Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2010, 22:30   #1
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Kamera Fotokonkurranse Flyprat

Etter innspill fra andre forummedlemmer ble det "vedtatt" og opprette en fotokonkurranse her på Scanair.

Jeg ser det for meg at alle deltagere sender en PM til Hermann SF (undertegnede) med sitt bidrag i form av URL innen den 20. i hver måned. Jeg samler da inn alle bilder og legger de ut for avstemning. Det vil da være mulig og stemme fram til siste dag i måneden. Vinneren blir annonsert i tråden.

Informasjon, regler og krav:

- Skriv kort info om motivet/bildet, dato og sted. Ytterlige spesifikasjoner er også greit.
- Kun ett bidrag pr. person pr. måned.
- Send en URL-link i PM'en.
- Det kåres én vinner hver måned.
- Bildet skal være i standard størrelse (1024 x 768).
- Bildet skal være tatt av deg selv. Viktig!
- Bildet skal være flyrelatert (flyplasser, selskap, cockpit, ATC etc.).
- Bildene som sendes inn vil ikke være synlig for visning for publikum før avstemningen begynner.
- Fotografen holdes ukjent fram til vinneren er kåret.

Fotokonkurransen er nå i gang og det blir ingen justeringer inntil videre.

Lykke til!

Last edited by Hermann SF; 09-09-2010 at 23:14.
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2010, 23:23   #2
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 887
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Fotografen avsløres ikke før avstemninga er over, og bildet skal ikke være merket på noen
som helst måte (vannmerke/navn o.l.) er vel også greie kriterier ?
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 06:01   #3
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Blir det ikke litt tungvint om folk skal drive å sende PM frem og tilbake? Hadde det ikke rett og slett vært enklere om man kunne poste bidraget sitt rett i tråden? I tillegg burde det vel være en regel om at bildet skal være tatt i måneden som gikk?
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 07:16   #4
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Blir det ikke litt tungvint om folk skal drive å sende PM frem og tilbake? Hadde det ikke rett og slett vært enklere om man kunne poste bidraget sitt rett i tråden? I tillegg burde det vel være en regel om at bildet skal være tatt i måneden som gikk?
Godt initiativ! Men jeg er enig i at det ikke finnes noen grunn til å formidle bidragene via PM, det gjør nok at mange ikke gidder... Lag en tråd som moderator "låser" med hver mnd som overskrift, så kan man poste sitt bilde og legge ved nødvendige opplysninger... Synes også vi skal forholde oss til EN størrelse, slik blir det lettere å bedømme hvem bilde som er finest, øynene lures ofte av størrelse... Og når vi nå har fått "tillatelse" til 1024, så synes jeg dette kan være en grei størrelse... Men dette er jo kun min mening...


hei å hå

H
__________________
Eg har ingen signature...

Last edited by Harald Oanes; 08-09-2010 at 07:19.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 07:49   #5
Tændis
ScanFlyer Blue
 
Tændis's Avatar
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 381
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Jeg har på følelsen at det kan bli mange A380-bilder... Bare noe som helt plutselig slo meg
Tændis is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 10:08   #6
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Haha, sant det Petter! Men ja, dette er et fint initiativ, det trenger som det er nevnt over litt mer finjustering av "regler". Jeg synes at bildet skal være tatt innen samme kvartal av året (januar-mars, april-juni, juli-september, oktober-desember). Men jeg synes at anonymitet hadde vært ganske greit egentlig... Evt lage en poll på dette...
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 11:40   #7
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,942
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Sende en PM i måneden og at fotografen ikke avsløres synes jeg er helt greit, da man slipper eventuelle fordommer og favoriseringer fordi man "vet" at den og den personen kan eller ikke kan dette med foto.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 20:31   #8
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Quote:
Originally Posted by Halvorsn View Post
Haha, sant det Petter! Men ja, dette er et fint initiativ, det trenger som det er nevnt over litt mer finjustering av "regler". Jeg synes at bildet skal være tatt innen samme kvartal av året (januar-mars, april-juni, juli-september, oktober-desember). Men jeg synes at anonymitet hadde vært ganske greit egentlig... Evt lage en poll på dette...
Ja, jeg synes også at kvartal passer bedre enn måned som krav. Har man feks vært på ferie i feks Dubai og brukt litt tid på foto på DBX, så ender man gjerne opp med FLERE gode resultater. Da kan det være greit å kunne bruke to bilder fra samme ferien (kvartal) på to forskjellige måneder. Ergo vil det sannsynligvis bli mer variasjon i bildene som sendes inn.

Er forøvrig også enig i det Henshaw skriver rett over her.

Last edited by Flying-news; 08-09-2010 at 20:34.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 20:35   #9
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Kanskje en månedtlig konkurranse, med bilder som er tatt siste kvartalet og maks 3 bilder per person per konkurranse?

Edit* Mente siste kvartalet, ikke halvåret.
__________________
You Can, Canon.

Last edited by gilera; 08-09-2010 at 20:38.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 20:53   #10
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Vel, jeg tenkt først å samle inn alle bidrag og legge de ut i den månedlige tråden med denne malen:

Fotografens navn, bildets motiv, dato.

Men det er selvsagt ikke noe problem å droppe fotografens navn ved avstemning, hvis flertallet ønsker at avstemningen skal være anonym inntil vinneren kåres. Det kunne jo vært litt ekstra spennende!

Og dette med når bildet er tatt... Det kunne kanskje vært greit å ha en slik regel at bildet skal være tatt i måneden før? Så har man liksom noe å strekke seg til ut i fra resultatene, istedenfor å hente opp "gamle" bilder. Men flertallet ønsker kvartalet. Så da er det greit for meg.

Jeg har inntil nå kun fått inn ett bidrag, men det norske folk er vel ikke så sløve at det å sende en PM er et stort problem? Det er bare å klikke på "PM" i øverste innlegg.

Last edited by Hermann SF; 08-09-2010 at 20:56.
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 23:06   #11
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 887
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Synes du bør se litt hvordan de kjører konkurransen på foto.no
De har en veldig god løsning synes jeg.
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 23:10   #12
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Quote:
Originally Posted by hurvert View Post
Synes du bør se litt hvordan de kjører konkurransen på foto.no
De har en veldig god løsning synes jeg.
Nå har jeg allerede fått inn flere bidrag, så kan vi heller se hvordan sluttresultatet for denne måneden blir og heller vurdere noen justeringer for oktober hvis det behøves!
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 23:49   #13
viking1965
ScanFlyer Silver
 
viking1965's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Bærums Verk
Posts: 854
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Hvis dette skal være så hemmelig må du huske å fjerne all metadata (exif) fra bildet (og evt link...)
Mye fancy info som "gjemmer" seg der
__________________
__________________________________________________
If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough
~Robert Capa
viking1965 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 09:35   #14
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Kan være enig i at man kan få en mer rettferdig bedømmelse når man ikke vet hvem fotograf er... Men hvorfor i alle dager skal man skrive ned:

Dato:
Klokken:
Sted:
Blender:
ISO:

Jeg ønsker å skrive minst mulig om bildet, det er jo det visuelle som skal bedømmes, og da holder bildet lenge nok, er nå min mening... Samtidig synes jeg det er alt for akademisk og foto-teknisk når man skal komme med så mange opplysninger, og utelukker også en del av dem som ikke er så veldig inni foto-tekniken, og kanskje også har et compact-camera som de har fanget et blinkskudd med... Nei, da vil jeg heller lese 2 linjer om hva fotografen mener om bildet sitt, basta...


H.
__________________
Eg har ingen signature...

Last edited by Harald Oanes; 09-09-2010 at 15:11.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 10:30   #15
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Harald sitt statement støttes der.
Vi er vel på jakt etter beste bilde, og ikke beste tekniske begrunnelse eller EXIF info?

-S
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 15:33   #16
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Quote:
Originally Posted by S. Holberg View Post
Harald sitt statement støttes der.
Vi er vel på jakt etter beste bilde, og ikke beste tekniske begrunnelse eller EXIF info?

-S
Harald støttes delvis her.
Er enig i det med at specs kansje vil ødelegge litt, men synes nå fortsatt at sted og dato bør være på plass. Skrive inn flyplass etc, eventuelt mer presist også. Dato derimot er ikke veldig viktig, men feks skrive "Juni" synes jeg folk burde klare.. mens kl.slett blir vel litt i overkant.
Ergo: Sted og dato (eventuelt ca-dato)
Men det var nå bare en tanke...
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 15:38   #17
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Med dagens etterbehandlingsteknikker så er det vel ikke så viktig om EXIF følger med eller ikke. Man får ikke så veldig mye vettugt ut av det uansett.
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 16:01   #18
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Dette skulle visst ikke være lett nei... Problemet er at det er så forskjellige meninger at det ikke er så lett og fastsette ditt og datt

Men jeg får ta og organisere litt med dette i kveld, nå kaller jobben!
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 16:30   #19
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Å hærrejul hvor vanskelig kan det være å sette igang en fotokonkurranse...?

Hvis dette skal være en månedlig sak, er jo det eneste interessante et tema.
Alt annet er helt uinteressant, for hvordan skal man ellers kunne kåre en "vinner" om ikke alle konkurrerer på samme bane (altså innenfor et gitt månedens tema)...? Eller er det meningen at man skal vurdere "epler, pærer, bananer og kålrot" opp mot hverandre..?

Førstemann/dame som legger inn et bilde skriver selvsagt OKT-001 og en kort tittel, nestemann/dame skriver OKT-002 med kort tittel, o.s.v., o.s.v. helt til en gitt dato mot slutten av måneden hvor hele greia avsluttes.
Så setter admin eller hvem det nå skal være opp listen fra OKT-001 til og med hvor mange bilder som var med i den måneden, med titlene og nick til fotografen og lager en poll.
Så avgjør forumistene hvilket bilde som skal vinne ut fra antallet stemmer det har fått.

Vinnere må gjerne offentliggjøres i en egen "Vinnerens Tråd", hvor fotografen da kan fortelle og legge ut om kamerainnstillinger, tid på døgnet, lysforhold, hvem, hva, hvor, hvorfor, hvorfor ikke og fuglene vet hva.

Noen må da bare ta fatt og starte denne konkurransen uten å spørre alle medlemmene om råd...? Da får man jo meninger som spriker i alle hærrans himmelretninger og alt koker bort i kålen.

Jeg frekventerer forumet bare sånn av og til, og har vel høyst sannsynlig ikke noe i en slik konkurranse å gjøre, så ikke la meg ødelegge stemningen. Men jeg mener..., en fotokonkurranse..., hvor vanskelig kan det egentlig være??
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"

Last edited by LN-SSL; 09-09-2010 at 16:35.
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 16:45   #20
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: Fotokonkurranse september 2010

Quote:
Originally Posted by LN-SSL View Post
Å hærrejul hvor vanskelig kan det være å sette igang en fotokonkurranse...?

Hvis dette skal være en månedlig sak, er jo det eneste interessante et tema.
Alt annet er helt uinteressant, for hvordan skal man ellers kunne kåre en "vinner" om ikke alle konkurrerer på samme bane (altså innenfor et gitt månedens tema)...? Eller er det meningen at man skal vurdere "epler, pærer, bananer og kålrot" opp mot hverandre..?

Førstemann/dame som legger inn et bilde skriver selvsagt OKT-001 og en kort tittel, nestemann/dame skriver OKT-002 med kort tittel, o.s.v., o.s.v. helt til en gitt dato mot slutten av måneden hvor hele greia avsluttes.
Så setter admin eller hvem det nå skal være opp listen fra OKT-001 til og med hvor mange bilder som var med i den måneden, med titlene og nick til fotografen og lager en poll.
Så avgjør forumistene hvilket bilde som skal vinne ut fra antallet stemmer det har fått.

Vinnere må gjerne offentliggjøres i en egen "Vinnerens Tråd", hvor fotografen da kan fortelle og legge ut om kamerainnstillinger, tid på døgnet, lysforhold, hvem, hva, hvor, hvorfor, hvorfor ikke og fuglene vet hva.

Noen må da bare ta fatt og starte denne konkurransen uten å spørre alle medlemmene om råd...? Da får man jo meninger som spriker i alle hærrans himmelretninger og alt koker bort i kålen.

Jeg frekventerer forumet bare sånn av og til, og har vel høyst sannsynlig ikke noe i en slik konkurranse å gjøre, så ikke la meg ødelegge stemningen. Men jeg mener..., en fotokonkurranse..., hvor vanskelig kan det egentlig være??
Tiltredes, dette er den enkleste løsning og verre trenger det ikke å bli... Fantastisk at Herman gidder organisere dette, men ved ovennevnte løsning så løper det av seg selv... Mer er det vel ikke å si om den saken, enn - gå i gang!


H
__________________
Eg har ingen signature...
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyprat's Fotokonkurranse (ny) gilera Bilder & foto 3 25-08-2012 10:10
Flyprat's fotokonkurranse november 2011 Hermann SF Bilder & foto 1 28-11-2011 21:51
Fotokonkurranse flyprat oktober 2011 Hermann SF Bilder & foto 1 25-10-2011 23:51
Vinneren av Flyprat's fotokonkurranse FEBRUAR Hermann SF Bilder & foto 13 09-03-2011 11:51
Fotokonkurranse FLYPRAT - februar 2011 Hermann SF Bilder & foto 3 22-02-2011 20:16


All times are GMT +2. The time now is 07:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.