Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-02-2019, 16:36   #21
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Jeg har sammenlignet epler og epler, og uavhengig av om jeg er gullkunde hos SAS så hadde Plus billetten gitt gratis WiFi
KLM har ikke WiFi på disse flyerne
Jeg var faktisk ikke klar over at alle plus-passasjerer hadde gratis WiFi.

(Jeg er, som nevnt, en av de som foretrekker Norwegian og flyr SAS kun unntaksvis, så da følger detaljinnsikten i servicekonseptene litt etter.)
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 16:38   #22
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Norwegian Bergen-Oslo-Krakow

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er verdt å merke seg at det er en liten forskjell i prisene du sammenligner her, som bety litt fra eller til for ulike behov for fleksibilitet.

SAS selger to typer fleksible billetter: Refunderbare og fult fleksibilitet. Norwegian kun en: Full fleksibilitet. Ofte er Norwegian sine

Min erfaring er at Norwegian sine fullt fleksible billetter koster noe mindre enn SAS sine refunderbare, men det avhenger av ruter og tider. Jeg har aldri opplevd at fullt fleksible billetter er dyrere hos SAS enn Norwegian, men det kan sikkert skje.
58,1% utgjør en betydelig forskjell... mellom 1000 og 2000 kroner
Jeg vil ikke angi nøyaktige priser fordi prisene er hentet ut fra vår reiseportal med avtalepriser
Rland is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 16:45   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Som jeg skrev så valgte jeg Norwegian bevisst på grunn av tidtabellen selv om de var det dyreste alternativet


Men da gjorde jo Norwegian alt riktig, når du da valgte dem selv om det var dyrest. Blir mest penger i kassen av sånt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 16:58   #24
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men da gjorde jo Norwegian alt riktig, når du da valgte dem selv om det var dyrest. Blir mest penger i kassen av sånt
Det er klart at Norwegian hadde bedre fortjeneste på meg enn de fleste andre i disse to fulle flyene.
Jeg benytter Norwegian når det er mest hendiktsmessig både privat og til jobbreiser.
Derfor mener jeg meg også meningsberettiget til å uttale meg om det som skiller Norwegian fra andre selskaper når det gjelder jobbreiser.

Hadde denne reisen vært privat så hadde den vært helt som forventet. Jeg hadde ikke ofret Bjørn Kjos sine uttalelser om kvalitet for forretningsreisende/value for money, en tanke.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 16:59   #25
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Norwegian Bergen-Oslo-Krakow

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
58,1% utgjør en betydelig forskjell... mellom 1000 og 2000 kroner
Jeg vil ikke angi nøyaktige priser fordi prisene er hentet ut fra vår reiseportal med avtalepriser
Jeg sjekket noen datoer i mars uten avtalepriser, og Norwegian tar ganske godt betalt for full flex til Krakow. SAS ser ikke ut til å selge det, som kan gi mening med så få flyvninger de har dit. Prosentvis ser forskjellene ut til å være i samme størrelsesorden som du ser (SAS litt over 5.000 kr og Norwegian litt over 8.000).

Norwegian har et vesentlig bedre rutetilbud til mange europeiske storbyer enn SAS, spesielt de der det er en kombinasjon av norske helgeturister og andre reisende. Det klarer de også å utnytte til å få godt betalt, som din reise vel er et typisk eksempel på.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 17:01   #26
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Hadde denne reisen vært privat så hadde den vært helt som forventet. Jeg hadde ikke ofret Bjørn Kjos sine uttalelser om kvalitet for forretningsreisende/value for money, en tanke.
Dette sliter jeg med å forstå: Et av dine største ankepunkter er en far som er plassert vekk fra sitt barn, og håndtering av situasjonen. Ville dette vært et mindre problem om du skulle til Krakow på ferie?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 17:17   #27
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Dette sliter jeg med å forstå: Et av dine største ankepunkter er en far som er plassert vekk fra sitt barn, og håndtering av situasjonen. Ville dette vært et mindre problem om du skulle til Krakow på ferie?
Den episoden var en av mine opplevelser på turen.
For meg er det et eksempel på det Norwegian i prospektet for emisjonen betegner som

"The Company's strategy is to unbundle traditional flight services into separate services in order to offer customers very low ticket prices and a variety of add-on services for additional fees."

Ved å splitte passasjerer som bestiller sammen og derigjennom tvinge folk til å betale ekstra for å få sitte sammen, så fremstår Norwegian for meg som et kjipt flyselskap.
Offisielt sier de også at de aldri splitter små barn fra familie, men her hadde det skjedd.

Selv er jeg nøye på hvor jeg sitter i flyet og betaler for setevalg når bestiller Norwegian.
Når jeg reiser med SAS så ligger denne servicen i gullkortet
Rland is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 17:21   #28
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Ved å splitte passasjerer som bestiller sammen og derigjennom tvinge folk til å betale ekstra for å få sitte sammen, så fremstår Norwegian for meg som et kjipt flyselskap.
Offisielt sier de også at de aldri splitter små barn fra familie, men her hadde det skjedd.
Inntil det motsatte er bevist, tror jeg vi skal anta at dette er en feil, ikke ei bevisst handling.

Å legge såpass mye i noe som framstår som en feil eller tabbe var, for min del, grunnen til at innlegget ditt framstod mer som et forsøk på å stille Norwegian i et dårlig lys enn noe som kunne leses som ei objektiv skildring av ei reise.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/

Last edited by gustavf; 27-02-2019 at 17:24.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 17:40   #29
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Inntil det motsatte er bevist, tror jeg vi skal anta at dette er en feil, ikke ei bevisst handling.

Å legge såpass mye i noe som framstår som en feil eller tabbe var, for min del, grunnen til at innlegget ditt framstod mer som et forsøk på å stille Norwegian i et dårlig lys enn noe som kunne leses som ei objektiv skildring av ei reise.
Det kan godt være at det var en feil at barn og far ble splittet.
Men det er vel ingen tvil om at lavpris selskaper bevisst splitter reisefølger få at folk skal betale for å sitte sammen. Om dette også er blitt en praksis hos de større nettverksselskapene vet jeg ikke.

I min verden er det å bevisst splitte folk som bestiller billetter sammen en kjip handling
Rland is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 17:44   #30
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Men det er vel ingen tvil om at lavpris selskaper bevisst splitter reisefølger få at folk skal betale for å sitte sammen.
Er det ikke?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 18:22   #31
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: Norwegian Bergen-Oslo-Krakow

Kanskje de også var de to siste til å sjekke inn? Da får man de setene som er til overs.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 18:32   #32
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Norwegian Bergen-Oslo-Krakow

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er verdt å merke seg at det er en liten forskjell i prisene du sammenligner her, som bety litt fra eller til for ulike behov for fleksibilitet.



SAS selger to typer fleksible billetter: Refunderbare og fult fleksibilitet. Norwegian kun en: Full fleksibilitet. Ofte er Norwegian sine



Min erfaring er at Norwegian sine fullt fleksible billetter koster noe mindre enn SAS sine refunderbare, men det avhenger av ruter og tider. Jeg har aldri opplevd at fullt fleksible billetter er dyrere hos SAS enn Norwegian, men det kan sikkert skje.
Det har eg sett mange gangar.

Men alt blir jo berre ei oppleving, uansett kven avsendar er.

Eg? Må seie eg til ei viss grad synst det var ganske mange objektive betraktningar her, og tankane trådstarar gjere seg er ganske interessante.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 21:31   #33
Ramgad
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 84
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Det har jeg. Jeg vet at det er servering hos begge. Jeg vet at prioritert boarding overholdes, og da særlig hos KLM.

Jeg ønsker at kvalitetsbegrepet skal ha et innhold, ikke bare en floskel
Dette er basert på dine antagelser. Ta av deg KL brillene å prøv igjen. På flyplassene er det ground-handling og ikke flyselskapet selv som utfører priority boarding. I SVG f.eks er det samme gate personell som utfører priority boarding hos KLM, DY og Wizz Air.
Ramgad is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 22:13   #34
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Ramgad View Post
Dette er basert på dine antagelser. Ta av deg KL brillene å prøv igjen. På flyplassene er det ground-handling og ikke flyselskapet selv som utfører priority boarding. I SVG f.eks er det samme gate personell som utfører priority boarding hos KLM, DY og Wizz Air.
KL briller?

Jeg har reist en god del med KLM opp gjennom årene.
Jeg har ennå til gode å oppleve at gate personalet ikke utfører prioritert boarding for de som flyr business eller har Sky team elite eller elite plus.
Dette er ikke mine antagelser, men min erfaring.
Forrige tur med KLM fra Norge var faktisk fra SVG til AMS og videre til Norwich. Prioritert boarding ble utført som forventet.

Ground handling utføres av et selskap som har kontrakt med KLM. Jeg går ut fra at de har i kontrakten med hvert enkelt selskap Scope of Work som definerer tjenesten som skal utføres for det respektive selskapet

Last edited by Rland; 27-02-2019 at 22:15.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 22:50   #35
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Norwegian Bergen-Oslo-Krakow

Er vel ikke noen grunn til å motsi andre folks opplevelser. At de er misfornøyde med et produkt etter å ha testet det, er vel en real sak.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 23:10   #36
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Norwegian Bergen-Oslo-Krakow

Hvor mange hypersurkete TRs finnes det ikke om SAS her på dette forumet? Er det virkelig så intenst problematisk at det kom en litt surkete om Norwegian? Virkelig? Really?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 23:14   #37
Ramgad
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 84
Default Re: Norwegian Bergen-Oslo-Krakow

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvor mange hypersurkete TRs finnes det ikke om SAS her på dette forumet? Er det virkelig så intenst problematisk at det kom en litt surkete om Norwegian? Virkelig? Really?
Det finnes heldigvis ingen hypersurkete TRs om SAS fra deg hverfall :-)
Ramgad is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2019, 01:36   #38
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Ramgad View Post
På flyplassene er det ground-handling og ikke flyselskapet selv som utfører priority boarding. I SVG f.eks er det samme gate personell som utfører priority boarding hos KLM, DY og Wizz Air.
Ground handler jobber etter flyselskapets instruks. Det utstedes en SLA (service level agreement) for servicestandard som handlingselskapet er forpliktet til å følge.

Er det forøvrig ikke WGH som handler KLM, da?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 28-02-2019, 13:54   #39
Ramgad
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 84
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ground handler jobber etter flyselskapets instruks. Det utstedes en SLA (service level agreement) for servicestandard som handlingselskapet er forpliktet til å følge.

Er det forøvrig ikke WGH som handler KLM, da?
KL handles av Aviator på SVG.
Ramgad is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2019, 13:58   #40
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Norwegian Bergen-Oslo-Krakow

Quote:
Originally Posted by Ramgad View Post
Det finnes heldigvis ingen hypersurkete TRs om SAS fra deg hverfall :-)
Takk for denne nyttige informasjonen.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Wizz Air starter Krakow-Billund og Oslo Gardemoen Bll spotter Flyforum 5 21-11-2018 19:38
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro FlightDeck TripReports 37 16-09-2011 10:30
SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen FlightDeck Flyforum 15 28-09-2009 21:23
Norwegian starter direkterute Bergen-Krakow LN-AØR Flyforum 2 12-06-2008 18:35
NORWEGIAN med flere frekvenser Oslo-Krakow LN-HAT Flyforum 6 15-10-2005 16:27


All times are GMT +2. The time now is 20:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.