Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2014, 13:27   #501
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Hei Superhai & desk pilot ! 787R eller A332R (R for 'R'egional) er mellom-distanse-versjoner av samme flytyper, en slags kompromisse-lösning for '757 nisje'-problematikken överst oppe, dvs for strekninger lengre enn 3,200 nm/mer enn 220 pax.

Krystallklart er hele '757 nisjen' hovedsaklig en nött for Boeing ä knekke - og det haster ?! - dvs at om intet annet skjer fra Boeing's side kan Airbus trygt og behagelig sitte tilbake i gyngestolen med sigar/konjakk og gni hendene sine i avventning av en ström av A321-ordrer (ceo eller NEO) til erstatning av naermere 90 % av disse noen 1,000 757 som pr idag fremdeles flyr der oppe (denne erstatnings-prosessen har allerede begynt !), en ikke ubetydelig lekker 'kakebit' ä la Airbus gape over uforstyrret ?!

Hvordan Boeing evntlt kunne löse denne hodepinen er spörsmälet Guy Norris stiller ...

Forumistene her har kanskje sett FTs mening om saken uttrykket för andre steder, se f.eks her : http://avia.superforum.fr/t436p40-boeing-757#41846 ...
Attached Files
File Type: pdf H52QR = fleet strategy paradigms vs the 757 niche.pdf (216.8 KB, 21 views)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2014, 11:27   #502
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Jeg legger inn her en weblink med referat til Embraer's pressekonferanse v/ILA'14 i Berlin igär, fordi deres ordvalg mht E-jet passer m.e.m. ord-for-ord til H2XQR Series : fordelene v/ekstra carry-on space vs A321 gir H21QR en verdifull competitive edge, spesielt for travle business pendlers som prissetter ä ikke vaere bundet til flyets cargo holds av en slags "ombilical string" pga innsjekket bagasje nedenunder ...

http://www.bloomberg.com/news/2014-0...te-brazil.html
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2014, 10:02   #503
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
... Boeing tenker høyt om det er mulig å fylle nisjen mellom 739MAX og 788. Light twin er en av mulighetene som har vært diskutert tidligere ...
I ettertanke avser Boeing ä ville ta fatt i nevnte problemstilling (oppdateringen kommer fra Aeroturbopower, se her http://aeroturbopower.blogspot.fr/20...succussor.html ). M.a.o. : fri vei for A321 som den fremste 757-erstatter + konkurransens grönne lys signalert til Airbus for A322- og/eller H22QR-lansering, sistnevnte med opsjon for 3 ACT (aux. container tank) for ä gi flyet kraftig rekkevidde !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2014, 02:05   #504
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default NSOC night stop-over costs

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Dette regnes ut ulikt for selskap til selskap, og som du sier så er det mange ulike faktorer som spiller inn, og ikke minst store beløp.
Overnatting og hvile reguleres ut fra Subpart Q, og man scheduleres i henhold til dette. Dette regelverket regulerer også hvor lang hvile man skal ha, og hvordan den skal legges opp.
Veldig forenklet kan vi si at i SAS benytter vi en fast sum per crew, per døgn.
Det vil si at en CC i produksjon har en fast pris per døgn. Dette er uavhengig av hva den enkelte gjør, men er et gjennomsnitt.
Her er alle utgifter tatt med, alle reguleringer, og alle ulikheter i tre and. Man får da en gjennomsnittssum som da for oss er prisen vi benytter ved planlegging av f.eks nye ruter osv.
Jeg har ikke lov å si hvor høy denne summen er, men jeg kan si at crew i SAS er blitt 1500,- Svenske kroner billigere per døgn de siste to årene. Med andre ord, mye mer konkurranseeffektive.
Takk for input som jeg trakk fra ennen träd herover hvor temaet er fulltreffer !
Du sier at det gjelder 'store belöp', det tror jeg sikkert er tilfellet ... videre sier du at NSOC PR CREW ble senket 1,500 SEK pr dögn i SAS' konkurs-reddende krise-avtale med Crew Unions... när du sier 'PR CREW' mener du da 'pr crew member' (pr individ) eller pr 738 eller A320 crew av seks members ? Hva kan du videre nevne om bokholder-behandling av min liste av 11 NSOC items, jeg mistenker at sammenlagt kunne kanskje NSOC beregnes til noen 24,000 SEK/2400€/3,000$ pr fly pr overnatting "ute", kanskje bare 2/3dje-deler derav när flyet overnatter v/homebase ? hvis dagen etter flyene avleverer 6 reiser, innregnes NSOC til 500 $ pr flyreise under 'cyclic costs' ??, eller hvis man produserer 8 flighter neste dag blir imputeringen satt ned til 375 $/flight, 25 % billigere ?? Kan du bekrefte om anslagsmessig er jeg eller ikke 'langt ute pä jordet" ? Hva er typiske Trip Costs m/A320 OSL-LHR kl 17h:00 en hverdag, og hvor mye veier NSOC inn i dette tallet ?

Last edited by Frequent Traveller; 02-06-2014 at 11:25.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2014, 10:14   #505
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,011
Default Re: NSOC night stop-over costs

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Takk for input som jeg trakk fra ennen träd herover hvor temaet er fulltreffer !
Du sier at det gjelder 'store belöp', det tror jeg sikkert er tilfellet ... videre sier du at NSOC PR CREW ble senket 1,500 SEK pr dögn i SAS' konkurs-reddende krise-avtale med Crew Unions... när du sier 'PR CREW' mener du da 'pr crew member' (pr individ) eller pr 738 eller A320 crew av seks members ? Hva kan du videre nevne om bokholder-behandling av min liste av 9 NSOC items, jeg mistenker at sammenlagt kunne kanskje NSOC beregnes til noen 24,000 SEK/2400€/3,000$ pr fly pr overnatting "ute", kanskje bare 2/3dje-deler derav när flyet overnatter v/homebase ? hvis dagen etter flyene avleverer 6 reiser, innregnes NSOC til 500 $ pr flyreise under 'cyclic costs' ??, eller hvis man produserer 8 flighter neste dag blir imputeringen satt ned til 375 $/flight, 25 % billigere ?? Kan du bekrefte om anslagsmessig er jeg eller ikke 'langt ute pä jordet" ? Hva er typiske Trip Costs m/A320 OSL-LHR kl 17h:00 en hverdag, og hvor mye veier NSOC inn i dette tallet ?
Tallet mitt er per crew Member. Altså per person.
Detaljene rundt de ulike beløpene kan jeg ikke opplyse om, i alle fall ikke de tallene jeg selv benytter i mitt arbeid. Men jeg jobber da mest med gjennomsnittstallene per crew member. For meg i min jobb er ikke enkelttallene viktig. Men jeg kjenner noen av tallene, og enkelte av benevnelsene dine, dog ikke alle ;-)
Men mye av dette vil du kunne finne svar på i årsrapporten til selskapene vil jeg tro.
Men jeg kan generelt si at jeg tror ikke du er helt på jordet i forhold til utregningene dine.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2014, 18:16   #506
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: NSOC night stop-over costs

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Tallet mitt er per crew Member ... jeg kan generelt si at jeg tror ikke du er helt på jordet i forhold til utregningene dine
Fint ! Takk for ä hjelpe meg ä komme NSOC tillivs.

Etter hva som er blitt redegjort, hvis vi reduserer utregningene for NSOC til bare crew-relaterte NSOC sä har vi Crew H21QR = 4 CC + 2 FC, mens Crew A321 = 5 CC + 2 FC, samt at N (antall reiser neste dag) = 6 for A321 eller 8 for H21QR, og hvis vi kutter ut (inntil vi finner ut mere detaljer) alt det vi ikke vet nok om, sä fär vi rett til ä postulere at :

Crew NSOC H21QR pr reise neste dag = 6K/8 = 0.75 K eller 100 % hhv 64.3 %
Crew NSOC A321 pr reise neste dag = 7K/6 = 1.17 K eller 155.6 % hhv 100 %

Vi har derved festet (vi antok at FC og CC blir behandlet pä likt vis mht overnattinger v/outstations ?) at Crew-NSOC insiderer pä Trip Cost 35.7 % billigere for H21QR enn samme post for A321, eller omvendt, at for A321 blir Crew-NSOC 55.6 % dyrere enn for H21QR ...
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2014, 11:36   #507
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Jeg fikk plass til ä legge inn sammenlikning av crew-NSOC i min nye Pamphlet, takk for hjelpen, SAS-Steward :
Attached Files
File Type: pdf CASK + Yield comparison H21QR vs A321.pdf (589.8 KB, 38 views)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 12:06   #508
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate ?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hold nå for Guds skyld myndighetene vekk fra slike ting. Er det en ting man ikke trenger, så er det mer byråkrati....
Konseptet "Groundworthiness Certificate" daterer tilbake til 1982 (K. Koenig, NATO) :
http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=get...fier=ADA124111

Seneste referanse er fra Springer Verlag, som (se side 121) gir konseptet sine "Lettres de Noblesse" :
http://www.springer.com/engineering/...-3-319-11408-8
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2015, 11:45   #509
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

http://viewer.zmags.com/publication/...a#/e165b62a/78

Ugur Ipek foreslär en Concept Feeder med aérodynamikk av typen Prandtl og cigar-formet flykropp :

inngang sentralt i kabinen ---> pax-strömmen deles i to halvdeler fom inngangen, til venstre og til höyre
midtgangen er "TAPERED", dvs blir desto smalere desto man kommer seg lengre inn
ved inngangen er midtgangen dobbelt sä bred som vanlig, sä pax-strömmen er dobbelt sä stor ved pä- og av-stigning ... totalt blir pax-strömmen 4 ganger fortere

Airport turn-around siktes ä kunne klares pä under ti minutter
Med flykroppens cigar-form siktes luft-strömmen ä holde seg laminaer, til bedre Cx
Vinduer som store KabinKino-skjaermer, for romslighet
Ellers (3+3) single aisle
Morsom Prandtl-vinge til lettere struktur m/större löfte-evne og mer plass til drivstoff
Akksent lagt spesiel pä kabins opplysning, som skaper romslig/gemütlich atmosfaere ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2015, 11:46   #510
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

I en annen träd kom noen inn pä dette med IATA RollerBags (RB) ombord fly, som COL (carry-on luggage). Muligheten er av en viss betydning for operatörene, da RB kan sammenliknes med "betalende blindpassasjerer" ... la meg forklare.

Vi starter utfra H21QR (1+3+1) @ 30" pitch, som gir plass til 189 pax (med Spaceflex). Overhead i stowage-boksene er det plass til 252 IATA store RB 22" x 16" x 8", m.a.o. 252-189=63 passasjerer kan ordne med ä ta med seg 2 RB (en i hver händ) eller kanskje heller 1 RB + 1 ryggsekk. Flyselskapet vil isäfall hente inn gebyr for kolli nē 2, ā f.eks. 20 €/stk. Sammenlagt faktureres derved 63 x 20 =1,260 € (obs : hvis flyet ikke er fullt, kan man öke antall COL nē 2), en sum som tilsvarer 10 "betalende blind-passasjerer" som betaler sin billett 126 € hver, dvs en norsk tusenlapp. Den aggregerte kapasiteten blindpax + vanlig pax forhöyes derved til 189 + 10 = 199 totalpax. Bare det at en slik blindpax ikke veier mer enn 23 kg mot 80 kg for en vanlig pax, sä fuel-forbruket som ärsakes blir 70 % mindre. Videre krever en blindpax hverken service ombord eller handling pä flyplassen : en IATA RB klarer seg helt av seg selv, og den klager heller ikke !

De andre blindpassasjerene i H21QR er : IFE = 2 blindpax, flyfrakt = 6 AKH = 6 x 10 = 60 blindpax, totalt 189 + 10 + 2 + 60 = aggregert kapasitet totalt 261 pax (pluss CIL-gebyr for checked-in luggage @ 35 €/stk ?) For en Wizz Air A321 (3+3) blir den aggregerte kapasiteten 234 + 3 x 10 = 264 dvs nöyaktig det samme, bare det at pga Product Differentiation tjener H21QR'ens single-seter 7 % bedre yield, dvs at 76 singles selger som 81 vanlige seter, mens triple-setene i H21QR selger til 4 % bedre pris enn tilsvarende seter i A321, dvs 113 seter selger som 117 vanlige seter, sä vi har 270 seter i aggregert form i H21QR. Pluss at H21QR snur kjappere pä bakken, derfor flyr den flere flighter hver dag, koster mindre (antall flyvertinner, trekker mindre pä hourly costs).

Derfor anbefales for Wizz Air ä gjöre om sin ordre pä 110 stk. A321 til samme antall H21QR CQFD !

Last edited by Frequent Traveller; 21-06-2015 at 11:49.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2015, 11:51   #511
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Jeg kommer tilbake til Wizz Air valg av A321 (3+3) @ 28" pitch vs H21QR (1+3+1) @ 30" pitch :

Hittil har vi sammenliknet inntjeningsevnene, som vi har analysert til antall "agregerte pax" som bestär av vanlige pax plus "betalende blindpax"; vi kom fram til fölgende tall :

A321 H21QR
Seter i kabinen 234 189
5.te Flight Attendant - 6 .....

tilsvarende kapasitet 228 189
Blindpax Prod. Diff.n ..... + 9 (76 x 1.07 + 113 x 1.04 = 198)
Blindpax IFE .... + 2 (KabinKino 44" x 25" flatscreens, JC Decaux)
Blindpax Rollerbags .... +10 (63 x 20 € = 10 x 126 €, se ovenfor)
Blindpax, airfreight +30 + 60 (1 AKH m/frakt = 10 betalende pax)

forelöpig samstilling 258 270 inntjeningsevne pr flight

Videre skal vi fremstille FLÄTE-INNTJENINGSEVNEN pr 24t. Derfor tar vi ut produksjons-likningene pr fly over curfew-perioden 06h:00 til 23h:00 = 17 timer med 1 time Schedule slack hvor A321 utförer gjennomsnitts-leggen 90' flight time pluss 50' ground time = 140' leg time vs 88' flight time pluss 30' ground time = 118' leg time for H21QR, sä vi fär :

A321 : 960' = 50' x (N - 1) + 90' x N ----> N = 7.21 flights pr 24 timer
H21QR : 960' = 30' x (N' - 1) + 88' x N' -----> N' = 8.39 flights pr 24 timer

Med andre ord, en Wizz Air fläte pä 110 fly ville i teori la produsere 793 flighter, mens samme antall H21QR ville i teori la produsere 923 flighter, dvs 130 flighter mer, over samme tidsrom. Kostnadene avhengige av TID for begge produksjoner er identiske. Derfor koster 130 flere flighter kun ekstra-kostnadene tilsv. fuel og cyclic costs, dvs 0.35 + 0.20 av totalkostnadene i et 45/20/35 kostnadsbilde hourly/cyclic/fuel hvor vi forenkler samstillingen og sier at 1 flight m/H21QR koster det samme som 1 flight m/A321 (egentlig koster H21QR MINDRE, pga at flyet er lettere, men det overser vi her).

Konklusjon : hvis vi antar at flyene flyr til BOTTOMLINE ticket prices (inntekter = kostnader for A321), produserer 130 ekstra-flights en PROFITT pr flight pä 0.45 eller 45 % av total-inntektene pr A321-flight, tilsvarende 130 x 0.45 x 228 = 13,338 pax som vi kan distribuere over de andre 793 flighter, dvs 17 pax pr flight. M.a.o, alt skjer som om den egentlige inntjenings-evnen pr H21QR for SAMME ANTALL flyvninger pr 24 timer vs A321 er 270 + 17 = 287 pax, vs 258 pax for A321.

Derfor er H21QR 11 % bedre enn A321. Pluss at det blir lettere ä finne 189 levende passasjerer pr flight enn det blir ä finne 234 levende passasjerer pr flight.

Til lykke Wizz Air med deres A321 ... men tenk dere om et par ganger för dere tar leverans ... kanskje er H21QR et bedre valg ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2015, 10:09   #512
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Videre gir 1+3+1 @ 30" pitch en helt annen APEX enn 3+3 @ 28" pitch som Wizz Air har valgt !? Med HQR strategien, kunne Wizz Air före en agressiv Market Share erobring mot sine konkurrenter, med et vesentlig bedre Produkt, ikke sant ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2015, 12:14   #513
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

En av forutsetningene for at H21QR skal kunne lönne seg med utmerkelse er at Operatören kan ta i nytte sin frakt-kapasitet. Avhengig av pax-fyllingsgraden i kabinen, er antall ledige AKH i lasterommene fra seks (kabin-faktor = 100 %) oppover.

Merkverdig er at UPS inkrementerer sine fraktrater worldwide med +4.9 % i 2016 vs 2015. Vi har hittil brukt fölgende samstilling : 1 AKH med payfreight gir samme inntjening som 10 pax som päkoster seg en ticket ā (Y-class full fare = YCff). I minstefall har vi seks sänne nede, som vi (jvt UPS) kan anta henter inn 60 x (1.049) = tilsvarende 63 ganger prisen pä en YCff (NB : i kalkylen ovenfor antages at ticket Price er stabil, uforandret i 2016 vs 2015 ?). M.a.o., line scheduled luftfrakt vil veie inn tyngre vs pax : det vil derfor lönne seg relativt bedre ä ta ut seter i main deck, instalere HQR-interiören (som betyr mer Carry-on Luggage i kabinen) og gä pä jakt etter mere betalingsglad payfreight nede i cargo holds ! Samme gode jobb som Norwegian (long haul) har ordnet i London (med Jan de Rijk som lastebil-Speditör) kan strekkes til andre destinasjoner med feeder-fly.

http://www.thelogisticsguild.com/nor...king-provider/
http://rates.ups.com/
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2015, 11:01   #514
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Hørte litt om hvilke tanker Boeing har for neste fly og de tenker visstnok på en maskin som skal leveres med twin aisle (for low cost med raske turnarounds) og en med single aisle (for type charter med max antall seter og mindre press på turn around tider). Opp til ihvertfall 240 seter og leveres i opptil 5 størrelser, og utgave med veldig lang range (15000km) for tynne point to point ruter.
A32XNEO kom nok litt brått på Boeing som ble nødt til å reagere med MAX. Men nå er 737 virkelig maxet ut, så neste design blir i større grad helt nytt. Kroppen skal ha en diameter rundt 40 cm større en A320-serien og cockpit tilsvarende 787 og nye 777 slik at man får mere eller mindre common rating hele veien.
Ingen design freeze foreløpig, så vi får se
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2015, 13:45   #515
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Begge OEM'er tenker i retningen av fly som kan snues fortere pä bakken, ingen av dem innser at ved ä innföre HQR-kabinen i f.eks. 738 MAX kan det önskede resultat oppnäes uten större investeringer ... Derved kunne 737'ens liv strekkes ut noen 10 är, for ä gjöre overgangen til etterfölgeren lettere. Ellers risikerer Boeing at salget av 737 stanser katastrofalt, inntil ramp-up for etterfölgeren klarer ä nä minst 20 eller bedre 30 stk pr mnd
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2015, 15:24   #516
tango
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 74
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Hva er "hqr"-kabinen?
tango is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2015, 21:01   #517
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

@tango
Du kan Google "HQR A320 737" eller hente frem http://forum.flyprat.no/showpost.php...9&postcount=10 ... H betyr TWIN AISLE og QR betyr QUICK ROTATION (1+3+1)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2015, 21:57   #518
tango
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 74
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Takker!

(Det skal sies at jeg googlet "Boeing hqr" og "hqr cabin", men jeg endte bare opp med denne tråden på flyprat.no :-))
tango is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2015, 13:02   #519
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hørte litt om hvilke tanker Boeing har for neste fly og de tenker visstnok på en maskin som skal leveres med twin aisle (for low cost med raske turnarounds) og en med single aisle (for type charter med max antall seter og mindre press på turn around tider). Opp til ihvertfall 240 seter og leveres i opptil 5 størrelser, og utgave med veldig lang range (15000km) for tynne point to point ruter.
A32XNEO kom nok litt brått på Boeing som ble nødt til å reagere med MAX. Men nå er 737 virkelig maxet ut, så neste design blir i større grad helt nytt. Kroppen skal ha en diameter rundt 40 cm større en A320-serien og cockpit tilsvarende 787 og nye 777 slik at man får mere eller mindre common rating hele veien.
Ingen design freeze foreløpig, så vi får se
Boeing har enda en oppgradering av 737 på tegnebrettet, 737-8ERX som visstnok kan konkurrere med 321NEO på lange ruter.
Om den blir noe av er dog uvisst.

http://leehamnews.com/2015/03/12/dra...nse-to-a321lr/

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2015, 14:34   #520
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Etter begivenhetene rundt Boeing's MAX-8ERX annonse i mars mnd er oppfölgningen blitt null komma nix. Selv mener jeg denne (hypotetiske) extended range versjonen av MAX-8 (som jeg selv har döpt 758 MAX) gir gode sjanser for ä pröve-kjöre HQR-konseptet med 1+3+1 i Y-class og 1+2+1 i Premium, derved reduseres krav pä ZFW og det äpnes for muligheten ä laste mer fuel, til ER ... Flyets navn skulle isäfall omdöpes til H58QR MAX !?

Last edited by Frequent Traveller; 29-11-2015 at 14:37.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål vedr bruk av av electronic travel certificate UA? joamykle Reiseforum 8 08-10-2015 11:42
KLM Travel Discount Certificate Roxman Reiseforum 1 17-04-2011 22:02
Delta, Northwest receive single operating certificate LN-MOW Flyforum 10 01-02-2010 22:07
Pilot's Certificate Revoked (Again), This Time For In-Cockpit Sex VoiceCom Flyforum 1 16-03-2009 18:32
Star Alliance Upgrade Certificate Bizflyer Flyforum 9 06-11-2006 17:55


All times are GMT +2. The time now is 23:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.