Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-07-2012, 20:33   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Slår aldri feil. Twin Otter'n har en evig lyst på nye flyturer. Loggen i FlightMemory maser om mer "juice".

Logge nye regs, flytyper, samle opp cashpoints, poeng osv... you name it. I bunn og grunn er jo bare det å være i lufta helt herlig. Nå er vi i gang igjen. Forskjellen fra i fjor er at nå er det kortere tid til avreise. Rimelig kort tid...

Det hele begynte at jeg innimellom den sedvanlige multitaskingen på jobb kom over at det var SuperTirsdag hos Kjos & Co.

Eneste alternativet med utgangspunkt i SVG var OSL. Sirklet inn helga 20-22 juli når kona har andre planer og booket meg en billett på 0635-avgangen(!) på fredag 20.juli fra SVG til OSL. Ankomst 0725 på Gardermoen. Det kostet meg 199.- kroner.


map by nosalthe, on Flickr

Men nå begynner moroa: Hva gjør man nu? Målet er å holde kostnadene nede. Så det første som slår meg er å vente til kommende tirsdag og se om det dukker opp noen nye tilbud som kan passe meg. F.eks fly til en destinasjon sør eller nord for SVG som ikke er så langt unna. F.eks BGO/HAU/KRS og satse på buss/tog/båt derifra.

Alternativ to er å prøve å oppnå planen som delvis gikk i vasken sist oktober, nemlig å fly British Airways sin 767-300 maskin. Arlanda er jo da et hett alternativ.

Forutsatt at jeg finner en grei billett (priser ligger vel rundt 700.- for en enveis på denne dagen) OSL-ARN skulle være greit med tid å komme seg bort til ARN før BA781 har avgang klokken 1835 til LHR. Kombinert med dette kunne det jo være en hot kandidat å fly hjem med BA til SVG dagen etterpå.

Med en multicity-booking ARN-LHR 20/7 og LHR-SVG 21/7 må jeg pr. i dag ut med snaue 1800.-

Ja, jeg vet det er OL i London i disse dager. Så hotell og sånn er vel ikke en option. Layover over natten på de to flightene blir jo nærmere 12 timer. Og det er kanskje ikke det lureste å vase rundt uten seng på LHR i tolv timer?

Et alternativ KUNNE ha vært å snu om på det og flydd OSL-LHR-ARN. Men 0755 avgangen blir nok litt risky når jeg lander på OSL 0725 med DY? (Reiser med håndbagasje.) Men det skal de ha mye mer penger for. I tillegg er det ingen BA-avgang til LHR fra OSL mellom 0755 og 1155 denne dagen.

Aiai. Dette kan bli dyrt...

Sånn som jeg ser det nå blir det å avvente en uke å se hva som kommer opp i SuperTirsdag'en til DY da. Hvis det ikke er noe som er interessant da må jeg eventuelt bare gå for en DY/SAS billett hjem på kvelden den 20/7 og heller ta sikte på en dag rundt gjerdene på Gardermoen med kameraet. Ikke feil det heller i grunn. Eller kanskje jeg skal haike hjem?

Eller hvis jeg får en rimelig OSL-ARN skal jeg kanskje vurdere en natt på LHR en gang til....

Last edited by Twin Otter; 03-07-2012 at 20:41.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 21:14   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Har du sett på hoteller i det hele tatt? Sjekket kjapt yotel.com (type billighotell som ligger i T4 på LHR), og der kan du få overnatting for 32 pund natten mellom 20 og 21.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 21:18   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Har du sett på hoteller i det hele tatt? Sjekket kjapt yotel.com (type billighotell som ligger i T4 på LHR), og der kan du få overnatting for 32 pund natten mellom 20 og 21.
Oi, nei for å være ærlig så har jeg ikke sett på hotell enda. Hehe. Får tenke litt på det...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 21:22   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Twin Otter, synes slike stunts er herlig

Da jeg var ung langt inn i forrige århundre, gjorde jeg mye slikt. Eks: Ville få SK 9-21 inn i logboka.

FBU BGO på midtsommertid, benk i en park i byen, hjem neste morgen.

Stå på, hold oss orientert...

PS: En av flyene het "Reidar" Viking
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 21:33   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Twin Otter, synes slike stunts er herlig

Da jeg var ung langt inn i forrige århundre, gjorde jeg mye slikt. Eks: Ville få SK 9-21 inn i logboka.

FBU BGO på midtsommertid, benk i en park i byen, hjem neste morgen.

Stå på, hold oss orientert...

PS: En av flyene het "Reidar" Viking
Hyggelig feedback. Finner nok på noe. Will keep you posted...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 22:53   #6
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,843
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Som SQ 777 sier, er slike stunts tøft, digger det, godt å høre at der er flere i samme selskap... ☺☻
Gjorde det samme på 90 tallet, men da med Forsvarets flyhaik ordning som da akkurat hadde gått over til å bruke Braatens og SAS sine ordinære ruter, null kostnad for meg og en haug med flyturer.

Det beste jeg gjorde den gang var dagstur til Flymuseet i Bødø, med melkerute tilbake til SVG for å oppnå flest takeoff og landinger.....
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 23:57   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Hvis du f.eks. flyr ned til LHR på fredagen og overnatter, så går BA902 til FRA morgenen etter med Boeing 767. Avgang fra LHR er 07:00, og de selger til 89 pund i Y.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 10:49   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Ikke lett dette her...

Bestemte meg for å vente til i dag med å booke noe da Norwegian har Supertirsdag. Det eneste som dukker opp som kan være aktuelt er en DY flight til CPH på kvelden 20/7 kl. 18:40. Der kunne jeg lett vurdert å ta meg en natt på Hilton for å teste ut "gullkortet".

Men så var det med å finne en noenlunde rimelig måte å komme seg hjem fra CPH til SVG eventuelt. (den 21/7 eller 22/7).

London alternativet og videre med BA 767 til FRA er der forsåvidt aktuelt men ser at BA har en tendens til å bytte ut enkelte av BA902/3 med Airbus-maskiner. Noe jeg helst vil unngå...

Et siste alternativ kan være å glemme Norwegian flighten til Oslo på morgenen den 20. Og heller se om jeg finner en grei prising på en tur en annen plass i Europa hos Expedia over datoene 20-22 juli.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 12:05   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Noen som vet om det går an å booke open-jaw (med hotell) hos Expedia?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 19:55   #10
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Da ble det Arlanda. To netter. En natt lenger enn sist oktober. Noen som har hotelltips Arlanda området. Bortsett fra Jumbo Stay der jeg har overnattet før....

Noen flymuseer i området?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 19:59   #11
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

1,5 time med tog fra Stockholm http://no.tripadvisor.com/ShowUserRe..._Lakeland.html
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 00:07   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Arlanda ja.

Det har seg sånn at jeg så på en haug med alternativer. Jakten på BA sin 767 fortsatte. Jeg vurderte ARN tidlig i prosessen for å catche BA781 eller 780. Men så var det dette med å komme seg ned til LHR / bort til ARN for å komme meg til flyet da. Videre når jeg sjekket siste gangen på aktuell flight var den satt opp med A320. Så da ble det ikke aktuelt.

Neste prosjekt i kikkerten: AMS.

Fant en ok pris på en open-jaw KLM, OSL-AMS/AMS-SVG. Prøvde å booke den men fikk trøbbel med transaksjonen på grunn av noe java-tull og bank-id-herk. Denne prisen fant jeg ikke hos Widerøe så jeg måtte booke den på KLM.com og det var her det gikk skeis.

Frustrert som jeg var bestemte jeg meg for plan C.

Det ble Arlanda jeg landet på. Hos Widerøe fikk jeg en grei pris på en open-jaw, OSL-ARN, ARN-CPH-SVG med SAS. Denne prisen var noe lavere en det KLM skulle ha for sitt "tilbud". I tillegg står to av flightene operert av Mad-dogs og DET er jo en grei bonus for en aerofil som meg.

Var som nevnt på Arlanda i oktober i fjor. Men da hadde jeg bare en overnatting og hadde egentlig ikke satt av noe særlig tid til spotting. Nå har jeg jo det. Så da blir det slik.

Har foreløpig booket meg inn på Radisson Blu Arlandia. Ligger rett ved siden av Jumbo Stay. Så det blir lett å finne frem. Så får vi se hvordan dette går.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 00:08   #13
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition.

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Jeg får se...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Take the long way home - Twin Otter på veldig spontan-tur. Twin Otter TripReports 26 03-12-2018 23:20
Twin Ottern på tur igjen Twin Otter TripReports 16 18-05-2014 23:02
Twin Otter savnet - igjen 72velle Flyforum 4 11-08-2009 15:15
Enda en Twin Otter vender hjem igjen! Seabee Flyforum 14 14-07-2007 21:17
Twin Otter-produksjon er i ferd med å starte opp igjen Desk pilot Flyforum 5 04-04-2007 12:27


All times are GMT +2. The time now is 10:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.