Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2010, 11:53   #1
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Den britiske invasjonen...

Det er tidlig formiddag, året er 2010 og vi er kommet til årets tredje måned. Snøen er så vidt forsvunnet, men lite minner om vår. Spesialstyrkene til RAF snek seg tidlig inn ved daggry, sjøsatte sin Yamarin 61CC og lurte seg sjøveien til Rennesøy, hvor karikaturtegneren Gunvald Østeneset enda ikke hadde stått opp. Østeneset hadde blitt kraftig kritisert i England grunnet sine karikaturtegninger av Dronningen, som ble publisert i Bygdabladet i slutten av februar dette år, 2010. Redakatør Ingvar Stakkestuen var desverre likvidert, men Dronningen ville ha karikaturtegneren i live så hun kunne utøve sin misnøye med tegningene. Hennes ører var alt for store på bildet, og det siklet aldri fra snuten til Dronningen slik tegningene gjorde.
RAF fikk i oppdrag å innbringe Østeneset, og sørge for at ikke dronningbildene ble publisert i andre viktige lokalaviser på øyene rundt Rennesøy. Østeneset ble utstyrt med RAF-kjeledress, hjelm og helt mørkt visir, mest for at Nasjonalgarden på Rennesøy ikke skulle vite hvem som var hvem, hvis de i det hele tatt ville tørre å åpne ild.
Jeg hadde fått et anonymt tips om aksjonen, og lå nervøst på skarpskytter-plattformen på flyplassen på Sola, kamuflert som en handicapped person, med grønne krykker og sort rullestol.

Her aksjonen inne i sin nest siste fase, Østeneset er ombord - men vi vet ikke på dette tidspunkt hvilket av de tre helikopterne han befinner seg i...


Så er der gang i aksjonen, Avinor har holdt alt fly-crew, bakkemannskaper og passasjerer i tilfluktsrommet i kjelleren på Airporthotellet, og føreren av den røde personbilen i nedre billedkant kom seg heldigvis i dekning han med.





Jeg prøvde å beholde roen og konsentrere meg om å skyte bilder - men det var vanskelig så lenge jeg så soldaten konstant veivet med sitt lasersikte og skjøt alt som rørte seg, det være seg trost, kaniner, kokker og flygeledere.


Pilotene virket svært nervøse, så stadig på armbåndsuret sitt og skiftet stadig stasjon på FM-båndet, for å høre om aksjonen hadde nådd nyhetene.


RAF var til tider svært amatørmessige etter mine bedømminger, 2 helikoptere som var åpne - og ett som var lukket! Etter min tid som trippel-spion for Norge-England-Norge, lar jeg meg ikke lure og tror at Østeneset sitter i det lukkede helikoptere, så dum er jeg altså ikke - selv om de sikkert kunne lure mange andre snikskyttere





Også RAF led store tap i denne aksjonen, desverre så ble ikke Ben mer enn 23 år


Man kan tydelig her se strategien til RAF, hvor det midterste helikopteren har venstre dør stengt, mens høyre er åpen - dette er for å prøve å lure de norske styrkene.





Her ser man tydelig at vakttårnet i høyre billedkant er forlatt og øde, men jeg har jo en viss forståelse for dette. 330-styrkene er ikke trenet til kamp mot lastervåpen og FM-radioaktive granater...


De tre helikopterne er alle i luften, og setter kurs mot Nordsjøen


På dette stadiet kunne vi se 4 Eurofightere møtte helkopterene og skulle eskortere dem tilbake til sin egen øy, hvor Østeneset går en meget trist fortid i møte. Etter at Taliban har kommet inn i den Engelsek regjeringen, ser man det som realistisk at man her snakker om steinal henrettelse. Men den norske utenriksministeren Alexander Rybakk har lovet å bruke alle sine kontakter for at Østeneste igjen kan får oppleve Rennesøy`s grønne enger...


Vi ser her helt klart hvordan den Norske Marinen hadde et mislykket angrep på Rennesøya, og måtte legge seg i skjul bak noen steiner for ikke å bli helt tilintetgjort...


Harald Oanes, for Bygdabladet, for Rennesøy, for SørVestlandet og for Norge
__________________
Eg har ingen signature...

Last edited by Harald Oanes; 30-09-2010 at 21:25.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 12:28   #2
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,936
Default Re: Den britiske invasjonen...

Ahaha, herlig reportasje!
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 14:32   #3
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 775
Default Re: Den britiske invasjonen...

Faen hvor får du det fra, haha, altid en liten go historie til dine bilder
TobyAllan is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 15:23   #4
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,415
Default Re: Den britiske invasjonen...

Denne var helt utrolig herlig Takk for flott tekst og bilder...
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 15:50   #5
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: Den britiske invasjonen...

Hehe, ja dette var festlig lesning! Det kommer nok snart på førstesida i VG: "Hemmelig AgentDRAMA på VestLANDET!"

Ser du har fått mye ros i et par andre tråder (ja, jeg har også lest dem fordi enhver Harald Oanes-post bare MÅ leses og nytes). Har bare ikke fått ut fingern og fått kommentert. Begynner å slippe opp for nye måter å si "Kanonbra, Harald". Men altså: Kanonbra, Harald!
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 18:03   #6
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
Default Re: Den britiske invasjonen...

Haha! Utrolig artig lesning og som vanlig nydelige bilder
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 20:20   #7
Vidar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 1,167
OBB 50 Re: Den britiske invasjonen...

Herlige bilder og herlig story!


Vidar
Vidar is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 20:50   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Den britiske invasjonen...

Og jeg er sikker på at det hele ble styrt av den onde Dronning Camilla .... Flott historie!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 21:11   #9
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: Den britiske invasjonen...

Fantastisk Harald. Meget fin serie.
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 21:26   #10
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Den britiske invasjonen...

Knallgod story og flotte bilder, Harald!
Du får det virkelig til
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 00:19   #11
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: Den britiske invasjonen...

Harald, når kommer en bildebok med dine anekdoter fra Sola?

Knallbra
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 00:30   #12
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: Den britiske invasjonen...

Quote:
Originally Posted by TobyAllan View Post
Faen hvor får du det fra, haha, altid en liten go historie til dine bilder
???

Da er det vel bare å ta turen til OSL Harald så får du snekret sammen en historie herfra også!
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Brexit og flytrafikken sk931 Flyforum 42 20-10-2022 13:09
Den britiske regjeringen får eget privatfly Upsaker Småprat 0 19-11-2015 14:43
dokumentar om Britiske flymekanikere SE_DDL Flyhistorisk forum 3 27-05-2011 17:07
Du så den ikke før du hørte den. Og da var den vekk, Desk pilot Flyforum 1 19-12-2007 17:11


All times are GMT +2. The time now is 14:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.