Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2020, 21:57   #601
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Det var det da. Kan noen vise eller linke til den nye lov-/regelteksten?
Det finns ingen text. De är bara optimistiska som tror det blir annorlunda nu.

Tills nu har travel ban betytt att turister som varit dit inte får ESTA. Ingen från Homeland Security har sagt att det blir annorlunda nu.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2020, 22:47   #602
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Ikke den mest pålitelige kilden, men da jeg ble utspurt i immigration sist helg sa jeg at jeg hadde hørt at listen med land som vil ødelegge sjangsene til å kunne bruke ESTA vill bli lengere. Han bekreftet at det var 100% korrekt.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 01:13   #603
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Det finns ingen text. De är bara optimistiska som tror det blir annorlunda nu.

Tills nu har travel ban betytt att turister som varit dit inte får ESTA. Ingen från Homeland Security har sagt att det blir annorlunda nu.
Tja, det finnes en rekke nyhetssider, der det er skrevet at det har skjedd utvidelse på travel ban lista, mens jeg ikke har funnet noe som helst som minner om offiisielt som sier at det har skjedd endringer på unntakslista for visa waiwer.

Så vidt jeg klarer å lese det som er skrevet, så er det snakk om en utvidelse av Executive Order 13769, også kjent som Trump travel ban, eller Muslim ban, ettersom alle landene som ble inkludert i første omgang hadde hovedsakelig muslimsk befolkning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Order_13769
https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_travel_ban

Det kan selvfølgelig tenkes at det også på et tidspunkt vil komme utvidelser for hvilke land man ikke skal ha besøkt dersom man skal kunne benytte Visa Waiwer. Men det er i hvert fall ikke skrevet noe slikt per nå på de nyhetssidene jeg har funnet om saken, inkludert den det blei lenka til ovenfor.

Det har ikke vært fullt samsvar mellom de to listene tidligere, og dermed er det ikke nødvendigvis slik at det blir fullt samsvar nå heller. Før de nye endringene ser det ut som om Tsjad og Venezuela har stått på Trump travel ban og ikke på unntakslista for Visa Waiwer, mens Sudan har stått på unntakslista for Visa Waiwer, men ikke på travel ban. Mens nå er Sudan tydeligvis kommet inn på travel ban-lista igjen.

Men vi får følge med framover, så får vi se om det skjer noe med tilgangen på bruk av ESTA. Jeg krysser fingrene for at det ikke dukker opp noen slike vedtak, men man vet jo aldri.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 01:24   #604
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

I følge BBC nyhettsak om dette, så er det i hovedsak immigration visa og lignende visum som vil påvirkes av endringen.
https://www.bbc.com/news/world-africa-51341570

Quote:
The new US rules will come into effect on 21 February but will not apply to official, business and tourism visas, Mr Buhari's office said in a statement on Saturday.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 02:29   #605
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Nå som Biden blir president neste år. Er det lov å håpe på at man kan begynne med esta igjen? Han sier han skal skrote travel ban.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 12:36   #606
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Nå som Biden blir president neste år. Er det lov å håpe på at man kan begynne med esta igjen? Han sier han skal skrote travel ban.
Blir nok neppe mulig før en tilstrekkelig andel er vaksinert. Men man får lov å være optimist - sommeren kanskje.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 00:52   #607
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Blir nok neppe mulig før en tilstrekkelig andel er vaksinert. Men man får lov å være optimist - sommeren kanskje.
Nå tenker jeg mer på dette med å har reist til Iran og NK og slikt dette med korona glir nok over neste år.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 00:58   #608
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Nå mumles det om å åpne for EU/Schengen, men så lenge USA er rød kan det fort bli dyrt for en utlending som havner på sykehus ... så det er ikke å anbefale foreløpig uansett.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 01:41   #609
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Om det åpnes for innreise vil jeg tro noen ser muligheten for å selge enkeltreiseforsikring som dekker det nødvendige for en akseptabel pris.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 10:07   #610
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Nå tenker jeg mer på dette med å har reist til Iran og NK og slikt dette med korona glir nok over neste år.
Å ja nei akkurat de restriksjonene var vel Obama som starta med så blir nok neppe reversert med Biden-administrasjonen. Tror de som har vært der må belage seg på B1/B2 visumet og et fint intervju på amerikanske ambassaden. Den gode nyheten er at et slikt visum er gyldig i 10 år og man kan reise på gammelt pass med visumet i slikt at om passet løper ut er ikke det i seg selv en stor krise. Jeg har et slikt visum nettopp pga Iranbesøket.'

Men det er en grunn til optimisme at coronareglene blir borte til sommeren eller høst. SOmmeren kommer muligens litt fort, men vi få se på takten i vaksineringa. Sistnevnte er avgjørende for når land føler seg trygge for å åpne opp. En skal ikke bli overraska på om det blir krav med den gule WHO boka for å reise generelt. Vanligvis er dette kun et krav i afrikanske land for å bevise gulfeber vaksinasjon. Fordelen i det minste er at den gule boka er anerkjent generelt allerede.

Last edited by Hypern; 03-12-2020 at 10:13.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2020, 01:01   #611
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Å ja nei akkurat de restriksjonene var vel Obama som starta med så blir nok neppe reversert med Biden-administrasjonen. Tror de som har vært der må belage seg på B1/B2 visumet og et fint intervju på amerikanske ambassaden. Den gode nyheten er at et slikt visum er gyldig i 10 år og man kan reise på gammelt pass med visumet i slikt at om passet løper ut er ikke det i seg selv en stor krise. Jeg har et slikt visum nettopp pga Iranbesøket.'

Men det er en grunn til optimisme at coronareglene blir borte til sommeren eller høst. SOmmeren kommer muligens litt fort, men vi få se på takten i vaksineringa. Sistnevnte er avgjørende for når land føler seg trygge for å åpne opp. En skal ikke bli overraska på om det blir krav med den gule WHO boka for å reise generelt. Vanligvis er dette kun et krav i afrikanske land for å bevise gulfeber vaksinasjon. Fordelen i det minste er at den gule boka er anerkjent generelt allerede.
De siste endringene med NK var det jo T**** som la til. Biden har sagt han vil knytte USA til Iran avtalen også så håper virkelig de siste endringene som ble lagt til blir fjernet.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2022, 09:37   #612
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Kjapp en.. Utløpsdatoen på ESTA overstyrer "andre" regler?

Passet mitt går ut allerede i Februar (så godt under 6 mnd), men ESTAen er gyldig til og med dagen passet går ut. Da er alt greit?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 17-10-2022, 13:01   #613
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Kjapp en.. Utløpsdatoen på ESTA overstyrer "andre" regler?

Passet mitt går ut allerede i Februar (så godt under 6 mnd), men ESTAen er gyldig til og med dagen passet går ut. Da er alt greit?
Sikkert noen som kan skyte meg nå og mulig jeg misforstår, men mener bestemt at passnummeret i ESTA må være samme som passet du reiser med. Du må altså søke ny EASTA.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2022, 13:05   #614
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Sikkert noen som kan skyte meg nå og mulig jeg misforstår, men mener bestemt at passnummeret i ESTA må være samme som passet du reiser med. Du må altså søke ny EASTA.
Heisann. Det er samme passet, men det går ut i februar, så ikke gyldig i 6 måneder. Nytt er bestilt, men det tar noen uker til.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 17-10-2022, 14:01   #615
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Heisann. Det er samme passet, men det går ut i februar, så ikke gyldig i 6 måneder. Nytt er bestilt, men det tar noen uker til.
Så tolker jeg dette riktig.. Så lenge passet er gyldig innen hjemreise fra USA så kan jeg på torsdag reise med et pass som går ut om 3 måneder?

Spørsmål 2: Det gamle passet er gyldig helt til det nye er klar for fysisk henting, og blir kun ugydlig i det det klippes opp av politiet? Det vil si, det gamle blir ikke slettet elekronisk på noen måte i det det nye er klar til henting?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 17-10-2022, 14:19   #616
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Nytt pass, ny Esta. Hvis passnummeret ditt ikke matcher Esta blir du avvist.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2022, 16:17   #617
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nytt pass, ny Esta. Hvis passnummeret ditt ikke matcher Esta blir du avvist.
Sånn.. Da satt jeg hastighetsrekord Skøyen-Knausen-Bærum Politi-Knausen og har det nye passet i hende.

Så dagens to siste "dumme" spørsmål":

- Må jeg da slette den gamle ESTA?
- Denne informasjonen til flyselskapet innen 72 timer - er det noe trøbbel nå som det er under 72 timer og jeg forandrer nå?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 17-10-2022, 17:11   #618
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post

Så dagens to siste "dumme" spørsmål":

- Må jeg da slette den gamle ESTA?
- Denne informasjonen til flyselskapet innen 72 timer - er det noe trøbbel nå som det er under 72 timer og jeg forandrer nå?
1. '' Can I apply for a new ESTA before the old one expires?
You may apply for a new ESTA before or after a previous one has expired. There are no restrictions on the number of times you can obtain a new ESTA authorization which is valid for two years from the date of issue. If you wanted to, you even could apply for a new ESTA again the day after obtaining the previous one. ''

1. Nei, normalt ikke. Det verifiseres uansett når du blir sjekket inn.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2022, 17:41   #619
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
1. '' Can I apply for a new ESTA before the old one expires?
You may apply for a new ESTA before or after a previous one has expired. There are no restrictions on the number of times you can obtain a new ESTA authorization which is valid for two years from the date of issue. If you wanted to, you even could apply for a new ESTA again the day after obtaining the previous one. ''

1. Nei, normalt ikke. Det verifiseres uansett når du blir sjekket inn.
Thank you Sir.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 18-10-2022, 10:10   #620
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Thank you Sir.
Ta med deg utskrift av den nye. Ikke nødvendigvis fordi den er så ny, men jeg har hatt noen situasjoner der de har slitt med å få dataen til å fange dette opp automagisk på OSL. Da har en utskrift ikke hjulpet, som sådan, men veldig på troverdigheten. Så det har vært mindre stress.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESTA-avgift for å "promotere" USA BSSW Flyforum 1 11-09-2009 20:03
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 11:23
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 HenrHans Flyforum 6 10-05-2005 12:51


All times are GMT +2. The time now is 20:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.