Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-05-2016, 16:14   #1
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Pinsetur til Dubai med Emirates i Economy

Kombinasjonen av pinse og 17. mai i rask rekkefølge betød firedagers helg og undertegnede fant ut at det var en god anledning til å dra tilbake til Dubai. Det lille jeg fikk med meg på stopoveren på vei hjem fra Sør-Afrika i april ga mersmak, så da jeg fant rimelige flybilletter med Emirates og fikk en god pris tre netter på Jumeirah Creekside Hotel slo jeg til.

For korte turer som dette er egentlig flytidene til Emirates mellom OSL og DXB egentlig håpløse, med ankomst DXB litt før midnatt og avgang til OSL kvart over sju på morgenen er det umulig å få noe ut av verken ankomst- eller avreisedag.

Fredag kveld oppdaget jeg at det var buss for Flytog mellom Drammen og Skøyen. Ettersom jeg har særdeles dårlig erfaring med buss for tog hos NSB valgte jeg å reise hjemmefra en times tid tidligere enn opprinnelig planlagt, for å være på den sikre siden. På vei til OSL så jeg på Facebook at det var trøbbel med bagasjesystemet på OSL og det var sjans for at bagasjen ikke ble med til reisemålet. Jeg begynte å føle at denne turen var en smule "doomed".

Jeg ble en smule lettet da hun i innsjekkingsskranken opplyste at det var eget bagasjesystem for non-Schengen (om jeg forstod riktig) og eneste ulempen var at jeg måtte levere kofferten min i en bag-drop skranke i andre enden av avgangshallen. I bag-drop skranken til Emirates var det ikke kø og jeg fikk mange misunnelige blikk fra de som stod i den laaaaaaaange Norwegian køen da jeg satte kursen mot security.



Det var ikke mye kø i security, så det gikk raskt og jeg satte kursen mot OSL lounge hvor jeg betalte 300 kroner for å komme inn (jeg ankom et par minutter over hel time, men de var visst for travle til å tilby EarlyBird pris). Hun i skranken var ikke veldig imøtekommende, fikk følelsen av at jeg aller nådigst fikk komme inn i det aller helligste mot betaling siden jeg verken hadde gullkort eller billett foran gardina.



Selve OSL lounge var et hyggelig bekjentskap. Det var en del folk der, men langt fra fullt. Rolig stemning, skjermet fra maset i terminalen og matutvalget var bra. Jeg holdt meg unna vinkrana og fokuserte på den med Ringnes pils som fungerte greit.

Da det var en snau time igjen til avgang gikk jeg til gate F20. Jeg kom meg raskt gjennom passkontrollen og da jeg kom til gate var de i gang med boarding for de foran gardina.



OSL-DXB
EK 160
Boing 777-300 ER
28K




Da "boarding completed" kom over høyttaleren konstanterte jeg at jeg hadde en treseter for meg selv og følelsen av å være "doomed" ble kraftig redusert.



Det ble en bra flytur. Maten smakte veldig langt fra hoggorm og jeg fikk meg noen Heineken på veien sørover.







[

Vi landet noen minutter etter oppsatt tid og taxet til en bussgate. Bussturen til concourse B føltes som den tok en evighet med snegletempo og hyppige stopp. Køen i passkontrollen var lang og innen jeg ankom Jumeirah Creekside Hotel var klokka nærmere halv to på natta lokal tid.






Utsikt fra rommet til Emirates Aviation College tvers over gata.

Morgnen etter våknet jeg relativt tidlig til meg å være på en fridag (i etterkant har jeg innsett at det ikke var så tidlig, men det så sånn ut på mobilklokka pga tidsforskjellen, den var fortsatt på norsk tid).

Etter frokost satte jeg kursen mot gamlebyen og soukene. På den 10 minutter lange gåturen til metrostasjonen ved hotellet innså jeg at det var langt varmere i Dubai på en solfylt maidag enn en skyet aprildag.



Etter en gåtur gjennom trange gater (takk til Google maps appen for at jeg fant frem) kom jeg til kryddersouken. Jeg hadde gledet meg til det, men det ble en ganske slitsom opplevelse med i overkant pushy selgere. Jeg skjønner at det er en del av kulturen, men det ble litt i overkant for meg. Etter souken tok jeg en abra over creeken. Det koster 1 Dirham og er du opptatt av sikkerhet er det ikke noe for deg - man sitter på dekk og sikkerhetstiltak eksisterer ikke.



Jeg kom meg helskinnet til den andre siden av creeken og etter en tur gjennom souken på den siden måtte jeg kapitulere for varmen.







Jeg praiet en taxi og kom meg tilbake til hotellet. Etter en dusj og et klesskift satte jeg meg under en parasoll på takbaren der med en kald Heineken.



Det ble også for varmt og jeg tok turen innom rommet for å skifte til badetøy før jeg la meg til ved bassenget på bakkeplan.



Etter et par pils og noen svømmeturer skiftet jeg fra badetøy og tuslet over til The Irish Village for en sen lunsj. Jeg hadde egentlig planlagt å ta taxi til Madinat Jumeirah og spise lunsj på en restaurant der, men i varmen orket jeg ikke å styre med det. Var en deilig og avslappende ettermiddag og kveld på hotellet og nabopuben.

Fortsettelse følger...
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2016, 16:23   #2
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Pinsetur til Dubai med Emirates i Economy

Neste dag tok jeg Metroen til World Trade Center stasjon og vandret en stund langs Sheik Zayed Road og tok bilder av skyskraperne før jeg praiet en taxi til Dubai Mall.



Der tuslet jeg rundt og kikket litt i butikkene.


The Emirates A380 experience - her kan man prøve seg som pilot på en A380.
http://www.emiratesa380experience.com


Rett ved siden av ligger Emirates Official Store hvor junior kan få sin egen pilot eller flyvertinne uniform. De selger også masse annet Emirates stæsj og flymodeller.



Etterpå gikk jeg over til Souk Al Bahar. Der spiste jeg en lunch på en pub med mexikansk mat før jeg gikk rundt i området rundt Dubai Fountain en stund til.




The Palace Downtown


The Address Dubai Mall - hotellet som brant på nyttårsaften.



Utpå ettermiddagen tok jeg en taxi tilbake til hotellet. Der ble det dusj og klesskift før jeg satte meg i nok en taxi og returnerte til Souk Al Bahar. Der fikk jeg et bord med fin utsikt mot fontenen og Burj Khalifa på en italiensk restaurant og middagen ble inntatt med fonteneshow og LED show som underholdning.


Utsikt fra bordet mitt på den italienske restauranten Serafina

Etter middag gikk jeg til baren jeg spiste lunch på hvor jeg fikk et utebord med god utsikt mot Burj Khalifa og avsluttet kvelden med et par kalde Heineken der. Det var en fin avslutning på turen.



17. mai ble jeg vekket av en wakeup-call klokka 4:30 og litt etter klokka fem på morgenen satt jeg i en taxi på vei til DXB. Der gikk innsjekking, security og passkontroll relativt raskt og etter en svipp innom duty free sjappa for å kjøpe en kartong sigaretter til min nikotinavhengige mor gikk jeg til gate B10.



DXB-OSL
EK 159
Boing 777-300ER
49A


Nok en gang var kunne jeg smile fornøyd når "boarding completed" kom over høyttaleren. Sete B var ledig og jeg hadde toseteren for meg selv.






Selve flyturen var ganske begivenhetsløs. De serverte frokost ganske raskt etter at vi nådde marsjhøyde.





Et par timer før landing var det på tide med lunsj. Salaten med tunfisk hoppet jeg over. Jeg liker ikke tunfisk fra boks, det smaker som kattemat spør du meg. Jeg gikk for kyllingen som varmrett og den var god.









Så var vi tilbake på OSL på selveste 17. mai. Flere i crewet gratulerte med nasjonaldagen og ønsket en god feiring da vi gikk av flyet. En hyggelig avslutning på en fin tur.



Noen vil kanskje kalle det galskap å reise så langt for to dager, men jeg kan definitivt finne på å gjenta det. Det er mer i Dubai jeg har lyst til å oppleve.

Om du vil se flere bilder kommer jeg til å legge dem i dette Flickr albumet etterhvert:
https://flic.kr/s/aHskwYibfX
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2016, 16:31   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Pinsetur til Dubai med Emirates i Economy

Dubai er helt innafor rangen på helgetur. Lite tidsforskjell som gjør at jetlag blir stort sett irrelevant feks er veldig greit. Men ja Dubai i 40 graders varme er ubehagelig - var der i september 2014 og gjorde stort sett ting etter mørkets frambrudd og brukte mye taxi. Greit å komme seg dør til dør i den varmen. Selv 10 minutters gange er slitsomt. Fin rapport!
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 07:24   #4
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Pinsetur til Dubai med Emirates i Economy

Må være helt innafor med en svipptur dit, med andre ord så er det rundt nyttår man skal dra dit om man ikke trives alt for godt i "ekstrem" varme!

Sent from my HTC One using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class Millemor TripReports 26 18-04-2016 20:10
Emirates med København-Dubai tur/retur for 3.380 kr. EvakCPH Reiseforum 8 22-10-2015 19:00
Pinsetur til JFK med KL i monkeyclass krølle TripReports 7 08-09-2012 14:30
Hjelp til å finne business til og economy fra Dubai SudCaravelle Reiseforum 8 01-02-2012 09:01
Til Bangkok med KLM (Economy) og Emirates (FIRST) via Amsterdam, Athen og Dubai HS-TLD TripReports 82 27-09-2011 03:24


All times are GMT +2. The time now is 15:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.