Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-06-2016, 17:46   #1
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Til Islay med Islander

Min kone holder på å lære seg gaelisk, og fikk meg til å se et program på BBC Alba om Highlands and Islands Airport i håp om at jeg skal fatte interresse for språket. Litt som «Heatrow» men med flyplasser som Sumburgh, Stornoway og Barra hvor de største utfordringene i hverdagen er ting som å spyle fuglebæsj av rullebanen.
I ett av programmene viste de Hebridean airlines som flyr Britten Islander ut i fra Oban, to timers kjøretur hjemmefra. Jeg tenkte at dette var en god ide for å få prøve noe helt annet flymessig.
Hebrideean flyr to ganger i uken + to ganger til i skoleuker Oban – Colonsay – Islay samt andre ruter med noe tilsvarende frekvens. Jeg tenkte at dette var en god måte å få litt sightseeing langs kysten, samt å besøke Islay noen timer. Å fly direkte fra Glasgow til Islay med en Saab eller ta ferga er litt for kjedelig.



Tirsdag 7. mars var den dagen det passet best med slik vermeldingen såg ut der og da, og andre aktiviteter. Da jeg skulle booke var det desverre fullt på morgenavgangen, jeg ringte telefonnummeret som sto på hjemmesiden og møtte en hyggelig mann som bekreftet at det var fullbooket, men det var ingen problem å ta telefonnummer og navn i tilfelle noen ringe å sa at de ikke ville bli med, selv om han tvilte på at dette kom til å skje. Fem timer senere ringte han opp igjen og sa at det var to som hadde avbestillt, og det var ledige seter. Da jeg svarte at jeg booker innen en halvtime flirte han godt og sa at det var liten sjanse for at noen kom til å booke før oss.

Vi kom oss opp i gryotta og kjørte nordover til oban, det såg noe grått ut med noe tåke i innlandet så vi satset på det beste. Da vi kom frem var det heldigvis sol, men det såg noe gråere ut uti vest.
Oban er en liten flyplass med Hebrideean som eneste opreatør av faste flyginger. Flygingene deres og flyplassen er subsidiert av Argyll & Bute Council og er en måte for uti øyene å ha kontakt med fastlandet.

Flyplassen i Oban er ikke akkurat stor, hva man ser når man kommer inn i terminalen er det som er der.





Innsjekkingsområdet-og baggasjesystemet


Det er ingen sikkerhetskontroll på disse flygingene, jeg veit ikke helt hva flygingene er klassifisert som. Bookingnummeret jeg fikk var et internt nummer, som er av slik format at det ikke kan spores i Amadeus eller tilsvarende systemer.

Jeg kjente igjen piloten fra TV da hun hoppet inn i en brannbil ved terminalen, som tok henne avgårde for å hente kjerra vi skulle avgårde med.


G-HEBO Britten-Norman BN-2B-26 Islander Hebridean Air services Oban airport EGEO 07.06-16
by Rolf Jonsen, on Flickr

Kapteinen/piloten, Juliet kom inn i venteområdet og tok første del av sikkerhetsbriefen der, da det var noen nye ansikter som hun ikke kjente igjen som ikke hadde fløyet med dem før.

Hebridean flight nr 301
07.06-16, 08.25
Oban – Colonsay ca 20 min.
Colonsay - Islay ca 13 min.
Vi kom oss avgårde på tiden (ikke at det var så nøye for våres del).
Sete: Rett bak piloten på babord side.

Vi var 7 passasjerer og setefordelingen gikk på paxstørrelse på øyemål, jeg var heldig å fikk sete på nest fremste rad bak piloten, men måtte sitte sammen med en som var over gjennomsnittet brei. Kona trakk det korteste strået og blei sittende bak meg uten særlig utsikt. Flytrappen var en to stegs gardntrapp uten bøyle på toppen som hun flyttet rundt etter behov. Hun viste oss nødutganger og sikkerhetskortet og var klare til å komme oss i lufta.

Vi fikk utdelt ørepropper av naturlige grunner


Bra utvalg av lesestoff


Vi tok av fra bane 01, hvor telefonen til min setenabo ringte akkurat i det Juliet ga fulle hendler, han svarte som det var det mest naturlige i hele verden og sente også flere meldinger rett etterpå.. Det skal sies at elektroniske apparater ikke blei nevnt i det hele tatt i løpet av den korte sikkerhetsbriefingen.
Vi klatret til 1500 fot som var vår flyhøyde denne turen. Flygingene blei gjennomført visuellt uten noe avanserte instrumenter. Det mest avanserte teknologiske ombord må være Garmin fly-navigasjonssystemet og en radioscanner med digitalt display, hun hadde også autopilot så hun fikk gjøre noe papirarbeid underveis.



Det skyet over etter vi kom oss i lufta, Easdale utenfor Oban.


Innflyging til Colonsay


Vi landet på Colonsay i 9-tiden på bane 11 for ett kort bakkestopp hvor jeg fikk en ny setekammerat som var noe smalere, men luktet litt merkelig. Det må være minst 10 ganger så mye sau som folk på Colonsay, som hadde en befolkning på 124 personer i 2011 i følge Wikipedia. Etter antallet sau jeg såg fra lufta må det minst være 10 ganger så mye sau som folk.

Colonsay airport


Cockpit tatt fra setet jeg satt i, med brannberedskapen på CSA oppe til høyre.


Snart klar for takeoff på bane 11


Vi kom oss avgårde til Islay og fløy over øya fra nord, og landet ikke lenge etter på bane 13 på Islay


Vi taxet til GA-oppstillingsplassen, og blei sluppet ut gjennom en port, med beskjed om å møte opp en halvtime før returen.

En Beech på GA på Islay
RJon is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2016, 17:47   #2
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Til Islay med Islander

Vi ruslet kort til terminalen og fikk hentet leiebilen, en 2007 Mazda 3 med automatgir som hadde gått 27000 miles, alle av disse må ha vert på Islays ujevne humpete veier med veldig myke støtdempere. Vi fikk også en halv gratis pakke med «oatcakes» som låg igjen i midtkonsollen.

Siden vi hadde et par timer måtte vi begrense våre aktiviter litt etter innfallsmetoden på en strikt måte. Vi tok først turen til Bowmore hvor vi vandret litt rundt og tok oss en kaffe og en scone på the Celtic house, noe som er kombinert bokhandel, kafe og turistsjappe.


Ett av målene var å besøke et whiskydestilleri og ta en guidet tur. For oss spillte det ingen rolle hvilke av de 8 destilleriene vi besøkte, så valget falt på Bruichladdich som passet veldig godt med plassering i forhold til hvor vi skulle etterpå og kjøretiden dit.



Det var vedlikeholdsstopp på destilleriet, noe de tradisjonelt gjør om sommeren da tilgangen på vann et minst

Etter en guidet tur på destilleriet med en i gruppa som tydelig visste veldig mye om destillasjon av whisky, og som til tider irriterende nok pratet med enn guiden gikk turen noen hundre meter sørover til Port Charlotte og på Museum of Islay life hvor det var utstillt diverse gjenstander og mye historie om øya, jeg har sansen for slike musem i motsetning til de nymotens museumene hvor alt skal være interaktivt og være kult, det er ikke alle som er unger og må underholdes hele tiden.

Gæliske gatenavn i Port Charlotte


Whisky-prosuksjonen på Islay startet i denne skalaen


Etterpå var det tid for en matbit, vi fant en liten cafe/lokalbutikk rett ved Bruichladdich-destilleriet hvor utvalget var veldig Skotsk. Hun som sto der brydde seg ikke noe nevneverdig om at køa i butikken voks til 4 personer mens hun var opptatt å brygge kaffi til ett eldre ektepar. Jeg hadde lyst til å kjøpe med meg noe lokal øl, men var skeptisk til å ta med meg flaskeøl på flyet da jeg helst ikke ville flylle bagasjerommet med fludium.



Etter en egg- og baconroll tok vi turen til [URL="www.finlaggan.org"]Finnlaggan[/URL, som var hovedsetet for MacDonaldklanen og det administrative senteret for Lord of the Isles på 1200-1400tallet.



Vi lovte å levere tilbake bilen med full tank, så vi måtte innom en bensinstasjon, da jeg hentet bilen spurte jeg hvor jeg kunne fylle drivstoff, jeg fikk bare et dumt annsikt og beskjed om at det er en fyllestasjon i Bowmore dette var på veien tilbake til flyplassen så det passet fint. God service var det også, innehaveren fyllte personlig tanken for meg.


Vi fikk beskjed om å sette bilen på parkeringsplassen til GA-oppstillingsplassen og legge nøkkelen på solvisiret. Vi hadde relativt god tid så vi var greie og parkerte bilen ved terminalen og la nøkkelen i brevsprekka. Da vi kom til flyplassen kom sola endelig fram, men vi hadde hatt en fin dag likevel

Terminalen på Islay airport


Hebrideean hadde et eget venteskur ved porten hvor de parkerte.




RJon is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2016, 17:47   #3
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Til Islay med Islander

Hebridean flight nr 307
07.06-16, 15.50
Islay – Colonsay ca 12 min.
Colonsay - Oban ca 22 min.
Sete: bakerst på babord side.


Vi var hele 6 passasjerer om bord på tur tilbake, alle hadde vert med på tur før, så det var ingen sikkerhetsdemonstrasjon.

Jeg var fornøyd med setevalget da jeg hadde relativt god utsikt ut.


Vi tok av på bane 26 og cruiset i behagelig sightseeinghøyde til Colonsay hvor vi landet på bane 29.


Det var stinn brakke fra Colonsay til Oban, jeg blei kommandert ut og skjønnte lite da jeg ikke fikk ta med meg kamerabagen. Da jeg fikk beskjed om å hoppe inn frammi var det stor stas for undertegnede.




Ikke hver dag man får være «co-pilot» og holde piloten med selskap, han som blei sittende bak meg var rimelig misunnelig på dette. Jeg blei koblet opp med headset så jeg fikk kommunisere med piloten og lytte til radiokommunikasjonen på siste strekket til Oban. Siden været var fint tok hun sightseeingruta tilbake til Oban over øya Mull i ca 1500 fots høyde.


Vi diskuterte alt fra hvor lite fint laksemærer ser ut fra lufta, ATC på Colonsay, hvor heldig hun var som fikk ha et kontor med så flott utsikt og hvor lite hun syns om de som laget serien for BBC.
La merke til at hun brukte registreringen på flyet og ikke noe callsign for flyselskapet ut i fra Colonsay og inn til Oban.

Vi landet på bane 19 i Oban sånn passe på oppsatt tid og vi takket Juliet så mye for flotte flyturer denne dagen.


Omtrent ett minutt etter vi deboardet var vi i bilen klar til å kjøre hjem. Sekken som jeg sjekket inn låg på ett av setene i venteavdelingen.

På tur hjem fant vi ut at vi må måtte ha oss noe mat, vi stoppet på The real food cafe i Tyndrum. For å gjøre det skotske etegildet denne dagen komplett blei det prisbelønt fish&chips og Irn Bru.

RJon is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2016, 18:32   #4
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Til Islay med Islander

Kjemperapport! Slike liker vi

Hvor mye koster denne turen?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2016, 20:23   #5
Bjelle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 88
Default Re: Til Islay med Islander

Knallrapport

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Bjelle is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2016, 22:56   #6
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Til Islay med Islander

Takker og bukker! Me like
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 00:50   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Til Islay med Islander

Takk for en kjemperapport. Jeg har vært i Oban før. Men visste ikke at det fantes flyplass og flyruter derfra. Har allerede begynt å drømme om en ny tur til Skottland. Så kanskje dette må sjekkes ut. Derfor spør jeg som BSSW:

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post

Hvor mye koster denne turen?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 09:21   #8
NorFlight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default Re: Til Islay med Islander

Fantastisk interressant lesning! Blir litt fristet til å selv ta en slik tur...
NorFlight is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 10:52   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Til Islay med Islander

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Kjemperapport! Slike liker vi

Hvor mye koster denne turen?

Søker du på random dager på http://www.hebrideanair.co.uk/flights/Air_Charter.html , så ser det ut til at £65 hver vei er ganske gjengs pris.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 12:15   #10
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Til Islay med Islander

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Kjemperapport! Slike liker vi

Hvor mye koster denne turen?
Quote:
Originally Posted by Bjelle View Post
Knallrapport

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Takker og bukker! Me like
Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Takk for en kjemperapport. Jeg har vært i Oban før. Men visste ikke at det fantes flyplass og flyruter derfra. Har allerede begynt å drømme om en ny tur til Skottland. Så kanskje dette må sjekkes ut. Derfor spør jeg som BSSW:
Quote:
Originally Posted by NorFlight View Post
Fantastisk interressant lesning! Blir litt fristet til å selv ta en slik tur...
Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Søker du på random dager på http://www.hebrideanair.co.uk/flights/Air_Charter.html , så ser det ut til at £65 hver vei er ganske gjengs pris.
Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger!

Som Hickoc skriver betalte jeg litt under £300 for begge to t/r, det er ett lite gebyr som kommer i tillegg til de £65.
Man kan også ta en sightseeingrunde, fly ut og rett inn igjen for enveispris.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 15:02   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Til Islay med Islander

Takk - dette var fantastisk! Et par år siden jeg var på Islay nå, men det er et sted jeg definitivt skal besøke igjen - jeg har jo bare besøkt to av destilleriene, og "Laddie" var ikke ett av dem. Men spørs om det ikke likevel blir den kjedelige veien, med båt eller Saab.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 19:41   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Til Islay med Islander

Åj åj åj... dette var skikkelig stas!!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2016, 13:45   #13
Yeager
ScanFlyer Blue
 
Yeager's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
Default Re: Til Islay med Islander

Kjempefin rapport. Håper jeg kommer meg til Islay en dag. Har kun vært på Skye, med skip, ikke fly.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yeager is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2016, 16:45   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Til Islay med Islander

Takk for at du tok turen og delte. Dette ser fristende ut, inkl. fish&chipsen...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2016, 19:33   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Til Islay med Islander

Ah, snasent, altså!
De øyene uti der har alltid fascinert meg. Whiskeyen er litt stram for min gane, men jeg elsker folket og landskapet. Til og med været er på min side, siden solbading er enda kjedeligere enn å se på noen som ser på maling tørke.
Takker så meget for turen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2016, 00:24   #16
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Til Islay med Islander

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk - dette var fantastisk! Et par år siden jeg var på Islay nå, men det er et sted jeg definitivt skal besøke igjen - jeg har jo bare besøkt to av destilleriene, og "Laddie" var ikke ett av dem. Men spørs om det ikke likevel blir den kjedelige veien, med båt eller Saab.
Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Åj åj åj... dette var skikkelig stas!!
Quote:
Originally Posted by Yeager View Post
Kjempefin rapport. Håper jeg kommer meg til Islay en dag. Har kun vært på Skye, med skip, ikke fly.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for at du tok turen og delte. Dette ser fristende ut, inkl. fish&chipsen...
Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Ah, snasent, altså!
De øyene uti der har alltid fascinert meg. Whiskeyen er litt stram for min gane, men jeg elsker folket og landskapet. Til og med været er på min side, siden solbading er enda kjedeligere enn å se på noen som ser på maling tørke.
Takker så meget for turen
Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger!
RJon is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2016, 13:34   #17
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Til Islay med Islander

Dette var en kjekk rapport, veldig glad i slike Takk for at du deler!
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2016, 21:58   #18
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Til Islay med Islander

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Dette var en kjekk rapport, veldig glad i slike Takk for at du deler!
Takker så mye!
RJon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Heisatur til Istanbul og Athen med Aegean. Booket. Er noen med? fluxie Reiseforum 5 06-08-2015 11:38
Flyfilm med OS332 fra OSL til VIE med A319 EspenRR Bilder & foto 3 23-06-2015 18:21
Islay Whisky Tour AirbusTrond TripReports 22 01-07-2012 05:06
Whiskytur - Skottland (Islay) AirbusTrond Reiseforum 22 01-05-2012 14:49
GCI-ACI med Blue Islands' Islander 23. mars LN-KGL TripReports 4 31-03-2006 23:48


All times are GMT +2. The time now is 13:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.