Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2011, 09:32   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Singapore En liten aha opplevelse ang SQ

Satt i min kjedsommelighet i går kveld og testet ut diverse reiseruter.
Etter å ha lest en tripreport fra LAX via NRT til SIN med SQ i F testet jeg litt ut hva en slik billett måtte koste. Jeg tok utgangspunkt i MNL og SQs egen hjemmeside.

Det kommer opp 2 alternativer: Enten direkte SIN - LAX med SQ sin A345, eller via NRT med bl.a A380. Det var forøvrig nytt for meg at SQ flyr på LAX med A380.

Minuset var at jeg ikke fikk opp noen pris i F ettersom ett av leggene (direktelegget SIN - LAX) ikke tilbyr F. Prisen ble da drøye 6000 USD. Når jeg gikk tilbake å valgte C klasse, fallt prisen til 5013 USD for direkteruta, og 5050 USD for ruta via NRT.

Så i min viderefarelse så jeg for meg at man måtte vel få mye mer poeng hvis man fløy via NRT. Så jeg sjekket på Great Circle Mapper og til min store overraskelse ser jeg der at ruta via NRT er hele 5 miles lenger enn direkteruta.

Ja overraskelsenes tid er sannelig ikke forbi! Noen andre som har søkt opp noe morsomt i kjedsommelighet?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 16:09   #2
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

SQ skal erstatte B747 med A380 på SIN-NRT-LAX iløpet av vinteren/våren en gang (27 Mars?). Direkteruta SIN-LAX med A345 er som du selv påpeker uten F, kun 100 seter på den, all business class. SQs A380 er jo delt i tre klasser, economy, business og singapore airlines suites. First class eksisterer derfor strengt tatt ikke på SQs A380 da suites på mange måter er regnet som ett nivå opp i forhold til first class. Gjorde selv ett tilfeldig søk på SQs hjemmeside på SIN-LAX, velg klasse "first or suites" og du får routing SIN-NRT-LAX med A380 dersom reisedato er etter 27 Mars, fikk pris 18 000 SGD t/r. På tilfeldige reisedatoer før 27 Mars hvor B747 benyttes og derfor ordinær First class fikk jeg pris 15 700 SGD t/r.

Last edited by LN-BLO; 20-01-2011 at 16:12.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 23:26   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
First class eksisterer derfor strengt tatt ikke på SQs A380 da suites på mange måter er regnet som ett nivå opp i forhold til first class.
Av SQ sin markedsavdeling. Blandt SQ sine kunder vil du fort høre at det er ikke mange som deler deres syn.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 17:16   #4
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Av SQ sin markedsavdeling. Blandt SQ sine kunder vil du fort høre at det er ikke mange som deler deres syn.

-A
Misnøye med suitene på A380 vs first class produktet på SQs 747 og 777 blant kundene?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 19:19   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Misnøye med suitene på A380 vs first class produktet på SQs 747 og 777 blant kundene?
Ta en titt på sqltalk.com. Suitene er man generelt enig om er på linje med nyere F-klasse hos konkurrentene, men priset til helt usannsynlige priser.

F-loungen i Singapore er middels sammenlignet med andre F-lounger, og i motsetning til andre selskap er F ikke F, det hele avhenger litt i om du har betalt med penger eller poeng.

Det kan virke som markedsavdelingen deres har lest for meget av sin egen reklame.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 00:07   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Trodde SQ hadde utjevnet prisene sine i F og suites (R??)
Mener jeg sjekket en stund siden for pris på SQ fra LHR via SIN til MNL, og da var det samme pris om man fløy 747 eller 380. Men de har kanskje endret det igjen?

Er suitene til SQ egentlig veldig mye bedre enn suitene til EK hvor man pt kan fly ATH-BKK i F/Suite for under 14 laken?

Hva mener du med at servicen du får er forskjellig om du har betalt med penger eller poeng? Kommer man ikke inn i F loungen om man har kjøpt turen med poeng? Trodde forresten ikke det var mulig å kjøpe tur i Suiteclass med SQ for poeng?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 00:37   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Trodde SQ hadde utjevnet prisene sine i F og suites (R??)
Mener jeg sjekket en stund siden for pris på SQ fra LHR via SIN til MNL, og da var det samme pris om man fløy 747 eller 380. Men de har kanskje endret det igjen?
Nei, de driver å ta seg godt betalt for R rundtom enda, og det irriterer, da det ikke er noe F-produkt på en gitt strekning. Skulle du ha en F-billett så blir du nedgradert til biz.

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Er suitene til SQ egentlig veldig mye bedre enn suitene til EK hvor man pt kan fly ATH-BKK i F/Suite for under 14 laken?
Reint hvordan setet er forskjellig vet jeg ikke, men de er visuelt to veldig forskjellige produkter; SQ er mye mer stilfullt, mens EK sitt er i stil med UAE langt mer bling og glitter.

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Hva mener du med at servicen du får er forskjellig om du har betalt med penger eller poeng? Kommer man ikke inn i F loungen om man har kjøpt turen med poeng? Trodde forresten ikke det var mulig å kjøpe tur i Suiteclass med SQ for poeng?

BF
Det ene er at F-loungen deres i SIN generelt er ikke noe å skrive om, det andre er at har du en billett på poeng, så slipper du ikke inn i "The Private Room", som i praksis er en glorifisert resturant.

Det andre er at da de innførte 77W'ene med ny biz og F, så devaluerte de bonus-programmene sine kraftig. PPS-programmet gikk fra å være sektorbasert (med en utregningstabell for sektorlengder) til å være omsetningsbasert. Nå må du kjøpe billetter for ca 25.000 SGD i året for å i det hele tatt kvalifisere. De tok også i praksis bort alle fordelene med programmet.

På poeng-siden så var deres opptjening noe a la hva SAS EB er i dag, og det var ikke uoverkommelig å få til en oppgradering på poeng, som de hadde et bra system for. Det de gjorde var at alle oppgraderinger og bonusseter på nye 77W'ene ble kun tilgjengelig på det dyreste nivået av poenguttak, om i det hele. Dette er det som gjør at knapt noen *A-partnere får bonusseter på disse flygninene i biz/F lengre.

Det andre de gjorde når 380'ene kom i drift var at man opprettet et nytt nivå poenguttak (mener å mimre det er en "Full award", vs Saver og Standard). Da var man garantert å få setet, på lik linje med betalende passasjerer, men poengsatsene er helt latterlig.

Rundt regnet samler du poeng like fort som med EB (2x distanse for biz), men skal du ta ut en bonus-reise LHR-SIN som bare traffikeres av nye 77W og 380, så må du ut med 630.000 poeng. Hos SAS eller med en *A-partner må du ut med 180.000 eller så.

Alt i alt, poengmessig er det ingenting å hente i Krisflyer, PPS-programmet er blitt svinedyrt å være med, og stort sett alle fordelene er tatt ut av programmet, og en villt fremmed som kjøper en biz-billett har de samme fordelene.

SQ er generelt også 20-30% dyrere enn hvem som helst andre i tilsvarende klasse på de fleste strekningene i biz og F. Service i luften er dalt en stykke fra hva det var for noen år siden skal man tro de som flyrde ofte, og SQ sin svakhet har alltid vært å håndtere ting som er utenfor scriptet når nor går gale, og etter at bakkefolkene i Singapore ble soglt ut som SATS så har dette bare blitt værre.

SQ tjener penger, for all del, men de er voldsomt overrated og oppskrytt, og langt fra god verdi i mine øyner.

Hilsen en som var PPS-medlem i noen år.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 01:56   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Takker for den greie oppklaringen. Det var grei info å ta med seg.
Men jeg har jo inntrykk av at SQ har temmelig greit belegg på både C og F, men jeg har jo også lagt merke til at de er nesten dobbel så dyre som sine konkurrenter i C. Det gjelder både CPH-BKK og for den saks skyld BKK-SIN. Jeg finner det underlig at så mange er villige til å betale så mye mer for et produkt, som er som du sier, fallt en del i standard i det siste. Jeg synes ikke ombordservicen og maten på SQ mellom SIN og CPH er mye forskjellig fra SAS sin BKK - CPH. Noen år siden jeg fløy dem. Det var kylling som var western alternativ på alle de flightene jeg hadde, og ble litt lei kylling må jeg si. Men jeg var kanskje bare litt uheldig.

Men tilbake til saken. Kan det være at det finnes en del store firmaer med gode prisavtaler med SQ som gjør at de klarer å fylle opp de fremre kabiner?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 02:11   #9
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Men tilbake til saken. Kan det være at det finnes en del store firmaer med gode prisavtaler med SQ som gjør at de klarer å fylle opp de fremre kabiner?

BF
De har en god del corporate-kunder, det forklarer mye av belegget.

Men en av grunnene til at de er populære, og det skal de ha, produktet ombord er bra. Selv på en dårlig dag så er de ekstremt bra på å levere produktet sammenlignet med andre selskap.

Og, de vet de er populær ombord, så da kan de ta de prisene de tar. For min egen del synes jeg det er andre som leverer bedre verdi, selv om 1-2-1 på 77W er et kanonbra sete...

Jeg har selv veldig gode erfaringer med Swiss, selv om setet er samme sove-på-skrå som LH, SAS og "alle" andre har. Deres nye 1-2-2-1-2-2-1-konfigurasjon som kommer er litt rar, men får du rett sete funker det bra.

Har du lyst å oppleve SQ sitt sete, men til en brøkdel av prisen anbefaler jeg Oman Air på LHR-BKK.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 11:34   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,168
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg synes ikke ombordservicen og maten på SQ mellom SIN og CPH er mye forskjellig fra SAS sin BKK - CPH. Noen år siden jeg fløy dem. Det var kylling som var western alternativ på alle de flightene jeg hadde, og ble litt lei kylling må jeg si. Men jeg var kanskje bare litt uheldig.

BF
Kjære herr Biz, der satt jeg kaffen i halsen.. Dette er første posten fra deg jeg har vært klart uenig i.. Smak og behag skal vel ikke diskuteres, men SQ kontra på SK i biz er for meg totalt forskjellige verdener for alt fra loungen til man går ut av flyet. Jeg fløy SK til BKK og SQ hjem i november på biz og det var klart en trestjernes opplevelse mot en femstjerner.

Sånn - da er jeg ferdig med å være uenig med deg
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 18:22   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Kjære herr Biz, der satt jeg kaffen i halsen.. Dette er første posten fra deg jeg har vært klart uenig i.. Smak og behag skal vel ikke diskuteres, men SQ kontra på SK i biz er for meg totalt forskjellige verdener for alt fra loungen til man går ut av flyet. Jeg fløy SK til BKK og SQ hjem i november på biz og det var klart en trestjernes opplevelse mot en femstjerner.

Sånn - da er jeg ferdig med å være uenig med deg
Når jeg leser innlegget mitt igjen, tror jeg at jeg egentlig også er noe uenig med meg selv. Det kom sikkert ikke riktig nyansert frem. Utgangspunktet for sammenligningen SK - SQ, var nok egentlig ment å være en diskusjon rundt på SQ sitt produkt er verdt dobbel så høy pris i forhold til SK.

Nå skal jeg også si at min erfaring med SQ ligger 6-7 år tilbake i tid, og da på ruten MNL-SIN-CPH. Da var det spacebed mellom SIN og CPH, TV skjermen ar knøttliten, og maten var heller kjedelig og servert i sånne små skåler som f.eks. TG også gjør. Men når det er sagt, var den omsorgen og den servicen singaporegirls'en viste uten sidestykke. Silver Kris loungen på SIN var den beste jeg noensinne har vært i. Så der var de bra.

Men så er det klart igjen at den nye C klassen til SQ ser jo veldig bra ut. Men det er fortsatt bare en flyreise, og dersom reisekassen er begrenset, vet jeg ikke helt om det forsvarer dobbel pris. Hadde man hatt "raua full a penger" (som vi sier her sør) hadde jeg jo ikke hatt noe imot å benket meg ombord på SQ. Nå er dessverre reisekassen min meget begrenset for tiden, og det er nok derfor jeg drikker!

OK Hr SudCaravelle?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 18:52   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,168
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
OK Hr SudCaravelle?

BF
Jepp, meget OK
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 19:08   #13
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Thai F > Singapore C. Prisen er nesten den samme.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 19:31   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Redusert reisekasse, Biz, da bør du og jeg fly SQ A380 Reidarklasse til SIN/MNL den 12. oktober i år. Siden vi begge drikker , så kan jo prøve å tømme flyet.. Vil def bli gøy...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 20:03   #15
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,620
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Det ene er at F-loungen deres i SIN generelt er ikke noe å skrive om, det andre er at har du en billett på poeng, så slipper du ikke inn i "The Private Room", som i praksis er en glorifisert resturant.
Nå har det en stund vært tilgang til The Private Room også med award billett i SQ F. Men bortsett fra det har ikke mye endret seg, det vel kun er Singapore Airlines' markedsavdeling som ser på Suites som "a class beyond first".

Et helt latterlig konsept når det gjelder Suites og prisingen. I business klarer de å fylle flyene med corporate kunder. Men også i business er det latterlig at de ikke tillater saver awards, og at de fortsatt kaller denne klassen for "new" er også helt på trynet. Da jeg fløy i 380 business i fjor var setet slitent og flere deler var løse. Ikke akkurat premium.
view is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 14:31   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Redusert reisekasse, Biz, da bør du og jeg fly SQ A380 Reidarklasse til SIN/MNL den 12. oktober i år. Siden vi begge drikker , så kan jo prøve å tømme flyet.. Vil def bli gøy...
Reidarklasse? Måtte vår herre forby!!
Men det kunne jo blitt en moro tur da. Min beste reise på turistklasse langdistanse har vært med SQ. Hovedretten jeg fikk på SQ Y var bedre enn den jeg har fått på mange C klasser. Egne menyer hadde de i Y, og det var både cognac og singapore sling å få. Dvs dyre drinker, helt gratis! Me like!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 14:41   #17
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Egne menyer hadde de i Y, og det var både cognac og singapore sling å få. Dvs dyre drinker, helt gratis! Me like!

BF
Det er flere år siden at Singapore Sling ble erstattet med en kjip boksmiks selv mange gardiner fremover i flyet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 23:21   #18
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Har en bekjent (venners venner) som jeg har møtt ved ett par anledninger, han er skipper på 747 i CX. Har diskutert litt fly og det som hører med de få gangene jeg har møtt han og har jo også vært innom temaet premiumkabinene på de kjente selskapene i sørøst asia. Når jeg spurte hva som etter hans mening var det beste flyselskapet i premiumkabin i området fikk til svar: TG er bedre enn både CX og SQ. SQ var etter hans mening ett meget oppskrytt selskap.

Smak og behag selvfølgelig, men jeg hører mange med en del turer i biz fra to eller flere fra de nevnte selskapene ofte har lignende meninger...
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2011, 00:05   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Har en bekjent (venners venner) som jeg har møtt ved ett par anledninger, han er skipper på 747 i CX. Har diskutert litt fly og det som hører med de få gangene jeg har møtt han og har jo også vært innom temaet premiumkabinene på de kjente selskapene i sørøst asia. Når jeg spurte hva som etter hans mening var det beste flyselskapet i premiumkabin i området fikk til svar: TG er bedre enn både CX og SQ. SQ var etter hans mening ett meget oppskrytt selskap.

Smak og behag selvfølgelig, men jeg hører mange med en del turer i biz fra to eller flere fra de nevnte selskapene ofte har lignende meninger...
Jeg kan vanskelig se at TG sin F kan slå suitene til SQ eller de nye F setene til CX. På serveringen slår de dem iallefall ned i støvlene! Hadde vært artig å høre hva han baserer sin uttalelse på. Må vel være på pris i så fall??

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2011, 11:07   #20
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: En liten aha opplevelse ang SQ

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg kan vanskelig se at TG sin F kan slå suitene til SQ eller de nye F setene til CX. På serveringen slår de dem iallefall ned i støvlene! Hadde vært artig å høre hva han baserer sin uttalelse på. Må vel være på pris i så fall??

BF
Han bor i HK og har derfor hatt en del turer med de nevnte selskaper inkludert sin egen arbeidsgiver CX iløpet av de siste årene, og han har bodd i HK siden 98. Han reiste en del intra asia i friperiodene og da selvfølgelig fortrinnsvis med CX i business eller first, men hans personlige mening var at TG var bedre, og jeg tviler på at det er prisen han baserte uttalelsene sine på, for forstod jeg han riktig reiste han rimeligere med sin egen arbeidsgiver enn noen av de andre nevnte selskaper. Jeg stusset bare litt over uttalelsen hans siden han selv nok hadde god kjennskap til produkt og konsept hos sin egen arbeidsgiver som er ett av de mest eksklusive flyselskaper i verden. Men vi er vel alle ulike i den verden...
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Opplevelse: Norwegian 787 LH CaptainMorgan TripReports 43 17-08-2017 21:31
TRD 9H-AHA = ex LN-BRO Fellowship Spotteralerts 0 04-06-2015 13:09
A380 opplevelse nummer 2! SingaporeAirflyer TripReports 4 16-01-2013 06:44
Guffen opplevelse Radiv Småprat 9 13-03-2012 20:24


All times are GMT +2. The time now is 06:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.