Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2008, 00:40   #21
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Pilot/flyger

Jeg søkte ikke lenge etter jeg flytta bort, mens jeg drev med PPL, IR eller MPPL. Søkte gjennom USAFIS og fikk beskjed ca 2 år etter jeg søkte at jeg hadde vunnet.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2024, 21:53   #22
flyinteressert2
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2022
Posts: 69
Default Re: Pilot/flyger

Gammel tråd dette, men prøver meg med et spm. Sett bortsett fra at pilotutdannelsen er veldig kostbart om man gjør den privat, hvorfor er det piloter ofte vesentlig bedre lønnet (i snitt) enn andre i transportbransjen - f. eks lokførere, bussjåfører, t-baneførere etc?
flyinteressert2 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 02:12   #23
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Pilot/flyger

Får ikke lokførere ganske greit betalt?

Jeg tenker det har noe med ubekvem arbeidstid å gjøre - at man er borte (ala de på oljerig). Samme gjelder sjøfolk, selv om de sånn sett skulle hatt betydelig mer i lønn. Der kommer vel også kulturen av industrien: luftfart var big business damals og de kunne lønne pilotas med big moneys. Vanskelig å snu millionlønn til 500k i året, i motsetning til tbane som aldri hverken har vært særlig lukrativt eller hatt kjipe arbeidstider. Ikke kjempevanskelig utdanning, men helt ærlig det er så mange fillifjong bingbong piloter der ute at de som påstår det er vanskelig og krevende de kan ta seg en bolle. Når noen som tror på Kari Jaquesson og Chartersvein flyr som kaptein rundt i Norge så sier det alt om kravene.

Last edited by Polaris; 02-03-2024 at 02:15.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 08:26   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Pilot/flyger

Det er jo gjerne en god miks mellom tilbud og etterspørsel, og det man har klart forhandle seg frem til.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 11:18   #25
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Pilot/flyger

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Får ikke lokførere ganske greit betalt?

Jeg tenker det har noe med ubekvem arbeidstid å gjøre - at man er borte (ala de på oljerig). Samme gjelder sjøfolk, selv om de sånn sett skulle hatt betydelig mer i lønn. Der kommer vel også kulturen av industrien: luftfart var big business damals og de kunne lønne pilotas med big moneys. Vanskelig å snu millionlønn til 500k i året, i motsetning til tbane som aldri hverken har vært særlig lukrativt eller hatt kjipe arbeidstider. Ikke kjempevanskelig utdanning, men helt ærlig det er så mange fillifjong bingbong piloter der ute at de som påstår det er vanskelig og krevende de kan ta seg en bolle. Når noen som tror på Kari Jaquesson og Chartersvein flyr som kaptein rundt i Norge så sier det alt om kravene.
Jeg er ikke pilot men tar gjerne en bolle. Man skal ha mye kunnskap om allskens for å være pilot, og så skal man i tillegg mestre dette i praksis. Det handler ikke bare om å kunne styre en flymaskin. Jobben krever mer utdanning, kunnskap og skills enn f eks bussjåfør. ergo logisk at den er bedre betalt. Så er det vel noen som er ute og flyr som ikke burde hatt denne jobben, men de er vel ofte i et mer lavtlønnet sjikte vil jeg tro.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 19:17   #26
flyinteressert2
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2022
Posts: 69
Default Re: Pilot/flyger

Lokfører er ganske greit betalt ja, men relativt stor forskjell på piloter og lokførere. Virker som det å være pilot, som det påpekes her, er mye mer enn "bare" å fly en flymaskin. Nesten vel så mye er det lederjobb,
og spesielt som kaptein jobber du vel så mye leder/teamleder som fører av flyet..
flyinteressert2 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 22:02   #27
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: Pilot/flyger

Jeg har ingen sterke meninger hva folk i ulike type jobber fortjener i lønn. Flinke folk finner man i alle ulike bransjer og yrker. Men på generelt grunnlag er det alltid interessant å lære hva folk ligger på i inntekt.
Kom over denne artikkelen her. Og ut i fra den så er det altså Cargo pilot i Sveits man bør være for å trone øverst på inntektstoppen for piloter med en årlig snittinntekt på ca 172,610 USD.
Greit å vite!

https://simpleflying.com/highest-paid-pilots-analysis/
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 22:31   #28
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Pilot/flyger

Drømmejobben er navigatør på jernbanen, men kom ikke så langt. Enhver idiot kan bli flyger, det er ikke noen stor kunst. Men:
1. Hiv ut 1-1.5M i dag for og kanskje få jobb.
2. Jobben kan ryke hver gang du går til legen.
3. Og hver gang du trer inn i simulatoren.
4. Legg bort behov for og være tilstede i bursdager, jul, nyttår, påske o.l.
5. De som flyr natt er trøtt hele tiden, i et yrke du ikke kan være trøtt.

Tilbud og etterspørsel bestemmer lønn, men og sammenligne med en bussjåfør sier litt om respekt du har for yrket.
Flyr ofte turer der vi solgte billetter for en halv million nok, for noen timer. Flyet koster langt over milliarden. Kravene for og få jobben gjort er store, og da bør betaling bli deretter. Men kun pga at det er mindre tilbud enn etterspørsel. Dette er i USA, men resten av verden kommer etter.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 22:44   #29
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Pilot/flyger

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Drømmejobben er navigatør på jernbanen, men kom ikke så langt. Enhver idiot kan bli flyger, det er ikke noen stor kunst. Men:
1. Hiv ut 1-1.5M i dag for og kanskje få jobb.
2. Jobben kan ryke hver gang du går til legen.
3. Og hver gang du trer inn i simulatoren.
4. Legg bort behov for og være tilstede i bursdager, jul, nyttår, påske o.l.
5. De som flyr natt er trøtt hele tiden, i et yrke du ikke kan være trøtt.

Tilbud og etterspørsel bestemmer lønn, men og sammenligne med en bussjåfør sier litt om respekt du har for yrket.
Flyr ofte turer der vi solgte billetter for en halv million nok, for noen timer. Flyet koster langt over milliarden. Kravene for og få jobben gjort er store, og da bør betaling bli deretter. Men kun pga at det er mindre tilbud enn etterspørsel. Dette er i USA, men resten av verden kommer etter.
Tror tilbud og etterspørsel er key element her. Det du lister opp er 1:1 det samme som mannen min, siden i går kaptein til sjøss:



1. Også piloter kan ta utdannelse på universitet, man må ikke kategorisk ut med millioner av kronasjer for å bli pilot. Det er mange som blir nautikere etter å ha jobbet som maskinister, en nyttig merkunnskap å ha når du står på brua. Dertil lang utdannelse, med mange ekstrakurs (f.eks DP). Sistnevnte betales som oftest av rederiet, men det blir vel litt som typerating som vanligvis også betales av flyselskapene.
2. Same.
3. Same.
4. Same (legg til at du er 3-4 måneder borte i slengen).
5. Same (attpåtil en usunn søvnstil av å gå permanente 4timersvakter + 2 timer papirarbeid)

Allikevel får en pilot mer betalt enn en nautiker, SÆRLIG om vi begynner å se på fraktere (flag of convenience og østeuropeere er et annet tema, mannen min f.eks er en av få som er de facto under tysk flagg og dertil bør få betalt tilpasset dette samfunnet). Så det må være helt spesifikt hvor mye mer man tjener på å selge flybilletter som har mye å si, og at fagforeningene har gjort en knallhard jobb på å holde fast i gode betingelser.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 22:55   #30
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Pilot/flyger

Om nummer 5: Det er det samme for deg om du flyr i travelt luftrom i 500 knop eller i 18 knop i åpent hav? De dokker i et par knop, se på de flyplassene i Norge der du må tre en jet som ikke kan fly saktere enn 150, innimellom fjellene.
Men bevares, det er krevende og være på båt og. Men der har du halve østen og øst europa som står i kø for og ta de jobbene. Min far var maskinist på 60 tallet og jobbet på verft, alle de jobbene ble borte på 80 tallet.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 23:03   #31
flyinteressert2
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2022
Posts: 69
Default Re: Pilot/flyger

Har generelt et inntrykk av at pilotyrket fortsatt rangeres høyere enn både lokfører og andre yrker i transportbransjen. Selv om statusen og glamouren overhodet ikke er hva den var, føler jeg det fortsatt er et yrke folk har solid respekt for.
flyinteressert2 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 23:16   #32
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Pilot/flyger

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Om nummer 5: Det er det samme for deg om du flyr i travelt luftrom i 500 knop eller i 18 knop i åpent hav? De dokker i et par knop, se på de flyplassene i Norge der du må tre en jet som ikke kan fly saktere enn 150, innimellom fjellene.
Men bevares, det er krevende og være på båt og. Men der har du halve østen og øst europa som står i kø for og ta de jobbene. Min far var maskinist på 60 tallet og jobbet på verft, alle de jobbene ble borte på 80 tallet.

Tror du glemmer litt hvor mye man kan gjøre til sjøss. Å være nautiker er ikke bare en reise fra A til B. Det kan også være arbeid. Å ligge på rett kurs mellom drift ice og holde en sonde i rett vinkel med gjevn fart, i tåke, er ikke lett. Å ha en 5km lang sjøkabel hengende bak deg (så lang at du må ha et vaktskip som følger deg som en skygge(!) for å passe på at ingen kjører over kabelen) mens du trakterer et av Skandinavias trangeste og mest trafikkerte farleder... Eller alle fiskerene fra Chile som skal mellom deg, din seismiske kilde og OBS'ene under deg. Eller ha en fancy vitenskaplig duppeditt som ser ut som en drone som henger etter deg mens du kjører profiler fram og tilbake loddrett til kysten av Madeira gjennom felter med langlinefiske. Bare noen eksempler. Og som det gjelder fly også, ikke hver dag er blå himmel og klar sikt. Du skal klare å konsentrere deg til tross for tåke, mørke, dårlig søvn, elendig mat, slitsomme kollegas og følge kartene hele tiden.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2024, 23:45   #33
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Pilot/flyger

Har stor respekt for sjøfolk, men det er litt forskjell på hvor fort skjer.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2024, 00:14   #34
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Pilot/flyger

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Har stor respekt for sjøfolk, men det er litt forskjell på hvor fort skjer.

Nå trenger det jo ikke å bli en nitpicking-competition på at ikke alt er 1:1 nøyaktig likt, jeg tenkte de generelle dragene var greie nok. Det er klart at en Polarstern ikke akkurat beveger seg med 400knop, men det er heller ikke noe bremse eller joystick som gjør at man kjapt kan klatre/synke eller svinge ganske spektakulært mellom norske fjell og fjorder på en Polarstern heller. Har vært med på klappsete på en ganske spektakulær 360 på late final inn til Tromsø pga høy fart og tungt fly, med "bank angle" som utrop. Det kan man ikke gjøre på stålbalja, for å si det sånn. Der går alt i litt sirup, noe som krever en helt annen planlegging. Og blir slitsomt og krevende når man går rullerende skift med 2 forkortede søvnfaser hver dag. Og dét er derfor jeg tenker det blir mye av det samme som å sove 6 timer før du skal fly Las Palmas-Tromsø med motvind og polart lavtrykk. Det krever sitt fra navigatørene...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2024, 20:05   #35
flyinteressert2
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2022
Posts: 69
Default Re: Pilot/flyger

Noen her som har noe inntrykk av hvilken anseelse pilotyrket har i Morge i dag? Mitt inntrykk er at det fortsatt er litt stas med piloter, og at respekten for yrket er der hos mange, men at statusen som var der for noen tiår siden overhodet ikke finnes lengre.
flyinteressert2 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2024, 05:48   #36
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Pilot/flyger

Vil du ha status bør du finne noe annet.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2024, 11:04   #37
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 677
Default Re: Pilot/flyger

mener pilot ikke bør stå høyt på den listen. enkelt sagt er man vekke halve tiden. (man ankommer sent til hotellromet i annen by)
https://www.psychologytoday.com/intl...status-careers

Vil være forsiktig med de jobbene som dukker opp på den søketermen.
which overglamorized job is a complete nightmare
https://poe.com/anya82/1512928000106132

tror videoen sier nok
https://www.youtube.com/watch?v=mY-98PjzNlA
__________________


Last edited by joandreas; 15-03-2024 at 11:13.
joandreas is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2024, 13:33   #38
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Pilot/flyger

Jeg trives kjempebra. Kunne ikke tenkt meg en 9-4, mandag til fredag jobb.
Status, who cares?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2024, 18:34   #39
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Pilot/flyger

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
mener pilot ikke bør stå høyt på den listen. enkelt sagt er man vekke halve tiden. (man ankommer sent til hotellromet i annen by)
https://www.psychologytoday.com/intl...status-careers

Vil være forsiktig med de jobbene som dukker opp på den søketermen.
which overglamorized job is a complete nightmare
https://poe.com/anya82/1512928000106132

tror videoen sier nok
https://www.youtube.com/watch?v=mY-98PjzNlA
Om du er på psychology.com og leter så tror jeg ikke det er noe for deg.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2024, 18:36   #40
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Pilot/flyger

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Jeg trives kjempebra. Kunne ikke tenkt meg en 9-4, mandag til fredag jobb.
Status, who cares?
Enig, og du ser jo hva folk her på forum tror og mener om yrket.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyger SAS år Norwegian wizard Småprat 2 01-06-2013 23:48
Flyger pensjoneres nitromax Flyforum 30 29-08-2009 16:41
Overså flyger i nød... Trety Flyforum 9 22-06-2006 14:48


All times are GMT +2. The time now is 16:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.