2016, 18:47   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Da er det faktisk to uker til avreise og en tripreport jeg smått gleder meg til å skrive. Jeg begynner med det praktiske - Tap skulle ha nesten 15000 kroner i økonomi til Sao Tome. Det er ganske uaktuelt så jeg satte meg ned og tenkte, en mail fra Avianca om at 100.000 poeng ville utløpe 31.01.16. TAP er jo i Star Alliance så det burde jo gå enkelt. Nei ikke så enkelt. Først må jeg altså fly OSL-FRA-LHR på Lufthansa for så ha en overnattig der før man setter seg på TAP sydover.

Når man booker award må man jo tage det man haver. Tilbake heldigvis via LIS direkte (selv om TAP mellomlander i ACC begge veier). Jaja hva gjør man ikke for å unngå Bongo Bongo airlines som ikke fungerer?

Visum søkes lett på nettet men nå har det faktisk siden jeg bestilte blitt visumfritt for EU borgere (antagelig er Norge en del av denne pakka) så vi får håpe de ikke blir for forvirret om to ukers tid i passkontrollen i TMS- Reiseruta er ihvertfall vedlagt her som JPG.

Hvorfor drar jeg dit? Gunnar Garfors inspirerte meg i en artikkel i Dagbladet. Jeg er nok garantert og ikke treffe på naboen der og er et trygt afrikansk land hvor det er lite som skjer. Opphold er bestilt med AirBNB da et hotell der skulle ha over 200 euro pr natt. For 200 kroner pr natt får jeg et lite hus for meg selv (ja jeg passet godt på da jeg bestilte).
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sao-tome-kart.JPG
Views:	1049
Size:	64.4 KB
ID:	40355  
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2016, 13:07   #2
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Blir spennende å følge denne. Men på kartet ser det ut til at du flyr direkte én vei? Antar at det er en bug. Håper på mange bilder fra destinasjonen!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2016, 14:58   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Blir spennende å følge denne. Men på kartet ser det ut til at du flyr direkte én vei? Antar at det er en bug. Håper på mange bilder fra destinasjonen!
Ja la inn feil ja.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2016, 13:37   #4
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_p..._Pr%C3%ADncipe

Virker ikke som om Norege er med. Veldig rart. Det samme med Senegal.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2016, 14:16   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_p..._Pr%C3%ADncipe

Virker ikke som om Norege er med. Veldig rart. Det samme med Senegal.
Nå er uansett ikke evisasystemet så fryktelig byråkratisk at det gjør noe.Der det veldig snilt sammenligna med mange andre afrikanske land.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2016, 19:15   #6
cautious
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 1
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Schengen medlemsland trenger ikke visa til STP!
cautious is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2016, 14:12   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Da har man kommet hjem og jeg synes det er fair å starte tripreporten. Hadde muligens tenkt å skrive litt underveis, men internett i Afrika er i beste fall nokså tregt.
OSL-FRA-LHR - mannen i gullskranka på SAS så litt forfjamset ut hvor jeg skulle, men klarte å tagge bagasjen og skrive ut boardingkort hele veien til TMS. Dette boardingkortet og bagasjen kom helt frem.
Lufthansa:
Vet ikke om det er så mye å si om disse to leggene, men på Gardermoen så det sånn ut.

Helt ok cabin crew, en tørr sandwich og tradisjonen tro en Warsteiner

Lufthansa er som sagt Lufthansa og du vet hva du får selv med bind for øya!
LHR fikk vi selvsagt æren av å parkere på B piren av terminal 2 så til passkontrollen innebar det en lang spasertur. Tok så en gratis rutebuss til Park Inn på Bathroad - dette tok vel ca 5-7 minutter fra Heathrow Central Bus Station. Traff en forfjamsa italiener som lurte på hvor han skulle - han hadde en bussbilllett eller noe - men henviste han bare til skranka på busstasjonen.

Park Inn LHR - ikke så mye å si om det hotellet, det gav meg en seng og det var vel alt jeg trengte for en altfor kort natt. Rakk et par obligatoriske pints på puben i nærheten.

Telefonen ringte 04:30 og det er ingen nåde når man skal på ferie. Opp skulle man og fikk tatt en dusj før man gikk ned og sjekket ut. Fant så en buss som jeg ikke måtte vente altfor lenge på (rutebussene i dette området går hele døgnet så det er fint). Den bussen var full av folk på vei til jobb på Heathrow. Fasttrack fungerte i security og det var en relativt stille LHR på den tiden. Da jeg oppdaget at det ville være en B gate sa jeg FAEN høyt inni meg. De burde faktisk seriøst hatt et tog her også som de har i 5ern. Lounging prioriterte jeg bort for det var nå uansett ikke altfor lenge til boarding. GIkk innom WHSMITH og plukket med meg vann, Cola og Airliner World.

TAP LHR-LIS avgang kl 06 lokal tid. Ikke mye å skrive hjem på - de serverte en sandwich som jeg ikke spiste og prioriterte ellers å sove - tok dog et bilde på approach.


Transfer i Lisboa - vi havna selvsagt på fjernpark (synes de bruker mye av det i LIS virker det som) - ute stod det en mann med et skilt på Sao Tome, Accra, Brasil, jeg gikk bort til ham og dirigerte meg til en annen buss. Der stod det en dame og sjekket meg opp mot passasjerlista på et av de flyene. OK og jeg tok plass i den bussen. Ble så sluppet av i et random område av non Schengen piren på terminal 1 i LIS. Der stod det personell fra TAP og dirigerte folk til riktig gate. Synes det var ok å slippe ny security på denne måten når man først har vært i gjennom en EU kontroll på LHR. Ved gate ble dokumenter og sånt sjekket, fikk så mitt (boarding)pass påskrevet documents OK, så var det bare å gå ned og ut i en eh buss.

TAP LIS-ACC-TMS. Ja du leste riktig. TAP opererer kun en Airbus 320 på denne ruta, men med 5th freedomrights ACC-TMS og retur. Grunnen til dette er rullebanen på TMS er for kort til å håndtere TAPs widebody flåte og man trenger litt fuel underveis. Vi fikk en flytid på 5 timer LIS-ACC (LIS-OSL for å sammenligne er 3 timer og 30 minutter) - businessklassa er i europeisk konfig dvs 3-3 men med blokkert midtsete. Jeg satt i Y.

Landskapet er ganske kjedelig underveis, men er ihvertfall snødekte fjell enkelte steder i Afrika. Tipper dette er Atlasfjellene i Marokko (var ingen skjerm som viste hvor vi var i taket eller noe annet sted)


Det tok lang tid før serveringen kom i gang - men da den kom smakte mat godt (husk på at jeg hoppet over frokost på den første flyginga). Her var det mer klassisk interkontinental mat (meat or fish). Kjøttretten var kjøttboller av noe slag. Og det ble vin til


og øl (som jeg nesten synes smaker som Corona - men er vel tilpassa et varmere klima tenker jeg)


Som sagt relativt kjedelig og ikke mye å se, men så et par større byer blant annet Oubaodougu - tror jeg (eller hvordan de i helvete staver det) som er hovedstaden i Burkina Faso. Typisk quizspørsmål! Tiden gikk fortere enn man skulle tro og vi begynte vår nedstiging til Accra.

Det slo meg med en gang hvor lite asfalt det var på veiene der folk bodde, mens det ikke langt unna gikk en flunkende fin motorvei!

På rullebanen var det nå heldigvis asfalt - hehe



Vi ble stående på bakken i 45 minutter, mens passasjerer gikk av, vi tanket opp og nye passasjerer kom på. Før avgang kom de og sprayet kabinen med insektsspray - som visstnok var non toxic og ikke ville skade helsa di. Jaja - kanskje like greit å spraye kabinen uansett - det er jo et malariaområde.

Vi tok av utover kysten og vi fikk en flytid til Sao Tome på 1 1/2 time.Accra er en by jeg nok ønsker å besøke ja. Så ut som det var noe å finne på der.


Fikk btw høre fra min søster at de kanskje hadde portvin ombord på TAP - hun har fløyet dem ned til Luanda en del ganger på økonomi. Så jeg spurte, men det hadde det ikke og flyvertinnnen så litt flau ut. Det er kanskje det man opplever som improvements i dagens flyverden på serveringssiden...

På denne etappen kom dagens måltid nr 2 som var en sandwich. Det gikk ned det også selv om det ikke smakte allverden. Da jeg her ønsket en øl sa dem at de ikke serverte alkohol på dette legget... Jaja tok en Cola i stedet. Skulle gjerne visst grunnen til det.
Etterhvert ble klimaet mer fuktig og Sao Tome dukket opp i det fjerne


og touchdown:


Jeg valgte rad 5 for å komme raskt av flyet og raskt til passkontrollen. Ved inngangen til terminalen og før passkontroll ble vaksinesertifikat sjekket for gulfeber. Det hadde jeg heldigvis så slapp noe problem her. Husk dette om man skal dit, selv om internett sier at de ikke er så nøye på flyginger fra Europa og du har et europeisk pass. De sjekket alle så det ut som.

Var omtrent førstemann til passkontrollen og her ventet et stk sur dame. Hva faen skal du her - hvor bor du - og 20 euro TAKK for "visumet". (Ja dette er faktisk visumprisen offisielt så ikke noe korrupsjon eller lureri her). Hun kunne ikke veldig godt engelsk så jeg brukte kanskje 4-5 minutter på å komme igjennom... Måtte finne frem bekreftelse på hvor jeg bodde og det hadde jeg på epost gitt... Hehe. AIRBNB var hun ikke helt fornøyd med (det ble jo i praksis noe annet jeg bodde på). Jeg traff så min sjåfør som skulle kjøre meg til det huset jeg hadde leid, eller som jeg trodde jeg skulle bo på. Men det tilfredsstilte ikke behovene i det hele tatt, men man lærer så lenge man lever.

Det var ikke det at huset hadde dass som var et høl i bakken, eller var skittent eller noe sånt. Det var mer det at strømmen kom og gikk i hytt og gevær og at simkortet jeg hadde leid for få internett ikke fungerte. Så jeg bodde litt rundt om på vestlig hotell, men prisen er ganske stivt - så et råd til dere som skal dit er å kanskje booke de to første nettene på et slikt hotell så man kan ordne på lokale gjestehus. AIRBNB fungerer jo, men organiserte overnattingssteder har litt mer garanti for strøm, internett etc. Så sparer man kanskje langt mer penger enn jeg gjorde. Til dere som kan fransk eler portugisisk flytende vil ihvertfall ha det langt lettere der. Jeg fikk nå øvd meg litt på skolefransken min (langt flere snakker det enn engelsk der nede).Kommer tilbake med mer om selve destinasjonen!
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2016, 00:39   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Spennende lesning dette her!
Godt skrevet og informativ rapport om et noe uvanlig reisemål.
Gleder meg til fortsettelsen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2016, 15:48   #9
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Artig med en litt uvanlig rapport.

Jeg antar at det var et prisspørsmål, sammen med det gode FlyPrater genet som gjorde en svipptur innom FRA og LHR. :-D
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2016, 16:20   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe)

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Artig med en litt uvanlig rapport.

Jeg antar at det var et prisspørsmål, sammen med det gode FlyPrater genet som gjorde en svipptur innom FRA og LHR. :-D
Var dit bookingsia til Avianca sendte meg. Jeg kan jo ikke la 100.000 bonuspoeng bare bli borte vet du (ja de ville utløpe 31.01 i år hvis jeg ikke gjorde noe) Det går ikke. Var nesten nok poeng til business, men det var ikke ledig som seg hør og bør. Og når man likevel flyr et fly med intraeuropeisk config er det ikke så mye poeng.

Skal du bestille direkte på TAP så koster en billett dit ca 15k t/r... Det er helt drøyt. Flyr jo på business til Australia for mindre.

Last edited by Hypern; 30-03-2016 at 16:26.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sao Tome og Principe Hypern Reiseforum 28 27-05-2022 19:45
5 dager - 5 flights - 5 lounger | VIE - LIS - FNC - OPO - FRA - OSL Are G TripReports 3 14-07-2014 12:35
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! chrSVGa380 TripReports 10 29-07-2011 23:42
OSL-FRA-LIS og tilbake med LH og TP (eco) Aero TripReports 5 07-07-2011 16:44
Kort rapport - LIS-OSL ILS2 TripReports 12 10-05-2010 06:05


All times are GMT +2. The time now is 23:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.