Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2021, 01:35   #221
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,752
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Ja, selskaper kan ha forskjellige grenser men Airbus har max 38 knop inkludert gust. Tviler på at noen kan få godkjent mer enn produsenten setter som grense. Det er en limitation, ikke en anbefaling.
Really?
Produsenten har en max demonstrated, som er en guideline. Operatør kan ha en hard limit som er ulik denne. Også høyere hvis jeg tolker easa riktig.
https://www.easa.europa.eu/sites/def...-detection.pdf
Quote:
In general if the demonstrated crosswind is not considered to be a limiting value for aircraft handling characteristics, the demonstrated value is placed as information in the AFM. Higher crosswinds are then in principle allowed. This means that the choice to operate above the maximum demonstrated crosswind value is then subject to the Commanders discretion (considering all other options). Many operators choose to consider the demonstrated crosswind value as a company limit
I tillegg går det ikke an å sammenligne tall fra A og B direkte, siden de har ulik måte å komme fram til sine tall

Quote:
Demonstrated crosswind of different aircraft types cannot always be compared with each other as different ways of wind determination during the flight tests are allowed and applied.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2021, 01:57   #222
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
Midtiblinken, Wizz lå i sine komfortable FL 150, prøvde aldri en approach, og Catos kollegaer har helt sikkert gitt vindmelding for de som prøvde, flere ganger innafor. Wizz gjorde ikke forsøk. Dette er ikke hating, bare observasjoner.
Rundt én time i holding lå de.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2021, 04:51   #223
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Hvis det er forhold som fornadrer seg fra minutt til minutt, så hjelper det lite å ligge i hold på FL150.

Da er det bedre å gjøre som SAS å bare ta sjansen. De slipper ihvertfall å brenne masse fuel i holding.
Hvis det forandrer seg fra over 38 knop crosswind til rett under 38 på Evenes mot sør, så kan de ikke klandres for og ikke prøve.
Men ja, burde vel ikke forlate Oslo hvis det var det samme hele dagen.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2021, 04:55   #224
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
Midtiblinken, Wizz lå i sine komfortable FL 150, prøvde aldri en approach, og Catos kollegaer har helt sikkert gitt vindmelding for de som prøvde, flere ganger innafor. Wizz gjorde ikke forsøk. Dette er ikke hating, bare observasjoner.
Og igjen, innenfor grensen betyr ikke nødvendigvis forsvarlig. Spørs på erfaring, både i fly og lokal kjennskap.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2021, 07:08   #225
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Og igjen, innenfor grensen betyr ikke nødvendigvis forsvarlig. Spørs på erfaring, både i fly og lokal kjennskap.

Kanskje det siste som gjorde at WF kom rett inn fra sør og landet ikke lenge etter at Wizz satte nesen sørover. Eller, kanskje de var "heldige" med vinden akkurat da
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2021, 07:43   #226
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kanskje det siste som gjorde at WF kom rett inn fra sør og landet ikke lenge etter at Wizz satte nesen sørover. Eller, kanskje de var "heldige" med vinden akkurat da
En turbo prop er mye enklere og fly i slikt vær, marginene er mye større.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 01:09   #227
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,279
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
Midtiblinken, Wizz lå i sine komfortable FL 150, prøvde aldri en approach, og Catos kollegaer har helt sikkert gitt vindmelding for de som prøvde, flere ganger innafor. Wizz gjorde ikke forsøk. Dette er ikke hating, bare observasjoner.
Ja fordi vinden på Kvantokollen var over deres limit for å starte innflyging.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 07:27   #228
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
En turbo prop er mye enklere og fly i slikt vær, marginene er mye større.
Hvorfor mener du det er så mye enklere og hvilke marginer tenker du på?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 18:01   #229
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hvorfor mener du det er så mye enklere og hvilke marginer tenker du på?
Trenger mye kortere rullebane, lavere speeder, kan manøvrere mye tettere, ingen spool opp. Og Dash8 har en enorm climb performance. Kan lande turboprop på skøytebane uten og bruke bremser.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 18:10   #230
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Trenger mye kortere rullebane, lavere speeder, kan manøvrere mye tettere, ingen spool opp. Og Dash8 har en enorm climb performance. Kan lande turboprop på skøytebane uten og bruke bremser.
Var det ikke snakk om sidevind i dette tilfellet? Ja, du har raskere respoons på throttle, men samtidig mindre masse når det er kast. Lavere speed er ikke nødvendigvis noen fordel ved sidevind og banelengde var vel ikke noe videre tema på Evenes i dette tilfellet?
Den enorme climb performancen til Dash-8 vil jeg si er litt oppskrytt, men ja, Q400 klatrer bra på to motorer.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 19:16   #231
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Var det ikke snakk om sidevind i dette tilfellet? Ja, du har raskere respoons på throttle, men samtidig mindre masse når det er kast. Lavere speed er ikke nødvendigvis noen fordel ved sidevind og banelengde var vel ikke noe videre tema på Evenes i dette tilfellet?
Den enorme climb performancen til Dash-8 vil jeg si er litt oppskrytt, men ja, Q400 klatrer bra på to motorer.
Tja, en -200 har jo grei climb performance, ikke nærheten av -400 da. En tung -300 derimot, der går det ikke fort oppover...
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 19:40   #232
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Tja, en -200 har jo grei climb performance, ikke nærheten av -400 da. En tung -300 derimot, der går det ikke fort oppover...
En -300 trenger ikke å være tung for å ha begredelig climb performance. Jeg tillater meg å nevne: downdraft, ising. Been there, done that, got the T-shirt.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 20:36   #233
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Here we go again i Tromsø.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 20:37   #234
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
En -300 trenger ikke å være tung for å ha begredelig climb performance. Jeg tillater meg å nevne: downdraft, ising. Been there, done that, got the T-shirt.
Hehe, samme her! Tror vi hadde litt sterkere motorer på 300ene enn WF og?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 20:38   #235
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Var det ikke snakk om sidevind i dette tilfellet? Ja, du har raskere respoons på throttle, men samtidig mindre masse når det er kast. Lavere speed er ikke nødvendigvis noen fordel ved sidevind og banelengde var vel ikke noe videre tema på Evenes i dette tilfellet?
Den enorme climb performancen til Dash-8 vil jeg si er litt oppskrytt, men ja, Q400 klatrer bra på to motorer.
Den lavere farten gir mer tid og større margin på directional control. En Airbus med en approach speed på 140-150 knop må ha touchdown med spoiler activation i touchdown zone for og ha en komfortabel stopp margin. En turboprop med lavere speed gir deg mer tid til og line opp med centerline og du kan «fly» den i bakken og stoppe veldig fort med full revers, og fortsatt ha god stopp margin.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 21:28   #236
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Hver sin smak. Jeg har landet både Dash 8 og A320 serien opp mot max crosswind som stod i boka. Jeg kan ikke påstå at det var enklere med den ene enn den andre. Det er anderledes. Synes Dashen blir litt mere høstløv i vinden når det kommer kast, mens Airbusen har høyere wing load og kjennes mere stabil. Har sett et par dårlige utfall av å ta seg for god tid til å korrigere directional control med Dashen og. I Airbusen går det også mye bedre å lande med crab enn det det gjør med Dashen.
777-200 kjennes forøvrig nesten mere som å lande Dash igjen kommer inn relativt sakte for størrelsen og forholdsvis lav wing load.
Har nok litt å gjøre med hva man er vant til og. Jeg har stor respekt for Widerøe sine Dash ops, det er ikke så enkelt selv om det er en turboprop
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 22:31   #237
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: Wizz Air regularitet norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hver sin smak. Jeg har landet både Dash 8 og A320 serien opp mot max crosswind som stod i boka. Jeg kan ikke påstå at det var enklere med den ene enn den andre. Det er anderledes. Synes Dashen blir litt mere høstløv i vinden når det kommer kast, mens Airbusen har høyere wing load og kjennes mere stabil. Har sett et par dårlige utfall av å ta seg for god tid til å korrigere directional control med Dashen og. I Airbusen går det også mye bedre å lande med crab enn det det gjør med Dashen.
777-200 kjennes forøvrig nesten mere som å lande Dash igjen kommer inn relativt sakte for størrelsen og forholdsvis lav wing load.
Har nok litt å gjøre med hva man er vant til og. Jeg har stor respekt for Widerøe sine Dash ops, det er ikke så enkelt selv om det er en turboprop
Ja, jeg har og stor respekt for det som Widerøe gjør. Samme med Luftambulansen. Jeg har aldri flydd Dash. Det jeg sier er ikke fakta, kun min erfaring. Alle har forskjellig teknikk, og hva virker i dag virker ikke nødvendivis i morgen,
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2021, 17:19   #238
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Og Bergen i dag....: https://www.flightradar24.com/WZZ17CE/26b5d0e7
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2021, 17:22   #239
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Nå er rullebanen stengt til 18.00 pga snørydding så kan liksom ikke klandre Wizz for ikke å lande da..
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2021, 17:24   #240
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

I dag virker det som et mer generelt problem i Bergen
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Bilde_2021-01-31_172348.png
Views:	458
Size:	74.6 KB
ID:	49726  
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base TheCrew Flyforum 198 07-10-2021 16:34
Ny Wizz Air-base: Catania og italiensk innenriks Someone Flyforum 5 01-08-2021 12:28
Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner OY-CIR Flyforum 440 19-06-2021 23:26
Wizz første innenriks OSL-TRD Someone TripReports 3 09-11-2020 19:00
West Air Sweden - Beste benplass på norsk innenriks Someone Flyforum 14 08-10-2008 00:20


All times are GMT +2. The time now is 06:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.