Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-10-2014, 23:19   #81
Fredriksen
ScanFlyer Dornier
 
Fredriksen's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
Default Re: Fornebu - Leeks

Artige historier å lese gjennom fra en svunnen tid. Min siste tur fra Fornebu var i slutten av februar 1998 på en liten ferie til Malta med Air Malta. I det vi ble kjørt ut fra gate kom en Air Stord Dornier 328 - letet vilt etter kameraet, men kom på at det lå i håndbagasjen. I etterkant har jeg funnet ut at det må ha vært LN-ASK, ASL var fortsatt i Frankrike og fløy for Proteus Airlines. Ble så skuffet at jeg ikke fikk tatt bilde husker jeg. Turen tilbake gikk på kvelden og da hadde vi en mellomlanding på AMS - da var det blitt helt mørkt. Ut av vinduet så jeg flere KLM Cityhopper Fokker 50 - hvitt dekor med mørkeblå hale. Husker jeg prøvde å ta bilder ut fra flyvinduet, men ble ikke så vellykket - helt mørke Var 12 år.
__________________
http://forum.scanair.no/image.php?type=sigpic&userid=1356&dateline=1247234  733
airstord.no

Mvh
Lars Otto.
Fredriksen is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2020, 02:07   #82
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Fornebu - Leeks

Har ikke fått opp denne tråden når jeg har forsøkt å finne den. Skulle faktisk etterlyse den, men den var linket i Krølles epistel. Nå skal jeg humre på nytt her. Litt skremmende at det er 10 år siden jeg leste den, begynner vist å bli voksen selv.��
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2020, 04:03   #83
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Fornebu - Leeks

Hehe .. artig gammel tråd, mye jeg hadde fortrengt glemt.

Så nylig et par bilder på Facebook av den gamle GA-parkeringen, som da jeg begynte lå omtrent der gate 37/38 lå da plassen stengte. Det minner meg om da en tidligere nevnt kollega (som senere havnet i PanAm) fikk i oppdrag å hente en arabisk VIP som skulle ankomme i sin Gulfstream. Han skulle leveres ved brua inn til gamle transitthallen og VIP-rommet der visestasjonsmester og ambassadør skulle møte gjesten.
Vi hadde en variert samling kjøretøyer som for det meste ble brukt til å frakte um’er og gamle damer til og fra flyene. Kollegaen valgte til det ærefulle oppdraget ut en av våre overbygde golfcarts, som populært ble kalt ‘brødboksen’. Årsaken var ganske enkelt at den så ut som en - brødboks. Med rifla blikksidevegger ju-52 style. Ikke så stor, ikke så høy og ikke så veldig elegant. Men stor nok til å få plass til sjeiken og hans sekretær. Eller hvadetnåvarhunvar. Fjærer hadde den heller ikke.
Så de to gjestene tok småflirende plass i kjøretøyet og ble etter en hyggelig kjøretur droppet av der en nå kraftig skjelvende visestasjonsmester nærmest fikk sammenbrudd da han så hva hans VIP-gjester ble fraktet i.
Sjeiken var imidlertid en god sport og SAS fikk noen dager senere brev fra ham hvor han takket for den hyggelige og svært minneverdige velkomsten.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2020, 10:47   #84
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Fornebu - Leeks

Hehe. Lest denne før, men like god hver gang

Kom til å tenke på den gangen jeg, og 2 karer fra Busy Bee skulle reise ID OSL-LON-MIA-KIN.
Vi fikk ikke komme med SK til LON for den var full, men ved siden av gikk SK til CDG så vi spratt over dit, alt for å komme oss vekk fra NO. KAN VI FÅ BLI MED? Ja, selvfølgelig, så da ble det CDG, hvordan vi skulle komme oss videre, ja det ordner seg der nede.
Nå ankom vi CDG såpass sent at vi fant ut at vi overnatter her, den selvoppnevnte reiselederen tok oss med inn til byen og et overnattingssted.
Som ansatt i bransjen kunne en få rabatt på hoteller, så da vi stod i resepsjonen og lurte på om de ga airline discount på dette hotellet kikket resepsjonisten indignert på oss og utbrøt; This is not a hotel, this is a palace.
Vi fikk rabatt på Georg V.
Dagen etter klarte vi å fikse de nødvendige billettene med Dan-Air. Var enklere før.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2020, 00:05   #85
Cloudmaster
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 394
Default Re: Fornebu - Leeks

Morsomt at denne dukket opp igjen! Flere har nevnt Maurice fra Air France, han var en kjenning av familien og skaffet meg arbeidsuke på Fornebu - gull for en flyinteressert sjette-klassing. En dag i tårnet var et høydepunkt pluss muligheten til å rusle rundt stort sett hvor jeg ville. Gikk flere ganger inn i cockpit på Air France sin 727 og satt der mens cockpit crewet spiste lunch på Caravelle - restauranten inne i ekspedisjonsbygget. De drakk forøvrig rødvin til maten...
Mange år senere var jeg tilbake og jobbet selv i bransjen. Overhørte mange gullkorn på crewrommet til Braathens - en gang hadde en sindig kaptein hørt på diskusjonene som foregikk, og oppsummerte elegant: "ja-ja gutter. Her sitter altså verdens samlede ekspertise på politikk, næringsliv, økonomi og det meste annet - og så ble dere bare piloter!"
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2020, 19:29   #86
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Fornebu - Leeks

Er der noen gammle FBU gutter som kan bekrefte eller avkrefte historien;

det bla snakket om for mange år siden en kar som vissnok var så drittlei alle unga som sprang rundt å skulle se på fly, at han tok mik'en en søndag med nydelig vær og annonserte at der var gratis is i Sjøflyhavna.
Vandrehistorie, eller? Ville ikke blitt forundret om det stemte.
På Sola sang vakstsjefen fra tid til annen blåveispiken for terminalen
krølle is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2020, 19:39   #87
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Fornebu - Leeks

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Er der noen gammle FBU gutter som kan bekrefte eller avkrefte historien;

det bla snakket om for mange år siden en kar som vissnok var så drittlei alle unga som sprang rundt å skulle se på fly, at han tok mik'en en søndag med nydelig vær og annonserte at der var gratis is i Sjøflyhavna.
Vandrehistorie, eller? Ville ikke blitt forundret om det stemte.
Stemmer det - og det var en 1. april (tror jeg).
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2022, 04:22   #88
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Fornebu - Leeks

Fornebu - Leeks The Maverick Edition

Fornebu lever videre, for noen dager siden dukket det opp en liten beskjed i Facebook Messenger - om Illikai Waikiki - fra en tidligere Braathens /SAS/ Braathens kollega - Waikiki er jo faktisk litt sentralt i Fornebu historien - selvfoelgelig er Martinsen fremdeles med. Foelg med godtfolk mere Leeks foelger….
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2022, 02:39   #89
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Fornebu - Leeks

BU 139 - 21 Juni 1985 - Harald Gille - LN-SUG (Fornebu Leeks var paa plass !)

En rolig fredag ettermiddag - kveldsvakten startet 13:45 vaereat var pent og allt var paa plass for en helt grei kveldsvakt paa Fornebu. Vi satte opp middags pausene og ting var i bunn og grunn paa plass(tm). Men en fyr fra Karmoey hadde dessverre andre planer, hverken han eller de fleste andre involverte hadde tanker om aa informere oss - faktisk var det en passasjer som foerst fortalte oss om…….det var et par foerste gang som laa paa lur for oss billett trykkere denne ettermiddagen !.

Rundt 15:15 begynte vi aa ane ugler i mosen, noe var paa gang ! 15:30 var det opplagt at noe hadde skjedd - eller var i ferd med aa skje, foerste beskjed var at Passkontrollen i ankomst var stengt ! Og alle avganger var plutselig «frosset», flyene landet ennaa, men ingen avganger. Ingen av flyene som landet fikk la passasjerene gaa i land, alle ble sittende ombord, flyene ble ogsaa «parkert» borte ved De-Icing (ca 700meter fra terminalen).

15:52 fikk jeg en kunde som skulle til Rio de Janeiro med Varig fra CPH, han kom fra Trondheim med BU 139 og en rolig troender som han var, sa han i en bi-setning, ja vi ble kapret fra Trondheim !! KAPRET !! Hmm sa du Beirut ? Eller Trondheim ? Uansett jeg hadde en jobb aa gjoere han hadde mistet forbindelsen til CPH og skulle «bare» flyttes til neste avgang som ville la han rekke Varig fra CPH - piece of cake !! Tapp tapp klikk klikk og sticker i billetten - men WTF !! Emergency Lock On stod det nederst paa Res-Aid skjermen og ikke noe kom opp paa skjermen - Brown Screen of Death !! (Alfa Scop hadde det «behagelige» brun bakgrunn med lysebrun skrift) - hva var du sa om kapring ??? Jo sa den fremdeles rolige troenderen, som faktisk hadde vaert i gjennom Norges foerste fly kapring, ja vi kapret men kapreren lot alle med forbindelse forlate flyet (100% hadde plutselig forbindelse ;-) ).

Bak skranken hadde jeg et helt nytt problem, jeg kunne ikke hente frem reservasjonen, jeg kunne ikke skjekke fyren inn da hans reservasjon var frosset og fra Res-Aid sin side han var ikke i stand til aa reise. Saa allt maatte bygges opp paa nytt, ringe reisebyraaet for aa faa alle detaljene etter CPH - lage en ny reservasjon (og be til PNR Gudene om at det ikke ble dobbelt bestillinger (vi hadde noen triks fra the PNR Book of dirty Tricks (when everything Else fails - use Involuntary Rerouting).

Med litt «Checkin baggasje tape» (Fornebu ble holdt sammen med denne tapen) noen dirty tricks med mere fikk jeg troenderen avgaarde til den soerlige halvkule - men det som skulle ha vaert en rolig fredag ble noe helt annet.

Naa en stund senere (lang stund) ser jeg at Wikipedia om Norges foerste Fly Kapring) er litt vel sminket, Wikipedia skriver at Fornebu ble stengt, ja etter ca en time hvor 15 + fly landet. Smart nok ble alle de ankommende fly parkert ved siden av LN-SUG ! Genialt om det var eksplosiver ombord ;-) men det var jo den foerste kapringen, man hadde jo ikke trent nok (det tar vel 20+ kapringer foer man har dette under kontroll).

Wikipedia snakker ogsaa om spesial styrker - vel det var den samme gjengen med Politi folk vi satt sammen med i Statens Kantiner ! det eneste spesielle var at de stengte alle posisjoner og var alle paa kaprer jakt, dog var de smarte med loesningen - en baerepose med Pils fra Ringnes !!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2022, 02:58   #90
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Fornebu - Leeks

Husker den dagen, ja ... var på jobb. Det var NRK som tok seg av interninformasjonen .. Vi fikk ingenting fra lufthavn eller arbeidsgiver. Politiet hadde lagt lokk på alt. Så vi kjørte Dagsnytt over høyttaleranlegget ...

Kjerra var imidlertid parkert i rusegopa, langt fra alt og alle. Omringet av tungt bevæpnet politi - og visstnok noen nysgjerrige nabogutter som hadde funnet et hull i gjerdet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2022, 03:07   #91
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Fornebu - Leeks

Husker det svirret bilder av politi med maskinpistoler på TV. Jeg var sju år om dette var 1985. Kan det stemme at det ble vist på tv at kapreren kom ut av flyet?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 03:18   #92
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Fornebu - Leeks

Flipidden Episode 232 (Siri uttaler Flypodden slik) UA 232, SK908 og BU204.

Fornebu Leeks var jo paa plass(tm) - noe som ikke ble nevnt i Flypodden # 232 naar man snakket ryddig om UA flight 232 var at en av de som overlevde var Norsk, en jente fra Trondheim.

Og hun skulle etterhvert hjem til Trondheim og floey SK908 EWR-FBU og videre hjem til Trondheim med Braathens. Som de fleste som har overlevd en slik dramatisk ulykke, var hun rimelig redd for aa fly og ble tatt vare paa av SAS som plasserte henne i Cockpit paa SK908 sammen med noen de «gamle» gutta bak spakene.

Det var en rimelig stor interesse i pressen, som kanskje ikke hadde samme behov for aa ta vare paa henne. Derfor kunne man se noe ganske uvanlig (ja selv for Fornebu) naar SK908 parkerte paa Gate 38 - i tillegg til de vanlige SAS Service Partner Catering bilene - kjoerte en Braathens Catering bil opp til fremste doer paa hoeyre side paa 767’en - den stod der i 4-5 minutter foer den rygget ut og satte kursen mot Braathens delen og av Braathens 737’er hvor den ogsaa parkerte ved fremste doer paa hoeyre side.

Ombord i denne catering bilen var det en uvanlig gjeng, Pass Politi, og en Toller - komplett rullende ankomst kontroll.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 17:44   #93
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Fornebu - Leeks

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Flipidden Episode 232 (Siri uttaler Flypodden slik) UA 232, SK908 og BU204.

Fornebu Leeks var jo paa plass(tm) - noe som ikke ble nevnt i Flypodden # 232 naar man snakket ryddig om UA flight 232 var at en av de som overlevde var Norsk, en jente fra Trondheim.

Og hun skulle etterhvert hjem til Trondheim og floey SK908 EWR-FBU og videre hjem til Trondheim med Braathens. Som de fleste som har overlevd en slik dramatisk ulykke, var hun rimelig redd for aa fly og ble tatt vare paa av SAS som plasserte henne i Cockpit paa SK908 sammen med noen de «gamle» gutta bak spakene.

Det var en rimelig stor interesse i pressen, som kanskje ikke hadde samme behov for aa ta vare paa henne. Derfor kunne man se noe ganske uvanlig (ja selv for Fornebu) naar SK908 parkerte paa Gate 38 - i tillegg til de vanlige SAS Service Partner Catering bilene - kjoerte en Braathens Catering bil opp til fremste doer paa hoeyre side paa 767’en - den stod der i 4-5 minutter foer den rygget ut og satte kursen mot Braathens delen og av Braathens 737’er hvor den ogsaa parkerte ved fremste doer paa hoeyre side.

Ombord i denne catering bilen var det en uvanlig gjeng, Pass Politi, og en Toller - komplett rullende ankomst kontroll.
Rett og slett en historie til å bli glad av. Tommel opp - mye var bedre før!
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 18:18   #94
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Fornebu - Leeks

Nesten elg i solnedgang

__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2023, 14:44   #95
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Fornebu - Leeks

Jeg rydder opp i gamle ting etter pappa, og fant en eske med teksten "Fornebu 29.11.98", så like etter at flyplassen ble stengt. Inne i esken lå det en asfaltbit + et skilt med teksten "SAS NORWAY NM 772-801 Ser. nr. 00039". Noen som vet noe nærmere hva skiltet betyr eller kommer fra? Et slags kjøretøy vil jeg tippe. Har også lagt ved et bilde.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20230603_133133 (1) (1).jpg
Views:	204
Size:	155.6 KB
ID:	53481  

Last edited by Fly med oss; 03-06-2023 at 15:11.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rester av Fornebu? Kenneth Flyhistorisk forum 9 08-09-2023 22:40
Fornebu? Rob Mulder Flyhistorisk forum 27 19-10-2010 12:09
Fornebu på Østlandsendingen EB Flyforum 1 06-10-2008 19:20
Fornebu RSL Flyhistorisk forum 13 12-05-2008 18:09
Fornebu DY Flyforum 9 19-09-2005 13:00


All times are GMT +2. The time now is 16:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.