Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-07-2017, 13:01   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default WAMOS - kveldstur til Praha

Del 1 Stunt-tur med jumbo!

Torsdagskvelden ble ganske så annerledes enn opprinnelig planlagt torsdag morgen.

I lunchpausen på jobben ringte jeg en gammel bekjent for å slå av en prat, jabbe litt sommerferieplaner osv. "Forresten flyr Wamos siste turen for Norwegian i kveld, t/r Praha med Jumbo" sa jeg. Svaret kom brått og uventet, dette er en kar som pleier å tenke seg om både en og to og tre ganger før han gjør noe impulsivt. "Jasså, da må vi vel bare se å få tatt oss en tur, jeg har jo ikke fløyet 747-400 heller, jeg", svarte mannen.

Dærsken! Nuvel, billetter ble bestilt for avgang 1645 med DY1502, retur samme aften med DY1503. Operated by Pullmanturair, eqp 744.

Fikk også oppleve det igrunnen alle flyselskap plages med; inkonsekvens mht. billetter, bestilling og service. Da jeg bestilt billettene (det gikk naturlig nok fort og gæli') glemte jeg helt å legge inn setebestilling. Da jeg ringte for å få bestilt seter var svaret fra Litauen eller hvor de nå sitter: "Nix. Overhodet ikke mulig. Billett bestilt uten setereservasjonsmulighet, kan ikke hjelpe. Det hjalp heller ikke å tilby ekstra betaling, telefondamen var klinkende klar i sin sak, her fikk man ta til takke med det man fikk. Ok... Takk for hjelpen. Not.

Men, da vi spurte på nytt i skranken på Gardermoen var svaret: "Selvsagt! Hvor ønsker dere å sitte? Vi har god plass, ruten går nemlig med en jumbojet i kveld!" Nye boardingkort med vindusplass til begge to både opp og ned ble printet ut på null komma svisj og overlevert med et stort smil.

Maskinen, EC-KXN, landet fra Roma i rute, og vi regnet derfor med at vi skulle komme oss greit avgårde på tid ut til PRG også. Nix. Litt uklart om det var Norwegian, Wamos eller slotrestriksjoner, men vi ble en time forsinket. Det oppdaget Norwegian 18 minutter etter at vi skulle startet og sendte en sms da vi allerede satt ombord på flyet og ventet. Og ventet. Og ventet.

Flymaskinen er 23 år gammel, opprinnelig levert til Malaysian men har vært innom både Saudia, ConViasa og Air India ila. sin karriere. Skiltingen ombord bar preg av dette, her var det oppslag og info på mange målføre. Kabinen var derimot ganske ok, setene av gammeltypen og meget behagelige. Litt trangt for meg på 1,95 men følget som er 1,75 satt helt greit. I første etasje hadde Wamos satt inn 530 seter, i annen etasje 24 business seter av gammeltypen, 2+2 med 165° recline. Dog var annen etasje blokkert, der oppe var det bare et par medbrakte mekanikere som satt.

Wamos fremsto vel i grunnen som nettopp det de er, et charterselskap med begrenset, men helt grei service. Besetningen var hyggelige nok, men mange snakket ganske dårlig engelsk og de var litt "stive" i fremtoningen. Ikke den avslappede og joviale holdningen man ser på mainline-crew med kanskje større erfaring.

Nøyaktig én time etter rutetid pushet vi og kom oss endelig i gang.

Mer om turen følger i del 2.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Wamos 747 GM.jpg
Views:	1331
Size:	164.3 KB
ID:	43393   Click image for larger version

Name:	Forsinket.jpg
Views:	1323
Size:	73.5 KB
ID:	43394   Click image for larger version

Name:	Wamos øko plass.jpg
Views:	1327
Size:	168.0 KB
ID:	43395   Click image for larger version

Name:	Utsikt GM TWR.jpg
Views:	1324
Size:	82.8 KB
ID:	43396  
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 14:52   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Del 2 - spretten jumbo og hyggelig overraskelse

De av dere som har fløyet med jumbo har sannsynligvis som regel hatt ganske langdryge take-off run og seiiige utklatringer. Det er jo en flytype som ytterst sjelden brukes på annet enn langruter som tar minst fem-seks timer. Halvannen time til Praha var ganske så forskjellig. Wamos EC-KXN har 394 tonn maks startvekt og tar over 150 tonn med drivstoff når tanken(e) er full(e).

På Praha-flyvningen var startvekten 207 tonn hvorav 33 tonn drivstoff, mao. litt over halv vekt og snaut kvart tank. Resultatet var den nest friskeste take-off jeg har hatt i en jumbo noen gang. (Den friskeste kom da vi tok av igjen fra Praha) Normalt bruker en godt lastet jumbo ca 2500 meter på å komme seg i luften, og farten er over 300 km/t.

Vi linet opp på 19R (Sydover på vestre bane), men måtte vente litt pga en 737-avgang foran oss. De tar vel småflyene først... Da det ble vår tur gikk det radig unna og nesen løftet etter rundt 900 meter! Farten var ikke mer enn 230 km/t da vi forlot moder jord. Terminalbygget ble passert i god høyde og vi hadde 2000 fot da vi passerte enden av rullebanen. Imponerende!

Klatringen tok ikke slutt med det og etter et drøyt kvarter flatet vi ut i 38000 fot, marsjhøyden hele veien til Praha. Kjapt gikk det også, jumboen cruiser på M0.85, rundt 900 km/t. En times tid etter take-off satte vi nesen nedover og var på bakken etter 1:33 i luften. 15 tonn lettere; dette kan umulig gi noe særlig penger i kassa til Kjos?

Serveringen var standard Norwegian-meny, brukbar kvalitet og utvalg, og priser omtrent som hos alle andre som tar seg betalt for mat og drikke.

Etter maten tok jeg en runde gjennom kabinen, det så ut til å være omtrent halvfullt, litt vanskelig å bedømme, men mange ledige seter. Hele førsteetasje var som nevnt kun tettpakket økonomiklasse. Selv helt foran var det tre-setere på hver side pluss én tre-seter og to to-setere i midten. Den forrerste to-seteren hadde husets beste benplass, minst tre-fire meter!

For å få litt teknisk info om turen ga jeg flyvertinnen en lapp som jeg ba henne overbringe pilotene. La med visittkort, sa jeg skrev en TR og ba de fylle ut litt teknisk info. Hun skjønte ikke helt hva jeg mente og pga. litt språkproblemer og litt dårlig tid ble det ikke til at denne lappen kom opp opp i cockpit før etter landing. Da ble det derimot fart i sakene. Jeg fikk kjapt beskjed om at kapteinen syntes dette hørtes artig ut og ba meg komme opp.
Han var elskverdigheten selv, håndhilste og overrakte utfylt lapp.

Vi ble stående å prate litt, og da han hørte vi skulle være med tilbake på returflyvningen sa han: "Jammen, da skal dere bare komme å sitte her oppe på business! Jeg skal gi beskjed til purseren med det samme! Velkommen tilbake!"

Dærsken, her snakker vi gjestfrihet og service!

Etter en rask tur innom gate-området der vi dinglet litt rundt og tok noen dårlige bilder ut i regnværet var det tid for nok en forsinket avgang. Men nå hadde de hanket inn slakken til tre kvarter.

Rapport fra hjemturen følger i del 3.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Pen høyde.jpg
Views:	1264
Size:	197.5 KB
ID:	43397   Click image for larger version

Name:	Hvalæær.jpg
Views:	417
Size:	86.9 KB
ID:	43398   Click image for larger version

Name:	Foran.jpg
Views:	525
Size:	176.6 KB
ID:	43399  
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 16:00   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Del 3 - business inn i solnedgangen

Som nevnt i del 2 ble vi invitert til å prøve businessklassen til Wamos på returen PRG-OSL. Kapteinen hadde holdt ord og tydeligvis briefet purseren. Han smilte bredt da han gjenkjente oss og pekte med hele hånden opp trappen til andre etasje.

Der oppe var det 24 business-seter, også de av gammeltypen. Jeg vet ikke om det var en etterlevning fra Malaysians 90-talls businessklasse eller noe som var levert i senere tid. Setene var i allefall i 2+2 konfigurasjon med ok plass i mellom, men ikke helt på høyde med dagens business-seter.

Det var imidlertid helt grei komfort og plass for en tur på halvannen time tilbake til Oslo. Skulle man flydd interkontinentalt ville "sengen" vært i snaueste laget for meg som er 1,95. Dessuten stoppet den i 165° vinkel og virket også litt hard og kantete da jeg prøvde den. Men, meget behagelig sittestilling og svært behagelig skyss tilbake til Oslo. Dessuten utrolig snobbefølelse av å ha hele businesskabinen for seg selv! Og nesten hver vår flyvertinne også, selv om vi måtte dele dem med de to mekanikerne som så ut til å være med på alle turene. (Dårlig med 747-kompetanse hos de vanlige Norwegian handlerne?)

Kapteinen kom forbi, slo av en prat og ønsket velkommen tilbake. Vi var også hjertelig velkommen til å ta en titt foran etter landing; dessverre var det company rules på at de ikke fikk ha folk i cockpit under turen. Pga. forsinkelsen ble det ikke tid til besøk etter turen, men jeg slang frempå med at vi nå måtte få en max performance take-off "just to show off". Han bare gliste og ga tommel opp før han forsvant inn i cockpit.

Jeg vil tro at vi likevel tok av med litt de-rating, men dette er den kjappeste take-off jeg noen sinne har opplevd i en jumbo. Det ble rolling start og 20 sekunder etter "power set" kom nesen opp! Nok en gang rett opp til 38000 fot på rundt kvarteret og 950 km/t hele veien. Nøyaktig 1:30 fra Praha til Gardermoen med landing fra nord via Minnesund er helt innafor; 810 km/t i snittfart.

Følget og jeg spanderte på oss den ølen vi pga av forsinkelsen ikke fikk tatt i Praha. Jeg prøvde Spitsbergen-ølet. Smak og behag, men den ble litt "tung" for meg. Tapas ble også bestilt fra Norwegian-menyen, den var faktisk kjempegod og vel verdt pengene. Jeg hadde et lønnlig håp om at betalingsautomaten/kortleseren til Kjos ikke skulle komme opp trappen til andre etasje, men han ville nok ha inn så mye som mulig for å dekke opp for 15 tonn drivstoff hver vei. Men, maten smakte og servicen var bra, så da så.

Dagens store overraskelser kom i form av et plastbeger: SAS sto det på det..! Flyvertinnen, som jo var spansk og kanskje ikke kjente til konkurranseforholdene i nordisk luftfart, hadde ikke noen forklaring på fenomenet.

Mens vi koste oss i vår egen kabin oppe på toppen fikk vi en fantastisk flott solnedgang ute på venstre side. På grunn av krummingen på skroget og stor avstand mellom pleksiglasset inn mot kabinen og selve vinduet på utsiden ble det krøkkete å få tatt bilder, men noen spede forsøk er vedlagt. Flott var det uansett og en verdig avslutning på en kort, men minnerik stunt-tur.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Egen kabin.jpg
Views:	497
Size:	167.6 KB
ID:	43400   Click image for larger version

Name:	To-seter biz.jpg
Views:	516
Size:	137.9 KB
ID:	43401   Click image for larger version

Name:	Justeringsmuligheter.jpg
Views:	440
Size:	92.5 KB
ID:	43402   Click image for larger version

Name:	Ikke i vater.jpg
Views:	425
Size:	189.2 KB
ID:	43403   Click image for larger version

Name:	Dolektyre.jpg
Views:	462
Size:	88.0 KB
ID:	43404  

Click image for larger version

Name:	SAS.jpg
Views:	479
Size:	84.0 KB
ID:	43405   Click image for larger version

Name:	Tapas og Isklar.jpg
Views:	484
Size:	183.6 KB
ID:	43406   Click image for larger version

Name:	Solnedgang.jpg
Views:	473
Size:	73.0 KB
ID:	43407  
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 19:00   #4
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,107
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Se der du. Jeg var også med på turen til Praha. Wamos var ikke planlagt for min del. Var det du som hadde kamera hengende rundt halsen??? La merke til en person som tok bilder.

Jeg satt bak vingen på motsatt side. Lite plass der. Men ellers var setene ok. Knyttnevetesten var ikke i nærheten en gang av bestått. Knærne i setet foran. Heldigvis ingen 10 timers tur. Mye bedre plass i DY sin maskin plass 4A som jeg hadde opprinnelig. Tenkte jeg skulle sitte i 2 etg siden det gikk an og booke sete der. Men ble henvist bakover. Ikke gikk det an og høre det meste som ble sagt på høytaler heller bl.a fra cockpit. Men sjeldent da med så stor maskin innen Europa. Har tidligere flydd 747 BKK-HKT.
Hjem blir det nok DY 737 ser det ut til.

Last edited by geirs; 21-07-2017 at 19:02.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 00:21   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Quote:
Originally Posted by geirs View Post
Var det du som hadde kamera hengende rundt halsen??? La merke til en person som tok bilder.
Dersom personen var halvgammal, halvfeit og halvskallet var det nok meg Vi var forresten to stykker som vima rundt med kamera rundt halsen, men jeg var nok mest aktiv.

Annen etasje var som sagt ikke mulig å bestille, selv ikke med full flex billett. Det så ut til at Norwegian trodde det gikk an, da vi sjekket i skranken på Gardermoen spurte vi om det var mulig å få sete i annen etasje. Damen og hennes kollega sjekket og ga oss sete 23 A og C, noe som jo kan høres ut som 2+2 arrangement. (Vi reiste ikke på flex.) Hun sa til og med "kos dere på upper deck" og var tydeligvis helt overbevist om at det var oppe. Det viste seg at rad 23 var mellom dør L1 og L2, ikke oppe som lovet.

Setekartet som lå ute på Norwegians hjemmesider var heller ikke korrekt ift. aktuell setekonfigurasjon på flyet.

Enig i at det ikke gikk an å høre hva som ble sagt på høyttaleren, hverken fra cabin eller cockpit. Oppe i annen etasje funka det derimot helt ok.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 15:16   #6
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Ja hvilken utrolig vakker maskin?!! Artig påfunn å ta en slik kveldstur med "Queen of the skies" når den går wet-lease fra OSL. Har fløyet den flere ganger med Thai og Lufthansa men aldri sittet opp. Har vært redd for å miste den gode wide-body følelsen når kabinen blir så smal. Maskinen er uten tvil min favoritt, selv om de fleste av disse begynner å trekke litt opp i årene.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 15:38   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Flott rapport og for en hyggelig gest å la dere sitte i toppetasjen Takk for at du delte!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 21:55   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Takk for fin rapport.

Vedr. setereservasjon på bookingen så var nok den stengt når dere forsøkte å fikse det. Stenges normalt online når det er mindre enn seks timer til avgang, og må da fikses (gratis) på automat/skranke.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 11:00   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Det er kun mulig å legge inn seter i innsjekk/gate systemet Amadeus Altea når den funksjonen i reservasjonssystemet stenges xx antal timer før avgang. Jeg tror de som sitter på call senter har tilgang til Altea, men det skortet kanskje mest på viljen eller kunnskap...(?)
Angående sms om forsinkelse går den automatisk ut når tiden for estimert avgang blir oppdatert manuelt i systemet.
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 17:22   #10
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Fin rapport. Jeg har hatt gleden av å sitte oppe et par ganger, med KLM og LH (747-8), en litt spesiell følelse for flynerds.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 20:24   #11
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fin rapport. Jeg har hatt gleden av å sitte oppe et par ganger, med KLM og LH (747-8), en litt spesiell følelse for flynerds.
Takk for det! Helt enig mtp. annenetasje. FBI2012 mener den gode widebody følelsen forsvinner, men personlig foretrekker jeg absolutt toppetasjen. Husker ikke hvilke(t) selskap, men var det ikke et par som hadde 3+3 økonomiklasse der oppe også? LH hadde vel førsteklasse på sine -200 og -400, men på -8 er det business oppe og første nede.

Last edited by KnutW; 29-07-2017 at 20:27.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 20:44   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

SAS hadde økonomiklasse oppe på slutten.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 00:24   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Jeg reiser til PRG 15 august. Hadde vært konge med en Jumbo
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 01:13   #14
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg reiser til PRG 15 august. Hadde vært konge med en Jumbo
Da må du nok fly via Seoul med Korean..!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 12:41   #15
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Husker ikke hvilke(t) selskap, men var det ikke et par som hadde 3+3 økonomiklasse der oppe også? LH hadde vel førsteklasse på sine -200 og -400, men på -8 er det business oppe og første nede.
Virgin Atlantic hadde premium economy der oppe, 2+2, nå tror jeg de har blanding av economy og premium economy.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 23:04   #16
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Mener jeg leste en trip report om en som fløy oppe i turistklasse fra Bangkok til Saigon eller hva det nå var. Kan det ha vært Air France?
Jeg har prøvd Bussines klasse oppe med Qantas fra Christchurch til Syd. i en 743. det var jo behagelig det men stolene var av en mye eldre variant en det som var i bruk her. Forøvrig var hele 2 etage turisklasse pax. Vi fikk turisklasse mat og service.
og utsikten var elendig dersom man vil se ned på moder jord.
Futura is online now   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 22:13   #17
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: WAMOS - kveldstur til Praha

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
og utsikten var elendig dersom man vil se ned på moder jord.
Ja, det var påtagelig bedre utsikt fra første etasje. Jeg har reist en håndfull ganger i annenetasje på 747, både -200 og -400, men hadde en tur med -8 (LH) ifjor. Det slo meg at utsikten fra toppetasjen var hakket bedre fra -8 enn fra de andre variantene, mulig det har noe med kabininnredning og vindusrammer og gjøre? Tradisjonelt er det jo ganske stor avstand fra setet og bort til utsiden av vinduet der oppe.
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En kveldstur til Værnes Pål S. Bilder & foto 7 09-07-2013 20:22
Kveldstur til Kristiansund Novair TripReports 5 20-03-2011 16:04
Juletur til Praha sarpingen87 Reiseforum 2 18-11-2009 00:51
Kveldstur til ENGM 14.05 Flopp Bilder & foto 3 15-05-2009 16:39
Liten kveldstur til vollen TigerBlack Flyforum 5 03-05-2006 20:37


All times are GMT +2. The time now is 12:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.