Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2012, 19:55   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Kort rapport fra tur til Marseille med AF

eg slenger inn en liten rapport fra en tur hvor Air France skulle ta meg til Syd-Frankrikes største by og Europas tredje største havneby Marseille. Turen går da via Paris så klart. Det ble også tid til en halv dag i Paris for sosialisering med venner og flyplassbytte.

12:40 er et behagelig avreisetidspunkt når man ikke har noe å gjøre tidligere på dagen. Air France sjekker deg inn automatisk tredve timer før avreise. Seteplasseringen kan endres, men Air France hadde gitt meg et midtgangsete så det var det ingen grunn til. Flytoget gikk som det skulle fra Nationaltheatret og jeg hadde god tid på Gardermoen. Med kun håndbagasje var det bare å gå gjennom sikkerhetskontrollen hvor det ikke var noe kø å snakke om. Opp i OSL-lounge hvor jeg har adgang med mitt Flying Blue gullkort som går ut i slutten av mars. Jeg hadde ikke spist frokost og det er et ganske bra utvalg av mat, så mett ble jeg. Aviser og nettilgang gjør også at tiden suser av gårde.

Som kjent er det Régional som utfører Air Frances tre daglige flyvninger mellom Paris og Oslo. En Embraer 190 stod klar og ombordstigning startet like etter at jeg kom til utgangen. Jeg kunne gå gjennom ”priority boarding” og plukke opp en fransk og en norsk avis på veien ned til flyet. Etter et trivelig ”bonjour” fra flyvertinnen, la jeg trillebagen i hattehyllen og det var grei plass til den der også i dette regionalflyet. Det ble nesten fullt bak gardinen og drøyt halvfullt foran. Setene er behagelige og benplassen er god med plass til minst to knyttnever. Bra!

Avgang på slaget med taxeing rundt terminalen og avgang mot ord, litt bakvendt, men snuten ble fort vendt mot kontinentet. Serveringen bestod av en sandwich med tunfisk eller ost med vanlig varm og kald drikke til. En gjeng som snakket om Sørums fortreffligheter gjorde seg bemerket om bord ved å skryte om det meste og snakke litt for høyt, men de oppførte seg ellers pent. En lang høyresving, med Frankrike brettet ut nedenfor, ble det før vi svingte til venstre nord for Paris og landet på Charles de Gaulle på tid. Vi passerte mye av flyplassen før vi stanset foran 2G. Terminalen er helt selv uten broer, da den er liten og man er raskt igjennom. Jeg vet ikke om det er planer om å utvide toget mellom terminalene til 2G, men det hadde vært en fordel, selv om busstilbudet fungerer helt greit. Ettersom jeg skulle tilbringe noen timer i Paris tok jeg toget inn til sentrum og ikke bussen til Orly.

Litt senere ble kursen staket ut til Paris’ andre flyplass. RER toget tok meg til Antony hvor Orlyval ventet for siste etappe til Orly. Jeg var litt sent ute, men automaten i Hall 2 sjekket meg raskt inn. Air Frances ”Navette”-(skyss) område hvorfra innenriksflyvninger til Bordeaux, Marseille, Nice og Toulouse går. Det er også en helt ok lounge der, med greie sittegrupper og ok utvalg av drikke, men kun nøtter og lignende som føde.

Det var ikke mange som skulle med A-320 flyet i en drøy time til Marseille denne kvelden, kun en tyve pax. Det ble servert kalde og varme drikker samt litt snacks før nedstigningen startet. Det er litt lite benplass og ikke mulig å lene setet tilbake på innenriksmaskiner, men ok komfort endog.

Etter noen dager i Aix-en-Provence og Marseille tok jeg dagens første flybuss kl. 04:50 fra Aix tilbake til flyplassen. Jeg hadde mottatt boardingkort på mail igjen og trykket det ut på en automat. Air France har ikke lounge i Marseille, men jeg har adgang med Priority pass til en lounge som ligget i en annen del av flyplassen. Det var uansett litt knapt med tid, så jeg droppet det. Denne gang skulle jeg fly til CDG. Det var buss til A-320 flyet og dette morgenflyet var smekkers. Jeg hadde plass på første rad, men det var litt trangt til bena. Fransk frokost i form av croissanter og pain au chocolat ble servert med kaffe/te og vann til. Ankomst til CDG 2F skjedde på tid og jeg var raskt ute av flyet. CDG er en som kjent en stor flyplass med lange avstander. For å komme til 2G må først gå til 2E for å ta bussen derfra. Det er godt skiltet, men man må som sagt gå litt. Ny sikkerhetskontroll på 2G gikk som smurt og etter litt innkjøp av vin, satte jeg meg i loungen. Jeg har vært i denne før og den er helt grei, men den er litt liten og matutvalget er kun croissanter og kjeks.

Utgangen vises på skjermer tyve minutter før avgang. Det var igjen nesten fullt på flyet til Oslo. Serveringen var enklere enn sist, med kun litt chips og vanlig drikke. Ellers lite annet å fortelle enn at flyet tok av og landet presis.

AF leverte bra her. Det viktigste er at flyene går som de skal. Serveringen om bord er ok, men ikke noe å juble for. Jeg degraderes snart til sølvmedlem, med jeg flyr gjerne med AF igjen. Dog bør de gjøre sitt bonusprogram bedre ved øke opptjeningen (lær av SAS’ siste endring) og de latterlig høye gebyrene for bonusreiser.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 01:34   #2
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Kort rapport fra tur til Marseille med AF

Takk for fin rapport. Når det er godt skrevet, blir bilder overflødig.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 02:52   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default

Fikk ikke tatt bilder, kommer en rapport fra EWR-OSL-EWR snart med noen bilder.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 16:16
Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic robertaas TripReports 21 25-11-2012 11:27
Fra DAB til XFL (X47) t/r - En kort tur i sola. N2630B TripReports 9 14-12-2007 20:42
Kort rapport fra møtet LN-SEK Flyforum 0 21-09-2005 23:37
Kort rapport fra høsttur Superhai TripReports 9 12-11-2004 15:49


All times are GMT +2. The time now is 16:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.