Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2006, 23:37   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Lisboa - Oslo

Etter 10 dager i Lisboa-området (anbefales!) var det tid for retur. Flyplassen ligger så nært sentrum at en drosjetur til 8 Euro er å anbefale. Visstnok skal T-banen forlenges dit i løpet av 2007, noe som vil gjøre reisen både billig og enkel.

Flyplassen virker temmelig stor, i alle fall var det flust med butikker både før og etter sikkerhetskontrollen. Jeg var, som vanlig tidlig ute, og sjekket inn 2 timer og 10 minutter før avgang. Det ga meg anledning til å handle litt portvin. Jeg kjøpte min på den vanlige taxfree-butikken, men så etterpå at Portvinsinstituttet har en fancy butikk like ved, så der vil jeg handle neste gang. Ellers var det rikelig med serveringssteder av alle kategorier, inkludert kjeder som McDonalds og Pizza Hut, samt Harrods, som hadde minst to serveringssteder. (Synes det er rart at det er så forskjellig praksis mht hvor mange butikker og serveringssteder det finnes på flyplassene - min største skuffelse i så henseende var i Rio de Janeiro, der det ikke var mulig å få kjøpt annet en noen tørre rundstykker etter sikkerhetskontrollen, samt et par taxfreebutikker med begrenset utvalg, der man måtte betale med dollar).

Ettersom jeg hadde bare 50 minutter i Munchen var jeg opptatt av at flyet skulle være i rute. Jeg stod og kikket på ankomsten ved gaten, og alt så lovende ut. Enda bedre ble det når jeg observerte den usedvanlige vakre damen som skulle ta imot billettene våre ved gaten :-).. Vi stilte oss opp i kø i rimelig tid, og en mann gikk der rundt og sjekket pass, der han krysset av på billetten når kontrollen var utført. Dermed var det bare for den usedvanlige vakre damen bare å rive av billetten.

Alle var om bord ca 1310, ca 15 minutter før avgang. Dvs - den kvinnelige kapteinen kom inn og forklarte at vi ikke kunne dra riktig ennå, fordi vi måtte holde oss til tiden som var satt opp for flyet, samt at det manglet passasjerer. Den savnede passasjeren dukket opp om lag 1320, og jeg regnet med vi kom oss av gårde om lag på tid. Så dukket det opp to nye passasjerer - to mørke damer som vakte litt oppsikt blant den mannlige delen av passasjerene - for meg så det ut som at de var to brasilanske damer på vei til "jobb" i Tyskland. De var svært høyrøstet, og det viste seg imidlertid at det var to masete engelske kvinner som satt og skravlet høylydt, jeg kunne høre deler av samalen, selv om de satt tre rader bak meg. Vi ble deretter stående ytterligere 10 minutter. Etter hvert ble det opplyst at flytiden var 2,5 time, ikke 3 timer som oppsatt - dermed slappet jeg av og forstod at jeg uansett ville få god tid i Munchen.

Så lett var det ikke - vi dro ut fra gaten om lag kl 1330, ble stående stille der ute noen minutter til. Deretter ble det noen minutter med taxing, og vi ble stående ytterligere en tid. Det viste seg at vi ventet på et innkommende EasyJet-fly, og jeg trodde alt ville være klart. Neida - det dukket enda et fly opp i horisonten, denne gangen en A319/20 fra TAP. Javel - sukk - det var ikke slutt med dette. Vi måtte stå der ute på rullebanen å vete på ytterligere en EasyJet og en ny TAP! Dette førte til at vi til slutt kom oss av gårde nøyaktig 30 minutter etter oppsatt tid. Vet ikke hvor vanlig dette er - men finner det ganske irriterende å vente så lenge.

Denne gangen var det en vanlig A320 som tok oss til Tyskland. Nok en gang hadde jeg en rekke for meg selv, behagelig nok. Jeg tok med meg en amerikansk avis på vei om bord. Pga noe turbulens ble serveringen utsatt litt, men så var det klart for serveringen, som jeg setter slik pris på hos LH.

Dagens rett var pasta. Det var en ganske enkel sort, og også denne gangen var det varm lunsj uten kjøtt eller fisk. (En på airlinemeals antyder at LH har begynt med fast vegetarisk mat på korte strekninger). Men med rødvin til var retten svært velsmakende, og jeg ble litt imponert av maten, egentlig. Det fulgte også med en liten terte av portugisisk opprinnelse. Mht drikkeserveringen var konseptet her litt annerledes enn på FRA-LIS, for nå ble det servert måltidsdrikke først, deretter kaffe. Sågar hadde de ved andre gangs servering stående framme flakser med både konjakk og den forferdelige søte og ekle irske likøren som så altfor mange liker :-) Satte virkelig pris på å få spørsmålet "Vil Herren ha en konjakk til kaffen?!" - Dette står i i STERK kontrast til SAS, der jeg faktisk ville ha måttet betale for et glass vann! Synes det er underlig at de innenfor samme allianse kjører så ulik praksis mht servering.

Nok om mat - flyet landet omsider til riktig tid. Jeg var spent på hvorvidt vi kunne gå rett over i terminalen. Jeg har jo hørt mye positivt om Frans Josef Strauss-flyplassen i Munchen, så regnet med det var plass til flyet ved den ordinære terminalen og at vi kunne går rett over. MEN, som jeg fryktet, det ble bussing nok en gang. Imidlertid var det så få pax om bord at det gikk veldig raskt å komme seg over i terminalen og gate 18. Jeg rakk såvidt å få handlet et par bayerske godsaker (weisswurst) før det var klart for ombordstigning. Denne gangen var jeg sikker på at vi slapp buss -dette var jo MUC-OSL. Men dengang ei - buss nok en gang, selv om turen ikke var så veldig lang. Alt i alt er jeg litt overrasket over at man bruker så mye buss i Munchen, så også veldig mange forretningsfolk i disse bussene, så det er nok ikke bare feriedestinasjonene som blir busset.

Flyet MUC-OSL var litt fullere, men med bare to på min rekke, ble det også nå god plass. Også denne gangen var det en standard A320, synes 319 er søtere, men da hadde det blitt litt trangere. Mannen ved siden av meg var tydeligvis tysker, da han las en tysk avis. Serveringen var også denne gangen ost eller pastrami (men som nevnt i forrige innlegg, denne gangen sa vertinna "ham", altså "skinke", som jo er svinekjøtt, mens pastrami jo er oksekjøtt....) Nuvel, til dette tok jeg i liket med sidemannen en øl, som smakte veldig bra.

Ellers må jeg si at jeg reagerer litt på hvor "kravstore" enkelte passasjerer er. En som satt på raden foran meg, på motsatt side, ba trolig om "champagne" etter å ha fått et glass rødvin til seg og sin kone. Det endte opp med at flyvertinna splittet en flaske med sekt for vedkommende. Jeg får meg selv ALDRI til å spørre om slike ting - er det slike kravstore passasjerer som setter en stopper for serveringen i andre selskaper? På den ene siden skal man jo forvente god service, men å be om champagne eller for den saks skyld sekt i tillegg til vinen finner jeg på kanten av uhøflig. (Hvis jeg serverer rødvin til maten hjemme, forventer jeg ikke at noen av gjestene ber om å få sjampis i tillegg!)

Etter at mannen hadde fått sin sekt, begynte han å gjøre anskrik mens serveringen fortsatte på motsatt trerekker, mannen ville jo ha enda et glass sekt, denne gangen til sin kone. Jeg har stor forståelse for at vertinna ble litt irritert ...

... det var også flere som etter hvert ba om sekt en eller flere runder. Bl.a. et usympatisk "harrypar" lenger framme (jeg mener å kjenne igjen den mannlige delen som en tidligere deltaker i Big Brother, forrresten). Også vår champagne-mannen ba om ny ladning sekt underveis.

Nuvel - nok om denne seansen. Flyturen var svært behagelig, og vi landet 10 minutter før tiden i OSL. Og det ble ikke flere bussturer den dagen. Bagasjen lå på rullebåndet i det jeg hadde forsynt meg av whisky og sigarer på taxfreen. Jeg synes det er litt harry å handle taxfree på ankomst, men det er egentlig et godt tilbud. Bagasjen min var forresten merket med en gul lapp der det stod "HOT" (som jeg første sekund trodde at det betydde at de følte at det var noe mistenkelig ved ryggsekken min, men som selvfølgelig (?) betyr at den måtte raskt gjennom på MUC)

Når det gjelder vår champagne-mann, viser det seg at han nok var vestlending, trolig også bergenser. I det vi gikk ned over korridorern, var han svært opptatt av å prate (plage?)med sin kone. Hele veien skravlet han i vei om at "der er jo den" etc etc, i det han pekte ned over avgangshallen. Han skulle på død og liv finne gate 34 - og han ble over seg av begeistring av å ha funnet den - "Jo, for det var her det hele startet". (Jøss - utrolig interessant at det var ved den gaten reisen startet!) Tror mannen neste gang bør holde seg til rødvinen.

Nuvel - det var min andre trip report. Neste flytur går til eksotiske AES, der man dessverre har et svært begrenset valg mht flyselskap.


AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2006, 01:01   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Replying to Topic 'Lisboa - Oslo'

Nok en god rapport ispedd en akkurat passelig dose med detaljer.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2006, 01:12   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Lisboa - Oslo'

Bra rapport!

Fikk du med deg Löwensenf til Weißwursten - det er et muß. For å holde seg til fargen på pølsa, så den også nytes sammen med Weißbier - og da helst fra Erdinger
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2006, 15:36   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Replying to Topic 'Lisboa - Oslo'

Fin rapport, med gøye kommentarer (husk å ta noen bilder også!)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2006, 09:23   #5
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Lisboa - Oslo'

Så dumt du synes det er "harry" å handle ved ankomst, men ikke avgang

God reiseskildring - godt å høre at noen selskaper satser på service.
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Malaga-Lisboa og litt Oslo ut og hjem AirbusTrond TripReports 7 20-06-2017 12:55
Norwegian Lisboa-Oslo. Hvorfor du aldri må finne på å fly fra terminal 2 i Lisboa.. OttoL TripReports 12 09-06-2015 08:29
Oslo-Lisboa-Frankfurt-Oslo FlightDeck TripReports 20 23-03-2011 18:33
Trondheim-Oslo-Lisboa-Rio De Janeiro-Fortaleza-Lisboa-Oslo-Trondheim zico77 TripReports 16 06-01-2011 19:16
Oslo - Lisboa AirbusTrond TripReports 10 11-07-2006 17:02


All times are GMT +2. The time now is 04:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.