Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2015, 17:38   #1
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Norge FlyViking - statustråd

Ola starter nå eget selskap

Quote:
Er fri
- Ja, e' du toillat! Jeg kommer ikke til å sette meg ned i skinnsofaen og gjøre ingenting. Jeg hadde en gammel ide om å gjøre endringer i det selskapet jeg var i. Men det ville ikke Widerøe. Til slutt var det fritt for oksygen der. De ville helst ha meg ut, og det har de fått til nå. Så nå er jeg fri til å gjøre det jeg har drømt om, sier Giæver.

- Kan du si noe om de planene du har?

- Jeg skal stå på egne ben, risikere mine egne penger, og tenke helt nytt, på en helt annen måte enn før.

http://mobil.nordlys.no/Etablerer_Gi...34-131293.html
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline  
Old 12-04-2015, 18:18   #2
Fredriksen
ScanFlyer Dornier
 
Fredriksen's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Quote:
Og du kan vel si det sånn at 9.april 2015 kan være starten på luftfartskrigen for kortbanenettet i Norge.
Han legger ikke noe i mellom. Vi får vel avvente og se om han i det hele tatt kommer i gang. Skal bli morsomt å følge med videre. (Twin Otter comeback? )
__________________
http://forum.scanair.no/image.php?type=sigpic&userid=1356&dateline=1247234  733
airstord.no

Mvh
Lars Otto.
Fredriksen is offline  
Old 12-04-2015, 18:42   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Giævair...

Får håpe at Giæver husker på å få fatt i fly som har muligheten for SCAT-1 navigasjon (i alle fall inntil vi har på plass et alternativ), men det spørs hvor ivrige Widerøe er på å leie ut slik utstyr til Giæver...
TOS is offline  
Old 12-04-2015, 18:56   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Historien viser at det sjelden går bra når piloter prøver å starte flyslskap .. just sayin' .. #skygods
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 12-04-2015, 23:12   #5
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Historien viser at det sjelden går bra når piloter prøver å starte flyslskap .. just sayin' .. #skygods

Mener du slik som DY?
Vr is offline  
Old 12-04-2015, 23:37   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Mener du slik som DY?
Kjos gjorde en annen karriere og har aldri flydd for et flyselskap. Trolig et fornuftig valg.

Tenker mer på f.eks Swissair og United, hvor pilot-CEO'er og styremedlemmer herjet friskt. PanAm er et lysende eksempel. SAS har vel også hatt et par toppsjefer med bakgrunn i cockpit som ikke helt mestret oppgaven.

For ikke å snakke om min stadig tilbakevendende venn Kaptein Joe Roy som stilfullt kjørte Africa One i bakken under mottoet 'If you open a route, people will fly it'. L
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 13-04-2015, 16:30   #7
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Mener du slik som DY?
Haha - fantastisk! Det er vel akkurat det beste eksempelet som kunne tas frem.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Kjos gjorde en annen karriere og har aldri flydd for et flyselskap.
Lite konstruktiv kverulering. Jeg tror ikke du kommer noen vei med å forsøke å forankre noe som helst i hva slags pilot Kjos var - det er et faktum at Kjos var pilot og har tilbrakt et lass med tid bak spakene. Det handler ikke om at Kjos satt årevis i en sivil eller militær cockpit, men at han har andre personlige egenskaper og at han har tilegnet seg en hel del øvrig kompetanse i ettertid, slik som bl.a. juridisk embetseksamen og advokatbevilling (for å nevne noe). Sagt på en annen måte - DY hadde selvfølgelig vært det samme i dag selv om Kjos hadde fløyet sivilt.

Jeg er ingen DY-fan, men Kjos er jo åpenbart en imponerende person. Man snakker ofte om personer med personlighetstrekk som tar den "helt ut" i det de tar i..... Kjos er nok ganske nær en slik type: I Militærtjenesten ble han Jagerpilot, etter juridisk embetseksamen ble han partner i et stort forretningsadvokatfirma (Vogt & Wiig) og ellers i næringslivet startet han et meget velfungerende og suksessfullt flyselskap. Det avgjørende her er ikke at han avsto fra å fly sivilt. Det er personen og andre kvalifikasjoner det handler om.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 13-04-2015 at 16:33.
LNv22 is offline  
Old 14-04-2015, 16:51   #8
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Historien viser at det sjelden går bra når piloter prøver å starte flyslskap ...
Akkurat som at det ä tegne nye fly best ikke skal betroes alene til flyingeniörer ...
Frequent Traveller is offline  
Old 12-04-2015, 23:47   #9
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Har ikke noen nøyaktige tall på det, men det er vel nok av flyselskap med CEOs som ikke har hatt bakgrunn i cockpit, uten at det har gått så strålende av den grunn?...
CFM is offline  
Old 12-04-2015, 23:59   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Har ikke noen nøyaktige tall på det, men det er vel nok av flyselskap med CEOs som ikke har hatt bakgrunn i cockpit, uten at det har gått så strålende av den grunn?...
Jada, og jeg har selv jobbet i et par-tre slike som ble kjørt i bakken av kjeltringer som John Tague og Subodh Karnik ... og investeringsselskaper som Matlin Patterson.

Kun en generell observasjon fra min side at piloter ofte er glimrende ledere, men ikke alltid har sunn forretningssans. I motsetning til økonomer som ikke har noen av delene ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 13-04-2015, 00:09   #11
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I motsetning til økonomer som ikke har noen av delene ...
Well played :-)
Vr is offline  
Old 13-04-2015, 01:13   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Ola Giæver sier opp i Widerøe i protest

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jada, og jeg har selv jobbet i et par-tre slike som ble kjørt i bakken av kjeltringer som John Tague og Subodh Karnik ... og investeringsselskaper som Matlin Patterson.
Jeg håper jo egentlig du kommer med en bok etterhvert om de forsjellige selskapene/folkene du har fått med deg
CFM is offline  
Old 13-04-2015, 15:38   #13
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Å starte eget flyselskap er ikke den raskeste veien for å gå konkurs. Men den sikreste.
__________________
Life is Brutale
imm is offline  
Old 03-08-2016, 20:41   #14
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Å starte eget flyselskap er ikke den raskeste veien for å gå konkurs. Men den sikreste.
Sir Branson i Virgin har visst en gang sagt at ; for å blir millionær ved å drive et flyselskap så må man starte som milliardær.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline  
Old 04-08-2016, 00:09   #15
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Å få pensjonister fra Widerøe med seg kan hjelpe litt. Lever av pensjon fra Widerøe og kan jobbe for peanuts. Det skal være litt av planen. De er i så fall sikkert glade for at ingen saget av "den grønne grenen" så lenge de satt på den. Skammelig.

Jeg lurer på hvordan bokverk og dokumentasjon kan lages så raskt.
Pilot1 is offline  
Old 13-04-2015, 15:43   #16
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Nå skal han vel inn i ett marked han sikkert kjenner godt. Dessuten så er vel ikke WF kjent for å være billige i drift. Dette blir vel litt som DY vs SK på nytt igjen, men denne gangen på kortbanenettet.
Dash is offline  
Old 13-04-2015, 15:48   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Jo mindre fly, jo høyere enhetskostnaer ... Man skal også stort sett forholde seg til det samme sikkerhetsregimet som for en 189-seter, så 'billig i drift' er vanskelig i commutermarkedet uten å gå på akkord med regelverket. Hans eget regnestykke i artikkelen ('Han sier at hvis man regner på hva en billett fra Tromsø til Hammerfest koster med Widerøe, så ville en Widerøe-tur til Oslo fra Tromsø kostet 15.000 per passasjer.') vitner om lite kunnskap om det han tidligere drev med.....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 13-04-2015 at 15:50.
LN-MOW is offline  
Old 13-04-2015, 15:59   #18
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jo mindre fly, jo høyere enhetskostnaer ... Man skal også stort sett forholde seg til det samme sikkerhetsregimet som for en 189-seter, så 'billig i drift' er vanskelig i commutermarkedett uten å gå på akkord med regelverket.
Tja. Sammenlignet med andre flyselsakaper med fly i samme størrelse, så har dere også høye kostnader. Bl.a på lønn og arbeidsbetingelser er vel ansatte i WF langt på vei lønnsledende i Skandinavia innen luftfart. Og hvor lønnsomt er det egentlig å ha så mange baser som dere har med så få fly, ja det regnestykket skulle jeg gjerne sett. Og flåteutnyttelsen er vel heller ikke særlig høy sammenlignet med andre turboprop operatører. Denne tråden handler ikke om WF, men at det går ann å drive billigere enn Widerøe er jeg overbevist om.
Dash is offline  
Old 13-04-2015, 16:38   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Nå var min respons kun et svar til Vr's kommentar, men som jeg ser det, er det stor forskjell. En sivil pilot befinner seg innen industrien og er må forholde seg til sivil bedriftsledelse og betingelser. Han må også forholde seg til arbeidskolleger (crew/administrasjon/bakkkemannskaper) på en litt annen måte enn jagerflypiloten ... En militærpilot befinner seg i helt andre omgivelser.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 13-04-2015, 16:45   #20
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Håper han lykkes med prosjektet sitt. Det skal mer en dype lommer til å starte konkurrende virksomhet met WF.
OJB is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyViking putzmeister Bilder & foto 1 20-07-2017 19:50
Kallax piloter og Flyviking FO33 Småprat 10 12-04-2017 21:53
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 23:05


All times are GMT +2. The time now is 12:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.