Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2017, 12:36   #1
Solguden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: Sun City
Posts: 265
Norwegian Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

http://luftfart.media/2017/01/08/all...rmale-forhold/

Quote:
"– Flyet skulle egentlig lande i femtida, men kom seg ikke ned av uvisse årsaker. Det prøvde seg her, men dro videre, opplyser Geir Olsen ved Lufthavnvakta til iTromsø. Han legger til at forholdene på Tromsø lufthavn Langnes var normale."
Noe man ser stadig mer av slik Norwegian har blitt. Men spørsmålet jeg stiller meg er om dette flyet på irsk AOC har lov å fly til Oslo og ta på norsk besetning? Uansett så tror jeg at Pablo og Miguel har gjort et bra inntrykk på passasjerene.

Last edited by Discus; 09-01-2017 at 14:07.
Solguden is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 18:37   #2
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Alle landet, bortsett fra de med Norwegian, de var strandet.... Sorry, måtte bare :P
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 19:51   #3
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Det kan jo ha vært en MEL faktor vi ikke
kjenner til?
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 22:15   #4
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by Solguden View Post
http://luftfart.media/2017/01/08/all...rmale-forhold/



Noe man ser stadig mer av slik Norwegian har blitt. Men spørsmålet jeg stiller meg er om dette flyet på irsk AOC har lov å fly til Oslo og ta på norsk besetning? Uansett så tror jeg at Pablo og Miguel har gjort et bra inntrykk på passasjerene.
Norsk besetning som flyr norsk rute, er det ikke det de fleste tjater om at de vil ha? Enkelte bare må ha noe klage på..
Edit: leste saken etterpå, og det var vel aldri snakk om noen norsk rute. Uansett, står fast ved poenget mitt.

Har vanskelig for å tro at de setter avgårde med en besetning uten loven på sin side.
Kan vel evt. tenkes at den nye besetningen også var spansk.
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD

Last edited by FamilyGuy; 09-01-2017 at 22:21.
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 00:12   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Meget fjollete at Avinor uttaler seg seg slik i saken

"Det skal ikke ha vært dårlig vær på Langnes i Tromsø da LN-NIC skulle ned. Dog var det litt sidevind". (Ronny Halvorsen i Avinor til Nordlys)

Det er pilotene som må avgjøre om det er trygt eller ikke. Flere faktorer spiller inn som sikt, sidevind, tyngden på flyet, bremseeffekt og andre begrensninger.
Her er det snakk om vind i perioder opp mot 50 knop (26 m/s) fra siden og max sidevind på 737-800 med winglets er 34 knop PÅ TØRR BANE!

ENTC 082050Z 25023G33KT 5000 -SN FEW012 BKN030 OVC043 01/M03 Q0992 TEMPO 28035G50KT 2000 SHSN VV008 RMK WIND 2600FT 28033G47KT
ENTC 082020Z 28034G46KT 6000 -SN FEW001 SCT025 BKN053 01/M03 Q0992 TEMPO 28020G30KT 2000 -SHSN VV008 RMK WIND 2600FT 29044G64KT

Til info: Kun Skandinavisk basert crew på LN fly!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 00:14   #6
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by Solguden View Post
http://luftfart.media/2017/01/08/all...rmale-forhold/



Noe man ser stadig mer av slik Norwegian har blitt. Men spørsmålet jeg stiller meg er om dette flyet på irsk AOC har lov å fly til Oslo og ta på norsk besetning? Uansett så tror jeg at Pablo og Miguel har gjort et bra inntrykk på passasjerene.
...og hva vil du fram til med dette?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 00:19   #7
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Meget fjollete at Avinor uttaler seg seg slik i saken

"Det skal ikke ha vært dårlig vær på Langnes i Tromsø da LN-NIC skulle ned. Dog var det litt sidevind". (Ronny Halvorsen i Avinor til Nordlys)

Det er pilotene som må avgjøre om det er trygt eller ikke. Flere faktorer spiller inn som sikt, sidevind, tyngden på flyet, bremseeffekt og andre begrensninger.
Her er det snakk om vind i perioder opp mot 50 knop (26 m/s) fra siden og max sidevind på 737-800 med winglets er 34 knop PÅ TØRR BANE!

ENTC 082050Z 25023G33KT 5000 -SN FEW012 BKN030 OVC043 01/M03 Q0992 TEMPO 28035G50KT 2000 SHSN VV008 RMK WIND 2600FT 28033G47KT
ENTC 082020Z 28034G46KT 6000 -SN FEW001 SCT025 BKN053 01/M03 Q0992 TEMPO 28020G30KT 2000 -SHSN VV008 RMK WIND 2600FT 29044G64KT

Til info: Kun Skandinavisk basert crew på LN fly!
Dette er snakk om to helt forskjellige diversions, enn hva som nevnes i artikkelen. Det var en irsk-registrert maskin fra LPA. Tempo-gruppen på METAR er vel ikke observert vind, men vind som temporært kan oppstå i stor grad basert på TAF (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil).

Det jeg syntes er flåsete, er at det i det hele tatt blir skrevet noe om slikt. Det er vinter, og med dårlig vær er slikt å forvente. Om noe, kunne man skrevet om sikkerhetskultur og viktigheten av at den er god. Jeg håper at det alltid er piloter som tar trygge valg og ikke føler seg presset av konsekvensene (økonomiske, delay for videre ruter osv.) for selskapet, også når jeg sitter ombord.

Last edited by Field in sight; 10-01-2017 at 00:30.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 01:18   #8
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Du tar feil. TEMPO er observert vind, dog ikke over en så lang periode at den kan rapporteres som hovedvind.
Tempo-gruppen er jo et trendvarsel. Hvordan forklarer du det med at det skal basere seg på observert vær? Trend er jo et varsel på hva som kommer.

Søkte det opp nå, og følgende står på Wikipedia. "In addition, a short period forecast called a TREND may be added at the end of the METAR covering likely changes in weather conditions in the two hours following the observation. These are in the same format as a Terminal Aerodrome Forecast (TAF)." Altså er det et varsel.

Last edited by Field in sight; 10-01-2017 at 01:21.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 01:44   #9
Jetset
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 259
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Med snøbyger, kraftig sidevind nær limit (tidvis over) av hva en 738 tåler, og med braking action POOR, så synes jeg at crewet skal ha kredit for at de tok en meget fornuftig avgjørelse i dette tilfellet!
Jeg vet at NAI krever braking action MEDIUM til GOOD for å lande.
Dette viser bare at sikkerheten kommer først, og de ikke går på akkord med denne.
Jetset is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 11:46   #10
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Korrigering av forrige innlegg: TEMPO settes på bak METAR. Det brukes for å beskrive ikke-vedvarende signifikante endringer som forventes i ett eller flere observerte elementer. Dog skal varigheten ved TEMPO ikke overstige én time, og heller ikke mer enn halvparten av den tiden som eventuelt er angitt i trendvarsel.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 12:33   #11
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Korrigering av forrige innlegg: TEMPO settes på bak METAR. Det brukes for å beskrive ikke-vedvarende signifikante endringer som forventes i ett eller flere observerte elementer. Dog skal varigheten ved TEMPO ikke overstige én time, og heller ikke mer enn halvparten av den tiden som eventuelt er angitt i trendvarsel.
Det er ikke tempo som settes på bak metar Det er et trend varsel som settes bak metar. Tempo er et uttrykk som kan brukes i trend varsel hvis relevant, som i andre varsel.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 12:39   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Norsk besetning som flyr norsk rute, er det ikke det de fleste tjater om at de vil ha? Enkelte bare må ha noe klage på..
Edit: leste saken etterpå, og det var vel aldri snakk om noen norsk rute. Uansett, står fast ved poenget mitt.

Har vanskelig for å tro at de setter avgårde med en besetning uten loven på sin side.
Kan vel evt. tenkes at den nye besetningen også var spansk.
Går vel frem av artikkelen, diverted til OSL etter refueling i BOO, satt opp som DY flightnr. med Norsk Crew OSL-TOS-OSL, mens Pepe tok crewrest i OSL.
Virker ikke som den enkleste form for operasjon det spindelvevet NAX/NAI/IBK opererer.
Hva angår diversion, så etter en tur LPA-TOS har de vel ikke så veldig mye fuel til holding, om som enkelte sier, gusting 50
krølle is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 13:03   #13
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Det er ikke tempo som settes på bak metar Det er et trend varsel som settes bak metar. Tempo er et uttrykk som kan brukes i trend varsel hvis relevant, som i andre varsel.
Korrekt, TEMPO kan inngå i TREND-varslet. Det jeg mente å si er at dette følger bak selve METAR-observasjonen.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 14:36   #14
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

TREND varsel i METAR gjelder for de nærmeste to timene etter utstedelsen av selve METAR.

mvh,
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 14:52   #15
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Går vel frem av artikkelen, diverted til OSL etter refueling i BOO, satt opp som DY flightnr. med Norsk Crew OSL-TOS-OSL, mens Pepe tok crewrest i OSL.
Virker ikke som den enkleste form for operasjon det spindelvevet NAX/NAI/IBK opererer.
Hva angår diversion, så etter en tur LPA-TOS har de vel ikke så veldig mye fuel til holding, om som enkelte sier, gusting 50
Klarer ikke se hva nax,nai, Ibk har med dette å gjøre..

En Nai-flight fra LPA får ikke landet, diverter og lander på OSL. En Nax-flight tar over pax og flyr dem til TOS, tar med pax til LPA i retur til OSL for videre flygning til LPA med Nai.

Det eneste som kunne vært mer ideelt er å flydd pax rett fra TOS til LPA, men da ville man likevel man hatt en Nai-crew i OSL som burde vært et annet sted..

Saken er vel mer at flyet/crew har base på LPA og ikke i Norge.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 18:55   #16
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Og hadde alle operert på samme AOC og vært ansatt i samme firma så kunne de jo bare brukt samme fly OSL-TOS-LPA også kunne jo bare Manuel & Co. posisjonert ned til LPA med samme fly..?
Hadde Manuel vært litt mer familiær med føreforholdene og hvordan de fort endrer seg nordpå så kunne han jo droppet innom en av de titalls mulighetene han hadde på denne turen og tatt på noen dråper fuel så kunne han jo holdt littegrann. Nei det går jo ikke, han er jo på kontrakt og da hadde han vel fått tyn for å ha gjort et unødvendig stopp om han hadde kommet ned på første forsøk, og dertil mindre sjanse for fornyelse av kontrakten. Sånn har luftfart blitt, bare det er billig nok så er jo det greit.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 19:21   #17
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Og hadde alle operert på samme AOC og vært ansatt i samme firma så kunne de jo bare brukt samme fly OSL-TOS-LPA også kunne jo bare Manuel & Co. posisjonert ned til LPA med samme fly..?
Hadde Manuel vært litt mer familiær med føreforholdene og hvordan de fort endrer seg nordpå så kunne han jo droppet innom en av de titalls mulighetene han hadde på denne turen og tatt på noen dråper fuel så kunne han jo holdt littegrann. Nei det går jo ikke, han er jo på kontrakt og da hadde han vel fått tyn for å ha gjort et unødvendig stopp om han hadde kommet ned på første forsøk, og dertil mindre sjanse for fornyelse av kontrakten. Sånn har luftfart blitt, bare det er billig nok så er jo det greit.
Er vel ikke plass til så mye mer fuel på LPA-TOS...
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 19:38   #18
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Det vet jeg godt, derfor kanskje smart og stoppe innom en av de mange flyplasser man passerer for å etterfylle sånn at man har fuel nok på destinasjonen til å holde litt. Det er plass til mye fuel når man passerer f.eks. BGO eller BOO på vei nordover!
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 22:54   #19
Jetset
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 259
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Det vet jeg godt, derfor kanskje smart og stoppe innom en av de mange flyplasser man passerer for å etterfylle sånn at man har fuel nok på destinasjonen til å holde litt. Det er plass til mye fuel når man passerer f.eks. BGO eller BOO på vei nordover!

Et crew som flyr t/r LPA-TOS vil ikke ha nok duty hours til en ekstra mellomlanding. Den ekstra landingen "spiser" også av antal timer de kan fly.
Jetset is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 23:15   #20
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Alle landet som normalt, unntatt Norwegian

Ingen som flyr LPA-TOS Tur/retur. (Det samme for TRD, BOO og EVE)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Største fly som har landet i Longyearbyen? BraathensSafe1985 Småprat 21 01-09-2015 00:48
For alle som er glad i DC-8..! Roxman Bilder & foto 10 07-11-2009 02:35
Noen som ser om denne landet i rute ? G-COLE Flyforum 3 18-05-2006 23:21
Noen som sa at alle Lennart Flyforum 8 07-10-2005 19:38


All times are GMT +2. The time now is 22:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.