Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2013, 23:45   #1
ljomer
Newcomer
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 3
BA BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Har for ikke lenge siden blitt medlem i BA excutive club. Vil i løpet av våren oppnå 2 x 340 tier points på et par C-klasse reiser med Finnair til Asia. I følge reglene til BA kreves det 4 qualifying flights i tillegg for å kvalifisere til Silver.

Skal i mars på et møte i Paris og kan reise OSL-LHR-CDG t/r, vil dette telle som 2 eller 4 flights?
ljomer is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 23:50   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: BA Executive Club

Quote:
Originally Posted by ljomer View Post
Skal i mars på et møte i Paris og kan reise OSL-LHR-CDG t/r, vil dette telle som 2 eller 4 flights?
En flight er en flight. OSL-LHR-CDG blir to flighter hver veg, totalt fire flighter tur/retur.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 11:16   #3
ljomer
Newcomer
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 3
Default Re: BA Executive Club

Takk for svar Martin.
ljomer is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 18:30   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: BA Executive Club

Virker som BAEC er generøse når det gjelder oppgraderinger fra en premium economy billett til CW. Mitt spørsmål er om man kan kjøpe avios til dette? Såvidt jeg skjønte fra Flyertalk er at raten er 0.5X award billett for økonomi for en oppgradering. Dvs for LHR-LAX/SAN eller omvendt kan man oppgradere for 12.5k avios forutsatt at det er ledig award space i club world. Greier de å fikse slik at man ikke oppgraderer OSL-LHR også som vil koste mer?

La oss nå si at man har en reservasjon som inkluderer AA segmenter (feks LAX-HNL) kan man da oppgradere LHR-LAX (og KUN det segmentet) med Avios?

Jeg vurderer sterkt å booke premium economy for å oppgradere en av veiene med avios, ja jeg har sett etter at det er ledig award space i club world på flightene. Så er spørsmålet da om man skal oppgradere outbound eller inbound? Nattestid er det vel greiest å sove i Club World, men på en annen side får man jo en mer ultimat opplevelse med dagflight outbound. Kjøpe avios var ikke dyrt virket det som heller.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 19:44   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: BA Executive Club

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Virker som BAEC er generøse når det gjelder oppgraderinger fra en premium economy billett til CW. Mitt spørsmål er om man kan kjøpe avios til dette? Såvidt jeg skjønte fra Flyertalk er at raten er 0.5X award billett for økonomi for en oppgradering. Dvs for LHR-LAX/SAN eller omvendt kan man oppgradere for 12.5k avios forutsatt at det er ledig award space i club world. Greier de å fikse slik at man ikke oppgraderer OSL-LHR også som vil koste mer?
Oppgradering til CW er kun fra Y+, ja du kan kjøpe avios til det. Evt. oppgradering av kun et segment må gjøres pr. telefon, men det hender man får det til på weben dersom det ikke er ledig OSL-LHR.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jeg vurderer sterkt å booke premium economy for å oppgradere en av veiene med avios, ja jeg har sett etter at det er ledig award space i club world på flightene. Så er spørsmålet da om man skal oppgradere outbound eller inbound? Nattestid er det vel greiest å sove i Club World, men på en annen side får man jo en mer ultimat opplevelse med dagflight outbound. Kjøpe avios var ikke dyrt virket det som heller.
Personlig pleier å foretrekke returen pga. soving, men nå har jeg reist en god del ganger i CW så det er ikke like "kult". Er det fra US West så får man allikevel tid til middags-spising m.m. før man legger seg. Lander du på LHR i god tid før kl. 14 og har god tid i transfer kan du også gå i arrivalsloungen for litt massasje (kun med CW-billett eller gullkort og ankomst longhaul).

Står også litt op oppgraderinger her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113123
Men fortsett gjerne den diskusjonen i denne tråden.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 10-01-2013 at 19:47.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2013, 16:24   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: BA Executive Club

Hm da har jeg fått bestilt i WTP+ og skal prøve å kjøpe miles til å oppgradere for (award tilgjengelighet bekreftet), men får bare en feilmelding når jeg prøver å kjøpe:
We were not able to confirm your account information.

Har prøvd i både Firefox og Google Chrome og jeg kommer ikke til betalingssiden engang.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 02-02-2013, 21:51   #7
PH-BXA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Litt overalt
Posts: 143
BA Oppgradering BA?

God kveld, godtfolk!

På "mine sider" på BA, er det en egen post som heter "upgrade". Her kan du velge mellom oppgradering med cash, eller avios. Noen som kjenner til oppgraderings-systemet til BA? Hvilke billett-typer kan oppgraderes? Vi har nok en ganske lav M-klasse billett, så denne kan sikkert ikke oppgraderes i utganspunktet til Club World?

Noen som har kjennskap til dette, hvordan det event fungerer? Har en upcoming flight om en god uke, til vestkysten!
PH-BXA is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2013, 23:17   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Oppgradering BA?

Heisann!

Du kan nok ikke oppgradere den billetten med Avios, nei.

Fra World Traveller (WT) er det kun bookingklasse Y B og H som kan oppgraderes med Avios. Det er en utrolig dårlig deal, siden T-klasse i World Traveller Plus (WTP) er billigere, og i tillegg oppgraderbar.

Så med mindre du er booket i en av de tre bookingklassene, så kan du ikke oppgradere med Avios, og du kan kun oppgradere en klasse.


Evt. så kan man kjøpe oppgradering. Bildet er et par år gammelt, så jeg går ikke god for prisen. Selges på flyplassen, og må ikke forveksles med "Upgrade for money" på ba.com.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2013, 10:42   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: BA Executive Club

Hm sendte epost til dem, men fikk bare beskjed om å ringe. Står ingenting om at man må ha flydd noen strekk eller noe for å kunne kjøpe avios. Åpnet kontoen i 2011 så den er ikke ny.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 23:20   #10
PH-BXA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Litt overalt
Posts: 143
Default Re: BA Executive Club, Avois, oppgraderiner m.v.

Så jeg kan ringe de, høre om oppgradering, ved kun å bruke cash? Uavhengig av hvilken bookingklasse vi har i monkey?
PH-BXA is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 23:31   #11
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: BA Executive Club, Avois, oppgraderiner m.v.

Quote:
Originally Posted by PH-BXA View Post
Så jeg kan ringe de, høre om oppgradering, ved kun å bruke cash? Uavhengig av hvilken bookingklasse vi har i monkey?
Dt kan du, men de beregner vanligvis mellomlegget i forhold til bookingklasse med mindre det er ekstraordinære tilbud ute og går..
Skal selv til CPT om en drøy uke i M, i bookingklasser som ikke lar en oppgradere med Avios. Ringte i dag i forhold til oppgradering og fikk quote på 20' pr pax til C. Not.
Dog: Fikk med CX Diamond status booket exit seter uten gebyr, spart 2,500 totalt..
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 10:57   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: BA Executive Club, Avois, oppgraderiner m.v.

Minner om at Malaysian er inne i OneWorld nå.

Avios-opptjening er 150% (FA), 125% (JCDZ), 100% (YBH), 50% (KM), 25% (LVS), dette er også klassene for TP-opptjening.

https://www.britishairways.com/trave...d/public/en_no
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 17:03   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: BA Executive Club, Avois, oppgraderinger m.v.

Ringte BA nå for å spørre om grunnen til at jeg ikke kunne kjøpe avios, accounten min sto med æ og ø og var antageligvis det som var årsaken til at det ikke gikk igjennom. Agenten mente bestemt at det ikke lønte seg å kjøpe avios for oppgradering og påsto bastant at 13000 avios kostet over 400 euro, men det står bare 256 euro. Antagelig ville det være mulig å få proactive oppgradering på flyplassen til 2-300 dollar. Det vet jeg nå ikke, men greit å få et problem ut av verden så de tar og endrer kontoen til internasjonal stavemåte. Jeg trodde det gikk på andre henvndelser så kom først til en inder som ba meg om å ringe på nytt, så tastet jeg så 1 da og da traff jeg på en bedre agent og det var nok riktig.

Last edited by Hypern; 07-02-2013 at 17:08.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 19:17   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: BA Executive Club, Avois, oppgraderinger m.v.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ringte BA nå for å spørre om grunnen til at jeg ikke kunne kjøpe avios, accounten min sto med æ og ø og var antageligvis det som var årsaken til at det ikke gikk igjennom. Agenten mente bestemt at det ikke lønte seg å kjøpe avios for oppgradering og påsto bastant at 13000 avios kostet over 400 euro, men det står bare 256 euro. Antagelig ville det være mulig å få proactive oppgradering på flyplassen til 2-300 dollar. Det vet jeg nå ikke, men greit å få et problem ut av verden så de tar og endrer kontoen til internasjonal stavemåte. Jeg trodde det gikk på andre henvndelser så kom først til en inder som ba meg om å ringe på nytt, så tastet jeg så 1 da og da traff jeg på en bedre agent og det var nok riktig.
Om det er BA Executive Club i Bremen du ringte (regner med det, da det er der vi skal ringe) så må alle svar der taes med en klype salt. De er ikke helt på "G". De er veldig hjelpsomme, og ønsker virkelig å hjelpe deg, de har bare ikke peiling.

Om du velger å ta samtalen på Engelsk kan du være heldig å komme til andre agenter. Det er min erfaring.

Uansett hva du velger er ihvertfall airport upgrade skikkelig lotto. Jeg har spurt om dette et knippe ganger og alltdi fått nei. Så miles upgrade er helt klart veien å gå om du vil være sikker.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 19:31   #15
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: BA Executive Club, Avois, oppgraderinger m.v.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Om det er BA Executive Club i Bremen du ringte (regner med det, da det er der vi skal ringe) så må alle svar der taes med en klype salt. De er ikke helt på "G". De er veldig hjelpsomme, og ønsker virkelig å hjelpe deg, de har bare ikke peiling.

Om du velger å ta samtalen på Engelsk kan du være heldig å komme til andre agenter. Det er min erfaring.

Uansett hva du velger er ihvertfall airport upgrade skikkelig lotto. Jeg har spurt om dette et knippe ganger og alltdi fått nei. Så miles upgrade er helt klart veien å gå om du vil være sikker.
Ja jeg bare håper de fikser det navnet fort nok så jeg kan kjøpe avios. Jeg håper virkelig det er det som forårsaker problemet. Men ja agenter generelt er ikke særlig kompetente (US Airways feks). Verste jeg har vært borti er Ryanair på telefon, men det er nå som forventet... Ringte det norske nummeret som jeg regner med settes over til Bremen ja. Jeg er stø i engelsk det er jeg, men når man får en med veldig utpreget aksent fra det fjerne østen blir det lett plunder. Beste erfaringa mi var i USA da jeg ringte Air France for å gjøre om på en booking. Da sa de at de dette var Deltas ansvar, men vi setter deg over og sender all infoen til dem. Det er service det.

Last edited by Hypern; 07-02-2013 at 19:37.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 15:02   #16
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Da har jeg fått kjøpt Aviosene jeg trenger, men for noe dritt at BA telefonen er ute av drift for øyeblikket. Vil ha oppgradert nå. Får bare også en feilmelding når jeg prøver å oppgradere på BAs nettsider som ikke sier så mye "we have encountered a problem". Av og til kan man lure på om BAs IT er på nivå med SAS sin.

Last edited by Hypern; 12-02-2013 at 15:07.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 21:10   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da har jeg fått kjøpt Aviosene jeg trenger, men for noe dritt at BA telefonen er ute av drift for øyeblikket. Vil ha oppgradert nå. Får bare også en feilmelding når jeg prøver å oppgradere på BAs nettsider som ikke sier så mye "we have encountered a problem". Av og til kan man lure på om BAs IT er på nivå med SAS sin.
Howdy-hey!

Kjenner ikke ruta di, men min ekstremt utspekulerte problemøserhjerne kommer opp med et par mulige årsaker. Begge er ting jeg har opplevd selv, som hard core UUA'er.

1) At første leg i bookingen din ikke har utganspunkt i samme land som BAEC kontoen din er registrert i. Helt hypotetisk kan du ha gjort deg bruk av en routing LUX-LHR-LAX-HNL da denne er litt gunstig. Da vil ikke BA tillate deg å oppgradere online. Men ringer du skal det ikke være noe problem.

2) Routingen inneholder et AA-leg. F.eks OSL-LHR (BA) LHR-ORD (BA) ORD-IND (AA). Da sliter du oftest (men ikke alltid tror jeg) med upgrade online. Du må nå ringe.

3) Open Jaw bookinger - kan ikke oppgraderes online.

4) Du har hatt æ, ø, å i navnet og de har byttet dette i BAEC kontoen, mens de fremdeles står i bookingen. Ekstremt ultrahypotetisk, selvfølgelig. Denne har jeg ikke opplevd, men jeg har opplevd å lese på FT.

mvh
Fnatstadbråten
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 22:22   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Howdy-hey!

Kjenner ikke ruta di, men min ekstremt utspekulerte problemøserhjerne kommer opp med et par mulige årsaker. Begge er ting jeg har opplevd selv, som hard core UUA'er.

1) At første leg i bookingen din ikke har utganspunkt i samme land som BAEC kontoen din er registrert i. Helt hypotetisk kan du ha gjort deg bruk av en routing LUX-LHR-LAX-HNL da denne er litt gunstig. Da vil ikke BA tillate deg å oppgradere online. Men ringer du skal det ikke være noe problem.

2) Routingen inneholder et AA-leg. F.eks OSL-LHR (BA) LHR-ORD (BA) ORD-IND (AA). Da sliter du oftest (men ikke alltid tror jeg) med upgrade online. Du må nå ringe.

3) Open Jaw bookinger - kan ikke oppgraderes online.

4) Du har hatt æ, ø, å i navnet og de har byttet dette i BAEC kontoen, mens de fremdeles står i bookingen. Ekstremt ultrahypotetisk, selvfølgelig. Denne har jeg ikke opplevd, men jeg har opplevd å lese på FT.

mvh
Fnatstadbråten
Tja jeg bor i Oslo og registrerte BAEC kontoen med norsk adresse osv. Flyr ut og inn på OSL.

Ingen AA legs, alt er plaint BA. Routinga er OSL-LHR-SAN-LHR-OSL, ikke spør hvorfor, det var greie WTP+ priser dit og jeg synes SAN er en fin by og fine muligheter for utflukter med kollektivtrafikk(Coaster og Pacific Surfliner). Ja jeg er en som tar meg litt rundt i USA kollektivt også selv om det mange steder er håpløst. Sånn er det når man ikke har lappen.

Æ, Ø og Å er borte vekke fra alt ser jeg nå så det skal være fikset opp i. Får satse på at jeg har mer flaks hos BA telefonen i morgen og at de er oppe og går.

Og nei det sier seg vel selv det ikke er noen open jaws her.

Last edited by Hypern; 12-02-2013 at 22:29.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 22:38   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Howdy-hey!

Kjenner ikke ruta di, men min ekstremt utspekulerte problemøserhjerne kommer opp med et par mulige årsaker. Begge er ting jeg har opplevd selv, som hard core UUA'er.

1)
...
4) ...

5) Det er ikke ledig oppgradering på alle legs du forsøker å oppgradere, deloppgraderinger funker dårlig

6) Det hender også at en shorthaul+longhaul (da har du "Y->C" og "Y+ ->C" samtidig) lager "hikke" i systemet ved oppgradering. Dette kan ha med forskjellige bookingklasser på forskjellige legs å gjøre. Eks. bookes det ikke samme bookingklasse OSL-LHR som LHR-destinasjon, og oppgraderes heller ikke inn i samme klasse. Har opplevd problemet både på kjøpstidspunkt og etterpå. På kjøpstidspunkt funket det ofte greit å dele opp ruten med stopover i London (som egentlig ikke var en stopover), da får man også til oppgradering av bare longhaul-segementet hvis man er heldig.

Mvh,
teknisk avdeling
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 22:48   #20
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

7) Det ordner seg nok.

8) Om det allikevel ikke gjør det så løp rundt og rundt på gulvet mens du roper og veiver med armene. Fortsett til det ordner seg allikevel.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Milage run i Oneworld / BA Executive Club? robertaas Reiseforum 18 13-11-2016 16:58
Endringer i executive club RJon Reiseforum 13 29-01-2015 13:39
Ny design på BA Executive Club kortene? Fnate Reiseforum 5 01-07-2014 20:59
BMI DC: Slutt på Star og blir Executive Club Chriscross Reiseforum 23 30-11-2012 19:24
Setevalg i BA Club World og oppgraderinger Stian Reiseforum 22 04-01-2011 18:25


All times are GMT +2. The time now is 23:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.