Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2014, 00:52   #1
Ryan
Newcomer
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 14
Norwegian Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Hej på er!

Ska flyga med Norwegian till Dubai i Oktober. Avgångstiden på hemresan är vid 2-tiden på natten så tänkte åka ut till flygplatsen rätt tidigt och äta middag och strosa runt. Ser på Norwegians hemsida att incheckning öppnar 3timmar innan. Känns ju meningslöst att komma tidigare än så om vi inte blir av med bagaget och kommer igenom security. Hur fungerar det rent praktiskt i Dubai? Är det manuella incheckningsdiskar DY använder? Eller finns self-service automater och gemensamt bagdrop så att man kan checka in och lämna bagaget när som helst under kvällen?

//R
Ryan is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2014, 08:51   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Norwegian check-in Dubai

I tillegg til åpningstid på check in mener jeg du ikke får gå gjennom Security tidligere enn 3 timer før. Unntak for UK. Jeg ble iallfall fortalt dette da jeg skulle booke rom på Terminalhotellet, nettopp pga natt avgang.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2014, 08:54   #3
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Norwegian check-in Dubai

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
I tillegg til åpningstid på check in mener jeg du ikke får gå gjennom Security tidligere enn 3 timer før. Unntak for UK. Jeg ble iallfall fortalt dette da jeg skulle booke rom på Terminalhotellet, nettopp pga natt avgang.
Jeg kom igjennom 10 timer før på tirsdag i T3.
Måtte vise reservasjonen fra terminalhotellet for å slippe inn i security kontrollen
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 10:25   #4
Il-86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
Default Overvekt med Norwegian (retur fra London)

Heisann,

da var kona og svigermor på tur til London i helgen og det som måtte skje har skjedd. De har handlet alt for mye og fått svart belte i shopping. Jeg synes det er litt vanskelig å finne info om vektgebyrer. Kona har en koffert som hun klarer å få inn ca 32 kilo i. Helt hva hun havner på vet jeg ikke, men kan noen oppdatere meg litt på hvordan det funker med overvekt hos Norwegian? Hun hadde med seg ca 15 kilo i nevnte koffert. I tillegg har hun en håndveske. Hva er optimal løsning. Helt hvor mange kilo ekstra hun havner på vet jeg ikke.
Il-86 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 10:38   #5
nesjon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
Default Re: Overvekt med Norwegian (retur fra London)

Quote:
Originally Posted by Il-86 View Post
Heisann,

da var kona og svigermor på tur til London i helgen og det som måtte skje har skjedd. De har handlet alt for mye og fått svart belte i shopping. Jeg synes det er litt vanskelig å finne info om vektgebyrer. Kona har en koffert som hun klarer å få inn ca 32 kilo i. Helt hva hun havner på vet jeg ikke, men kan noen oppdatere meg litt på hvordan det funker med overvekt hos Norwegian? Hun hadde med seg ca 15 kilo i nevnte koffert. I tillegg har hun en håndveske. Hva er optimal løsning. Helt hvor mange kilo ekstra hun havner på vet jeg ikke.
Det er klart billigere å forhåndskjøpe et ekstra kolli (total bagasjekvote blir 2 x 20kg) i stedet for å betale overvekt på én. Det vil koste 150kr og kan gjøres inntil 25 timer før avgang. Det kan også gjøres på flyplassen, men medfører mer styr og koster vel også det dobbelte. Norwegian tar 90kr per kg overvekt, det blir fort en god slump penger. Et tredje alternativ er å sende ting i posten, men det blir også styr med fortolling osv.

Skaff en billig bag/koffert og kjøp ekstra kolli på nettet/telefon dersom det er mer enn 25 timer igjen til returen.
Norwegian har en ganske romslig vektgrense for håndbagasje (10kg), så mye kan selvsagt stappes i den. Dessuten kan de vel ha på seg noen lag av de tyngste klærne, da får de seg en god og varm opplevelse på vei hjem igjen...

Norwegian har en nyttig side som heter "Prisliste valgfrie tilvalg" hvor alle gebyrer står oppført.

Et tips til seinere turer som kan medføre mye shopping er å pakke med en bag i kofferten hjemmefra. Den tar verken plass eller vekt og kan bli nyttig dersom man ønsker to kolli på hjemreisen (som ofte uansett er billigere enn 5-15kg overvekt).

Last edited by nesjon; 20-09-2014 at 10:48.
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 10:41   #6
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Overvekt med Norwegian (retur fra London)

Det billigste blir vel å kjøpe en ekstra koffert eller bag (billigst på charity shops, Red Cross/Oxfam/etc - der vil en brukt en koste minimalt).

Koster vel 150 kroner for den andre kofferten hos Norwegian fra London til Norge (på nett - 300 på flyplassen). Overvekt (dersom kofferten overstiger 20kg) belastes med 90 kroner kiloen. Så om kona har en koffert som veier 32 kilo risikerer hus å betale 12*90=1080 kroner i overvekt.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 15:26   #7
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Ville helt klart bestilt ekstra koffert, i.o.m at hun ikke har reist hjem enda så kommer det garantert flere kilo! en koffert/bag er som sagt billigere enn overvekt.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 16:52   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Husk at bagasje over 32kg kan bli avvist.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 21:03   #9
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Norwegian Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Merk at på Dubai-flyvningene til Norwegian så er det maks 8kg håndbagasje som tillates.
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2014, 18:56   #10
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Norwegian Hvor tidlig kan man sjekke inn på flyplass?

Hei!
BGO-LPA står straks for tur. Jeg bor like ved BGO, og tenkte å dra til flyplassen så tidlig som mulig for å velge seter.

Men hvor tidlig kan man sjekke inn på automat? Noen sier 24timer før, andre sier 4timer. Hva er rett?
Starling is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2014, 20:49   #11
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Har sjekket inn på Oslo S dagen før flere ganger uten problemer.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2014, 21:42   #12
flytoget
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 81
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

22 timer før åpner innsjekk
flytoget is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 19:16   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Noen som vet om jeg får endret sete på automat om jeg har sjekket inn via appen først?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2015, 00:36   #14
vbe86
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 501
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Ja ikke noe problem. Bare trykk på setenummeret på automaten så får man adgang til setekartet
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2015, 17:32   #15
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Hadde forhåndsbestilt og betalt sete 2A og 2B hos DY for KRK - BGO i dag.
På tur til KRK fungerte forhåndsbestillingen 2E og 2F

Fikk levert bagasjen etter en lang tid i innsjekkingskø, kikket jeg på boarding kortene og så at vi hadde fått tildelt 17D og 17E. Gikk umiddelbart tilbake og viste bekreftelsen og sa at jeg hadde betalt for 2A og 2B. Fyren bak skranken brukte forferdelig lang tid, tok flere telefoner og til slutt kunne tilby meg 1E og 1F.

Ikke førstevalget for min kone, som ikke liker å sitte rett bak veggen, men jeg kan ikke fordra å sitte langt bak heller, så det ble første rad

Irriterende.
Jeg flyr flere ganger hver uke og er ganske sær når det gjelder hvor jeg foretrekker å sitte i flyet.
Bør jeg forlange å få refundert prisen jeg betalte for forhåndsreservering av seter?
Rland is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2015, 18:21   #16
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Du er jo ikke garantert setene selv om du forhåndsbestiller de, men du får vel penga tilbake om du sender inn en klage
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2015, 23:05   #17
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Quote:
Originally Posted by Snowman OSL View Post
Du er jo ikke garantert setene selv om du forhåndsbestiller de, men du får vel penga tilbake om du sender inn en klage
Hva er vitsen med å betale for å sitte på bestemt plass i flyet dersom du kan bli plassert hvor som helst?

Jeg klarer ikke å finne noe informasjon på Norwegian sine sider der det fremgår at de ikke er forpliktet til å gi deg det setet du har betalt for.

Last edited by Rland; 14-05-2015 at 23:10.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2015, 23:17   #18
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Det er Norwegian, sånt må man bare leve med, men du får refundert om du klager. Hvis du er heldig.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 00:20   #19
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Dette gjør da SAS og det. Vi hadde booket 2 G og H rader bak hverandre, men da vi fikk boardingkortene så var vi flyttet alle sammen til helt forskjellige plasser i flyet. Dette er jo i hvertfall ikke så greit når barn blir flyttet til seter fra foreldrene sine (noe vi ble). Vi gikk til SAS-personalet ved gaten på EWR (om de i hele tatt var ansatt i SAS, og ikke bare gikk i SAS-uniformer), og vi måtte vente i så fall for å se om det var mulig å få noen seter ved siden av hverandre. Omsider fikk vi en CDEF rad. Vi klagde ikke vi!
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 02:03   #20
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Men SAS tar ikke betalt for det.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....) K3nn7 Reiseforum 357 05-03-2024 19:03
Gjennomgående bagasje/innsjekk - regler m.v. (Hovedtråd) A346 Reiseforum 80 26-07-2019 20:56
Tidlig innsjekk av bagasje Vede Flyforum 33 21-06-2015 21:35
Om innsjekk og videresendt bagasje Qatar Airways Bizflyer Reiseforum 7 12-04-2013 00:03
Sas - regler for innsjekk av bagasje. Fnate Reiseforum 10 30-09-2009 09:38


All times are GMT +2. The time now is 16:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.