|
18-12-2024, 06:57 | #1 |
ScanFlyer Rusty
|
Den politisk ukorrekte reisen
Prøver oss på en liten rapport her. Turen går osl-lhr-dxb. En natt her så dxb-ruh-jed-nbo (det virket som en god ide da vi booket). Tre dager i nbo før nbo-ams-cph-osl lille juleaften.
Turen startet med buss til Skøyen og tog videre til Oslo S der vi overnattet på Comfort Central. Hadde betalt 15000 poeng. Fikk oppgradering, tipper de kaller det juniorsuite? Glassdør med litt for lite område frostet og glasset gjør jo at rommet lyses opp når en skal på do om natten. Våknet 02.44 så det var iallfall tdlig nok. Frokostpakket fant vi ut at må bestilles kvelden før og en må gå utendørs 250 m siden Østbanehallen er stengt om natten. Kunne kanskje da gått 200 m ekstra ute og bodd på Børsparken eller Comfort Express for 10000 poeng i steden. Rakk akkurat flytog 05.40. Last edited by Chriscross; 18-12-2024 at 07:01. |
18-12-2024, 09:27 | #2 |
ScanFlyer Rusty
|
Re: Den politisk ukorrekte reisen
Det var ikke mulig å sjekke inn på Virgin-flighten med Sas-app så måtte gjøre dette med Vs-app 24 t før avgang på den flighten. Fikk også bare printet bagasjelapp til lhr på flytoget. Gikk derfor til bemannet Sky priorityskranke uten kø som sjekket bagasje helt til Dubai. Har hele dagen i London og da er det greit å unngå bagasjen. Dubai er vel et sted det er helt ok og måtte shoppe på forsikringen, frister mindre i Nairobi.
Ingen kø i fasttrack, hentet matpakke hos Ritazza også til Sas lounge der eb-nummer ikke bar registrert så vi måtte hilse på Nina som registrerte og vi kom inn i gulldelen. Ikke veldig fullt. Frisk frukt og bra glutenfritt knekkebrød i dag. Travet etterhvert til en køfri passkontroll. Veldig praktisk at barn f.o.m 12 kan gå på automatene i Norge og England. Egen Sky priority kø for å komme inn i innhengingen. De sjekket visuelt boardingpass for riktig boardinggruppe. Deiset ned i 4d og f med ledig midtsete. Ganske fullt fly, også i pluss, men flere ledige midtseter. Vi beskjed om dårlig slot, så her sitter vi foreløpig 30 min sene. Må de-ice også. Har rukket og installere Oyster med hvert vårt kredittkort og ser da ut til at vi betaler maks 15,60 pund/dag inkludert Elisabeth line til og fra byen. |
18-12-2024, 10:03 | #3 |
ScanFlyer Rusty
|
Takk for live updates.. Fortsett please..
|
18-12-2024, 19:55 | #4 |
ScanFlyer Rusty
|
Kom oss vel avgårde sånn.noe før 09.30, mange stressede folk for connection og å skulle booke om 6 dager før jul medfører vel fort litt bongo-style reiserute.
Uansett hyggelig crew og vi hadde ledig midtsete. Frokost kom. Tro Apple har forbedret redigeringsfunksjonenn(snu bildet) i siste oppdatering. Noen som vet hvordan jeg snur bilder 90 grader nå? Vel fremme og sas gar som vanlig gate borti hjørnet på T2. Var ca 1,5 min kø i automatisk passkontroll. Luftig ankomsthall på T2. Vi tok Eliabeth line for første gang og det var veldig smidig. Går hver halvtime (6 over hel). Praktisk at den stopper i Bond street og Tottenham Court road, siste 8 min fea British museum. Museet er fortsatt gratis, men en må booke billetter, nytt for meg. Heldigvis ikke noe problem på en onsdag, men sikkert verre på en lørdag. Ikke alene i den asiatiske delen kl 12.15. Russel square. Fant en italiensk sjappe på andre siden og betalte 675kr for to pizza og to cola zero? Er Villa Paradiso billigere? Dro opp til Kings Cross for å mimre litt om Harry Potter. De har butikk og et sted en kan stå i kø for å ta bilde av spor 9 3/4. Vaste litt rundt på Oxford street før retur med Elisabeth line. Det tar 8 min å gå fra Oxford street entrance på Bond street til en er på perrongen Bagasjen vår ligger dessverre og venter på T3. |
18-12-2024, 20:58 | #5 |
ScanFlyer Rusty
|
Elisabeth line gikk som den skulle mot lhr t2/3. Raskt av og gikk mot Virgin delen av T3. Spurte om veien til fast track, men så plutselig en heis med vakt i Virginuniform som var merket med Upper class. Viste boardingpass og vips opp i heisen også en sving til høyre (vet ikke hva som var rett frem). Brukte vel 10 min fra togperrong til gjennom sikkerhetskontroll. Nesten like kult som BA's sorte dør på T5.
Virgin Club house var målet, men ville ta en kikk hos Amex også. Den kan jo være hendig om en skal fly BA eller Vs i premium. Måtte opp en trapp/heis. Det er en helt ok buffet med diverse varmmat. Kake Loungen var egentlig mindre enn jeg hadde trodd, men god plass ca 17.00. Standard Centurion vegg. Fine tekopper Kald buffet også. Var også tomatsuppe. Tok ikke bilde av baren, men all drikke er bak denne. Fikk et glass Laurent Perrier Champis som god kunde. |
18-12-2024, 22:16 | #6 |
ScanFlyer Rusty
|
Så var det å finne trappen til Virgin da. Dette sagnomsuste stedet. Skal du inn må du fly upper class eller business med Delta eller Aero Mexico. Delta gold gir også tilfang. Upper Class har også en fjest usikker på om en må være på samme flight.
Luftig lounge med ulike sittegrupper. Tv område spm viste Arsenalkamp. Restaurantdel. En kunne bestille samme maten til alle bord i loungen. Tv stue oppå en mezzanin. Over der igjen var det en uteplass som var stengt i desember Var plasser for en yogaøkt. |
18-12-2024, 22:22 | #7 |
ScanFlyer Rusty
|
Mer yoga
Tror dette er området det var frisør då ergometersykler men nå sitteplasser. Vension pie med pastinakk. Ok, men hvor bra kan britisk mat bli? Meny vi fikk i restaurant som er samme dom barcode menyen Var også et avslapningsområde. Tror dette er den gamle spaen. |
18-12-2024, 22:26 | #8 |
ScanFlyer Rusty
|
Hadde jo vært på bytur så en dusj var bra før nattflyging.
Litt mer snack. Koreanske kyllingvinger var sterke, men gode. Is er alltid stas. Oppsummert trivdes vi veldig godt i Club house. Nå må vi bestille litt mer Laurent Perrier og popkorn. Etter hvert ble det annonsert at boarding til Dubai startet. |
18-12-2024, 23:43 | #9 |
ScanFlyer Rusty
|
De annonserte bosrding i lounge 55 min før avgang. Ca 8 min til gate 20.
Sky priority kø for oss. Boarding var godt igang. Samme dør for alle klasser. Mingleområde for upper class. Kabinen, er jo litt morsomt med mood-lightning. 3 i bredden sitter du på babord side slipper du se noen i øynene. Ikke noe lagringsplass. Veldig miljøvennlig toalettmappe med ren-produkter. Solker er fint. Ottoman med ekstra sikkerhetsbelte om en vil ha midagsdate. Meny på turen. Håoer leselig. Vi hadde forhåndsbestil hovedrett. |
18-12-2024, 23:44 | #10 |
ScanFlyer Ununoctium
|
Club House er jo virkelig en av de koseligste loungene som finnes. Se opp for rosa pumps, jeg har mystiske erfaringer
19-12-2024, 11:18 | #11 |
ScanFlyer Rusty
|
God tur videre. Jeg besoekte Amex loungen tidligere i aar, og den er fin, men kunne vaert stoerre, den var godt beosekt. Haaper SAS flytter til T3 snart.
20-12-2024, 08:41 | #12 |
ScanFlyer Rusty
|
Ikke vindu, men sete på do. Virket dom det var 4 toalett som ble delt mellom upperclass og premium
Champis og potetgull som apertif. Krydret blomkålsuppe. Forhåndsbestilt andebryst. Bildene blir litt Virgin style. Droppet dessert og frokost. De startet å klargjøre kabin sas-style 45 min før landing. Sånn så hun ut Veldig fornøyd med turen. Håper sas diamond får tilgang til clubhouse om de flyr premium slik flyingblue har. Landet så tidlig at vi måtte vente 30 min på gate. Kom like før et rush i immigration. Virker ikke som nordmenn kan bruke e-gates, så iallfall to andre familier som måtte i vanlig kø som oss. Ble Bolt til Conrad. Bolt henter samme sted som taxi, så følg de skiltene på terminal 1. Uber hentet et annet sted. Virker som at Bolt premium ofte er Tesla 3. Hadde plutselig halv pris med Bolt så betalte 35 AED til Conrad. |
21-12-2024, 14:51 | #13 |
ScanFlyer Rusty
|
Kom vel frem til Conrad. Fikk sjekket inn med en gang ca 10.30. Diamond gav oppgradering til executive rom som betød nedgradering fea valgte sjøutsikt, men 42. Etg. Frokost i lounge åpen til 11.00 så det var en bonus. Hadde også 100 usd i food/bev credit.
Rommet. Minus for at en må kjøpe Conrad kamel. Det har vel blitt bransjestandard. Nekter å betale 300kr for en teddybjørn og blir heller grinete og finner andre kjeder. Man må jo ta ansvar så mersalg parkeres mest mulig. Romme e begynner kanskje å bli litt umoderne, men det gjør jo jeg også så vi passer fint sammen Fint bad med tv ved badekaret. Samme merke som Intercontinental, men foretrekker Conrad duften. To badekåper og slippers. Pool by night. Fint bassengområde med mange solsenger på et område mellom restaurant og basseng. Technogym er favoritten. Veldig bra gym. |
21-12-2024, 14:56 | #14 |
ScanFlyer Rusty
|
Diverse lounge bilder. Lounge i 24. etasje. Standardutvalg til frokost, afternoon tea og happy hour. Family hour 17.00-18.00 og 10-årsgrense etter der. Kunne nok laget til en litt kjip middag av maten.
|
21-12-2024, 16:55 | #15 |
ScanFlyer Ununoctium
|
Ser ikke gæli ut det her altså. Ser frem til fortsettelsen!
22-12-2024, 08:26 | #16 |
ScanFlyer Rusty
|
Innmari fin frokost i restauranten. Stort pluss for å kunne sitte ute. Det gir litt mer resort-feeling. De lager seff egg etc til deg. Kunne gjerne tatt tre dager på dette hotellet om vi skal tilbake.
|
22-12-2024, 11:32 | #17 |
ScanFlyer Rusty
|
Det ble tid for det mest politisk ukorrekte ppå denne turen og det var å fly Saudia. Hadde endt opp med å booke dxb-ruh-jed-nbo for 7000kr/pers i business og hadde bondeanger etterpå, men den opprinnelige flightene jeg skulle ha var ikke tilgjengelug i økonomi bonus da jeg skulle booke, og øko seter kostet 5000kr. Det stod at det var gratis å kansellere innen 24 t, men det kom ikke fram da jeg skulle gjøre det, da kostet det ca 3000kr. Vi beholdt billettene. Hadde også transfervisum (må ha visum for transit innenlands. Hadde klart å bruke mitt fødselsår på datter s visum så jeg var forberedt på å kjøpe ett års turistvisum til ca 100 dollar, noe heg måtte bekrefte ved check in. Sv flyr fea Terminal 1 og det var tre skranker for eco og tre for business. Ingen fast track for business eller sky priority, men vi brukte 1 t fra hotellet til vi var gjennom sikkerhetskontroll, inkludert veldig lang check in. Sv bruker Ahlan lounge, businessdel. Var ikke veldig spennende, men ok utvalg av mat. Denne brukes også av prioritypass og LH-gruppen (trodde det var ny støtte lh-lounge i dxb?)
Saudi hadde check in i enden av hallen Ahlan lounge Var også en betjent bar med billig sprit. De hadde også litt ulike viner. De annonserte boarding 40 min før avgang i lounge. Da vi kom fram var de godt igang, fikk snike i køen med sky priority. |
22-12-2024, 11:51 | #18 |
ScanFlyer Rusty
|
Vel ombord dxb-ruh ble vi ønsket velkommen av et veldig trivelig crew. Business ble full og generelt tror jeg alle tre fligthene var nesten helt fulle.
Setene er vel noe lignende sas premium eco. Skikkelig headset. Og full underholdning. På 2 t flight. Kunne velge mellom omelett Og Sea bass, fisken var god. Saudi er tørre, men de gar god daddelsmoothie. Kaffe som velkomstdrink. Landet vel 25 min tidlig og måtte vante på gate. Jeg trodde vi skulle få eskorte, men vi måtte klare oss selv. Var blant de første som kom til immigration. De snakker ikke engelsk, men virket hyggelige. Menn og kvinner tøyset seg imellom og ingen vestlige (bortsett fra min datter) hadde dekket håret. Forstod det ble litt støy pga fødselsdatoen på visum, jeg prøvde å si vi kunne betale visa on arrival, men fikk ikke kontakt. Uansett kom han tilbake etter å ha snakket med noen og ønsket oss velkommen til Saudi. Stempel fikk vi også. Kom oss gjennom toll uten å bli stoppet (det ble de to foran oss). En må ta buss til Domestic, og det viste seg å ta minst 15 min. Det var ok skiltet. Tror Domesticterminalen i ruh virket ganske ny. Sky priority sikkerhetskontroll. Var en ok innenlands lounge og det var også to lounger for priority pass. Gikk fly 13.00, 13,35 (tror dette var widebody) og 14.00 som vi hadde plass på . Boarding ble annonsert i lounge 40 min før avgang. |
22-12-2024, 12:06 | #19 |
ScanFlyer Rusty
|
Samme flytype og like hyggelig crew på ruh-jed.
Mye ørken. Det bes også en bønn og trygg reise på skjermene før avgang. Mellom ruh og jed varslet de også om når en kom til å fly over Mekka for å forberede bønn og ønsker. Satset på kylling på denne 2 t flighten. De har også to fancy italienske brus/cider som er gode. Ferskpresset appelsin juice som jeg dessverre ikke tåler lenger. Ankomst Jeddha. Så en god del pilgrimmer i hvite kjortler. Stort Akvarie i ankomsthallen Vi bestilte en bil i kjelleren for ankomsthallen (første stand vi så) som kjørte oss rundt i 2 t. De hadde Taurus, Lexus (25 gærninger dyrere/t) og Van. Vi valgte Lexus. Sikkert meningen en skal prute, men vi syntes(39 dollar/time var fair). Vi lærte at i Jeddha går en helst på strandpromenaden når det har regnet i desember, trafikken er galskap (så 10 bulkinger på 1 time). Barn sitter løst i baksetet eller står gjennom soltaket. Kvinner kjører faktisk bil. Kom tilbake til flyplass. |
22-12-2024, 12:13 | #20 |
ScanFlyer Rusty
|
Vi så det sto Sky priority/Business ved starten terminalen og gikk ned dit.
Ganske så bra first/business check in. Sky priority hadde også et eget område om enn ikke like fancy. Kom en fyr og hjalp med håndbagasjen gjennom check in området. Ingen kø i emigration eller sikkerhetskontroll. Gikk et tog ut til sentraldelen av terminal, se utforming på bildet. Stod det ville ta 8-10 min å gå. De bygget om til større tax-free. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|