Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2020, 17:46   #2341
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Jeg er gull hos SAS og flyr minst like mye med blå hale som rød snute. Les forumet med litt objektive øyne så ser du en åpenbar knekk mot blåhaler.

SAS har vært reddet ca hvert åttende år med milliarder. Når Norwegian trenger hjelp en gang på 27 år etter en perfect storm av omstendigheter utenfor deres kontroll så burde vi alle pushe der vi kan for å sikre Norwegians framtid.
Du maler med litt bred pensel. Hovedpoenget for meg som skattebetaler er at staten Norge har et begrenset antall kroner (tro det eller ei!), og de bør brukes som best er mulig. Da er det ikke regningssvarende å redde investorer, leasingsselskaper, hedge- og åtseleterfond, og heller ikke Turid og Lars Nordmann som eier 268 aksjer. I alle fall ikke for noe så "erstattelig" som et flyselskap.

Vurderingen er lik uavhengig av farge på flykroppen. Som skattebetaler var jeg helt enig i at Norge solgte seg ut av SAS, og om SAS opplever en like vanskelig situasjon som DY nå er oppe i, så vil jeg være mot en redningspakke. At SAS på en historisk basis har blitt "reddet" via emisjoner er ikke noe argument for at staten skal fortsette å redde flyselskaper, verken SAS eller DY.

Jeg tror det er flere her inne som ikke har noen kobling mot noen av de norske selskapene, men som vurderer dette rent bedrifts- og samfunnsøkonomisk. Og denne vurderingen tilsier på ingen måte å skulle redde NAS, i alle fall ikke i sin nåværende form og befatning.

Det er trist for de ansatte, slik det alltid er når et firma går konkurs. Men firma går tross alt konkurs hele tiden. Det er skiftesamlinger rundt om i norske tingretter daglig. Vi kan ikke ha et system hvor alle selskaper alltid skal reddes, etter "too Kjos to fail"-prinsippet.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 17:47   #2342
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Buss med vinger.. Folk vil ikke ha champagne og hvite duker, de vil ha billige billetter. Norwegian ble størst på JFK ved å levere det markedet vil ha.
Det er ikke alltid bærekraftig å levere hva markedet vil ha. Like lite som å levere det markedet IKKE vil ha. Nøkkelen ligger et sted i midten, og finner man skjæringspunktet der, vil man tjene penger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 17:48   #2343
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Da søker Norwegian Air International og Arctic Aviation Asset om konkursbeskyttelse i Irland. Antar veldig mye av gjelder er i sistnevnte
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 17:52   #2344
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg vil ha champagne og hvite duker!!!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 17:55   #2345
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da søker Norwegian Air International og Arctic Aviation Asset om konkursbeskyttelse i Irland. Antar veldig mye av gjelder er i sistnevnte
Nå er ikke jeg noen konkursekspert, men antar målet med dette er å kunne dra flyselskapet ut i andre enden med en 60-70 737'er og muligheter for lønnsom drift i Skandinavia med enkelte ruter til sol og varme?
Men hva skjer med aksjer og pensjon? Tar de en United? Poff? Men det er kanskje ikke lov i Norge .. ?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 17:57   #2346
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Du maler med litt bred pensel. Hovedpoenget for meg som skattebetaler er at staten Norge har et begrenset antall kroner (tro det eller ei!), og de bør brukes som best er mulig. Da er det ikke regningssvarende å redde investorer, leasingsselskaper, hedge- og åtseleterfond, og heller ikke Turid og Lars Nordmann som eier 268 aksjer. I alle fall ikke for noe så "erstattelig" som et flyselskap.



Vurderingen er lik uavhengig av farge på flykroppen. Som skattebetaler var jeg helt enig i at Norge solgte seg ut av SAS, og om SAS opplever en like vanskelig situasjon som DY nå er oppe i, så vil jeg være mot en redningspakke. At SAS på en historisk basis har blitt "reddet" via emisjoner er ikke noe argument for at staten skal fortsette å redde flyselskaper, verken SAS eller DY.



Jeg tror det er flere her inne som ikke har noen kobling mot noen av de norske selskapene, men som vurderer dette rent bedrifts- og samfunnsøkonomisk. Og denne vurderingen tilsier på ingen måte å skulle redde NAS, i alle fall ikke i sin nåværende form og befatning.



Det er trist for de ansatte, slik det alltid er når et firma går konkurs. Men firma går tross alt konkurs hele tiden. Det er skiftesamlinger rundt om i norske tingretter daglig. Vi kan ikke ha et system hvor alle selskaper alltid skal reddes, etter "too Kjos to fail"-prinsippet.
Nåværende form og befatning.. Akkurat ja, hva er galt med dagens form, og hvilken form mener du er akseptabel å redde?
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 17:57   #2347
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er ikke jeg noen konkursekspert, men antar målet med dette er å kunne dra flyselskapet ut i andre enden med en 60-70 737'er og muligheter for lønnsom drift i Skandinavia med enkelte ruter til sol og varme?
Men hva skjer med aksjer og pensjon? Tar de en United? Poff? Men det er kanskje ikke lov i Norge .. ?

Pensjoner i Norge, så lenge det er innskuddspensjon som Norwegian har, er utenfor selskapet.

Norwegian aksjen er jo allerede omtrent verdiløs
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 17:58   #2348
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg vil ha champagne og hvite duker!!!
Concorde er parkert. Antar du var stamgjest? Eller var kanskje ikke betalingsviljen der likevel?
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 17:58   #2349
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg vil ha champagne og hvite duker!!!
Stopp!
Dette er absolut over toppen.

Man kan være meget kritisk til DY, men å reagere slik oppfatter jeg ikke som passende. Det er er ikke noe nyhet man kan glede seg over. Det er tragisk at det ble ikke ble mulig å gjennomføre en forandring / transformasjon tidligere uten dette del-konkurs. Dette er noe som tidligere og nåværende ledelsen må svare på.

Jeg anser dette som bittert nødvendige steg og jeg innerlig håper at dette mulig-gjør en carve-out av de levedyktige norkse innenlands-produksjon. Men det er klart at denne nyheter også innebærer mer oppsigelser og påberørte ansatte. Jeg har sett konkurrenter gå konk, jeg har sett min eget selskap gå konk. Det har alltid vært bittert og ingen gang har vi feiret. Fordi i denne bransjen er det jo slik at du må alltid spøre deg: "Blir jeg nestemannen?"
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:00   #2350
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Stopp!

Dette er absolut over toppen.



Man kan være meget kritisk til DY, men å reagere slik oppfatter jeg ikke som passende. Det er er ikke noe nyhet man kan glede seg over. Det er tragisk at det ble ikke ble mulig å gjennomføre en forandring / transformasjon tidligere uten dette del-konkurs. Dette er noe som tidligere og nåværende ledelsen må svare på.



Jeg anser dette som bittert nødvendige steg og jeg innerlig håper at dette mulig-gjør en carve-out av de levedyktige norkse innenlands-produksjon. Men det er klart at denne nyheter også innebærer mer oppsigelser og påberørte ansatte. Jeg har sett konkurrenter gå konk, jeg har sett min eget selskap gå konk. Det har alltid vært bittert og ingen gang har vi feiret. Fordi i denne bransjen er det jo slik at du må alltid spøre deg: "Blir jeg nestemannen?"
Han svarte på hvilket nivå av service som skulle tilbys ombord, det var ikke en feiring av dagens nyheter.
Forøvrig tok han feil, folk vil ha billige bussbilletter, ikke hvit duk på plastbordet fra setet foran.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:02   #2351
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Stopp!
Dette er absolut over toppen.

Man kan være meget kritisk til DY, men å reagere slik oppfatter jeg ikke som passende. Det er er ikke noe nyhet man kan glede seg over. Det er tragisk at det ble ikke ble mulig å gjennomføre en forandring / transformasjon tidligere uten dette del-konkurs. Dette er noe som tidligere og nåværende ledelsen må svare på.

Jeg anser dette som bittert nødvendige steg og jeg innerlig håper at dette mulig-gjør en carve-out av de levedyktige norkse innenlands-produksjon. Men det er klart at denne nyheter også innebærer mer oppsigelser og påberørte ansatte. Jeg har sett konkurrenter gå konk, jeg har sett min eget selskap gå konk. Det har alltid vært bittert og ingen gang har vi feiret. Fordi i denne bransjen er det jo slik at du må alltid spøre deg: "Blir jeg nestemannen?"
Stopp selv. Det var en sidelengs kommentar til et par innlegg ovenfor som brukte akkurat dette som eksempel. At "folk ikke vil ha champagne og hvite duker, de vil ha lave priser".

Ingen her tror jeg ønsker noe galt for Norwegian og deres tusenvis av flotte ansatte!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:04   #2352
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Pressekonferanse klokken 18.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:05   #2353
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Forøvrig tok han feil, folk vil ha billige bussbilletter, ikke hvit duk på plastbordet fra setet foran.
Tok han feil? Han fortalte hva han ville ha. Det vet han vel best selv?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:06   #2354
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Tok han feil? Han fortalte hva han ville ha. Det vet han vel best selv?
Ja, en person mot de store massene?
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:06   #2355
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Med dagens nyheter. Kan vi ende opp med at Norwegian Air Shuttle går dukken og Norwegian Air International overlever? Og at Norwegian til slutt flyr rundt med irskregistrerte fly?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:10   #2356
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ja det er lett og fylle opp bord på en restaurant som selger biff til hamburger priser.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:11   #2357
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Ja, en person mot de store massene?
Er nok noen flere enn han.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:12   #2358
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Perfekt storm av omstendigheter? Mulig det, men når du lever på kredittkort så er det ikke de norske skattebetalere som har ansvaret for et selskap som ikke engang er norsk i dag.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:12   #2359
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Med dagens nyheter. Kan vi ende opp med at Norwegian Air Shuttle går dukken og Norwegian Air International overlever? Og at Norwegian til slutt flyr rundt med irskregistrerte fly?
Omtrent som i dag? Som EU-selskap er dette helt gangbart. Det er langrutene som skapte komplikasjoner og blir de borte, blir alt mye enklere.
Så lenge baser/arbeidsplasser forblir i Norge/Sverige/Danmark, ville vel dette være problemfritt? Men alt er vel så tett knyttet opp mot hverandre at jeg mistenker at totaleffekten vil være minimal ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2020, 18:17   #2360
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Omtrent som i dag? Som EU-selskap er dette helt gangbart. Det er langrutene som skapte komplikasjoner og blir de borte, blir alt mye enklere.
Så lenge baser/arbeidsplasser forblir i Norge/Sverige/Danmark, ville vel dette være problemfritt? Men alt er vel så tett knyttet opp mot hverandre at jeg mistenker at totaleffekten vil være minimal ..
Jeg kunne i utgangspunktet tenke meg at det hadde vært logisk å avvikle alle de internasjonale selskapene til Norwegian og heller satse alt på å styrke Norwegian Air Shuttle AS. Men nå er jeg heller ikke ekspert da.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 10:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 22:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 10:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 23:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 22-11-2004 00:07


All times are GMT +2. The time now is 16:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.