Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2020, 22:10   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,698
Default Reiseåret 2020 - oppsummering

Nå nærmer jo 2020 seg slutten ganske så fort så det er vel på tide å ta en liten oppsummering. Jeg regner med at de aller aller fleste har hatt en dramatisk reduksjon på aktiviteten sammenligna med 2019, men det har da jaggu blitt noe også for før mars så gikk alt som normalt nærmest.

I januar var jeg i TOS for å holde et foredrag , Tromsø er i seg selv ikke veldig spennende siden jeg jo har vært der før, men det ble en tur med fjellheisen som jeg ikke hadde gjort før. Helt innafor det. Jeg så for øvrig en masse kinesiske turister med munnbind på flyet (da var corona noe man kun snakka om som en lokalisert greie i Wuhan) . Var også en tur i Hafjell tidlig januar før dette, deilig å stå litt i bakken si.

Allerede helga etterpå ble det klart for årets første og eneste interkontinentale tur hvor LAX området ble utforska en ukes tid med leiebil og greier. Klarte aldri helt å komme over jetlagen så var zombie hele tiden nesten, kom meg vel aldri inn i noen tidssone som helst (fryktelig irriterende kan man si) Da var det coronatilfeller i USA. Man fikk bortsett fra det sett rotete valgprosess fra Iowa og Trumps siste state of the union.

Ganske nøyaktig en uke før 12 mars var jeg på Stena Saga på et minicruise. Da var det jo coronatilfeller i Norge. Stena Line la jo ned denne ruta kort tid etterpå. Alt av reising innenlands såvel som utenlands ble jo temmelig uaktuelt før i juni. Da bestilte jeg meg tur på Color Fantasy sin første avgang til Kiel etter nedstenginga. Den sommeren bød jo på fjellturer innenlands og et par andre småturer og ble jo stamkunde hos Valdresekspressen følte jeg.

Så utover høsten ble det fortsatt et par minicruise med Kielbåten før jeg i november tok første flytur siden ja februar da til EVE som ble en ny flyplass for meg. Merkelig å se OSL så stille.

Ellers regner jeg med at mange hadde mye booket og frustrert seg over manglende refusjon fra flyselskaper.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2020, 22:34   #2
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Jeg har tatt Audien vår til Ditzum, Winschoten, Cuxhaven og Bremen. Besøkte Münster/Osnabrück og Hamburg flyplass i Januar. Ellers har det mest spennende vært kjøreturen fra huset vårt til sykehuset når 2 ble 3.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2020, 22:55   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Skavvise.

Var en tur med Kiel-ferga og en tur til Hamar, med innlagte svipper til Røros, Lillehammer og retur via Gjøvik, alt med SJ/VY. Ellers tre nettet på hotell i Oslo, i mangel på noe annet, og en dagstur med VY tilbake til Gjøvik utpå høsten.

Tror det var alt? Totalt 5 netter på hotell, og ikke en eneste flytur. Sistnevnte har vel ikke skjedd siden 2001.

Nye selskaper:
SJ Norge
VY Gjøvikbanen (Det er nemlig et "eget" Vy)

Nye togtyper:
Type 93 (Og skal da kunne si jeg har reist med alle togtypene til Norske Tog)

Last edited by Martin; 05-12-2020 at 23:17.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2020, 23:04   #4
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Har vert effektiv i år og klar å notere en ny flytype og flere nye flyplasser og selskap på lista i 2020, selv om jeg bare endte på 18 flygninger i år. Dessverre har flesteparten av disse vert i jobbsammenheng, og ikke ut på tur.

Ny Flytype:
De Havilland DH.83 Fox Moth

Nye Flyselskaper:
China Southern Airlines, Travel Service (Smartwings), Titan Airways, Omni Aero Taxi, Latam Brazil.

Nye Flyplasser:
Omaka, Sydney, Guangzhou, Sao Paulo, Montevideo, Sao Lius.


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	map.gif
Views:	832
Size:	18.4 KB
ID:	49560  
RJon is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 02:40   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Nei, dette var miserabelt. Det ble en kjøretur til Kansas City og en kjøretur til Houston. Fire netter på hotell og ikke en eneste flytur. Måtte feike inn en falsk tur på telleren på FR24 for at året 2020 i det hele tatt skulle vises....

Så dette ble første kalenderår siden 1978 hvor jeg ikke satte beina i et fly .... Makan ...... bare så det er sagt.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 05:06   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

I år har det blitt fint lite reising... Jeg merker jeg trenger å reise til ett veldig varmt sted for å varme opp skjeltette mitt snart
Jeg har dog fått verdt i London(2 ganger), Edinburgh, Vaasa og Helsinki. I tillegg har jeg tatt Color Line uten å gå i land i Kiel, samt en dårlig tur med DFDS. Nå er det snart ett år siden jeg har flydd. Det er ikke normalt...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 06:48   #7
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Quote:
. Nye Flyplasser:
Omaka, Sydney, Guangzhou, Sao Paulo, Montevideo, Sao Lius.
Montevideo har lenge vært min favoritt by;
Relativt liten, derfor oversiktlig og man blir fort kjent.
Utrolig gode restauranter med biff og vin, samt god frokost og kaffe på
hotellet.
Savner den byen ja, selv etter at man ble vegetarianer for 5-6 år siden.

Reiseåret 2020 oppsummering:
Ikke mye å melde, et par flyturer i Januar og Februar, så ble det slutt.
Måtte kansellere flere flyturer med både Norwegian og SAS, tapte litt penger der i gården, men fikk igjen mere av Norwegian enn SAS.
(Plutselig er ikke Full Flex lenger Full Flex, gadd ikke krangle, tok det jeg fikk)
Scandic hotell kjeden imponerte med full refusjon selv om jeg bare hadde krav på «voucher».
Hva er det på godt Norsk? Tilgodelapp?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 08:22   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,584
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Ble en tur til Hamburg og Berlin uken før Norge stengte ned...nytt flyselskap - SmartLynx. Mange turer med Lipican Air (nytt flyselskap) og SAAB2000 (ny favoritt flytype) tur/retur Røros. Et par turer til Trondheim ellers ble det biltur til København første dagene de åpnet opp Danmark for besøkende. Mange bilturer/dagsturer på Østlandet har det også blitt. Ellers har vel feriereisene blitt utsatt/flyttet både to og tre ganger - helt uaktuelt å be om refusjon.

...kom på at det også var en tur til Island i januar.

Last edited by EB; 06-12-2020 at 17:27.
EB is online now   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 10:07   #9
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Reiseåret 2020 ja. Det ble annerledes enn man trodde på begynnelsen av året. Dog kan jeg se tilbake på 31 flyturer i år privat. Den første var KIX til Haneda med ANA. Deretter Haneda til Frankfurt med ANA i biz. Deilig tur å tenke tilbake på.
To turer til Stockholm rakk vi også før Coronaen kom pluss noe innenlands. Siste innenlands var fra Molde i begynnelsen av mars. Jeg satt liksom med en følelse ombord den dagen at dette er siste flytur på lenge. Ganske riktig, det tok mer enn tre måneder før jeg var på vingene igjen i juni måned. Artig nok med samme maskin og plass som fra Molde i mars.
Flyturer innenlands fra juni og utover var til Røros, Stavanger, Bergen, Trondheim og Molde. Røros med Air Leap var morsomt.
Ellers bød sommeren innenlands på togturer også. Til Gjøvik, Lillehammer, Brumunddal med trehotellet, Skien, Hamar og Kongsvinger. Diverse overnattinger på hotell i Oslo og Lillestrøm ble det også. Så litt støttet vi opp om lokalt reiseliv.

Så sett under ett har vi reist en del i år. Noen turer ble avbestilt nå på høsten da Coronaen tok seg opp igjen og nye reiseråd kom. Nå brakk jeg jo armen også så nå er jeg også vingeklippet som reiselivet er. Uansett 31 flyturer og mange togturer er jo greit nok.

Vi må sette vår lit til vaksinene som rulles ut innenlands og utenlands utover neste år. Tenk dere. Dagen vi kan bestille en tur dit vi vil. Gå utenlands på OSL, slappe av i gullstua og fly nedover i Europa. Eller fly til Røros en tur.
Det blir stas og noe vi vil sette pris på tror jeg, mer enn før.
Ellers når vi ikke får reist er det fint å støtte My Home og IMM sitt arbeid.

Ha en fin søndag alle sammen!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 10:12   #10
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

17 flighter.

0 nya flygplatser

1 nytt flygbolag (Regional Jet dba LOT)

1 tur från TXL.

0 interkontinentalt för första gången sen 2007
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 10:38   #11
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,974
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Her ble det på et merkverdig vis så mye som 50 flyturer (alle legs telt med) i 2020.

Gleden av å fly igjen etter første lockdown var helt moderat, kropp og sjel satte tydeligvis pris på et roligere tempo, men nødvendig reise til jobb og familie har likevel gjort at det har balla på seg igjen fra sensommeren av.

Ingen nye flytyper (fikk aldri fingen ut mht. Air Leap og Saab 2000).
Ny flyplass: BER.
Nye flyselskap: Smartlynx (for DY) og Air Dolomiti.

Flyplasser: OSL, HAU, SVG, BKK, HKT, ARN, CPH, FRA, MUC, BER, TXL, SXF, MOL, KRS.
Flyselskaper: Sas, Lufthansa, Norwegian, Thai Airways, Eurowings, Smartlynx og Air Dolomiti.

Mest minneverdig: TG Bangkok-Phuket t/r i 747 First-kabin (samt fin Osl-Bkk-Osl på egen 3-seter i 777Žn), Lufthansa A350 innenriks i Tyskland, Eurowings A319 mellom TXL og BER, Sas A320neo på norsk innenriks, business class med Air Dolomiti og Lufthansa på Osl-Muc. Og kanskje en DAT MD-83 sånn helt på tampen.

Noen fine kjøreturer over fjellet og rundt kysten ble det også, og har faktisk ingenting i mot om det blir litt færre flighter i 2021 enn det var i 2020.

Last edited by Eirik; 06-12-2020 at 22:18.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 12:15   #12
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,753
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

For et merkelig, bra, dårlig, bra igjen, stressende, og kontrastfylt år dette har vært.

Jeg rakk et par flyturer på starten av året, så det begynte jo bra. 7 flyvninger har det blitt i år, alle i januar/februar. Har ikke vært i luften siden jeg kom hjem fra USA i februar. Høydepunktet var såklart den første turen med SAS A350 til Chicago!





Og en nydelig innflyging over Chicago downtown på vei inn til MDW med Southwest.




Til gjengjeld har det blitt en del fine opplevelser rundt i Norge på min nye tohjuling. Her på vei over Hemsedalsfjellet.



Jeg hadde en nydelig tur på ca 1500 km til Lærdal, Aurland og Bergen, og hjem igjen over Haukeli, i august.

Det er mange små ting vi nok sikkert har blitt flinkere til å sette pris på i hverdagen i år. Så håper jeg virkelig at 2021 (om enn kanskje litt utpå høsten) blir bedre for både reiselivsnæringen og oss som liker å fly
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 12:25   #13
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Sjeleglad at madamen er ført i januar '60, da rakk vi iallefall en RTW tur,
det ble ca 50 timer i fly, SVG-OSL-IST-NRT-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG,
men føles ille rart at det bare ble med det iår.
Dog gikk madammen i sorg og ville hjem til heimlandet for å bunkre diverse dameting++++, så da fikk Volvo'en seg en tur med Fjordline, og jeg en tur via Ringkøping, Hvide Sande, Tønder, Rendsburg, Lubeck før det bar inn i Polen.
Kjente 3600km i skroget etter turen, men det fristet til gjentagelse.
Må bare prøve å ha husken iorden så jeg kan fake et motorstopp og ta bilde av B-727'en som stod parkert langs E45, kom litt for raskt på.
Jaja, får se hva '21 bringer
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 15:30   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,168
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

2020 ble jaggu ett skralt år og endte opp på 22 flighter. Dubai, New York/Boston, Malaga, Stavanger og Bergen. 2020 skulle bli all time high og 14 flighter ble kansellert og like mange ikke bestilt

Mest vemodige ble 2 turer i First på A340-600 som aldri kommer til å skje igjen (var vel på en av de siste flightene).

Oslo-Bergen-Oslo med bilen var faktisk et høydepunkt.
Boston-New York med bil var også en ride som reddet året litt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 15:58   #15
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Jeg har i år hatt to tjenestereiser BGO-OSL-BGO, begge med Norwegian og skal ha en til om få dager med SAS.

Ut over det har jeg for første gang i mitt liv prøvd Hurtigruten. Det gav mersmak. Jeg har bodd på hotell i Trondheim og på Røros og faktisk opplevd Oslo som turist. Har knapt feriert i Norge de siste 30 årene. Det gav faktisk mersmak.

Skulle hatt tidens flysommer med en masse kortere og lengre turer rundt om i Russland og det østlige Europa.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 16:57   #16
Islending
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 854
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Ble totalt 47 flights i år, mest på jobbreise, og de fleste av disse var mellom januar og slutten av mars.

Nye flyselskaper Malaysia Airlines, Ethiopian, Garuda Indonesia og Finnair.

Nye flyplasser, JNB, ADD, HNL og CGK.

Var heldig og fikk meg 5 turer i A380 i First, Business og Economy kabiner.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2020-12-06 15_52_32-FlightMemory - My FlightMemory.jpg
Views:	344
Size:	92.6 KB
ID:	49563  
__________________

Last edited by Islending; 06-12-2020 at 17:56.
Islending is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 17:25   #17
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Ble 10 flighter totalt - bl.a.
DY 787 OSL-BKK (første og siste gang?)
LH 380 i first FRA-BKK-FRA (kanskje siste gang det også)
SunExpress Deutschland for LH OSL-FRA
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 20:28   #18
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

2020 ble det roligste reiseåret for meg siden 2013. Har ikke satt mine bein i et fly i år.

Skulle egentlig vært tre uker i Sør-Afrika september/oktober og førstkommende lørdag skulle jeg vært der igjen, for å delta i bryllupet til datteren til et av venneparene mine. Trist å gå glipp av det, men lite å gjøre med det.

Eneste reisevirksomheten har vært tre turer med Color Line til Kiel. Var på to turer i februar før Covid-19 gjorde sitt inntog og en tur i juli. Det blir en fjerde tur med CL om halvannen uke, førjulstur med opphavet.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 21:19   #19
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,620
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Ble ikke helt som planlagt dette året gitt.

Fikk klemt inn 22 flights inkludert noen turer med Lufthansa sin A380 for muligens aller siste gang, på BKK og LAX. Ellers Barcelona og noen innenriks, siste tur var 7. mars. Blir neppe luft under vingene på meg før andre halvår 2021 slik ting ser ut nå.
view is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 21:24   #20
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,263
Default Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Dette blir mitt 5 år uten flyvning av totalt 30. Og det første året der eneste reisemål er Oslo. Satser på vaksine i løpet av sommeren slik at Spania er innen rekkevidde til høsten 2021.
Kanon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reiseåret 2019 robertaas Småprat 62 21-01-2020 00:44
Bakevja 2020 (eller Seattle «Julebord» i April / Mai 2020) dc-8-63 Flyforum 33 30-08-2019 20:22
Reiseåret 2018 Someone Småprat 53 13-01-2019 07:06
Reiseåret 2016 - en oppsummering Cecilie Reiseforum 41 05-01-2017 15:09
Reiseåret 2015 RJon Småprat 60 22-01-2016 18:36


All times are GMT +2. The time now is 06:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.