Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2015, 15:22   #21
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Pilotutdanning

Hvis du tar en titt på timekravene i linken jeg la ut vil du se at det er temmelig høye krav ihvertfall i Emirates. Du må ha minst 2500 timer fra tung luftfart for i det hele tatt å bli vurdert, så veien dit er lengre og tyngre enn mange andre. Så vidt jeg vet er det rundt 40 nordmenn i Emirates i dag, og jeg tror alle gikk fra en annen jetjobb de hadde først.

Nærmere heimen har både Ryanair og Norwegian mange tusen søknader liggende; som Trevln nevner her oppe fikk Norwegian inn 3000 søknader på en håndfull stillinger for ikke lenge siden.

Det de fleste ender opp med å gjøre er å jobbe noen år som instruktør for å samle rundt 1000-1500 timer. Da er man straks mer aktuell for mange selskap enn en som kommer rett fra flyskolen med 200 timer.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2015, 15:48   #22
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Pilotutdanning

Er det mulig? Ja, selvsagt. Er det enkelt? Nei, ikke nødvendigvis.
Hvis du ennå ikke har begynt på videregående er det uansett ganske uinteressant hvordan situasjonen er nå. I en bransje som virker å ha problemer med å planlegge de neste 6 måneder, er det tilnærmet håpløst å spå flere år fram i tid.
Du har fortsatt noen år på deg til å lese deg opp på emnet.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2015, 00:21   #23
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Pilotutdanning

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Er det mulig? Ja, selvsagt. Er det enkelt? Nei, ikke nødvendigvis.
Hvis du ennå ikke har begynt på videregående er det uansett ganske uinteressant hvordan situasjonen er nå. I en bransje som virker å ha problemer med å planlegge de neste 6 måneder, er det tilnærmet håpløst å spå flere år fram i tid.
Du har fortsatt noen år på deg til å lese deg opp på emnet.
Word. Fyren går på ungdomsskolen. "Gå allmenn og få gode karakterer." All annen info er utdatert om 3+ år.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2015, 10:58   #24
NewTraveller
Banned
 
Join Date: Dec 2014
Location: Oslo
Posts: 25
Default Re: Pilotutdanning

Burde jeg bli pilot? Eller er det for mye jobb? Kommer jeg til å være arbeidsledig? Hva hadde dere blitt innen luftfart?
NewTraveller is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2015, 14:45   #25
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Pilotutdanning

Det er ingen her inne som har noen forutsetning for å fortelle deg om du burde bli pilot eller ikke. Vi aner jo ikke hvor mye du brenner for flyging, eller om du vil bli pilot på grunn av fin uniform og god lønn... De som lykkes i bransjen, og som blir i bransjen, er de som står på, er dedikert, og virkelig brenner for det de driver med.

Du har enda mange år på deg før du trenger å bestemme deg for noe som helst. Innen den tid har mye forandret seg. Luftfarten står ikke stille. Bruk disse årene på å gjøre mer research. Bli med på noen flyturer/ta prøvetime i flyklubb for å se om du virkelig liker å fly. Les om piloters hverdag, følg med på nyhetene og på sider slik som dette, og se hvordan ting ligger an når du er ferdig på videregående. "Gå allmen og få gode karakterer" er et godt tips som gir deg et bra grunnlag for veien videre.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2015, 16:47   #26
NewTraveller
Banned
 
Join Date: Dec 2014
Location: Oslo
Posts: 25
Default Re: Pilotutdanning

Jeg liker egentlig å være på flyplassen. Jeg får en rar glad følelse når jeg skal reise. For meg er flyplassen og flyturen det viktigste på en reise. Jeg kan være på flyplassen i 5-7 timer uten å kjede meg
NewTraveller is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2015, 18:50   #27
Thomfla
Newcomer
 
Join Date: May 2014
Posts: 1
Default Re: Pilotutdanning

Quote:
Originally Posted by NewTraveller View Post
Jeg liker egentlig å være på flyplassen. Jeg får en rar glad følelse når jeg skal reise. For meg er flyplassen og flyturen det viktigste på en reise. Jeg kan være på flyplassen i 5-7 timer uten å kjede meg
Så eg e ikke den eneste som går på ungdomsskolen som synes at flyreisen til og fra syden e det gøyeste i hele sommerferien
Thomfla is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2015, 20:14   #28
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Pilotutdanning

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
PPL koster vel rundt 70.000 kr eller deromkring, flere skoler i Norge tilbyr det, og du må vel påberegne et års tid vil jeg tro.
En liten kommentar til dette;
Ihvertfall i Bergen Aero Klubb er det uaktuelt å fullføre en PPL-A utdanning til under kr. 100.000,-
Slik timepriser, pris for legesjekk, kompensasjon til instruktører, etc. er blitt - så passerte vi denne summen for 2-3 år siden.
For å være realistisk ser man på et sted mellom 110-130.000kr for komplett utdannelse.

Ellers har vi hatt elever som har tatt PPL-A på fire måneder og noen som har brukt flere år. Dette er helt avhengig av teknisk status, vær, tilgang på instruktør, egen motivasjon, tilgang på kapital, etc..

Forøvrig er jeg helt enig i anbefalingen, - ta en konkret utdannelse som interesserer deg - samtidig som du løser ut PPL-A og ser om dette er noe du vil satse videre på.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2015, 13:55   #29
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Pilotutdanning

Slik kan det også gå [Nettavisen[
Quote:
En elev ved Pilot Flyskole på Torp strøk i nødvendige fag fire ganger. Da han likevel måtte betale nesten én million kroner for utdanningen, gikk han til sak – og tapte 300.000 kroner til.
http://www.nettavisen.no/nyheter/ele...r/8554594.html
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2015, 15:06   #30
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Pilotutdanning

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Slik kan det også gå [Nettavisen[


http://www.nettavisen.no/nyheter/ele...r/8554594.html
Hadde han bruke all energien på studiene istedenfor i retten hadde det sikkert gått bedre..
Utrolig hvor langt noen går for å få andre til å ta skyld for sin egen dårlige bedømmelse og manglende innsatsvilje..
Are G is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2015, 16:33   #31
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Pilotutdanning

Vil likevel si meg uenig i uttalelsen fra skolen om at det ville vært "helt urimelig" å kaste ham ut. Det ville vært seriøst av skolen om de avsluttet utdannelsesforløpet tidligere istedet for å melke ham for mere penger.
I en annen artikkel stod det at vedkommende tar flygerutdannelse på en skole i Øst-Europa. Det rimer ikke helt med hans argumentasjon om at skolen burde sett at han ikke hadde forutsetninger for å fullføre utdannelsen...
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Pilotutdanning SpottAir General Aviation og sjøfly 4 04-08-2015 12:37
Dansk skole for pilotutdanning ice Flyforum 0 22-03-2007 05:55


All times are GMT +2. The time now is 01:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.