Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2013, 19:08   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Twin Otter's quest for gold - Del 2

SAS kjører jo på med salg i blant, det vet jeg å utnytte til å fly. For meg har det frem til nå handlet mest om å logge nye fly (registreringer), flyplasser, flytyper osv. Men etter sommerens Norge Rundt tur som førte til EBS fikk man blod på tann. CPH er jo en flyplass jeg har blitt godt kjent med etterhvert og noen billige billetter ned dit fikk min oppmerksomhet. I tillegg så jeg at en mulighet for å være med en av de siste flightene med MD80 i SAS sine farger. Det skulle vise seg at dagens flight til Stavanger skulle vise seg å bli den siste operert med MD80.

25.10.2013, kl 06:00
SK1871 Stavanger - København
Airbus A321 OY-KBF
Sete: 25A


Dagen startet som vanlig alt for tidlig takket være en døgnrytme utenom det vanlige men man fikk seg hvertfall noen timers søvn. Morgenritualene ble gjennomført og man satte seg i bilen ca kvart på fem. Parkerte på parkeringsplassen lengst unna. Erfaringsmessig er det det som funker best for lommeboka på disse korte dagsturene. Sjekket som vanlig inn via app og med boardingkort på telefonen og kun litt håndbagasje var det bare å ta trappen opp til 2.etg. Køen i sikkerhetskontrollen var ikke avskrekkende lang, men det tok et par minutter før man var gjennom. Litt surfing på iPad’en senere var det klart for boarding som startet ca 20 minutter før avgangstid. Det kunne se ut som vi skulle komme oss avgårde litt før rutetid men ting dro ut. Viste seg å være problemer med bagasjeanlegget og man ventet på ca 30 kolli som måtte ombord. Etter litt mer venting var vi klare for å komme oss avgårde. Alle fikk med seg bagasjen sin og kapteinen lovet og sette opp farten nedover.



Dette var min andre flight med A321 og min første flight med OY-KBR. Valgte sete ved nødutgangen, og der er det kanonbra beinplass. Ledig midtsete var det også. Ellers så virket det å være en ganske grei load på denne morgenavganen. Vi kom oss avgårde og de som satt på frokost fikk seg sikkert en god frokost. For oss der bak var det BOB noe jeg valgte å stå over. Bortsett fra at jeg fikk riktig nok en god kopp kaffe. Flighten forløp eller som normalt og vi landet noe forsinket på Kastrup. Noe som ikke betydde noe særlig for meg. De med connections fikk god informasjon om gate for connecting flights. Jeg hadde kort vei å gå fra gate til landside og kjøpte meg billett på metroen som har avgang hvert 3 minutt.



Det var en fin liten tur inn til byen. Metroen til CPH må sies å være et imponerende lite stykke byggverk. Helautomatisert opplegg med førerløse tog. Med dertil hørende panoramautsikt fremover og bakover. Det første stykket går den ute i dagslys men etterhvert bærer det inn i undergrunnen. Jeg har vært ganske opphengt i undergrunnsbaner i det siste. Har kanskje med å gjøre at jeg snart skal til London og synes hele undergrunnsopplegget der er ganske facinerende. Kanskje jeg begynner å bli metronerd også? Nuvel.

Gikk av metroen på Kongen Nytorv og begynte å se meg om etter et sted å spise frokost. Etter litt spasering konstaterte jeg at jeg nok var litt tidlig ute. Men Mcdonalds hadde hvertfall oppe så det ble frokost der.

Etter litt vasing rundt Kongens Nytorv tok jeg Metroen tilbake til Kastrup og tok etterhvert turen til SAS Loungen. Selv om jeg ikke er EBG helt enda bestemte jeg meg for å betale meg inn. Jeg betalte og fikk lov til å komme inn. Brukte tiden i loungen til å slappe av og spise og drikke litt.



25.10.2013, kl 11:55
SK1868 København - Stavanger
MD82 LN-RMM
Sete: 19F


Da det etterhvert nærmet seg dagens høydepunkt og boarding på SK1868 beveget jeg meg ut til gate’n som lå ytterst i B-piren. Der ute møtte jeg på en flyspotter-kollega fra Stavanger som drev og knipset. Han skulle være med på charterflighten til Oslo dagen etterpå. Vi fikk en god drøs mens boarding kom i gang og det var nesten såvidt jeg glemte å gå ombord! Men jeg gikk ombord som siste mann og gate-agenten kom rett bak meg og boarding var «completed».



Fin annonsering på forhånd fra Captain Speaking og så var det bare å komme seg avgårde. Var på ingen måte fullt på denne avgangen og jeg hadde en treseter på rad 19 ved nødutgangen for meg selv. Maskinen startet opp og hvilken lyd fra JTD-motorene!

Vi kom oss kjapt avgårde og take-off var som vanlig spektakulær. Rett til værs som en rakett. Jeg kommer virkelig til å savne denne luftens Porsche! Håper vi har Blue 1’s 717 maskiner med oss en god stund videre.

Vel oppe i marsjhøyde ble det bob som vanlig. Jeg tok en kaffe og nøt hele flighten til det fulle. Etterhvert begynte vi å nærme oss Stavanger. På vei ned annonserte kapteinen at man ville gjøre en spesiell innflyving mot Sola i dag siden det var siste landing med en SK MD80 i trafikk på Sola.



Vi fikk klarering til en approach på bane 29. Men hjulene forble inne. Det ble en slags lowpass over flyplassen og vi fløy ut over Tananger og ut i havet før de gjorde en 180-graders sving og gikk inn for landing på bane 11. På vei inn til terminalen ventet det velkomstkomite med vannkanonern osv. Og det var en ganske stort oppbud av skuelystne stuere og annet personell ved gate når vi parkerte.

Dette var en helt fantastisk opplevelse å ta denne turen. En fin erstatning når man selv ikke kunne ta turen for å fly charterflightene og diverse DO’s…

Kjapt ut gjennom tollen og fant frem til bilen som stod der jeg forlot den tidligere på dagen. Og alle hadde vært enige om at det hadde vært en morsom tur.

Dagen etter var det jammen på tur igjen.

Last edited by Twin Otter; 29-10-2013 at 19:20.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 19:14   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Takk for en fin liten rapport!

OY-KBR er forøvrig en A319
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 19:20   #3
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Takker for flott rapport
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 19:28   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Takk for en fin liten rapport!

OY-KBR er forøvrig en A319
Takk for det. Det var KBF jeg fløy som er en 321. Det er rettet opp nå
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 19:32   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Quote:
Originally Posted by pgaa View Post
Takker for flott rapport
Bare hyggelig. Det kommer mer. Og det kommer nå!

Dagstur til Spania.

På et annet av SAS sine høstsalg fant jeg et rimelig billett til Alicante. En flyplass man ikke hadde besøkt enda. Og man så sitt snitt til å få litt varme og sol på kroppen. For en dag…

SAS flyr en W-slynge på lørdags ruta til Alicante og LN-RPR fløy denne dagen SVG-ALC-KRS-ALC-SVG. Jeg kunne altså i teorien tatt kveldsflyet hjem direkte til Stavanger og sovet hjemme i min egen seng. Men i min ivrige jakt på EBG ønsket jeg meg et ekstra hopp. Så jeg booket ALC-CPH-SVG i stedet. Dette betydde ankomst i CPH etter midnatt og dertil hørende lang layover over natta på Kastrup.

26.10.2013, kl 08:00
SK4657 Stavanger - Alicante
Boeing 737-800 LN-RPR
Sete: 17A


Atter en kort natt og dertilhørende forstyrret søvnrytme. Men man fikk ta turen ut til Sola alikevel. Kanskje man fikk sove litt på flyet. Denne gangen tok jeg peiling på flybussens 0630 avgang.

Som vanlig boardingkort på mobilen og kun håndbagasje. Så det var bare å bevege seg opp i sikkerhetskontrollen. Men på vei inn dit tok man ut noen Euro i minibanken. Litt flere folk i sikkerhetskontrollen i dag. Men man kom seg gjennom og entret en avgangshall full av ferieklare folk. Det var kanskje tettpakket med folk og ganske vanskelig å finne seg en sitteplass. Her var det charter-lørdag. Var vel fly til både LPA, ACE og ALC som skulle gå nesten samtidig. I tillegg til andre avganger. Jeg fant meg heldigvis et rolig hjørne, en overpriset baguett til frokost og en kopp kaffe. Og ikke så lenge etter kom boarding i gang. Dagens flight til Alicante ble ganske så full. Men jeg hadde sikret meg det beste setet ombord. 17A. Det kompanserer godt for at midtsetet er okkupert.

Avgang på rute og avgang mot sør. Seig takeoff-roll men vi kom oss opp. Som vanlig: BOB for oss i GO. Jeg kjøpte meg et par cola fra tralla denne morgenen i tillegg til at jeg fikk meg en kopp te. Brukte ellers mesteparten av turen ned til ALC til å sove og slumre. Landet til nydelig sommervær i Alicante. Fant veien ut av terminalen og fant frem til bussholdeplassen. Hadde på forhånd funnet at buss C6 var den man skulle ta og man fikk betalt en billett med noen av de medbragte euroene og snart var vi avgårde. Denne bussen går hvert 20 minutt. Og går døgnet rundt hele året. Imponerende! Her har Stavanger noe å lære og billettprisen var ikke avskrekkende heller.

Ikke så lenge etter ble man sluppet av bussen og man merket med en gang at man kanskje skulle tatt med seg en shorts alikevel. For her var det en god temperatur godt over 25 grader. Jeg spaserte litt rundt og fant snart veien inn i de trange gatene i byen og vandret rundt på jakt etter en plass i skyggen så jeg kunne slappe av å få meg litt mat. Som sagt så gjort.

Her kommer noen glimt fra Alicante.



Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 19:38   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Etter litt mat og drikke kjente man på tretthet og varmen. Men det var mange timer igjen før neste flyavgang. Jeg hadde i utgangspunktet sett etter en interessant tur/retur billett ex ALC som jeg kunne ta i løpet av layoveren i ALC. Men det var ingenting som passet helt både pris og tidsmessig. Skulle gjerne hatt litt mer guts til å utforsket litt mer av Alicante. Men man var passe gåen etter en drøy times spankulering. Så da ble det å ta turen ut til flyplassen igjen. Man kom seg airside og fant frem til en lounge gitt. Dette var SALA VIP som var brukt av de fleste selskapene på flyplassen. Her kunne man også betale seg inn for en sum. Som sagt så gjort. Her var det deilig luftkondisjonert luft og tilgang på diverse drikke. Utvalget var helt ok. Man holdt veskeinntaket oppe…



...og nøt den gode wifi-tillkoblingen til å planlegge noen senere utflukter. Hadde egentlig et håp om å få sett noen episoder med Bones, men Netflix så rett og slett ut til ikke å virke i Spania.

Etter noen timer i loungen kjente man etterhvert at behovet for «frisk luft» begynte å melde seg. Det skulle vise seg at det ikke var noen røykeområder tilgjengelig airside i ALC, så da måtte man vurdere å ta seg en tur ut. Man endte opp med å gjøre det og fikk en lang spasertur gjennom terminalen og ut. Man fikk tilfredsstilt behovet før man igjen tok seg airside. Litt mer folk i sikkerhetskontrollen denne gangen. Men det gikk da greit og snart var man tilbake i loungen igjen. De lounge-ansatte syntes det var morsomt at jeg hadde brukt så mye tid der. Men hvordan skal man egentlig forklare at man bare er på dagstur i Alicante?

Nuvel.


26.10.2013, kl 20:40
SK2814 Alicante - København
Airbus A320 SE-RJF
Sete: 12A


Det ble endelig klart for å komme seg avgårde. Var i loungen helt til boarding startet. Så da var det bare å komme seg bort og ombord i flyet som skulle gå til Alicante.

SE-RJF var dagens maskin som skulle ta meg til CPH. Ombord ble jeg møtt av et meget, opplagt og sprudlende crew som var klar for å gjøre lørdagskvelden i en luftbuss til en god opplevelse. Ganske god load på denne turen også. Men her var midtsetet ledig. Jeg var nok engang plassert på en rad ved nødutgang. Deilig med god benplass. Det var faktsisk satt av en del rader med plus denne dagen og jeg leste etterpå her på forumet at det faktisk var noen som var ute på en sånn snarveitilgull-tur ombord som hadde kommet ned med samme maskin.

Vi pushet omtrent på rute. Som nevnt var det et meget opplagt og skøyeraktig crew ombord og etter at safetydemo var gjennomført og lysene var slukket satt purseren fremme og en av kabingutta bak og småmobbet hverandre over pa-anlegget til stor fornøyelse for de reisende. God stemning. Vi hadde altså pushet omtrentlig på rute. Men vi ble stående ganske lenge uten at det skjedde noe mer. Captain Speaking kom etterhvert på og fortalte at de holdt på å trouble-shoote noen små tekniske ting før de kunne sette avgårde. Men etter ca 10-15 minutters venting kom vi oss avgårde. Avgang opp i nattemørket.

Det ble mer slumring og soving opp til København. Det var en del turbulens underveis så i perioder ble man bedt om å holde seg sittende med setebeltet fastspent. Gjorde meg ingen verdens ting. Vi klarte ikke å hinte inn noe særlig av forsinkelsen og landet 15 minutter etter rutetid på Kastrup.

Først tenkte jeg å finne en benk å krasje på i terminalen, men da jeg oppdaget at klokken skulle stilles tilbake denne natta ville man få en ekstra time søvn slo jeg til og booket mitt første opphold på et Hilton hotell så etter ankomst var det bare å vandre til hotellet. Jeg ble medlem HHonors ifhm. denne juksegull-opplegget for noen år tilbake, men hadde forlengst blitt degradert til vanlig blue-medlem. Men jeg syntes likevel rommet mitt var stort og fint for det. Badekåpe, badekar og te-koker var blant facilitetene og for noen fancy-pancy toalettartikler.

Nuvel.

Som sagt, klokken skulle stilles. Jeg var litt usikker på hvordan det ville gå med iPhonen og det faktum at jeg hadde et fly å rekke morgenen etterpå, så jeg helgarderte meg med å be om vekking. Selv om det var en noe kort natt til å bo på hotell så synes jeg at jeg fikk et godt utbytte da jeg sov veldig godt og våknet av vekkerklokka som ringte på riktig tidspunkt. Så da var det bare å avbestille vekking og komme seg i dusjen. Rakk ikke å finne ut om frokost var inkludert i prisen på Hilton. Men jeg prioriterte litt lenger søvn.

Hadde beregnet god tid og det var lurt for denne morgen var det mange som skulle ut å fly fra Kastrup. Godt med kø i sikkerhetskontrollen.

27.10.2013, kl 08:05
SK1870 København - Stavanger
Bombardier CRJ900
Sete: 17A


Brukte vel en 15 minutter på å komme gjennom denne gangen. Da man hadde gjort det viste det seg at dagens avgang skulle gå fra gate A26 som var rimelig langt ute i gokk på det som kjennes som innenriksterminalen på Kastrup. Dagens maskin var kommet inn fra Aalborg så det kan kanskje ha noe med det å gjøre. Så det var litt av en spasertur. Så det tok faktisk ikke så lang tid etter det at boarding kom i gang.

Dette var min tredje tur i SAS sin CRJ900, og Karl Viking var en ny oppføring i loggen.

Hyggelig betjening på denne flighten. Cockpit-crew var svensk, mens det var en danske og en svenske som tok seg av kabinen denne morgenen. Jeg hadde noen danske penger å avse så på denne turen slo jeg faktisk til og fikk meg en frokost. Som smakte fortreffelig. Ferske rundstykker fulgte med.

Ellers var været grått når vi landet i Stavanger. Ingen spektakulær approach denne gangen. Mer en ordinær type ankomst fra nord. Vi landet før rute og første flybuss gikk ikke før om en time. Så da ble det taxi. Og alle var enige om at det hadde vært en morsom tur.

Jeg MÅ lære meg å slutte å bestille disse alt for korte turene uten særlig mål og mening, eller?

Nuvel, man fikk sine bonuspoeng og segmenter og manglet etter reisens slutt tre flighter på å oppnå EBG. Jakten fortsetter snart…
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 13:22   #7
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Takk for det. Det var KBF jeg fløy som er en 321. Det er rettet opp nå
Flott TR

Du skal til London skriver du, hvis du ikke har reist med den før annbefaler jeg en tur med DLR, tilsvarende førerløs bane som metroen i Køben. Men mye mer spektakulær, særlig hvis du tar den mot Greenwich. Da du kjører gjennom og mellom skyskraperne i Canary Warf. Høyt over bakken.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 13:28   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Ja, London i morra.

Har tenkt å noen turer med tuben ja.

Men nå fikk jeg jammen lyst til å ta en tur med DLR'en og. Kanskje jeg skal ta en tur å kikke på LCY mens jeg er i gang?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 13:40   #9
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Veldig bra skrevet! Ser fram til mer

I London vil kanskje "London Transport Museum" i Covent Garden være verdt et besøk (mye tube-historie).

BTW, hvis du skal til LCY anbefaler jeg deg en tur med Emirates Air line, den ligger rett i nærheten: http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=764594

Last edited by L1011-500; 30-10-2013 at 13:47.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 13:56   #10
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Takk for gode tilbakemeldinger. Satser på det blir en rapport fra den kommende turen også. Skal prøve å få tatt litt flere bilder. Følg med på reisebloggen min.

Quote:
Originally Posted by L1011-500 View Post

I London vil kanskje "London Transport Museum" i Covent Garden være verdt et besøk (mye tube-historie).

BTW, hvis du skal til LCY anbefaler jeg deg en tur med Emirates Air line, den ligger rett i nærheten: http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=764594

London Transport Museum står på lista over steder jeg kan tenke meg å besøke. Emirates Air Line frister også men står litt lenger nede på lista. Vi får se.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 18:08   #11
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Takk for gode tilbakemeldinger. Satser på det blir en rapport fra den kommende turen også. Skal prøve å få tatt litt flere bilder. Følg med på reisebloggen min.




London Transport Museum står på lista over steder jeg kan tenke meg å besøke. Emirates Air Line frister også men står litt lenger nede på lista. Vi får se.
Emirates annbefales virkelig fantastisk utsikt mot Canary Warf, Thames flood barrier, og Olympic stadium. Vil annbefale at hvis du først er i området så ta DLR til Greenwich fordi det er en mye mer spektakulær tur enn den til LCY. Ta gjerne en tur til LCY og, men turen til Greenwich er ekstremt spektakulær der banen snirkler seg mellom og gjennom skyskraperne ved Canary Warf.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 18:12   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
Emirates annbefales virkelig fantastisk utsikt mot Canary Warf, Thames flood barrier, og Olympic stadium. Vil annbefale at hvis du først er i området så ta DLR til Greenwich fordi det er en mye mer spektakulær tur enn den til LCY. Ta gjerne en tur til LCY og, men turen til Greenwich er ekstremt spektakulær der banen snirkler seg mellom og gjennom skyskraperne ved Canary Warf.
Igjen! Takk for tips! Nå ble jeg hvertfall gira på å prøve DLR'n.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 10:26   #13
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Twin Otter's quest for gold - Del 2

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Igjen! Takk for tips! Nå ble jeg hvertfall gira på å prøve DLR'n.
Husk hvis du skal ta Emirates Air line så går den fra North Greenwich. Dette er ikke Greenwich, for å komme til North Greenwich må du enten ta buss fra Greenwich eller t-banens Jubileeline til North Greenwich. På motsatt side av Themsen ender banen ved Royal Victoria docks som og er holdeplass på DLR sin linje mot LCY.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Twin Otter's guest for gold (del 3) - And a little test of "the luxury life"? Twin Otter TripReports 7 07-11-2013 00:24
Twin Otter's quest for gold. Del 1. Twin Otter TripReports 2 31-10-2013 14:14
Twin Otter Concorde Flyhistorisk forum 5 23-03-2010 13:00
Twin Otter-landing Desk pilot Flyforum 12 17-02-2007 00:24
Driftskostnader Twin Otter. storg Flyforum 9 10-03-2006 00:36


All times are GMT +2. The time now is 13:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.