Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2018, 20:35   #401
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Hong Kong-tråden

Kan komme med et kjapt spørsmål jeg også:

Skal ha med fruen og vår yngste (19 år) 2 uker i slutten av Mars. Vi hadde tenkt kanskje å finne en strandestinasjon noen dager i løpet av turen, i tillegg til Hong Kong og Macau.

Er det noe å anbefale i nærheten? Orker ikke en dagsreise med fly... Har vurdert Vietnam og Hoi An, men noen andre som har forslag??

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2018, 12:40   #402
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Kan komme med et kjapt spørsmål jeg også:

Skal ha med fruen og vår yngste (19 år) 2 uker i slutten av Mars. Vi hadde tenkt kanskje å finne en strandestinasjon noen dager i løpet av turen, i tillegg til Hong Kong og Macau.

Er det noe å anbefale i nærheten? Orker ikke en dagsreise med fly... Har vurdert Vietnam og Hoi An, men noen andre som har forslag??

Kim
AirAsia flyr direkte frå Macau til Phuket.
Lanmai Airlines dlyr direkte frå Macau til Palau.
Bangkok Airways flyr direkte frå Hong Kong til Koh Samui.
Cathay Dragon flyr direkte frå Hong Kong til Penang og Phuket.
Fiji Airways flyr direkte frå Hong Kong til Fiji.
Thai Airways flyr direkte frå Hong Kong til Phuket.

Eg trur eg fort ville valgt ein av desse rutene

Der AirAsia til Phuket nok definitivt er den rimeligaste.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2018, 12:12   #403
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Hong Kong-tråden

Da har høyhastighetstoget åpnet og de to timene til Guangzhou har blitt kuttet ned til 48 minutter. Beijing skal også kunne nås rimelig kjapt, ca 8 timer på de drøye 2000 kmerne. Det som er interessant her er at Hong Kong har leid ut deler av stasjonen til mainland politi, toll osv. Kinesisk fastlandspoliti har også myndighet til å arrestere folk, ja tom deportere dem til fastlandet og mange fyrkter jo at dette kan gå utover folk i Hong Kong som ikke er særlig positivt innstilt til fastlandet. Det er første gang siden britene tok kontrollen at fastlandspoliti har håndhevet lov i Hong Kong.

Uansett tror jeg skal prøve toget neste gang jeg er i området selv om jeg ikke fant Guangzhou for å være noe særlig spennende og visum og sånt er jo litt styr. Fordelen slik jeg så det var iallefall at køen ved passkontrollen for utlendinger var særdeles kort og jeg var gjennom kjappere enn de fleste kinesere. Tipper de ikke har særlig mange utlendinger som kommer og drar den veien.

Last edited by Hypern; 07-10-2018 at 12:17.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2018, 13:01   #404
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
OBB 5 Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
AirAsia flyr direkte frå Macau til Phuket.
Lanmai Airlines dlyr direkte frå Macau til Palau.
Bangkok Airways flyr direkte frå Hong Kong til Koh Samui.
Cathay Dragon flyr direkte frå Hong Kong til Penang og Phuket.
Fiji Airways flyr direkte frå Hong Kong til Fiji.
Thai Airways flyr direkte frå Hong Kong til Phuket.

Eg trur eg fort ville valgt ein av desse rutene

Der AirAsia til Phuket nok definitivt er den rimeligaste.
Valget ble tatt, og vi endte opp med å booke oss en ukestur til Kota Kinabalu! Det er en malaysisk by som ligger på Borneo, ikke langt fra Brunei. Går direktefly fra HK dit også med Air Asia, og prisene var hyggelig. Så blir det spennende å oppleve Borneo!!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2018, 13:34   #405
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da har høyhastighetstoget åpnet og de to timene til Guangzhou har blitt kuttet ned til 48 minutter. Beijing skal også kunne nås rimelig kjapt, ca 8 timer på de drøye 2000 kmerne. Det som er interessant her er at Hong Kong har leid ut deler av stasjonen til mainland politi, toll osv. Kinesisk fastlandspoliti har også myndighet til å arrestere folk, ja tom deportere dem til fastlandet og mange fyrkter jo at dette kan gå utover folk i Hong Kong som ikke er særlig positivt innstilt til fastlandet. Det er første gang siden britene tok kontrollen at fastlandspoliti har håndhevet lov i Hong Kong.
Vet du om man må innom Zhuhai først for så å reise til Macau (med buss/bil), eller deler avkjørselen seg under vann? Pga visum osv skulle en jo anta det, men finner ikke noe skissering i tegninger.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2018, 09:34   #406
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Vet du om man må innom Zhuhai først for så å reise til Macau (med buss/bil), eller deler avkjørselen seg under vann? Pga visum osv skulle en jo anta det, men finner ikke noe skissering i tegninger.
Det aner jeg ikke må jeg innrømme. Uanset så vil jeg vel tro det for å unngå unødvendig byråkrati. Macao og Hong KOngs økonomi er såpass tett vevd sammen så.. Det er vel uansett veldig bra de har lagd en direkte link mellom Macao og Hong KOng langs veien. Kryssingene med de båtene kan fort gi sjøsyke ved litt røff sjø

Edit ser man her
https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_K...HZMB_route.svg

Så ser man at det er en slags arm til både mainland og Macao på den kunstige øya. Så jeg vil tro at man ikke trenger å ha noe visum til fastlandet for å benytte broa.

Last edited by Hypern; 08-10-2018 at 09:37.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2018, 10:49   #407
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_K...HZMB_route.svg

Så ser man at det er en slags arm til både mainland og Macao på den kunstige øya. Så jeg vil tro at man ikke trenger å ha noe visum til fastlandet for å benytte broa.
Topp, så kun et annet bilde hvor den armen til Macau ikke var med. Glimrende!

Jeg er en av dem som blir sjøsyk, hvilket er ironisk siden jeg kommer fra fiskerfamilie på begge sider.

Så nå kan jeg endelig spille bort pengene mine på Macau
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2018, 21:26   #408
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hong Kong-tråden

Da er broen åpnet, men for vanlige dødelige først onsdag morgen.

https://www.youtube.com/watch?v=zYDC31JO2R4


https://www.youtube.com/watch?v=3gLzWXxQkKs


https://www.youtube.com/watch?v=LMeBbSPz0KY


Det ser ut som om at noen av planene er å la Zhuhai og deler av perlefloddeltaet ta del i den økonomiske suksessen i Hong Kong. Det skal være en rekke arrangementer man rett og slett ikke klarer ha i Hing Kong grunnet mangel på utstillingsområder og slikt.

Det skal være 3 dagers visa on arrival for Zhuhai. Har ikke sjekket om man det fortsatt er krav om lokalt reisebyrå for dette, men i så fall bør de løse opp ytterligere.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2019, 00:26   #409
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hong Kong-tråden

Ser ut til at de for visa on arrival til Schenzen ikke godtar pass som er under ett år gamle og at man ved ankomst fra Hong Kong risikerer å få mobil gjennomsøkt for bilder av demonstrasjoner. Ferge rett fra flyplassen i Hong kong til Shekou ser ut til å være det beste alternativet om man ikke trenger dra innom Hong Kong.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2019, 23:29   #410
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hong Kong-tråden

Noen som vet hvor tidlig før flighten man kan sjekke inn for SAS i Hong kong? Og er det noen lounger som slipper en inn så tidlig?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 12:03   #411
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Noen som vet hvor tidlig før flighten man kan sjekke inn for SAS i Hong kong? Og er det noen lounger som slipper en inn så tidlig?
Mener det er 3t før avgang. Om du sjekker inn online med digitalt boardingpass, og ikke har bagasje kan du gå rett til immigrasjon når som helst.

Thai/United/Singapore åpner kl 6. Vet ikke hva du mener med "så tidlig"? Avgang med SAS går jo 1am, og det er jo på natten. Har du virkelig tenkt å tilbringe et døgn i lounge?
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 16:38   #412
dodgeflyer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 45
Default Re: Hong Kong-tråden

Og glem ikke du kan sjekke inn på AirPort express stasjoner
dodgeflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 13:56   #413
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by dodgeflyer View Post
Og glem ikke du kan sjekke inn på AirPort express stasjoner
Stemmer, de er vel uavhengig av de 3t også? I så tilfelle er problemet løst
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 04:20   #414
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Hong Kong-tråden

Noen som vet når jeg bør reise fra Macao for å rekke en flight fra Hong Kong kl 21.00?

Noen som har erfaring med flyplassen på Macao? (MFM) Er den oversiktelig og såpass liten at en ikke trenger møte opp så tidlig?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 10:00   #415
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post

Noen som har erfaring med flyplassen på Macao? (MFM) Er den oversiktelig og såpass liten at en ikke trenger møte opp så tidlig?

Noen år siden jeg fløy fra Macao (til Bangkok med Thai Smile), husker den som liten og effektiv. Ingen kø gjennom immigration. Oppmøte 1,5-2 timer før avgang bør være rikelig med tid.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 10:18   #416
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Hong Kong-tråden

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Noen som vet når jeg bør reise fra Macao for å rekke en flight fra Hong Kong kl 21.00?

Noen som har erfaring med flyplassen på Macao? (MFM) Er den oversiktelig og såpass liten at en ikke trenger møte opp så tidlig?
Sist jeg tok båten fra Macau til HKG, så mener jeg at den tok ca 1 time. Er man fremme en time før avgang, så burde det være nok, avhengig av hva man er komfortabel med.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 06:07   #417
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Hong Kong-tråden

Etter å ha gjort en del re-search kan jeg oppdatere med at det går betydelig færre ferger fra flyplassen til Macao etter at broen er åpnet. Siden desember 2019 har det også gått en express buss fra Macao til HKG. Det står det skal ta en time fra "avgangshallen" for bussen til en er fremme ved HKG. En må gjennom passkontroll/toll når en kjører av broen og bagasje må bæres gjennom tollen før en tar (kanskje samme) buss videre.

Neste spørsmål nå er om det er verdt turen fra HKG flyplassen til Macao om en reiser dit 08.00 om morgenen og reiser tilbake igjen for å rekke fly fra hkg 21.00 neste dag, altså overnatter en natt i Macao, men har to hele dager der?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hong Kong Someone Reiseforum 21 02-07-2010 17:40
Hotell i Hong Kong Farmer Reiseforum 8 22-02-2009 15:47
Hong Kong og AY !! SQ 777 Flyforum 26 30-04-2007 17:14
Oasis Hong Kong Blubird Flyforum 4 27-10-2006 14:18
Spotting i Hong Kong VC-10 Flyforum 6 21-12-2004 14:28


All times are GMT +2. The time now is 07:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.