Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-04-2015, 12:27   #1
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Avinor Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

http://www.aftenposten.no/okonomi/Fl...r-7980871.html

"Arbeiderpartiets landsmøte skal i denne uken ta stilling til om partiet skal gå inn for å avvikle taxfreeordningen.

Ap-leder Jonas Gahr Støre sier i programmet «2 mot 1» på AftenpostenTV at han er innstilt på å ta opp hele taxfreeordningen til vurdering.

Blir det flertall for forslaget om taxfree-stans, innebærer det at det da er et flertall i Stortinget for å avvikle den populære ordningen."

Så står det jo vidare at dette kan få konsekvensar for drift av andre flyplassar, sidan AVINOR får reduserte inntekter. Det er greitt nok. Men eg har to spørsmål:

1: Det var ikkje taxfree på ankomst før. Flyplasstrukturen var lik. Korleis gjekk det då rundt?
2: Handel i terminalane har vel gått opp? Det er i alle fall fleire butikkar på dei store flyplassane no. Så AVINOR før jo også der pengar "dei ikkje hadde før".

Greitt at kostnadar aukar og aukar, men dette fungerte jo for 10(?) eller så år sidan også? Eg hugsar ikkje når AVINOR dukka opp i staden for Luftfartsverket, så det kan jo ha noko med saka å gjere.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 12:51   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Virker vel som om helsepolitikere står imot finanspolitikerne her.

Det er vel ikke så vanskelig å se det "meningsløse" at alkohol skal finansiere flyplasser, men samtidig er det vanskelig å skape rom på budsjettet for å øke bevilgningene til Avinor. I tillegg ville jo det vært naturlig å senke avgiftene på alkohol også, slik at det ikke blir altfor mye lekkasje ved at folk tar med seg varene fra utlandet.

At Vinmonopolet skal overta taxfreehandel virker noe merkelig, synes nå jeg...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 12:56   #3
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Hallais!

Senker man prisene på alkohol tilsvarende de prisene man har i våre naboland, er det ikke behov for taxfree.

Da må man finne driftsmidler over statsbudsjettet til flyplasser etc, og det tror jeg alle politikerne vil slite med. Da må det kuttes andre steder, og velger f.eks politikerne å støtte Avinor men ikke de små private (som Rygge) vil det også være brudd på konkurranselovene i EU og dermed umulig å gjennomføre.

Hadde det vært opp til AP hadde vel de gjerne også ville bestemt hvor ofte folk fikk reise, hvor de skulle dra og hvor de skal handle..

Glemmer man at det er mulig å kjøpe taxfree utenlands og ta med hjem?? Er ikke akkurat som om hele systemet forsvinner fordi noen røde politikere vil det..

Brum, måtte bare lufte ut litt.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 12:58   #4
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post

Glemmer man at det er mulig å kjøpe taxfree utenlands og ta med hjem?? Er ikke akkurat som om hele systemet forsvinner fordi noen røde politikere vil det..

Brum, måtte bare lufte ut litt.

Kim
Arghh, du kom meg i forkjøpet.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 13:15   #5
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hallais!


Glemmer man at det er mulig å kjøpe taxfree utenlands og ta med hjem?? Er ikke akkurat som om hele systemet forsvinner fordi noen røde politikere vil det..

Brum, måtte bare lufte ut litt.

Kim
Heilt klart. Ein flyttar jo berre mykje av handelen (neppe alt, for eg vil anta at folk handlar meir når det er lettare tilgjengeleg etter flyturen, slepp handbagasje mm) ut til AMS/CPH eller "syden". Bra for dei.

Men kvar kom pengane til å drive flyplassar frå, før i "gamle dagar"??

(Forøvrig er eg einig i at det som hadde gitt mest meining er å ha eit avgiftsnivå som harmonerar sånn ca med resten av verda. Då forsvinn jo "problemet")
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 13:47   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post

Glemmer man at det er mulig å kjøpe taxfree utenlands og ta med hjem?? Er ikke akkurat som om hele systemet forsvinner fordi noen røde politikere vil det..
Tja, det er vel ikke akkurat bare "røde politikere" som er skeptisk til dagens ordning, DN på lederplass er ikke spesielt "rød", normalt sett:

http://www.dn.no/meninger/leder/2015...k/fly-p-flaske
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 14:04   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Men kvar kom pengane til å drive flyplassar frå, før i "gamle dagar"??

Litt løsere sikkerhetskrav på endel områder gjorde det vel endel billigere, men som med mye annen infrastruktur så ble det jo konstant underinvestert sett i lys av behovet. Selv om mye som kommer nå er nåde "too little, too late" så har jo Avinor enorm investeringsbehov fremover, og de pengene må skaffes

Som andre såvidt er innepå så vil jo ikke kvotene forsvinne da det mest sannsynlig vil skape problemer med EU/EØS, så en avvikling av taxfree vil riktignok være positivt for Vinmonopolet, men vinnerne vil jo være utenlandske flyplasser
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 15-04-2015 at 14:07.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 14:06   #8
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 248
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hallais!


Glemmer man at det er mulig å kjøpe taxfree utenlands og ta med hjem?? Er ikke akkurat som om hele systemet forsvinner fordi noen røde politikere vil det..


Kim
Hvem sier at Norge skal ha alkoholkvote i det hele tatt?!! Fjerner de salget i Norge, kan jeg love deg at de endrer på kvotene du har lov å ta med inn i landet.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 14:08   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Da må man finne driftsmidler over statsbudsjettet til flyplasser etc, og det tror jeg alle politikerne vil slite med. Da må det kuttes andre steder, og velger f.eks politikerne å støtte Avinor men ikke de små private (som Rygge) vil det også være brudd på konkurranselovene i EU og dermed umulig å gjennomføre.
Det er noe grunnleggende rart med en ordning som er avhengig av høye alkoholavgifter og store tollfrikvoter for reisende, ikke fordi det er fornuftig politikk hverken for alkohol eller avgifter, men fordi man har basert flyplassfinansiering på det.

Dersom man skulle begynne på nytt i dag, hvem ville foreslått å basere drift av norske flyplasser på alkoholsalg?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 14:14   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Som andre såvidt er innepå så vil jo ikke kvotene forsvinne da det mest sannsynlig vil skape problemer med EU/EØS, så en avvikling av taxfree vil riktignok være positivt for Vinmonopolet, men vinnerne vil jo være utenlandske flyplasser
I forhold til EØS-avtalen tror jeg det er helt uproblematisk å endre kvotene. Det er jo bare noen måneder siden de ble økt forrige gang, og en reduksjon burde være uproblematisk.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 14:22   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
I forhold til EØS-avtalen tror jeg det er helt uproblematisk å endre kvotene. Det er jo bare noen måneder siden de ble økt forrige gang, og en reduksjon burde være uproblematisk.

Endre går nok fint, men ikke fjerne.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 14:53   #12
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Husk også når man snakker om kvoter så gjør ikke Norge forskjell på taxfree-varer og allerede beskattet drikke.

Kommer man fra f.eks Systembolaget i Sverige og kjører hjem, er kvoten den samme som man handler taxfree på flyplassen. I andre EU-land har man ofte like strenge, og noen steder strengere taxfree-kvoter enn Norge, men man kan nesten fritt ta med varer over grensene fra andre EU-land som allerede er beskattet.

Så må vel en totalforandring til i loven tror jeg for å skille dette, tror ikke WTO eller EU liker at Norge totalforbyr innføring av lovlige varer beskkatteet i et annet EU/EØS-land..

Føler egentlig hele debatten er litt sånn god-dag-mann-økseskaft.... Smuglingen vil øke, og utgifter til Tollvesenet må mangedobles. Økte inntekter til Vinmonopolet vil ikke dekke dette tror jeg, og dermed MÅ pengene tas fra andre steder i statsbudsjettet.

Vil se hylingen når barnehager og skoler må stenges fordi pengene skal brukes til å holde f.eks flyplassen i Vardø åpen.. Da står vel de som er motstandere i dag igjen og veiver med armene...

Er en evig runddans dette, denne gangen startet av Actis, som i prinsippet er i mot absolutt alt..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 15:05   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Uansett er det erfaringsmessig veldig enkelt og vedta noe på et landsmøte i opposisjon, men ikke like enkelt og gjennomføre det i praksis når det skal finansieres. Mange som har brent seg der tidligere
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 15:36   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Husk også når man snakker om kvoter så gjør ikke Norge forskjell på taxfree-varer og allerede beskattet drikke.
Jo, det er forskjell. For å handle tax free må du være ute av landet minst 24 timer. Beskattede varer fra andre land kan du ta med tilbake på kvota på kortere turer.

For eksempel får du ikke kjøpt tax free på ferga Sandefjord-Strømstad med en tur/retur-billett samme dag.

Quote:
Så må vel en totalforandring til i loven tror jeg for å skille dette, tror ikke WTO eller EU liker at Norge totalforbyr innføring av lovlige varer beskkatteet i et annet EU/EØS-land..
Å måtte betale avgift ved import er ikke et totalforbud. Heller ikke å gå tilbake til kvotene slik de var for ti år siden.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 15:40   #15
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jo, det er forskjell. For å handle tax free må du være ute av landet minst 24 timer. Beskattede varer fra andre land kan du ta med tilbake på kvota på kortere turer.

For eksempel får du ikke kjøpt tax free på ferga Sandefjord-Strømstad med en tur/retur-billett samme dag.



Å måtte betale avgift ved import er ikke et totalforbud. Heller ikke å gå tilbake til kvotene slik de var for ti år siden.
Den skilnaden der trur eg ikkje folk flest veit/bryr seg om. Alkohol kjøpt utanfor Noreg (anten i Sverige, Syden, Kielferja eller på ankomst-taxfree) er same-same. Poenget for folk flest er at spriten/vinen ikkje er kjøpt på Vinmonopolet. At ein har betalt avgifter til eit anna land i somme tilfelle, trur eg er ikkje-kunnskap. Så kvotediskusjonen blir litt annanleis.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 16:01   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Den skilnaden der trur eg ikkje folk flest veit/bryr seg om. Alkohol kjøpt utanfor Noreg (anten i Sverige, Syden, Kielferja eller på ankomst-taxfree) er same-same. Poenget for folk flest er at spriten/vinen ikkje er kjøpt på Vinmonopolet. At ein har betalt avgifter til eit anna land i somme tilfelle, trur eg er ikkje-kunnskap. Så kvotediskusjonen blir litt annanleis.

Unntaket må være folk fra Sandefjord. Alle det vet godt at de kun må kjøpe enveis billett når de drar på tur til Strømstad
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 16:01   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Den skilnaden der trur eg ikkje folk flest veit/bryr seg om. Alkohol kjøpt utanfor Noreg (anten i Sverige, Syden, Kielferja eller på ankomst-taxfree) er same-same. Poenget for folk flest er at spriten/vinen ikkje er kjøpt på Vinmonopolet. At ein har betalt avgifter til eit anna land i somme tilfelle, trur eg er ikkje-kunnskap. Så kvotediskusjonen blir litt annanleis.
Men regelen finnes, og den er ikke klagd inn for hverken WTO eller ESA. Her er, for eksempel, en tråd om regelen:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115451
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 16:38   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er noe grunnleggende rart med en ordning som er avhengig av høye alkoholavgifter og store tollfrikvoter for reisende, ikke fordi det er fornuftig politikk hverken for alkohol eller avgifter, men fordi man har basert flyplassfinansiering på det.

Dersom man skulle begynne på nytt i dag, hvem ville foreslått å basere drift av norske flyplasser på alkoholsalg?
Nå er det ikke noe uvanlig med at flyplasser baserer seg i stor grad på inntekter fra annen type aktivitet enn den rent flymessige aktiviteten, og om jeg husker rett så er vel omlag 50-60% av Avinor sine inntekter fra såkalte kommersielle aktiviteter (herunder tax free). Hvor mye av dette som er fra tax-free salg vet jeg ikke.

Det er imidlertid hverken rart eller ufornuftig å kunne hente inn inntekter fra en rekke kilder, og fordelen er at økte kommersielle inntekter gir grunnlag for lavere avgifter til flyselskapene som igjen kan bidra til økt trafikk. Den økte trafikken bidrar til økte inntekter fra kommersielle aktiviteter, osv.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 17:02   #19
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Skjønner godt at man kan diskutere finansieringsmåter for flyplasser og fremtidige inntekter der. Her kan det finnes andre løsninger, men å fjerne den største inntekstposten kaller jeg ikke en løsning, det er en fallitterklæring i mine øyne!

Forstår ikke at folk tillatter at politikere (og andre..) skal sitte å bestemme hva voksne folk gjør med sine penger og lovlige varer. Skulle mange ganger tro at enkelte partier helst vil bygge et gjerde rundt Norge og bestemme alt nordmenn gjør, sier og bruker.

Kan minne litt om Nord-Korea kanskje?

Det starter med taxfree, går videre til å forby andre ting, alt for å begrense hver enkelt persons frihet. Vil jeg handle taxfree gjør jeg det, om det er i København, i Hong Kong eller på Værnes er meg revnende likegyldig. Men skulle tro at det beste for Norge er å la inntektene komme hit enn at de blir igjen utenlands.

Man lever i 2015, ikke 1960. Og man skulle vel tro at forbudstiden flere kjemper for i visse partier burde vært glemt og forkastet for lenge siden...

Player out!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 17:17   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Man lever i 2015, ikke 1960. Og man skulle vel tro at forbudstiden flere kjemper for i visse partier burde vært glemt og forkastet for lenge siden...
Man kan gjerne diskutere norsk alkoholpolitikk, men nå har vi altså en situasjon der flyplasseierne må argumentere for høye alkoholavgifter, fordi det er den eneste måten flyplassene kan overleve på. Det er ganske absurd. Det er også noe spesielt å ha en alkoholpolitikk der det som anses som noen av de viktigste virkemidlene (pris, salgsmonopol og tildels tilgjeneglighet) oppheves bare man reiser nok utenlands.

Skulle norsk alkoholpolitikk liberaliseres slik at den blir, for eksempel, lik den som er i Danmark, vil jo også flyplassene trues minst like mye.

For min del hadde jeg gjerne sett en mer liberal alkoholpolitikk med lavere priser i Norge, og gjerne kombinert med at varer reisende tar med seg likestilles mest mulig med varer som selges via andre kanaler. Det vil selvfølgelig ha fordeler og ulemper, men det er veldig underlig at man ikke kan ha en slik diskusjon uten å risikere nedleggelse av flyplasser.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/

Last edited by gustavf; 15-04-2015 at 17:29. Reason: Noen sikreleif
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finansiering av flykjøp glemmestad General Aviation og sjøfly 0 22-08-2016 22:21
Delta slutter med taxfree-salg LN-MOW Småprat 13 09-08-2014 05:46
Taxfree-salg ved innreise kan vedtas i juni Farmer Flyforum 20 12-05-2005 18:22


All times are GMT +2. The time now is 11:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.