Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2020, 17:47   #41
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Ikke flyfast, men påskeendringer og planlegging av kanselleringsstrategi for noen venner:
Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Justeringer for Qatar frem til sommeren:
https://www.routesonline.com/news/38...00gmt-21mar20/

Noen som vet hvilke dager QR flyr på i den perioden de er nede på 4/uke i Oslo? Og hvilke BKK-flighter som går når de er nede på 3 og 2/uke
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 22-03-2020 at 17:52.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 21:36   #42
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Oppdatering fra Fijiholmene: Lillebror har fått sjekket inn og fått godkjent transitunntaket inn i Australia! Hurra. Nå får vi bare håpe han kommer seg greit avgårde. Han har over 8 timer i SYD så det burde holde selv med forsinkelser.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 13:07   #43
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)



ETA OSL om 26 timer


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 20:13   #44
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Thai Airways avslutter de fleste int. flygninger, Oslo fra 1. april.

De tilbyr vouchers, med et års varighet, eller poeng for de som blir rammet. Er det lovlig ?

https://www.bangkokpost.com/business...ds-its-flights
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 20:15   #45
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,006
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

KLM tilbyr også tilgodelapper med 1-års varighet, så det er sikkert lovlig.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 20:22   #46
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Hadde jeg drevet flyselskap, ville jeg startet på forberedelsene til å starte opp igjen. Hysteriet vil ta slutt, og da er det ikke dumt å være på'n. Og jeg tror det kommer til å skje langt tidligere enn dommedagsfolket gjør.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 20:22   #47
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Fikk akkurat voucher fra Air Transat (A310-tur i april), refusjon var ikke en option der, om det er juridisk vanntett er en annen sak (?)
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 20:31   #48
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

https://ec.europa.eu/transport/sites...0201830_en.pdf
Quote:
It appears that various carriers are offering vouchers to passengers, who do not want to (or are not authorised to) travel any more as a result of the outbreak of Covid-19. Passengers can use these vouchers for another trip with the same carrier within a timeframe established by the carrier.



This situation has to be distinguished from the situation where the carrier cancels the journey and offers only a voucher instead of the choice between reimbursement and rerouting. If the carrier proposes a voucher, this offer cannot affect the passenger’s right to opt for reimbursement instead
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 24-03-2020 at 21:26.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 20:41   #49
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Ikke flyprater, men flypraters nabo.

Min nabo (og hans kone) dro til Panama for tre uker siden. (Av forskjellige årsaker bil til Helsinki og derfra med fly, vet ikke nøyaktig reiserute, men tror Air France Paris-Panama.

De skulle returnert i går, onsdag 18 mars, men alle flighter til Europa har blitt kansellert. Så skulle de reise via Miami i dag, men der ble de også nektet visstnok på grunn av ESTA som ikke gikk igjennom i tide. Nå har de fått plass på KLM den 29. mars, om ti dager.

I mellomtiden sitter de i et hotell i Panama City med tom reisekasse i et land i tilnærmet Corona lock-down. Vi passer på huset deres, og kan ihvertfall trøste dem med at huset har det bra.
Naboen sitter fortsatt fast i Panama. Det ene hotellet etter det andre stenger rundt dem, og de har måttet bytte hotell to ganger, med det ser ut til at de kan være der de er nå.

Han er norsk og kona er finsk, og de reiste nedover fra Finland. De har begge kontaktet sine ambassader, og sier nå at den norske ambassaden har gjort ingenting. Den finske derimot, hjelper dem og har fått satt dem på venteliste for "Lufthansa Rescue Flight" som de kaller det. Men de vet ikke når.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 18:05   #50
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Refusjon av "suspended flights" (SAS)

Så kom meldingen fra SAS om min flight t/r LAX i april:

"If you’ve booked a trip with departure scheduled before 30 April 2020, you can rebook your flight without having to pay a rebooking fee. If you opt to rebook, you can choose a new travel date up to 28 February 2021. Please note, however, that if you change to a higher fare type, you may need to pay the difference."

Ikke interessant. Jeg aner ikke når, om i det hele tatt, jeg har anledning til å reise noe sted før februar 2021.

Alternativ nr. to er "If you prefer, you can postpone your trip and get a voucher with the value equivalent to your booking. The voucher has to be used for a trip planned to depart by 30 November 2020 the latest (the outbound trip needs to take place before this date, the return trip can be at a later point)".

Ikke interessant, av samme grunn som ovenfor.

SAS skriver også, på web - "Rebooking options are available on My bookings. However, rebooking options will be limited as all carriers operating between Europe and the US are forced to considerably reduce or cancel their operation due to the US government restriction".

Aktuell flight er "suspended until further notice". Hva er forskjellen på "suspended until further notice" og "canceled"? Er det et sleipt triks for å unngå refusjon grunnet kansellert flygning?

Jeg vil ha penga tilbake, slik at jeg på et senere tidspunkt, når støvet har lagt seg og det igjen er mulig å puste dypt og rolig, kan bestilles en ny billett med SAS. Om det blir i år, neste år eller neste år der igjen ... aner ikke.

Tips? Så at DN skrev noe om tilsvarende saker i Europa.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 18:22   #51
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Refusjon av "suspended flights" (SAS)

Samme som mitt innlegg lengre opp.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 19:15   #52
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Takk. Riktignok i "Overlever SAS (...)"-tråden:

https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1197605

Men spørsmålet består: "suspended" vs. "canceled" ?
Følger med i spenning.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 19:28   #53
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Naboen sitter fortsatt fast i Panama. Det ene hotellet etter det andre stenger rundt dem, og de har måttet bytte hotell to ganger, med det ser ut til at de kan være der de er nå.

Han er norsk og kona er finsk, og de reiste nedover fra Finland. De har begge kontaktet sine ambassader, og sier nå at den norske ambassaden har gjort ingenting. Den finske derimot, hjelper dem og har fått satt dem på venteliste for "Lufthansa Rescue Flight" som de kaller det. Men de vet ikke når.
Da fikk naboene plutselig beskjed om å komme seg til Lufthavnen (PTY/MPTO). Den finske ambassade har ordnet dem plass med Lufthansa til Frankfurt. Hvordan de skal komme seg fra Frankfurt til Helsinki vet de foreløpig ikke.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Panama.jpg
Views:	291
Size:	96.1 KB
ID:	48615  
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 19:29   #54
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Refusjon av "suspended flights" (SAS)

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
"If you’ve booked a trip with departure scheduled before 30 April 2020, you can rebook your flight without having to pay a rebooking fee. If you opt to rebook, you can choose a new travel date up to 28 February 2021. Please note, however, that if you change to a higher fare type, you may need to pay the difference."

Ikke interessant. Jeg aner ikke når, om i det hele tatt, jeg har anledning til å reise noe sted før februar 2021.
Tror det bare er å slappe av og vente, når flighten etterhvert er `offisielt kanselert kan man søke om refusjon, ligger en link til det et eller annet sted på hjemmesiden nå.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 19:30   #55
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

`Mine folk er trygt (?) plassert i Business class fra EWR til ARN og videre til Oslo i morgen.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 19:36   #56
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

For de to neste bookingen jeg har med SAS er reisen ut kansellert når jeg sjekker bookingene på sas.no, men jeg har enda ikke hørt ett eneste pip fra SAS. Er bookingene å anse som kansellerte slik at jeg kan søke om å få pengene tilbake? Skulle jo reise allerede nå på fredag for første booking.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 19:50   #57
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Vil tro at for øyeblikket er det en kombinasjonen av for mye å gjøre og forsøk på å ikke måtte betale cash tilbake, sånn sett er ikke refusjon særlig synlig valg hverken hos sas eller andre. Lar det bero foreløpig for min del, har og en god del bookinger.

Edit: og har heller ikke noe imot en voucher eller 2, betrakter det fremdeles som penger i (sas)banken.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 20:17   #58
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Edit: og har heller ikke noe imot en voucher eller 2, betrakter det fremdeles som penger i (sas)banken.
En voucher som må brukes innen november 2020?

Wizzair gir til sammenligning 120% voucher som varer i 2 år.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2020, 21:01   #59
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
En voucher som må brukes innen november 2020?
Yepp, fleste turene mine har vært billige, og kommer til å fly litt (i alle fall innenlands) før november.
Når det er sagt er det sannsynligvis et tidsspørsmål før vocher-varigheten forskyves inn i 2021.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2020, 11:34   #60
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
OBB 19 Refusjon av flybilletter

I disse dager går diskusjonen om refusjon av kjøpte flybilletter friskt.
Får man pengene igjen for lavprisbilletter når flyvningen blir kansellert, eller blir man "avspist" med Cash Points eller vouchere ?
Flysmart har en sak nå der de sier man har krav på refusjon for alle billetter:
https://flysmart24.no/2020/03/26/kri...enger-pengene/
Tidligere har vi hørt at i alle fall Norwegian kun tilbyr Cash Points, nå også med 20 % ekstra, dersom man avbestiller billettene selv.
Men hva gjelder når flygningen blir kansellert av selskapet ?
Jeg hadde billett til Kreta 18. april.
I går fikk jeg beskjed om at flygningen var kansellert, og jeg fikk da tre alternativer; ombooking til en senere reise, Cash Points, eller refusjon. Jeg valgte selvfølgelig refusjon.
Men hva skjer dersom man velger Cash Points, eventuelt voucher som hos SAS, og selskapet går konkurs ?
Noen hevder at reiseforsikringen da ikke dekker dette...
Er det noen som med 100 % sikkerhet kan si hva som er tilfellet ?
C130 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!) Someone Flyforum 1545 26-09-2023 20:30
Refusjoner hos Swiss Utflyttet Reiseforum 4 24-06-2010 20:26
Ikke relevante SAS/Norwegian-diskusjoner m.m. SudCaravelle Flyforum 20 16-01-2010 18:09


All times are GMT +2. The time now is 17:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.