Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-12-2011, 13:44   #1
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
SAS Pandion-erfaringer

Dette er på litt oppfordring, hva er erfaringene med å inneha SAS´ Pandionkort? Håper andre EBPere kan utfylle litt.

En tidligere kollega sa en gang at den dagen du fikk brev fra SAS med beskjed om at du var blitt gullkortkunde hadde du en fin anledning til å sette deg ned og spekulere i hva som var galt i livet ditt. Vel.

For nesten to år siden satt vi rundt kjøkkenbordet hele gjengen hjemme og snakket om stort og smått, siden jeg nettopp var kommet hjem fra nok en reise ble det litt SAS-prat også. Jeg nevnte for ungene at SAS hadde et "svartkort" for de som fløy mest, og de mente da et slikt skulle pappa´n hatt ja, med all reisinga. Så kom min bedre halvdel på at det hadde ligget en konvolutt fra SAS i posten fra den uka. Joda, der var det et hyggelig brev fra sjefen "sjøl" som ønsket å påskjønne meg som en av SAS´ beste kunder med å tilby meg medlemsskap i deres Pandionklubb, fra 1. april. Da hadde ungene det på G! Etter noen dager kom det svarte kortet i posten, sammen med litt informasjon, direktetelefonnummer og en fin sølvpenn, og svarte adressekort til å sette på koffert og veske. Jeg fikk en egen side på Internett, hvor jeg fikk anledning til å søke om gullstatus hos bla Hilton og Sixt, noe som ble gjort, og de gullkortene kom etterhvert i posten.
Nå er SAS stort sett i rute, så jeg har egentlig aldri fått testet fordelene ved forsinkelse og innstilling, men da skal jo EBP komme helt foran i køen. EBP blir i utgangspunktet igjenkjent som en egen status hos SAS, Widerøe og Estionan Air.
Så, hvordan er hverdagen med et slikt kort?
På innenriksreiser i Norge får jeg gratis forsyninger fra tralla, det være seg muffins eller rødvin. Det er litt ok på sene fly hjem fra Oslo til Trondheim I tillegg så spanderer Widerøe alt fra sine traller i Norge og på sine skandinaviske ruter. Når jeg besøker SAS Scandinavian Lounge i Oslo får jeg en ferdigpakket pose med VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagens Næringsliv. Jeg trenger aldri vise ombordsstigningkort i SAS´ lounger, hvilket betyr at om jeg reiser KLM økonomi får jeg besøke SAS sine lounger. Når jeg reiser i Europa flye jeg vanligvis øknomi ekstra, og med EPB blir de aller aller fleste spørsmål om gratis oppgradering til business imøtekommet, i Brussel er de særs greie på dette, i Tyskland ikke! Når jeg sitter langt bak (innenriks) med fersk besetning kommer de ofte og hilser på når jeg har satt meg, purserene er ikke så nøye på det der.
I tillegg er det noen opplevelser som jeg nok ikke hadde fått med meg uten EPB.
Jeg tok med hele familien + svigers på bonustur til Roma i fjor. Vi fløy økonomi Oslo-Roma, men hele bunten på åtte fikk forsyne seg fra tralla uten at det kostet noe, det var skikkelig hyggelig.
Jeg har også ved et par anledninger fått oppgradert gode kolleger til business, det er ok på vei hjem fra møte nede i Europa.
Jentene var på bonustur med Widerøe i høst, på vei hjem kom flyverten bort og hilste på de, og fortalte at siden pappa´n hadde Pandionkort his SAS så måtte de bare si fra hvis de ville ha noe fra salgstralla - det satte de pris på.
Jeg fikk SMS om at SAS spanderte fotballkamp og middag når FC København og Rosenborg spilte i København, men da var ikke jeg der..
Vi ble også invitert på vintur til Frankrike mot et heller lite trekk fra Eurobonuskonto´n, men den turen ble så raskt oppfylt at vi ikke fikk plass, synd.
En gang jeg fløy økonomi med Air Baltic så kom en av gutta i besetningen og lurte på om jeg var den jeg er, noe jeg bekreftet, og da kom han med et SAS businessmatbrett og hilste fra SAS, den overrasket.
Sånn går nå dagene, jeg har hatt EBP-status i to år nå, og siden det har blitt litt mindre med reising i 2011 så tviler jeg vel på om jeg får oppleve at alle gode ting er tre. Det erigjen noen turer til statusen går ut, jeg kan jo gjerne legge inn detaljer fra hver tur her om hvorvidt EBPen gjorde noe forskjell, om folket ønsker.

Sikkert noen andre EBP som har sine opplevelser, hadde vært ok å lese de også.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2011, 15:41   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Pandion-erfaringer

Takk for info om Pandionkortet. Vet at det er inntjneingen til sas som har noe å si for kvalifiseringen, men hvor mye har du flydd i året tror du? Har du inntrykk av at innenriks teller?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2011, 15:46   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Pandion-erfaringer

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Har du inntrykk av at innenriks teller?
Innenriks teller
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-12-2011, 17:00   #4
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Pandion-erfaringer

Spennende lesning, men når du reiser SÅ mye som du tydeligvis gjør/har gjort, så unner jeg det virkelig alle små ting som kan gjøre reisen comfy!!

Om man kan spørre, hvor mange reisedøgn har du i året, eller kanskje flyvninger er et like essensielt spørsmål her.

Jeg klokker inn rett i overkant av 110 reisedøgn i løpet av 2011, men det er ofte over flere dager og for det aller meste innenriks, med en herlig røre av SK, DY og WF, så det blir nok ikke kort av slikt. Men jeg må ærlig innrømme at sølvkort hos Rica kjeden er helt ok å ha.. Jeg er enkel å underholde, men en avis ved innsjekk er slikt jeg liker.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2011, 11:43   #5
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Pandion-erfaringer

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Om man kan spørre, hvor mange reisedøgn har du i året, eller kanskje flyvninger er et like essensielt spørsmål her.
Nå er jeg ikke OP, men antall turer teller ikke. Det er omsetning hos SAS Group, og da kun flybilletter. Trodde tidligere at andre ting også var med i beregningen, men har fått det avkreftet fra SAS.

Personlig har jeg en omsetning på rundt 200k - 250k på flybilletter i året (usikker på hvor mye av det som går til SAS), og jeg ligger garantert i det laveste omsetningsnivået blant EBP'er. Jeg har omtrent 150 reisedøgn i året.

Edit: Glemte en detalj. For å kvalifisere evaluerer de reisemønster de siste tre årene. Det betyr at du jevnt må ha høy omsetning tre år på rad for å bli vurdert. Vet ikke om se ser på trend/potensiale eller om du må "kvalifisere til EBP" tre år på rad før du faktisk får det.

Last edited by Commuter; 10-12-2011 at 12:20. Reason: Mer info om kvalifisering
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2011, 11:58   #6
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Pandion-erfaringer

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Sikkert noen andre EBP som har sine opplevelser, hadde vært ok å lese de også.
Kan jo fylle på litt med egen erfaring etter 8 mnd som Pandion. Det er viktig å merke seg at svært få fordeler er dokumenterte/garanterte fordeler, så man er stort sett avhengig av humøret og viljen til medarbeideren.

Som en generell regel vil jeg si at SAS-medarbeidere på bakken og i luften aldri sier nei. Er det teknisk sett mulig, fikser de det.

Av konkrete fordeler vil jeg nevne:
- Du får lov å boarde selv om flighten er lukket, så lenge det ikke vil forsinke flyet. Det opplevde jeg aldri som EBG
- Du får stort sett alltid Eurobonus-billetter, uavhengig av tilgjengelighet.
- Normalt sett blir du booket om til andre ruter/flyselskap med en gang SAS ser at en forsinkelse kan være et problem. Har opplevd å få en SMS med ny reiserute lenge før jeg selv oppdaget at jeg ville miste neste flight.
- Jeg ber aldri om oppgraderinger, men har omtrent 50% hitrate allikevel. Som oftest kommer purser bak i flyet og spør om du har lyst å bytte sete rett etter dørene lukkes.
- Hvis du spør (og det er plass) blokkerer de midtsetet for deg
- SGH går inn for å finne et godt sete til deg. Som EBG ble jeg som oftest bare stappet i det første setet de fant, som EBP gjør de alt de kan for ledig midtsete og langt fremme.
- Min erfaring er at Lufthansa og Swiss ser på Pandion som "SAS Platinum". Vet at andre har dårligere erfaringer der, men jeg har i alle fall greid å få litt ekstra service hos LH/LX når de ser kortet mitt (ekstra hjelp ved forsinkelser, flere inn i lounge etc)

Er flere eksempler, men dette er vel de viktigste fordelene jeg opplever.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2011, 13:14   #7
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: Pandion-erfaringer

Har dere noen gang fått informasjon om hvordan du/dere ligger an til å fornye Pandion?
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2011, 13:22   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Pandion-erfaringer

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Nå er jeg ikke OP, men antall turer teller ikke. Det er omsetning hos SAS Group, og da kun flybilletter. Trodde tidligere at andre ting også var med i beregningen, men har fått det avkreftet fra SAS.

Personlig har jeg en omsetning på rundt 200k - 250k på flybilletter i året (usikker på hvor mye av det som går til SAS), og jeg ligger garantert i det laveste omsetningsnivået blant EBP'er. Jeg har omtrent 150 reisedøgn i året.

Edit: Glemte en detalj. For å kvalifisere evaluerer de reisemønster de siste tre årene. Det betyr at du jevnt må ha høy omsetning tre år på rad for å bli vurdert. Vet ikke om se ser på trend/potensiale eller om du må "kvalifisere til EBP" tre år på rad før du faktisk får det.
Jeg har lagt godt over 200k tidligere, og det var ikke tilstrekkelig, så det stemmer nok at grensen nok er rundt 250k en plass. Det teller vel kansje at dette skjer jevnlig over flere år også?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2011, 13:46   #9
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Har dere noen gang fått informasjon om hvordan du/dere ligger an til å fornye Pandion?
Nei, det er ingen kommunikasjon fra SAS utover Seasons. De fjernet meg faktisk fra alle mailinglister (tilbud, eb-statement etc) når jeg ble EBP, så jeg måtte registrere meg på nytt.

Har heller ikke fått noen spesielle tilbud fra SAS, men jeg antar at de differensierer etter hvor mye omsetning man står for. Ikke veldig rart om de prioriterer noen med 100k høyere omsetning i året.

Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2011, 13:50   #10
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Jeg har lagt godt over 200k tidligere, og det var ikke tilstrekkelig, så det stemmer nok at grensen nok er rundt 250k en plass. Det teller vel kansje at dette skjer jevnlig over flere år også?
Det er de 1500 (?) med høyest omsetning, så uansett er det et flytende mål. tenker nok at kravet er høyere i gode tider enn nå med finanskrise og små reisebudsjett... Du trackes også over tre år, så omsetningen må være jevnt høy.


Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2011, 16:35   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Pandion-erfaringer

Tidligere var det også bare 1000, så dere har blitt ganske mange flere. Litt enklere nå enn tidligere. 150 000-200 000 pr år var iallfall ikke nok for meg over fire år.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 07:59   #12
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
SAS Re: Pandion-erfaringer

Jeg mener å ha lest at det til enhver tid er 2000 Pandion-medlemmer.

Jeg har de siste årene hatt ca 110 kostdøgn i utlandet. Jeg reiser stort sett i Europa, og jeg reiser alltid med SAS når det er mulig, dvs at jeg plukker SAS-turer på delte ruter (Oslo-Munchen/Frankfurt ol). Stort sett så bestiller jeg billetter i økonomi ekstra.
Jeg har også skjønt det slik at det er totaltomsetning på flybilletter som gjelder som kvalifisering, da er det kanskje en fordel for alle oss som bor utenfor Osloområdet og alltid får en litt dyrere billett til Brussel, Paris eller hvor det nå måtte være.

Jeg glemte å nevne i starten at jeg har hatt to-tre skikkelig ok møter med innsjekk-personalet på OSL. Det er ofte travelt når man kommer utenriks i fra, og skal videre til Trondheim, og har man innsjekket bagasje blir det ennå travlere. Jeg har fått levert bagasjen min så sent som 12 min før avgang! Det er bra, og når man vet at man slipper en og en halv time kveldstid på OSL innenriks, ja da blir man glad i SAS!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 12:44   #13
enzv-sola
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
Default Re: Pandion-erfaringer

Til opplysning finnes det ca. 1500 EBP kunder i verden per dags dato.
__________________
The airport runway is the most important main street in any town...
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 15:08   #14
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Pandion-erfaringer

Noen som aner hvor mange som faktisk befinner seg utenfor skandinavia? Ellers en fin tråd, artig å lese!
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 21:15   #15
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Pandion-erfaringer

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Noen som aner hvor mange som faktisk befinner seg utenfor skandinavia? Ellers en fin tråd, artig å lese!
Uten at jeg kjenner tall for hele verden er det ingen tvil om at brorparten er i NO/SE/DK.
Mener å huske at det var et latterlig lavt antall EBP i Finland. Noen andre som var med på turen kan sikkert korrigere meg, men jeg mener de sa totalt 40 stykker.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 22:08   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Pandion-erfaringer

Tusen takk til hanswest og Commuter som deler sine Pandion erfaringer.

Synes det er veldig bra at SAS ser ut til å ta godt vare på de beste kundene sine, og ikke er helt konsumert av janteloven.

Spennende lesning. Håper dere gidder fortsette å poste små og store erfaringer.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 22:37   #17
joamykle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
Default Re: Pandion-erfaringer

Jeg kan legge ved noen innspill fra en som ikke selv er Pandion, men som har en far som har vært Pandion siden 2004 (hvorpå han nå i april går over til "lifetime EBG"), og jeg har fått en del bonusreiser påspandert opp igjennom disse årene.

De bonusreisene han har bestilt med sitt SAS-nummer og sin profil, har jeg som vanlig "dødelig" på økonomiklasse fått tilgang til Fasttrack på OSL brorparten av turene. Videre har jeg også flere ganger fått pri-tag på min bagasje (dette er reiser min far ikke selv er med på).

Som Pandion har han også fått billetter til flere landskamper på Ullevål, flytur med Lufthansas Junker på Gardermoen, invitasjon til omvisning på SAS Technical Operations og SAS Museet på Gardermoen m.v.

Det har også kommet julegave i posten fra SAS (usikkert om han har fått det hvert år).

Min far har også opplevd et par episoder i løpet av disse snaue 8 årene der han har vært avhengig av å komme med et fullt fly at en person har blitt tatt av, slik at han har fått plass (regner med vedkommende har meldt seg, og fått kompensasjon e.l.).

Små innspill til posten
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 08:02   #18
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
SAS Re: Pandion-erfaringer

I går var det jo en værsituasjon som snudde litt opp-ned på ting, også for SAS og vi som skulle reise.
Jeg kom meg ikke til Brussel, men til København. Siden jeg hadde Pandionkort spanderte SAS Hilton på Kastrup i stedet for Park Inn. Det føltes ok. Pga Pandionkortet har jeg fått gullkort hos Hilton, så jeg fikk oppgradert rom i 11. etasje, med fri adgang til loungen deres i 12. Ikke ille.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 08:41   #19
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Pandion-erfaringer

Så du kom deg kun til København i går, hanswest? Trodde gjerne de ville få deg til Brüssel selv under slike forhold (forutsatt at de hadde ringt deg tidligere på dagen eller noe lignende)
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 11:55   #20
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Pandion-erfaringer

Må vel si at mine EBP erfaringer var mixed.. Alt i fra SUPERT til ingenting ekstra. Veldig personavhengig. Feks i Roma visste ikke SAS service agent hva Pandion kortet for noe og ville nekte meg å sjekke inn golfutstyret.. En SAS flyvertinne visse ikke hva kortet var heller?? Og begynte å dra Pandionkortet i betalingsterminalen ombord på Innenriksrute når jeg skulle ha mat.. Så det gikk ikke, så hun ba da om en annen type kredittkort.. :-)

Positivt er da familien fly LH til USA og vi alle ble oppgardert, fra OSl-LHR ordnet en flyvertinne egene rader på business for oss og barna og sørget for at barna var SÅÅ happy hele veien..

Så det varierte veldig..
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!

Last edited by VirreVapp; 13-12-2011 at 13:02.
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Pandion velkomstbrev Musta Pekka Samlerhjørnet 1 05-11-2017 17:28
Pandion kort LN-KKY Flyforum 78 27-11-2008 13:06


All times are GMT +2. The time now is 08:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.