Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-05-2012, 16:51   #1
Millmax
Newcomer
 
Join Date: May 2012
Posts: 6
Spørsmål Hjelp til valg av Avionic Headset

Hei!
Jeg lurer på å ansaffe et headsett til småfly, tenker pris opp til 3000, max 3500. Har sett på Beaverdynamic HS400 Beaverdynamic HS400 (passivt) og på Pilot PA 12.8 (Aktivt). Til slutt er jo David Clark H10 13.4 også et reelt alternativ. Prismessig skiller det lite. Er det noen som kunne komme med en anbefaling? (flyr Piper Archer, ca 20 t/år)
Millmax is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 17:08   #2
Geffelator
Business Jockey
 
Geffelator's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: TRF
Posts: 79
Default

Jeg har ett til salgs, riktignok et Senheiser headset.
Er veldig fornøyd med det, men selger det pga at jeg fikk headset av min nye arbeidsgiver og ikke trenger ett ekstra.

Gi bud :-)
http://www.finn.no/finn/viewobject?finnkode=34010466
Geffelator is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2013, 14:55   #3
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Da henger jeg meg også på denne tråden. Jeg tar timer til ppl-a nå, og lurte på å like godt kjøpe et headset først som sist, og ettersom jeg skal en tur til USA nå så frister det litt å benytte sjansen, særlig headset med aktiv støyreduksjon er betydelig billigere der.

Slik det er nå står jeg vel egentlig mellom Bose A20, Sennheiser S1 digital og Sennheiser S1 passive. A20 og S1 koser begge ca 1000$, noe som er ganske billig sammenliknet med norske priser, men gratis er det jo ikke. S1 passive er betydelig billigere.

Jeg er litt usikker på hvorvidt jeg skal satse på å investere i headset, og i såfall hvor mye. Regner vel med å få til å fly 20-30 timer i året etterhvert, og et slikt headset bør jo holde en del år, men samtidig er det jo en del penger. På den annen side, jeg har jo alpinutstyr til omtrent den prisen, og det bruker jeg vel knapt 15-20 timer i året (2 helger), så hobbyer koster vel uansett.

Noen synspunkter?
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2013, 15:37   #4
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Sjekk ut Bose Quiet Comfort 15 m/ uflymike mikrofon. Totalt $525 og da har du i tillegg et bra headset du kan bruke til annet enn flyging ved å ta av micen. Jeg har ikke prøvd det selv men har bare hørt positive ting om komboen. Dette skal etter sigende gi omtrent tilsvarende støyreduksjon som X/A20.

(...men hvis du er som meg og ikke har noe i mot ørepropper så bør du sjekke ut clarity aloft eller quiet technologies halo. Dette er in-ear headsets og kan brukes i timesvis uten at man merker det (hvis man altså ikke har noe i mot ørepropper). Disse har ikke slått an i GA enda fordi folk nekter å tro at disse kan være like stille som dyre headset med aktiv støydemping, men det er de sånn circa. De er litt dårligere på lavfrekvente lyder men bedre på de høyfrekvente.)

Last edited by Turbomeca; 21-02-2013 at 15:43.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2013, 17:52   #5
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Fikk min uflymike i går, og har netopp prøvd den for første gang. Fungerte veldig bra, og er et veldig godt (og billigere) alternativ. Her i USA får du Bose QC15 til 300 usd.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2013, 08:48   #6
supercub
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: EN
Posts: 60
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Kikk etter et brukt Bose X hvis du ikke er klar for å punge ut for A20. Regn med rundt 3000 kr.
supercub is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2013, 11:10   #7
flugger
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Oslo
Posts: 143
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Fikk min uflymike i går, og har netopp prøvd den for første gang. Fungerte veldig bra, og er et veldig godt (og billigere) alternativ. Her i USA får du Bose QC15 til 300 usd.
Er det SEP du flyr? Lest varierende tilbakemeldinger ved bruk i støyende cockpiter.

Noen som vet om uFlymike er å få tak i i Norge?
flugger is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2013, 11:59   #8
Icenor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 80
Default Hjelp til valg av Avionic Headset

Q15/Uflymike gir merkbart dårligere reduksjon enn A20, men for de fleste vil jeg tro at den er god nok. En liten ulempe er at du er låst til å ha mikrofonen på venstre side, men en stor fordel er at du bare trenger ett heatset når du er ute å reiser, i motsettning til jeg som bruker masse plass i flybag'en på å ha to.
Icenor is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2013, 17:50   #9
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Jeg begynte å bruke Clarity Aloft Pro (trenger ikke Pro til GA-flyging) etter tips fra noen kolleger, og har vært strålende fornøyd med det. Den passive støydempingen er mer enn tilfredsstillende, samt at jeg er skeptisk til aktiv støydemping. I bunn og grunn utsetter du jo ørene dine for enda mer støy? Jeg merket i hvert fall at jeg ble sliten av det konstante "trykket" av lyd jeg fikk med f.eks Bose A20.

Clarity Aloft er svært behagelig å ha på, og veldig lett å ha med å gjøre. Det forutsetter selvfølgelig at man tåler å ha propper i ørene. Anbefales!
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2013, 19:10   #10
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Quote:
Originally Posted by flugger View Post
Er det SEP du flyr? Lest varierende tilbakemeldinger ved bruk i støyende cockpiter.

Noen som vet om uFlymike er å få tak i i Norge?
Ja, flyr SEP. Ser de shipper ut av USA for 29 usd.

Jeg synes at støyreduseringen er mer en god nok, men selvfølgelig tror jeg at A20 er helt sikkert bedre (har ikke prøvd)
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2013, 08:39   #11
joamykle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Jeg bruker A20, og kan trygt anbefale dette headsettet!

Flyr alt fra 3-8 timer hver dag med dette headsettet i små bråkete fly, og er veldig takknemlig for god støyredusering, og meget behagelig "passform".

De få gangene jeg har hatt noen småproblemer med headsettet i det halvannet året jeg har benyttet meg av dem, har Bose hatt en meget serviceminded og god kundeservice, og erstattet deler meget raskt, og kostnadsfritt. Kan trygt anbefales!
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 13:15   #12
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Jeg har et Bose A20 m/ANR selv. Er meget fornøyd med det. Kjøpte brukt for ca 6 mnd siden og har ikke hatt noe problemer med det.
77W is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 15:26   #13
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Hovedgrunnene til at jeg kommer til å velge en øreproppløsning neste gang jeg kjøper et headset er komfort og pris, samt at jeg kan bruke de solbrillene jeg vil uten at det går ut over støydempingen.

Her er tilbakemeldinger på QT Halo brukt i *bråkete* RV's:
http://www.vansairforce.com/communit...ad.php?t=10435

Det gjelder å teste før man kjøper, for folk har forskjellige meninger. For ikke å snakke om forskjellig behov. At A20 er bra skulle vel bare mangle når det også er dyrest, men jeg har møtt flere som synes Zulu 2 er bedre for eksempel, selv om det er billigere.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 18:22   #14
dypen
ScanFlyer Blue
 
dypen's Avatar
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Kjøpte mitt første headset fra USA til en veldig hyggelig pris, David Clark H10-13.4 levert på døra. Flydde SEP nærmere 200 timer med disse og var kjempefornøyd. Byttet headset i lufta med en som hadde Bose for å høre forskjellen, valget var da ikke vanskelig siden jeg også har redusert hørsel. Bose A20 uten Bluetooth ble innkjøpt straks, har ikke angret bare synd jeg ikke kjøpte det før. Må til slutt nevne at jeg har testflydd med andre headset som Peltor, forskjellige David Clark og noen knall blå som jeg ikke husker navnet på ...
__________________
Mvh. "dypen"
dypen is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2013, 11:03   #15
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Hjelp til valg av Avionic Headset

Personlig er jeg fan av Beyerdynamic sine headset. Har selv HS400 som nevnt i første post her. Det fungerer veldig bra. God passiv demping, meget bra lydkvalitet, tilkobling for telefon/ipod osv. via minijack og ikke minst forholdsvis billig. Det aller beste er passformen. Sitter utrolig bra, lett og man trenger ikke ta det av hvert 30. min. for å overleve. Har brukt både PA og David Clark også. PA har jeg ikke noe til overs for.. David Clark er jo klassikkeren, men synes de har utviklet seg lite siden glansdagene. Sitter noe hardt og putene er ikke gode.
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hjelp til valg av flyselskap i F-class fluxie Reiseforum 17 20-10-2010 21:10
Headset til fly ønskes kjøpt Northrider General Aviation og sjøfly 1 20-09-2010 18:47
OT: Hjelp til valg av objektiv... G-COLE Flyforum 13 22-12-2005 16:14


All times are GMT +2. The time now is 19:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.