Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-04-2015, 04:50   #41
trond_h
Newcomer
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 18
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Hei

Jeg skal mellomlande i Beijing, og har ikke visum. Jeg anser meg dekket inn under 24 timers regelen, som jeg tolker slik at dersom man kan fremvise bekreftet billett videre med fly innen 24 timer kan man oppholde seg på flyplassen. Det har fungert helt fint før.

Denne gangen har det seg slik at jeg skal fly videre til Nord Korea (av alle steder) innen 24 timer, MEN jeg skal inn til Beijing på et møte og en natt på hotell før flyet mitt går videre neste morgen.

Noen som vet om man er fysisk innesperret fra å forlate flyplassen, eller tror dere også at det går fint? Såvidt jeg husker tok jeg taxi helt fritt mellom to av Beijing-flyplassene i høst med samme visumtype, men jeg er litt usikker..

På forhånd takk for svar :-)

Mvh
Trond
trond_h is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2015, 06:18   #42
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Jeg ville sjekket med et reisebyrå angående dette for å være sikker.

Men i utgangspunktet så kommer du ikke ut fra flyplassen uten visum når du reiser på Norsk pass. Og jeg mener å ha lest reiseskildringer til Nord Korea som nevner at double-entry til Kina er en prerequisite for å få gjennomført reisen.

Norge er av velkjente diplomatiske årsaker ikke blant landende som får visumfritt 72-h transfer i Kina:

http://www.travelchinaguide.com/emba...a/free-72hour/
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2015, 06:35   #43
trond_h
Newcomer
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 18
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Utenbys View Post
Jeg ville sjekket med et reisebyrå angående dette for å være sikker.

Men i utgangspunktet så kommer du ikke ut fra flyplassen uten visum når du reiser på Norsk pass. Og jeg mener å ha lest reiseskildringer til Nord Korea som nevner at double-entry til Kina er en prerequisite for å få gjennomført reisen.

Norge er av velkjente diplomatiske årsaker ikke blant landende som får visumfritt 72-h transfer i Kina:

http://www.travelchinaguide.com/emba...a/free-72hour/
Takk for kjapt svar. Turen er om 1,5 uke, så det er nok for sent å fiske noe annet uansett. Men jeg har fått bekreftet av reisebyrået at visumet er i orden, og at turen videre ikke blir noe problem enten jeg har double entry, 72timer eller 24timers visum.

Så min eneste utfordring er eventuelt å komme meg ut av flyplassen. I høst reiste jeg på samme viset hjem til Norge, og da hentet jeg koffert, og tok taxi til en annen terminal, og da virket det på meg som om vi var utenfor flyplassen og rundt i gatene rundt flyplassen :-s

Fant denne nå: http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTop...S-Beijing.html

Last edited by trond_h; 01-04-2015 at 06:49.
trond_h is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2015, 07:35   #44
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by trond_h View Post
Takk for kjapt svar. Turen er om 1,5 uke, så det er nok for sent å fiske noe annet uansett. Men jeg har fått bekreftet av reisebyrået at visumet er i orden, og at turen videre ikke blir noe problem enten jeg har double entry, 72timer eller 24timers visum.

Så min eneste utfordring er eventuelt å komme meg ut av flyplassen. I høst reiste jeg på samme viset hjem til Norge, og da hentet jeg koffert, og tok taxi til en annen terminal, og da virket det på meg som om vi var utenfor flyplassen og rundt i gatene rundt flyplassen :-s

Fant denne nå: http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTop...S-Beijing.html
Er vel fem virkedager som er standard leveringstid på kinavisum. Men med artikkelen du fant kan det se ut som det burde fungere helt uten problemer. Lykke til og god tur!
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2015, 08:33   #45
trond_h
Newcomer
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 18
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Utenbys View Post
Er vel fem virkedager som er standard leveringstid på kinavisum. Men med artikkelen du fant kan det se ut som det burde fungere helt uten problemer. Lykke til og god tur!
Takk. Jeg regner med det går i orden. Tar ikke sjansen på å sende passet mitt noe sted så kort tid før avreise, hvertfall ikke her i Sør-Korea. Dumt å miste hele Nord Korea turen min.

Ha en fin dag!
trond_h is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2015, 16:51   #46
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Håper du kommer med trip report fra Nord-Korea!
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2015, 17:26   #47
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Håper du kommer med trip report fra Nord-Korea!
Og mens vi venter, man du kose deg med denne:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109149
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 01-04-2015 at 17:30.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2015, 18:11   #48
henrikvd
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2013
Location: Zürich/Trondheim
Posts: 202
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Siden SAS har poengtilbud til Russland så begynte jeg å kikke litt på muligheter.
Er det noen som har erfaring med å bruke transit-visum til Russland (for opphold på inntil 3 døgn) i stedet for vanlig turistvisum? Fordelen med transitvisum er at en ikke trenger invitasjon/dokumentasjon fra et reisebureau. Alternativet er å fly inn fra ARN og ut til CPH.
henrikvd is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2015, 19:41   #49
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by henrikvd View Post
Siden SAS har poengtilbud til Russland så begynte jeg å kikke litt på muligheter.
Er det noen som har erfaring med å bruke transit-visum til Russland (for opphold på inntil 3 døgn) i stedet for vanlig turistvisum? Fordelen med transitvisum er at en ikke trenger invitasjon/dokumentasjon fra et reisebureau. Alternativet er å fly inn fra ARN og ut til CPH.
Er ikke overbevist om at russerne kjøper at du må ha transit i Moskva for å komme deg fra ARN til CPH.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2015, 03:56   #50
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by henrikvd View Post
Siden SAS har poengtilbud til Russland så begynte jeg å kikke litt på muligheter.
Er det noen som har erfaring med å bruke transit-visum til Russland (for opphold på inntil 3 døgn) i stedet for vanlig turistvisum? Fordelen med transitvisum er at en ikke trenger invitasjon/dokumentasjon fra et reisebureau. Alternativet er å fly inn fra ARN og ut til CPH.
Transit visum funker bra. Jeg har brukt det to ganger. Det tar 5 dager og koster 315 kr.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2015, 09:10   #51
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Russland. Ordne transittvisum selv:

http://www.ifs-norway.com/main.php?lang=no&id=transit

http://www.ifs-norway.com/main.php?id=contact1&lang=no

Vanlig turistvisum via Visumservice:

https://www.visumservice.no/no/Visum...d/Tourist-visa
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2015, 11:32   #52
henrikvd
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2013
Location: Zürich/Trondheim
Posts: 202
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Takker :-)
henrikvd is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 08:01   #53
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Man kan også gjøre det på konsulatet direkte.(I Drammensveien) Men husk å bestille time. På konsulatet slipper man gebyr.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 08:47   #54
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Er det noen som vet hvilke 3 land svenskene slipper visum til hvor nordmenn må ha visum?

Norge, Danmark og Sverige har jo henholdsvis 141, 143 og 144 visumfrie land de kan reise til.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 08:49   #55
C-klasse
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: Upper District
Posts: 455
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Tyrkia er et av de.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 09:55   #56
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by C-klasse View Post
Tyrkia er et av de.
Og det er jo for alle praktiske formål knapt et visum.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 10:45   #57
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Og det er jo for alle praktiske formål knapt et visum.
Tyrkisk visum kan man få på automat ved ankomst, så det burde ikke telle med i denne statistikken (visa on arrival skal telles med blant de 141 landene).

Nordmenn trenger også visum til Kiribati og Rwanda, der svenskene enten slipper (Kiribati) eller kan kjøpe på grensa (Rwanda).

Til gjengjeld kan vi få visum på grensa i Mozambique, mens svenskene må søke på forhånd, fordi Mozambique har ambassade i Stockholm.

Inntil relativt nylig var også Senegal et av landene med forskjellig regel for nordmenn og svensker (nordmenn måtte søke på forhånd på generalkonsulatet i Oslo, mens svenskene slapp), men det ser ut til å ha blitt endra på nå.

Da har jeg funnet 2-1=1 forskjell mellom regler for nordmenn og svensker. Altså gjenstår det fortsatt to jeg ikke finner, dersom lista som mener det skal være 3 flere land for svenskene enn for nordmennene, er korrekt.

Kilder, bl.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_re...egian_citizens
http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_re...edish_citizens

Last edited by espenlok; 25-04-2015 at 18:25. Reason: Rettelse ang. Tyrkia
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 14:39   #58
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Og det er jo for alle praktiske formål knapt et visum.
For alle praktiske formål så er det et visum, eneste forskjellen er at det ikke er skrevet på papir av tyrkiske myndigheter. Offisielt så er det heller ikke en "on-arrival"-løsning, men Tyrkerne gir fortsatt muligheten til å bruke kiosker ved ankomst. "Visum" som betydning varierer også vidt. Samt krav (f.eks. type innreisedokument, profil), oppholdslengde og formål for innreisen betyr også mye om man kan benytte ulike tilleggsdokumenter.

Jeg vet ikke hva den oversikten er verdt, en mer fornuftig inndeling ville vært land man kan reise til uten å måtte foreta seg noe på forhånd, land hvor man må foreta seg noe men som kan gjøres via selvbetjente løsninger via som regel Internett, og land hvor man må via landets representant før man reiser. Det er stort sett det som betyr noe for folk.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 17:18   #59
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Tyrkisk visum kan man få på automat ved ankomst, så det burde ikke telle med i denne statistikken (visa on arrival skal telles med blant de 141 landene).

Nordmenn trenger også visum til Kiribati og Rwanda, der svenskene enten slipper (Kiribati) eller kan kjøpe på grensa (Rwanda).

Til gjengjeld kan vi få visum på grensa i Mozambique, mens svenskene må søke på forhånd, fordi Mozambique har ambassade i Stockholm.

Inntil relativt nylig var også Senegal et av landene med forskjellig regel for nordmenn og svensker (vi måtte søke på forhånd på generalkonsulatet i Oslo, mens svenskene slapp), men det ser ut til å ha blitt endra på nå.

Da har jeg funnet 2-1=1 forskjell mellom regler for nordmenn og svensker. Altså gjenstår det fortsatt to jeg ikke finner, dersom lista som mener det skal være 3 flere land for svenskene enn for nordmennene, er korrekt.

Kilder, bl.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_re...egian_citizens
http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_re...edish_citizens
Nå er jeg faktisk i tvil om dette med om Norge faktisk trenger visum til Kiribati. Jeg snakket med en i myndighetene som mente Norge ikke trengte. Finner det rart at Norge ikke får når alle andre slipper. Vi er sikkert bare glemt på den listen
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 18:08   #60
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

He, he, det er vel ikke alle i Kiribati som tror at Norge er i Sverige, en vet... Likte dette innlegget
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 22:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.