Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2019, 10:45   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Star Alliance Halal-Jul

Halal-jul. Etter åtte tøffe dager med snø og null butler-service så var det på tide å komme seg ned til midtøsten igjen. Denne gangen med yngsstemann og Dragen i tillegg – alle fem samlet som uten tvil er det koseligste. Valget av transport til OSL denne gangen ble Dragomonbilen og OnePark sin «nye» Park and Go. Dette fungerte i og for seg greit men bilen leveres da utendærs på avgang og hentes igjen i parkeringshuset.

Insjekken denn gangen avar artig.. Det var som tidligere nevt stappfullt fly med kun oss og en familie til som var etnisk norske. Vi ble vinket frem i business insjekken (egne Turkish skranker) hvor det var en lang kæ med folk som ikke skulle sjekke inn på business/Gold. Der satt det en fantastisk SAS ansatt som hadde filipinsk bakgrunn så jeg fikk dratt et par gloser på tagalog og et par dårlige vitser. Dragen og arvingene holdt ogspå et lite show som tydeligvis var hyggelig blant mye stressede folk.

Dette resulterte i at han faktisk oppraderte alle fem til Business som jeg vil si er en meget hyggelig gest. Vi har aldri fløyet TK Business før og har hært at dette skulle være virkelig midt i blinken og ble jo rimelig happye.. (Spesielt den mellomste som er rimelig oppessen som vel mer eller mindre nesten aldri har fløyet monkey på long-haul.

Rett opp i loungen hvor det ble litt småsnacks og denne nydelige Cremant Blanc de Blancsen de har der nå... Den er virkelig god – 100% Chardonnay.

Ombordstigning var et totalt kaos og her var det ca 200 trillekofferter og en del overdimsnjonerte vesker.. Stakkars crewet som måtte vise samtlige hvordan man legger opp kofferter osv og jeg tror hele prosessen tok bortimot en halv time... I mens dette kaoset pågikk fikk jeg en predrink som bestod av XL1 og Zalo som fikk være i fred. Crewet var meget hyggelige mot barna og de ble overøst med leker og snacks.

Cabinen er opp min gate og jeg liker denne slitne «US Domestic First Class looken» og er jo mer enn bra nok for en fire timers tur. Maten var ganske guffen og de hadde en relativt god Champagne og en MEGET god tyrkisk kaffe.
Turen gikk veldig fort og man rakk vel bare en fire fem champiser og en pils før landing.

Personlig synes jeg Turkish sitt business knsept var fint lite imponerende (og da som transport til DXB) hvor jeg synes Swiss, Lufthansa og selvfølgelig Emirates leverer et langt, langt bedre produkt.

Der var det buss gate og en herlig liten minibuss for Business class – det er alltid like morsomt. Loungen på IST var i nydelig humær og de slapp alle fem inn og poengterte at her var det med tre «på huset».

Loungen er som vanlig enorm og jentene spilte golf, junior kjørte bilbane og Dragen med undertegnede koste seg med litt småsnacks og noen juge-historier.































Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	2488
Size:	141.7 KB
ID:	46231   Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	2482
Size:	107.9 KB
ID:	46232   Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	2481
Size:	109.4 KB
ID:	46233   Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	2473
Size:	142.4 KB
ID:	46234   Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	2474
Size:	116.1 KB
ID:	46235  

Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1264
Size:	93.6 KB
ID:	46236   Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1267
Size:	98.3 KB
ID:	46237   Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1272
Size:	84.3 KB
ID:	46238   Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1261
Size:	98.1 KB
ID:	46239   Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	1259
Size:	109.8 KB
ID:	46240  

Click image for larger version

Name:	10.jpg
Views:	1263
Size:	78.6 KB
ID:	46241   Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1268
Size:	73.4 KB
ID:	46242   Click image for larger version

Name:	13.jpg
Views:	1262
Size:	83.4 KB
ID:	46243   Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1264
Size:	90.6 KB
ID:	46244   Click image for larger version

Name:	15.jpg
Views:	1268
Size:	148.9 KB
ID:	46245  

Click image for larger version

Name:	16.jpg
Views:	1272
Size:	99.6 KB
ID:	46246  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 11:10   #2
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Halal-Jul

IST-DXB var en klassisk monkey-class flight og her er Turskish greie. Det var desverre buss her også som ikke er optimalt. Istanbul er fryktelig kald om natten i desember og også her gikk boeardingen svært tregt.. Her er det 280-300 trillekofferter som skal opp flytrappen og lettere kaos.

Reisefølget fikk to to-setere og sovnet umiddelbart, mens jeg fikk setet over midtgangen ved siden av noen jeg ikke akkurat ville sove på skulderen til. Her var det sabla trangt så det ble lite søvn på reiselederen.

Ankomst DXB var svært effektivt og gutta i imigration setter pris på et par dårlige arabiske gloser og de kjfeter litt når de ser vi har bodd der, men forlatt landet. Koffertene lå og ventet på oss på bagasjebåndet og så rett bort til Jumeirah mottaket.. Her blir du mottat som royale og de hadde byttet ut den sedvanlige Lincoln Navigatoren med to deilige 740iL. Dette var den råeste airport pickupen jeg har hatt.. Begge bilene lå i formasjon side om side hele veien fra flyplassen (manglet bare Valkyriens Marsj) og du fikk hele «innseilingen» til Dubai i soloppgang..

Vi valgte en «lov cost» variant denne julen og valgte Jumeriah Emirates Towers (mer om det senere). Her stod hele gjengen og tok oss i mot og det er rett og slett rørdende.. De hadde satt inn et stort juletre i suiten OG de hadde rammet inn et bilde av oss fra oppholdet uken før!! Masse kaker og ræl og et håndskrevet kort fra sjefen selv som virket personlig.



















Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	17.jpg
Views:	1267
Size:	86.1 KB
ID:	46247   Click image for larger version

Name:	18.jpg
Views:	1270
Size:	84.4 KB
ID:	46248   Click image for larger version

Name:	19.jpg
Views:	1259
Size:	50.0 KB
ID:	46249   Click image for larger version

Name:	20.jpg
Views:	1261
Size:	71.0 KB
ID:	46250   Click image for larger version

Name:	21.jpg
Views:	1267
Size:	149.3 KB
ID:	46251  

Click image for larger version

Name:	22.jpg
Views:	1272
Size:	199.8 KB
ID:	46252   Click image for larger version

Name:	23.jpg
Views:	1273
Size:	88.3 KB
ID:	46253   Click image for larger version

Name:	24.jpg
Views:	1270
Size:	183.5 KB
ID:	46254   Click image for larger version

Name:	25.jpg
Views:	1263
Size:	164.1 KB
ID:	46255   Click image for larger version

Name:	27.jpg
Views:	1253
Size:	127.7 KB
ID:	46256  

__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 12:23   #3
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Halal-Jul

Herlig rapport!

Dubai har faktisk blitt meget populært hos både kona og meg, og vi drar vel nedover igjen i sommer for et par uker. Når vi fløy Turkish nedover var det omvendt fra dere, vi ble oppgradert fra IST-DXB, men ikke på flighten fra Oslo.

Elsker varmen (jada, er revmatiker...) og kostnaden for et par uker på fantastisk luksushotell der er mindre enn en uke på Mallorca i "apartment". Park Hyatt Dubai Creek har blitt en favoritt, sammen med Fairmont The Palm. Så får vi se hva valget blir i år.

Takk for titten!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 14:20   #4
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Halal-Jul

Flott rapport som alltid
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 14:48   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Halal-Jul

Vi har bodd på Jumeirah Emirates Towers før (JET) og var litt skeptiske til å bo på et forretningshotell i 11 dager med tra barn. Det viste seg i ettertid at var en utmerket ide.. Der vi vanligvis bor på Madinat Jumeirah skal ha 25.000 kroner per natt i julen og det er i overkant mye når man skal klare å stappe inn fire ferier i året med et satt budsjett. Det geniale med JET er at i prisen så følger det med fri adgang til Madinat strendene og Wild Wadi badepark og dette ligger 12-15 minutter unna med Uber (eller gratis shuttle bus hvis man gidder).

JET er hotell man litt glemmer i Dubai da man er blendet av de ville strand-hotellene, men det er et helt sinnsykt hotell både design-messig og den totale servicen. Typiske hoteller å sammenligne med er Fours Seasons, Peninsula og noen av forettnings-Conradene. JET overgår dem alle med høye kneløft.. Her har du den samme luksuen, men pakker inn i meget proff og personlig service. De fikser alt og alt går på skinner hele tiden.

Vi hadde en suite i 43 etasje og den ble vasket to ganger i døgnet og det var alltid en oppmerksomhet etter hver gang.. Alt fra julesokker, kaker til noen ganger en iskjøler med noe godt til mor og far.. Det er rett og slett rått. Executive loungen i 45 etasje er som alle andrer Jumeriah lounger sinnsyk og det e rservering ved bordene, free flow drinker og Champagne hver kveld fra 18-20.00 (denne rakk vi bare en gang) De har også en meget bra frokost som du kan sitte hele morgenen hvis du gidder.. Et utrolig utvalg og herlig mat (denne rakk vi vel også en gang)

Det har skjedd litt i Dubai med transporten siste årene og Uberene var Teslaer som staten har kjøpt, men de driftes av Uber. Det ble til og fra stranden hver dag og det er artig hva en araber får til med en P100D når du ber han gi flatt jern. Dette er biler man ikke vil bli sett i hjemme, men i Dubai vekker de masse oppmerksomhet og de koster vel godt over hva en Panamera Turbo gjør.

Madinat Jumeriah er som nevt hundre ganger hinsides – men en gedigen strand og restauranter og en service som bare er utrolig. Her ble det mye badepark, tennis på jentene og noen fantastiske måltider. Frokostene ble stort sett intatt her og det er skremmende hvor fort dagene gikk.. Alle er på fornavn med deg og selv han som tapper ølet fungerer som concierge hvis du vil det..

Vi har noen bekjente der nede så vi fikk barnevakt og kunne ta noen dater med mor som passet meget bra, blant annet selvfølgelig på Burj Al Arab som er så gjennomført smakløst at det har sin sjarm.. Regningen er også temmelig hissig hvis du vil at druene ikke skal smake huggorm.

Jeg savner hele denne Madinat sjappa så det gjør vondt..































Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1220
Size:	283.5 KB
ID:	46257   Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1218
Size:	112.3 KB
ID:	46258   Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1220
Size:	179.2 KB
ID:	46259   Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1218
Size:	187.5 KB
ID:	46260   Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1224
Size:	181.8 KB
ID:	46261  

Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1206
Size:	256.6 KB
ID:	46262   Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1221
Size:	212.7 KB
ID:	46263   Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1212
Size:	147.7 KB
ID:	46264   Click image for larger version

Name:	10.jpg
Views:	1226
Size:	187.1 KB
ID:	46265   Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	1214
Size:	253.9 KB
ID:	46266  

Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1215
Size:	136.6 KB
ID:	46267   Click image for larger version

Name:	13.jpg
Views:	1218
Size:	139.0 KB
ID:	46268   Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1218
Size:	168.1 KB
ID:	46269   Click image for larger version

Name:	16.jpg
Views:	1218
Size:	165.1 KB
ID:	46270   Click image for larger version

Name:	17.jpg
Views:	1222
Size:	170.3 KB
ID:	46271  

Click image for larger version

Name:	18.jpg
Views:	1221
Size:	92.8 KB
ID:	46272  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 16:13   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Halal-Jul

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Herlig rapport!

Dubai har faktisk blitt meget populært hos både kona og meg, og vi drar vel nedover igjen i sommer for et par uker. Når vi fløy Turkish nedover var det omvendt fra dere, vi ble oppgradert fra IST-DXB, men ikke på flighten fra Oslo.

Elsker varmen (jada, er revmatiker...) og kostnaden for et par uker på fantastisk luksushotell der er mindre enn en uke på Mallorca i "apartment". Park Hyatt Dubai Creek har blitt en favoritt, sammen med Fairmont The Palm. Så får vi se hva valget blir i år.

Takk for titten!

Kim

Liker meg også på Park Hyatt i Dubai. En oase. Men er litt upraktisk med kollektivtrafikk inn til sentrum derfra... Spesielt da jeg var der i september 2014 og gradestokken bikka godt over 40 varmegrader. Fant ut at jeg etterhvert tok taxi/Uber for å komme meg rundt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 16:26   #7
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Halal-Jul

Hva var grunnen til at du valgte TK fremfor Norwegian eller EK direkte? Markant prisforskjell?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 18:48   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Halal-Jul

Flott start, ser frem til returen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 20:25   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Halal-Jul

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Hva var grunnen til at du valgte TK fremfor Norwegian eller EK direkte? Markant prisforskjell?
Det er vel tre grunner hvor hovedgrunnen var pris. Ca 11.000 rimeligere enn Lufthansa og ca 20.000 rimeligere enn Emirates. Grunn to er at man er hjernevasket av Star Alliance og medlemskapet der, og til sist tidene TK flyr på. De lander 6 om morgenen og avgang 02.40 fra DXB igjen så du sparer faktisk to hele netter på hotell (vi får stort sett utsjekk klokken 23.00 om kvelden)

Lufthansa er i utgangspunktet førstevalget, men ligger dessverre for langt over i pris og vi trenger fem billetter.

Selv om jeg syter litt så er TK absolutt verdt pengene og besparelsen.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 20:25   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Halal-Jul

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Flott start, ser frem til returen
Takker så mye.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 21:24   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Halal-Jul

Takk for rapport så langt. Hadde dere suite med connecting room siden dere fikk plass til alle fem. Synes de fleste hoteller sier maks 2 voksne og ett barn for de fleste morsomme rom.

Ville du anbefalt Jumeirah dersom du ikke hadde svidd av 160 000 kr +++ foregående år hos dem? Frokosten hadde vel vært litt dyrer å spise på stranden uten gullkort? Hadde barna adgang til lounge under happy hour?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 11:47   #12
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Halal-Jul

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
IST-DXB var en klassisk monkey-class flight og her er Turskish greie. Det var desverre buss her også som ikke er optimalt. Istanbul er fryktelig kald om natten i desember og også her gikk boeardingen svært tregt.. Her er det 280-300 trillekofferter som skal opp flytrappen og lettere kaos.

Reisefølget fikk to to-setere og sovnet umiddelbart, mens jeg fikk setet over midtgangen ved siden av noen jeg ikke akkurat ville sove på skulderen til. Her var det sabla trangt så det ble lite søvn på reiselederen.

Ankomst DXB var svært effektivt og gutta i imigration setter pris på et par dårlige arabiske gloser og de kjfeter litt når de ser vi har bodd der, men forlatt landet. Koffertene lå og ventet på oss på bagasjebåndet og så rett bort til Jumeirah mottaket.. Her blir du mottat som royale og de hadde byttet ut den sedvanlige Lincoln Navigatoren med to deilige 740iL. Dette var den råeste airport pickupen jeg har hatt.. Begge bilene lå i formasjon side om side hele veien fra flyplassen (manglet bare Valkyriens Marsj) og du fikk hele «innseilingen» til Dubai i soloppgang..

Vi valgte en «lov cost» variant denne julen og valgte Jumeriah Emirates Towers (mer om det senere). Her stod hele gjengen og tok oss i mot og det er rett og slett rørdende.. De hadde satt inn et stort juletre i suiten OG de hadde rammet inn et bilde av oss fra oppholdet uken før!! Masse kaker og ræl og et håndskrevet kort fra sjefen selv som virket personlig.



















Tusen takk for flott rapport. Regner med at det kanskje ble lite av det jeg ser på som tradisjonell norsk julemat. For det er vel nesten mer haram enn kong alkohol der nede.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 12:19   #13
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Halal-Jul

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Tusen takk for flott rapport. Regner med at det kanskje ble lite av det jeg ser på som tradisjonell norsk julemat. For det er vel nesten mer haram enn kong alkohol der nede.
Takker.

Tja, ironisk nok er vel noen av de beste måltidene med svin inntatt i Dubai. Lille julaften ble det svineknoker og pattegris på en herlig restaurant downtown. Mange av restaurantene har «lisens» og da er det «free flow».

I dagligvareforretningene har de egne non-muslim avdelinger hvor utvalget av skinker osv er fem gangeren av feks. Jacobs og Meny.

Alkohol er det desverre på visse områder friere enn i Norge og de har ofte drikk så mye du vil pakker o.l som ville fort stengt et norsk sjenkested.

Dubai er som tidligere nevnt noe helt annet enn hva man leser på nettavisene. Jeg har mistet telling på hvor mange som har spurt meg om hvordan vi kunne bo i et land hvor kona ikke kunne kjøre bil og hvor man ikke har alkohol

Da svarer jeg; hvordan kan du bo i et land hvor gatene er stappfulle av isbjørn.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 13:26   #14
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Halal-Jul

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takker.

Tja, ironisk nok er vel noen av de beste måltidene med svin inntatt i Dubai. Lille julaften ble det svineknoker og pattegris på en herlig restaurant downtown. Mange av restaurantene har «lisens» og da er det «free flow».

I dagligvareforretningene har de egne non-muslim avdelinger hvor utvalget av skinker osv er fem gangeren av feks. Jacobs og Meny.

Alkohol er det desverre på visse områder friere enn i Norge og de har ofte drikk så mye du vil pakker o.l som ville fort stengt et norsk sjenkested.

Dubai er som tidligere nevnt noe helt annet enn hva man leser på nettavisene. Jeg har mistet telling på hvor mange som har spurt meg om hvordan vi kunne bo i et land hvor kona ikke kunne kjøre bil og hvor man ikke har alkohol

Da svarer jeg; hvordan kan du bo i et land hvor gatene er stappfulle av isbjørn.
Takker, ja ser stadig vekk innlegg hvor folk beskriver Dubai, på en måte som nok passer Saudi Arabia men ikke Dubai. (Jamfør kvinnelige sjafører og totalt tørrlagt). Men jeg var faktisk ikke klar over at du får svinekjøtt i Dubai.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 15:32   #15
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Halal-Jul

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Takker, ja ser stadig vekk innlegg hvor folk beskriver Dubai, på en måte som nok passer Saudi Arabia men ikke Dubai. (Jamfør kvinnelige sjafører og totalt tørrlagt). Men jeg var faktisk ikke klar over at du får svinekjøtt i Dubai.
På Park Hyatt hadde de en egen avdeling på frokosten der du kunne få Italienske skinker, bacon til eggene etc. Så det er mulig ja!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 17:54   #16
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Halal-Jul

Bra rapport, takk! Aldri tenkt over Dubai som alternativ for "syden".
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 20:30   #17
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Halal-Jul

Topp rapport. Er Dubaï selv étêter 6 visits .
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2019, 11:51   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Halal-Jul

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post


det er artig hva en araber får til med en P100D når du ber han gi flatt jern. Dette er biler man ikke vil bli sett i hjemme



Ellers takk for bra rapport!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2019, 10:42   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Halal-Jul

Her gikk det en kule varmt så avslutningen på reisebrevet ble litt forsinket.
De siste dagen gikk som vanlig temmelig fort og man ni-nøt hvert sekund. Det ulmet av hele området og alt var fokusert på den kommende nyttårsfeiringen.. De synes dette er meget stas og de skviser det de kan ut av volk for å få med seg fyreverkeriet.

På Jumeirah Al Qasr så er det plikt å være med på middagen som for to voksne med tre barn kommer på forsiktige 10.930 AED (25.500 kroner). Dette slaapp vi da vi hadde tatt møre-trikset og sjekket ut 31 Januar (Noe som egentlig ikke er lov da hotellene ofte krever at du må booke over nyttår osv)
Vi fikk forhandlet oss til svært sen utsjekk (23.00) som gjorde at vår feiring ble en langlunsj på råe Summer Salt Beach Club på Jumeriah stranden som ble det nye stamstedet. Der satt forøvrig Zidane ved siden sv oss (noe jeg ikke plukket opp med en gang da jeg liker fotball like mye som rotfylling) og en meget lang mørk basketball-mann (som tydeligvis var enda mer kjent – men vi plukket ikke opp hvem det var.)

Alle fortalt oss at det å kjøre ut til DXB klokken 23.00 var det absolutt aller dummeste man kunne gjøre på grunn av trafikken, men der tok vi faktisk sjansen. Vi ble sendt i dere Lincoln Navigator denne gangen og turen til DXB tok 20 minutter, men man kunne se at det bygget opp til kaos med politibiler overalt og flere og flere store hviste SUVEer dukket opp i veikantene.

Vi var ferdig sjekket inn 23.30 og tenkte at vi kan jo ikke gå glipp av dette fyrverkeriet så jeg tok med hele hurven ut av flyplassen igjen og spurte en del folk om det var noe sted vu kunne se Burj Khalifa hvor alle i herlig indisk stil sa – No. Vi ga ikke opp og fulgte retningssansen og fant et garasjetak fire minutter gange unna hvor vi hadde full view mot galskapen og jeg fikk handlet inn brus og chips (Her er de strenge som i Norge og tillater ikke drikking på offentlige steder) Fantastisk opplevelse og vi sto sammen med noen arbeider og en arabisk familie og skålte året inn med sitron-cola.

Deretter var det inn igjen og den småspennende «hvor hyggelige er de med å ta med hele gjengen inn på loungnen». Her gikk vi til Marabah loungen (som vi har fått tilgang til fær med Turkish) som er en ganske bra lounge. Her traff jeg spot on og gjettet de fem forskjellige nasjonalitetene til de som satt der med å si takk på alle språkene riktig (Hindi, Tagalo, Arabisk, Kazhakstansk og russisk). De strålte opp og kaszhakstaneren (en meget nydelig sådan) fulgte oss personlig gjennom hele business loungen (som var stappfull), gjennom VIP loungen (hvor merkelig nok det satt et helt British Airways crew som var en kulg jeng) og videre inn i et gasnke stort First Class område vi delte med en enslig mann i dress. Herlig lounge, smakløs og litt kjipe viner – men fryktetlig deilig for en 90 minutter pause.

British Airways gjengen og betjeningen lo godt da jeg gikk ut og kjøpte Mc Donalds (hangoveren etter lunsjen begynte å sige inn) og serverte hele familien på tallerkner.

Flyturen var temmelig udramatisk – Denne gangen 77W med 3+3+3 konfigurasjon i apekatt som er ganske komfortabelt. Her rakk man en halv film og litt søvn før man landet på IST, og da heldigvis gamle IST. Vi holdt jo på og bli prøvekaniner for den nye flyplassen som skulle åpne klokken 0.00 første januar. Her slapp vi også rett inn i loungen alle mann, med kun en kort kommentar om at vi egentlig ikke skulle inn osv. Hit-raten på hele familien inn i lounge utenfor OSL/ARN/CPH nå er 14 av 16 ganger, og det er å leve med.

Det ble litt bilbane og rødvin før den berømte IST-OSL flighten hvor priority boarding høyst sannsynelig må gjøres med vold for å oppnå noe resultat og det var som vanlig et meget spesielt klientell. Flighten var grei og man kom seg hjem hel..

Som jeg alltid sier – Turkish er noe jeg aldri hadde fløyet hvis jeg var loaded, men det er vel god value for money og du sparer egentlig nesten to hotelldøgn hvis du får til tidlig innsjekk og sen utsjekk. Flyet kom på totalt 26.000 for fem personer mot noen og tredve med LH og noen og førti med EK. Poengene er selvfølgeli ikke på plass ennå (en måned etter avreise) men skal gi ca 8.000 per pers.

Så er man hjemme igjen og har allerde booket Jumeriah for neste år, men da til 4 januar så man kan drikke mens man ser på fyrverkeriet. Jeg er helt hjernevasket av Jumeirah og var litt deppa over å miste gullkortet deres (som er by far det beste hotell-kortet der ute) men tror du ikke det kom en TNT sjåfør hjem til oss forrige uke med et speller nytt skinnende kort. Det var nok den siste lunsjen som bikket oss over grensen.

Beklager temmelig dårlige bilder på denne posten.


















Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	582
Size:	210.0 KB
ID:	46295   Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	584
Size:	101.5 KB
ID:	46296   Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	582
Size:	139.4 KB
ID:	46297   Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	590
Size:	103.7 KB
ID:	46298   Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	582
Size:	107.1 KB
ID:	46299  

Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	575
Size:	99.3 KB
ID:	46300   Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	573
Size:	110.2 KB
ID:	46301   Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	576
Size:	144.4 KB
ID:	46302   Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	574
Size:	121.3 KB
ID:	46303  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Snart Jul... Scooter01 Småprat 1 04-11-2017 10:59
Snart bare halal mat å få ombord ? sail4fun Flyforum 93 14-09-2010 17:33
Agurk: SAS kan bytte til bare halal-mat DyRayBan Flyforum 0 14-09-2010 12:39
Halal-kjøtt på SAS og BA Mchansern Flyforum 0 14-09-2010 12:38
God jul! Mats Danielsen Flyforum 63 25-12-2009 00:51


All times are GMT +2. The time now is 22:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.