Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

View Poll Results: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?
2020 Q2 1 0.53%
2020 Q3 15 8.02%
2020 Q4 29 15.51%
2021 Q1 26 13.90%
2021 Q2 35 18.72%
2021 Q3 17 9.09%
2021 Q4 13 6.95%
2022 36 19.25%
2023 eller senere 15 8.02%
Voters: 187. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2021, 07:37   #181
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Nå er ikke dette et vaksinepass, men kan vel sikkert brukes til det også, uansett så tar Singapore Airlines i bruk IATA sin "helseapp" som et pilotprosjekt. Den brukes til å bevise at man har tatt Covidtest eller ikke

https://www.aviation24.be/airlines/s...avel-pass-app/

Quote:
Subsequently, they can book their pre-departure Covid-19 test at one of seven participating clinics in Singapore via a dedicated online portal. They can then register at the clinic using the digital ID and flight information in the app. They will be able to view their test results, as well as confirmation status to fly, directly on the app. IATA’s Timatic registry will provide the back-end information on the Covid-19 testing and entry requirements.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2021, 07:57   #182
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Blir reisefremtiden i siste halvår av 2021 basert på vaskinesertifikater og såkalte reisebobler?

https://www.newstalkzb.co.nz/news/wo...bble-for-july/

Quote:
Australian and Singapore governments are currently in talks to negotiate a travel bubble between the two countries, which could be in affect by July at the earliest.

The ambitious plan would be dependent on the ability of both countries to provide a proof of vaccination certificate, with hopes this deal will revitalise the flagging tourism industry and see the return of international students to universities, reports Fairfax.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 12:45   #183
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Får vel en følelse av dette forskyver seg hele tiden. Før jul snakket mange om at det ville være "bortimot normalt til påske".
Nå tviler de fleste på sommeren også med alt vaksinesurret som er.
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 21:40   #184
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Tyskerne flyr nå fulle fly til Malle.... Jubiduuuuu....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 22:49   #185
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Tyskerne flyr nå fulle fly til Malle.... Jubiduuuuu....
Spørs hvor moro det egentlig er: I løpet av et døgn har prisen for flybillettene skutt i taket til mellom 300 og 400 euro. Alle må vise negativ test før de får gå om bord, og på Mallorca venter ny test på de ankommende, som de må betale selv.

Mye av drikke- og festemoroa på Mallorca er enten stengt eller forbudt og maskeplikt er det både her og der. Og så er det jo ingen som riktig vet hvordan det går. Tredje bølge dukker jo opp som troll av eske når man minst venter det.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 20:50   #186
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Kan bli trangt på karantenehotellene etter påske ...

https://www.aftenposten.no/norge/i/g...IymkN44rSHXdEc

Quote:
Personer som kommer hjem fra det som defineres som en unødvendig utenlandsreise, må nå tilbringe hele karanteneperioden på karantenehotell.

Hele karanteneperioden er 10 døgn. Rådet fra Helsedirektoratet og FHI er at oppholdstiden kan reduseres ved å ta en test syv døgn etter ankomst. Siden det normalt tar ett døgn å få svar, betyr det i praksis rundt åtte døgn på karantenehotell.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2021, 07:37   #187
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Og karantenehotell fungerer visst så-som-så:

https://www.tv2.no/nyheter/13904412/
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2021, 09:29   #188
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Her i landet leker man karantenehotell. Hvorfor i all verden skal de som sitter i karantene kunne forsvinne fra hotellet i flere timer? Andre land praktiserer vel fullstendig isolasjon på ditt eget rom i 10-14 dager, punktum. Mat får du på døra og søppel/skift hentes når du legger det utenfor døra.

Her klages det altså på bl.a. at vakter noterer når folk går inn og ut, og det klages på at de må gå inn og ut sidedører og ikke får bruke hovedinngangen... Enkelte må ta seg sammen.

Hun dama TV2 har laget sak på har også klagd sin nød til Aftenposten. Visstnok sykepleier og vært på unødvendig ukestur til Dubai... Ja, hun er visstnok fullvaksinert i februar, men jeg tipper ikke tanken ved prioritering av helsepersonell var at de da skulle få stikke av til Dubai på heisatur.
__________________
Upcoming flights: None


Last edited by jcnorway; 24-03-2021 at 09:32.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2021, 12:35   #189
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
....Nå var jo jeg overdrevent positiv i fjor vår....
Det var vel de fleste av oss. Husker at jeg i April i fjor la jeg inn hovedferien i slutten av august og utover i september. For da ville sikkert det verste være over. Trodde jeg.

Og i år gjør jeg det samme ser det ut for.
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2021, 12:36   #190
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Jag ser att jag valde "2023 eller senere" så jag var inte optimistisk förra året.

Jag är mer optimistisk i år. Har bokat en resa till Florida i november som jag tror blir av.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2021, 15:23   #191
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Jag är mer optimistisk i år. Har bokat en resa till Florida i november som jag tror blir av.
Ja, jeg tror det vil gå bra, men jeg er langt fra sikker. Jeg har lenge lurt på å fly verden rundt med Star A men tør ikke å bestille noe som helst før jeg er 100 % sikker på at jeg kan reise.
Jeg har måttet avlyse noen turer i løpet av fjoråret og i år, og begynner å bli drittlei av dette viruset.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2021, 08:13   #192
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Ja, jeg tror det vil gå bra, men jeg er langt fra sikker. Jeg har lenge lurt på å fly verden rundt med Star A men tør ikke å bestille noe som helst før jeg er 100 % sikker på at jeg kan reise.
Jeg har måttet avlyse noen turer i løpet av fjoråret og i år, og begynner å bli drittlei av dette viruset.
Ja, samme taktikk vi kjører. Føler det er umulig å planlegge noe, og gidder heller ikke få flere skuffelser av avlyste reiser, så sørger heller for å ha penger på konto og fridager tilgjengelig. Så får man heller gripe det som måtte dukke opp av muligheter på kort varsel.

Vi har riktig nok en hotellreservasjon i Østerrike vinterferien 2022, som et "unntak fra regelen", men det skyldes mer at der vi bør så må man reservere lang tid i forveien for å være garantert plass
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2021, 17:09   #193
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Jeg har kjøpt meg bil igjen, noe som nok gjenspeiler forventningsnivået for reiseåret 2021. Mye hytte, Tunhovd embrace yourself, og mange mil landeveis tror jeg blir fasiten. Og noen hundretalls timer stolpejakt ��
Kanskje det kommer et tilbud på netter på Røros?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=212386311
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 28-03-2021 at 17:20.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2021, 17:19   #194
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Og karantenehotell fungerer visst så-som-så:

https://www.tv2.no/nyheter/13904412/
Og legger en denne artikkelen til grunn er det alt annet enn tryggeste sted å være:

https://www.vg.no/spesial/2021/smitt...pet_row17_pos1

Last edited by Eirik; 28-03-2021 at 18:46.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2021, 19:44   #195
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Hovedoppgaven til karantenehotell må jo være å minimere at smitten kommer ut fra selv hotellet. Hvis de får smitte på selve hotellet, så viser jo det bare at det har en effekt. Nå virker det litt rart at folk ikke holder avstand, men det behøver nok ikke å bety at selve konseptet ikke er bra.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2021, 20:55   #196
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Hovedoppgaven til karantenehotell må jo være å minimere at smitten kommer ut fra selv hotellet. Hvis de får smitte på selve hotellet, så viser jo det bare at det har en effekt.
Joda, så lenge du ikke sjekker inn uten-, og ut` med.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2021, 13:30   #197
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Konstaterer det begynner bli veldig mye utplukket av hva som frister og/eller egner seg for småbarnsfamilier i Norge i sommer, når man ønsker det litt "resort-aktig", minst mulig selvbetjening og minst mulig å irritere seg over. Samtidig er 3,5 uke bare med kombinasjonen svigers og hytta, litt too much

Sjekket også opp litt type Granka i høstferien, og det jeg kunne tenke meg av kombinasjoner av konsept og rom virker være mer eller mindre utsolgt. Men på den positive siden, så "slipper" jeg da bruke nord av 50k for en uke med Lollo&Bernie
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2021, 20:03   #198
Lollo
Newcomer
 
Join Date: Apr 2021
Posts: 2
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men på den positive siden, så "slipper" jeg da bruke nord av 50k for en uke med Lollo&Bernie
Lollo trist nå .....

Lollo is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2021, 21:14   #199
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Dagens redegjørelse fra regjeringa om planene for gjenåpning av Norge var kanskje ikke så konkret som noen håpet, men når det gjelder reiser var det noe å hente. Å lette vesentlig på reglene for utenlandsreiser kommer på det de kaller trinn 3. Da snakker vi, slik jeg har forstått det, tidligst om månedsskiftet juli-august og mer sannynlig om september eller oktober.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2021, 20:16   #200
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Lollo View Post
Lollo trist nå .....
Da bet man i det sure eplet, dog trengs den giraffen først svelges i 2022. Sommerenferien for 2022 er booket, og da må man vel kunne reise. Så da blir det fullt ut med Lollo&Bernie, Granka og hele sulamitten......
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!?? seilfly Flyforum 28 15-02-2008 02:44
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... G-COLE Flyforum 4 02-03-2006 23:28


All times are GMT +2. The time now is 16:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.