|
16-12-2024, 19:39 | #1 |
ScanFlyer Mile High Club
Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
"Have you ever seen the rain..?" - En lettere fuktig bursdagstur
Litt inspirert av Henshaw's Hjemme-alene-fra-tur begynte det å klø litt i skrivefingerern.
Skulle egentlig ikke, for det er jo ingen fly med, men om Henshaw kan, osv. osv. Det er kun ett problem: Jeg har nesten ikke tatt bilder. så da får det bli en sånn "putte-bilder-i-hodet-på-leseren"-rapport, så godt jeg kan etter husken. Det kan hende det dukker opp noen bilder i en samlepost til slutt. Men først: planleggingen (I neste post |
16-12-2024, 19:49 | #2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Re: Have you ever seen the rain..? - En lettere fuktig bursdagstur
Tradisjonen med å ha fri på bursdagen is strong, og i år som i fjor, var bursdagsuka en av to jeg hadde søkt fri. Skulle man finne på noe da, tro?
Et band jeg liker godt - Smokie - skulle spille i Danmark på rundt den tiden, så det var jo en grunn til å reise dit. Ikke at jeg reiser over alt de spiller, men om de spiller et sted det går an å reise til, så går det vel an? Det var hele tre byer innenfor denne ene uka: Fredericia, Esbjerg, og Knebel. 26. 27 og 28. september. De to førstnevnte virket mest spennende, da det faktisk gikk tog dit, og den mellomste så mest aktuell ut da byen så mest "praktisk" (les: korteste gangavstander) ut. Jeg snuste og vurderte begge, men slo det fra meg. Det viste seg å være en veldig klok beslutning, men mer om det senere. Men Esbjerg 27. september så altså ut til å være en "låst" dato. Det var forøvrig fredagen. Videre var et av kriteriene Danskebåten. Og det måtte være Crown Seaways på avreise fra Oslo, for de har balkonglugarer med direktetilgang til kantinea Og den går jo fra Oslo annenhver dag med ankomst Kjøben den neste. Og den hadde avgang Oslo på partallsdatoer, som betød at jeg kunne ankomme Kjøben samme dag som konserten, eller to dager før. Da virket to dager før mest praktisk, også med avreise fra Oslo den 24/9 og greier ) Så da tror jeg den delen av planen var låst. Dra dra Oslo 24/9, ankomme Kjøben den 25/9, og derettet ha to dager på seg på å komme seg til Esbjerg. |
16-12-2024, 20:08 | #3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
To netter, to netter...
Siden jeg hadde slått fra meg ideen om to konserter to dager på rad, tenkte jeg det var lurest å ankomme Esbjerg dagen før. Da kunne jeg bare våkne opp, nyte litt morgenmad, sprade litt rundt, kanskje møte på bandet som kom fra Fredericia sånn ca. midt på dagen? "Hi, Martin. Here for the show?" "Yep, looking forward to it! "Hi, Luke! Love your new bass!" Du vet, litt sånn småprat blandt gamle kjente (Ikke for å skryte, altså men andre gangen jeg møtte tangenttrykker Martin Bullard i levende live, var det like mye han som kjente igjen meg. Det var på en hotellfrokost i Sandnes) Booket det som så "dyrest og finest" ut, siden de sikkert kom til å bo der. Hotel Britannia. De hadde dog ikke sånn "legg igjen kortnummeret, så belaster vi bare hvis du faktisk fysisk møter opp, evt. glemmer å kansellere". Her skulle de ha feriepengene mine med en gang, og siden feriedager fortsatt ikke var avklarte, nølte jeg litt. Prisen var dog fleksibel, men det var heller ingen knapp for "ændre/kancellere booking", så jeg var spektisk. De ble dog etter hvert fullbooket for standardrom, så jeg turte ikke vente lenger, og fikk sikret meg et superior room. Senere, skulle det vise seg at hotellet skulle bli helt fullbooket den første av mine to netter, så det var litt flaks. Så da hadde man "planlagt seg": - Balje til Kjøben - To netter på hotell i Esbjerg - Balje hjem (planen var toget rett fra Esbjerg på lørdag og rett på balja, dog Pearl Seaways på returen) Men med hadde en ledig natt, og lyst til å "se litt mer av Danmark", så det ble tenket og grublet og booket. - Først en natt i Vejle (fordi det var passe omveg med toget) - Så ble det booket en natt i Herning (fordi det var litt mer omveg med toget - Men så lot man Danmark være Danmark, for etter litt mysing på et rutekart over Øresundtåg, hadde man plutselig booket seg en natt på jordbærmannens lille krypinn i Kalmar (Det er da på Sveriges Østkyst). Virker ikke det logisk?? Som en liten bonusstart på turen var det også booket en natt hos den nå avdøde luemannen oppe i Nydalen, bare fordi jeg liker det hotellet, og fordi det gav mer mening å starte bursdagen med en hotellfrokost der, enn å stresse hjemmefra med busser og tog og sånt. Den var også fullt kansellerbar, sånn i tilfelle budsjettet skulle sprekke litt. eller' no Så sånn ble det til slutt. Avreise i neste post |
16-12-2024, 20:23 | #4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Det ble 23. september, og opprinnelig plan hadde nok vært: "Våkne, stå opp og komme seg av gårde etter hvert". Skulle bare rekke å legge meg på Thon Hotel Storo i løpet av kvelden.
Dog hadde man en bil på verksted, som det var greit å få hentet, også havnet man innom en dagligvarebutikk for litt lunsj man dyttet i seg når man kom hjem igjen. Også tok man det med ro litt, også røyk den planen om å prøve å komme seg på bussen før ettermiddagsrushet med gooooood margin. Bare å komme seg til bussholdeplassen: Jeg passerer en skole på veg til bussholdeplassen, og denne har sin egen holdeplass, og dit kom det et par tre busser i det jeg skulle passere, som det rant elever ut av, at det ble nesten vanskelig å komme seg forbi. Mange skulle da selvsagt ned til de "vanlige" holdeplassene og bytte til andre busser, så det ble nesten litt utfordrende å komme seg fram. Men jeg gjorde nå det. Dog, første buss var både forsinket og full, så den utgikk. Tror jeg kom på neste, og det tror jeg var en av de som bare går til Jessheim, men det holdt jo for meg, så jeg kom meg dit, og med toget videre. Tror jeg så byttet på National, og byttet til t-banen, og kom meg retning Nydalen. Hotellet ligger vel ca. mellom Nydalen og Storo T-banestasjoner, og tidligere har jeg alltid brukt sistnevnte, så jeg valgte til en forandring å gå a på Nydalen. Det virket av en eller annen grunn mer praktisk, så jeg tror det ble den nye standarden. Lettvint å finne vegen opp til hotellet, og som før var både innsjekk og betaling foretatt på mobilen tidligere på dagen, så det var bare å spasere rett inn, ta heisen opp til riktig etasje og finne rommet. Det ble etter hvert en middag på Peppes borte i den nye dalen, og en liten tur innom Coop Mega for litt snacks på rommet, før man etter hvert tok kvelden. Og det gjør også denne rapporten: Mer i morgen |
17-12-2024, 22:23 | #5 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
Quote:
Og Herning uten konsert???? Martiiiiiiin... NEI. FANØ
18-12-2024, 09:58 | #6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
|
18-12-2024, 12:00 | #7 |
ScanFlyer Ununoctium
|
Da følger du ikke med for akkurat den dagen i måneden er kontortiden fra 10:30 til halv elleve. Så det er ikke noe unnskyldning.
18-12-2024, 20:52 | #8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Re: "Have you ever seen the rain..?" - En lettere fuktig bursdagstur
Men så lenge Fanø er en sandbanke utenfor Esbjerg, så kan man vel ta en svipp ut om man er et par dager i Esbjerg? Som er planen min? Eller'no?
Etter en natt på Luemannens krypinn ved Storo, antar jeg at jeg både våknet og stod opp, fikk i meg frokost og etter hvert sjekket ut. Ble kastet ut av hotellet klokken 12, og kunne boarde balja fra klokken 13, så det var akkurat passe tid for en liten omveg. Eneste buss til Vippetangen, er nummer 60, og den kan man f.eks. ta fra Jernbanetorget (rett utenfor Peppes i enden av gata til'n Karl-Johan) eller fra bussterminalen. Eller fra Tonsenhagen der ruta starter. Eller fra Linne Hotell (lurer på om jeg vurderte det? Litt usikker). Eller fra f.eks. Økern, som man også kan ta t-banen til fra Storo/Nydalen, så da gjorde jeg det. Etter litt buss-sightseeing ankom man Vippetangen, og jeg minnes det bare var å sprade rett om bord, så klokka må ha passert 13. Vel, først var det bort til innsjekkingsautomaten. Jeg sjekket inn, og det kom ut et kort. Hmm. Skal det ikke stå et lugarnummer her? Det gjorde det sist (som var pre-corona, sommeren 2019). Jeg gikk i skranken og spurte, og de kunne fortelle at det fikk jeg "der borte". Der man før bare viste kortet og ble boardet, fikk man nå altså et nytt kort. Man: - Sjekker inn på en automat - Får et kort - Gir det kortet til en mann eller en dame - Får et nytt kort. - Går om bord Sikkert miljøvennlig og bærekraftig eller noe... Vel om bord, var det å finne dekk 11 der balkonglugarene ligger. Et genialt konsept, der man slipper inn i et eget lite område, der det var en liten lounge, og lugarene lå på hver sin side av lounge. Eller: Se for deg lugarer på hver sin side av balja, med lounge i mellom. Genialt konsept. Har du "riktig" lugar, er det nesten bare å strekke hånda ut av døra og rett inn i kjøleskapet for en øl eller brus. Jeg fikk dog en lugar litt lenger ned i gangen, og måtte gå opptill flere meter for øl/brus/snacks. Makan! Det ble slappet litt av på lugaren med en musserende (noe tyske greier som neppe koster for mye på polet). Siden det ikke var så alt for sent, og middagen var booket relativt sent, hadde jeg lyst til å unne meg en lunsj, og da er Little Italy det eneste altarnativet. Men pasta funker jo? Menyen inneholdt Gnocchi med eller uten fisk, lasagne, eller en Rigatoni med kylling. Trodde bolognese og caerbonara var et slags "minimum" om man serverte pasta? Jeg tror jeg gikk for kyllingrigatonien, og jeg tror det ble en cola til. Eller, nei. Det ble den dårlige kopien Pepsi. Alt gikk ned Middag var booket på Explorers, som er skipets biffrestaurant. Minnes en lakssetartar til forrett, biff (duh!!) til hovedrett, og det ble nok også en dessert. Det ble også en øl. Ingen skitsmak der heller. Her forsøkte min mor å ringe meg på bursdagen min, men tok meg ikke råd til å svare. Tok nok etter hvert kvelden, og neste morgen ble det nok litt morgenmad, også i Explorers, før man etter hvert kom seg av, og i retning Østerport stasjon. Stay tuned |
19-12-2024, 11:28 | #9 | |
ScanFlyer Dusty
|
Quote:
Her satt jeg og følte at min TR var i veldig Martin-stil, med mystiske destinasjoner og div tog. Riktignok ikke noe konserter for min del, musikken måtte jeg finne sjæl på Spotify |
|
22-12-2024, 14:23 | #10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Balja la til kai i Køben, og jeg kom meg av og i retning Østerport stasjon, men den fine adressen "Oslo Plads 8".
Google Maps sier 19 minutter. Med trillekoffert på brostein tok det muligens litt lenger tid. Minnes også at det regnet her, så skikkelig trieli var det. Målet var et tog til Kalmar, men ikke nødvendigvis et spesifikt tog. Rakk uansett det første (sånn 11-ish) med grei margin, og det ble vel en liten pitstop på 7-11 også. Men Kalmar?? Ja, hvorfor ikke? Var vel mest for togturen sin skyld. At det kunne virke "litt stress" å komme seg fra Sveriges østkyst til Danmarks vestkyst neste dag, tenkte jeg nok ikke så mye på. Togturen gjennom Sverige foregikk nok ganske normalt, og det ble tittet ut av vinduer, og det ble sikkert duppet av litt. Vel fremme i Kalmar, var det rolige 8 minutters gange (i følge Google Maps, så sikkert en 9-10 reelt) bort til Clarion Collection Hotel Packhuset. Det er nok ørtende gangen jeg booket Clarion Collection, men en ide om å benytte meg av kveldsbuffeeten for å spare noen kroner på mat den dagen, men har foreløpig ikke fått det til. Trivelig rom uten å måtte verken gå i trapper eller ta heis, men en liten balkong med utsikt til en liten småbåthavn (Men tok jeg bilde av det? Nei da... ). Uansett, trivelig hotell. Det ble dog en tur ut igjen, det ble middag på Den Gyldne Måke, en tur tilbake til stasjonen for å bekrefte at det var en Pressbyrånkiosk der, så innom en Coop på veg tilbake for litt snacks på rommet. Minnes at jeg sov godt, og frokosten var etandes neste morgen. Folkemengden tydet også på greit belegg på hotellet. Det ble spist frokost, og etter hvert sjekket ut. |
22-12-2024, 14:39 | #11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Planen for denne dagen, var altså å komme seg fra Kalmar til Esbjerg.
Først en togtur på ca. 4 timer fra Kalmar til Østerport, så deretter en ny tretimers tur fra Østerport til Esbjerg #seemedlikeagoodideaatthetime. Den første togbilletten var vedlig fleksiblel, mens den andre var såkalt orange, og gjald kun for den avgangen, så den måtte jeg rekke. Tok jeg det seneste toget jeg kunne ta fra Kalmar, var det ca. en døry halvtime (eller'no) connection på Østerport, og i sann Bongostil var det så separat som det kunne få blitt. Togene fra Kalmar gikk også bare annenhver time, så det var en mulighet for enten den halvtimen, eller to og en halv times connection i Østerport. Østerport? Ja, det er det både togene til Kalmar og togene til Esbjerg har utgangs- og endestasjon, så jeg tenkte det var mest praktisk. Siden første billett var fleksibel, og jeg allikevel var våken, ble det altså 9-ish-toget fra Kalmar, så jeg fikk drøye to timer på Østerport #seemedlikeanothergoodideaatthetime. Det ble pitstop på Pressbyrån, og jeg fant et sete på et togsett som allerede stod klart, og etter hvert kom vi oss av gårde. Underveis oppstod det dog en "hendelse" et eller annet sted, så det ble litt kø på skinnene, og litt forsinkelser. Det gjorde meg absolutt ingenting. Igjen kom det info om at siden vi nå var litt forsinket, så ville ikke dette toget krysse broen over til Danmark. Det gjorde med nada, og tenkte at da bytter jeg bare i Malmø. Kanskje en liten lønsj der før nytt tog videre? Det ble dog videre informert om at det kunne være en god ide å bytte i Lund, så da gjorde jeg det. Der var man jo tildels utendørs, og det regnet, så mulig å vente innendørs i Malmø hadde vært lurere. Det kom uansett et tog, og jeg fant til og med sitteplass. Kom meg etter hvert fram til Østerport, og selv med forsinkelsene rakk jeg å se Esbjertoget som gikk to timer før mitt forlate stasjonen. Jeg satte meg på en benk for et par timers trainspotting... |
22-12-2024, 14:53 | #12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Ja, så satt man der, da.
Østerport stasjon er kjemisk fri for sitteplasser innendørs, men jeg fant en benk på en perrong og tenkte jeg kunne både peoplewatche litt, samt trainspotte litt. At det var høst, kaldt og regn så ikke ut til å plage meg. Foreløpig. Å bevege seg ut fra stasjonen fristet ikke. Kunne jeg gått av på Hovedbanegården? Helt sikkert. Kunne sikkert gått på neste tog der også. I verste fall tatt et annet tog opp til Østerport når det nærmet seg avgang. Men der satt jeg nå. Etter hvert fristet det nok litt mer å bevege seg innendørs, så jeg vimset litt rundt der inne. Da det etter hvert nærmet seg avgang var det innom 7-11 og ned på plattformen igjen, og jeg fant setet mitt. Det skjedde neppe så mye nevneverdig, annet enn at jeg kom på at jeg hadde booket stillevogn, så jeg fikk stappet i med 7-11-samndwichen før det kom på flere, så jeg ikke skulle bråke for mye med den. Toget ankom til slutt Esbjerg, og jeg fant vegen til Hotel Britannia, som var booket etter prinsippet at det så "dyrest og finest ut", med størst sjanse for å møte på bandet. Dette var også kvelden jeg hadde vurdert å være i Fredericia for å se de der også, men det var det lurt at jeg ikke gjorde. Mer om det i neste innlegg. Jeg tror heller ikke bandet bodde på Britannia i Esbjerg. Eller; jeg vet ikke. Så de i ihvertfall ikke. Fikk presentert meg ved innsjekk, og siden jeg allerede hadde fylt inn info om hvem jeg var, hvor jeg bor, etc. etc. på internett da jeg booket, måtte jeg gjøre det en gang til nå, på et papirark. Why??? De hadde jo til og med fått pengene mine for mange måneder siden. Fikk å hvertfall skriblet ned noe, og fikk en nøkkel. Fant vegen opp på rommet, og tror jeg nå begynte å merke at jeg hadde vært litt for lenge utendørs på Østerport, for formen tilsa ikke annet enn å bli på rommet og slappe av. Kanskje like greit at jeg ikke skulle på konsert i Fredericia. |
22-12-2024, 15:04 | #13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Husker ikke detaljene om hvor mye jeg evt. sov, men. Ja, jeg skal spare dere for alt av detaljer.
Droppet elegant frokosten, da jeg ikke hadde særlig matlyst. Var vel først i 13-14-tiden, at jeg turte å prøve å hive innpå et par lakriskuler jeg hadde tatt med fra lugaren på båten, samt en liten Snickers fra en veldig dyr snacskkurv som stod på rommet. Og da det gikk bra, tok jeg sjansen på en tur ned i første etasje og en biffsalat med en cola til. Tror de klarte å pushe på meg en dessert også. Etter lunsj fant jeg en sofa i resepsjonen, og satte meg ned litt for å peoplewatche litt. Kanskje det det dukket opp noen kjentfolk? Da de i resepsjonen begynte å lure på om jeg trengte hjelp, fant jeg dog vegen opp på rommet igjen. Det nærmet seg dog konsertstart, og det var på tide å bevege seg i retning Musikhuset Esbjerg. Det var bare ut døra, og rett ned der *peker*. 50 meter/5 minutter i følge Google Maps. Det ble dog en ørliten pitstop innom en gylden måke på torget, sånn siden det var noen timer siden biffsalaten. Fant konsertstedet, unnet meg en garderobeavgift, og gikk for å vente utenfor døren inn til selve lokalet. Er man fan av et band, så deltar man gjerne i div.Facebookgrupper, og gjør man det så oppstår gjerne sånne situasjoner. Jeg står der bare og venter, og passer mine egne saker, når jeg plutselig ser tre, eldre danske damer (de kunne sikkert vært mora mi. Mange som liker Smokie kunne nok ha vært det). "Heder du Martin..? Martin Foss??vi har sett dig på Facebook". så da ble det litt høflig tørrprat med de, før dørene etter hvert ble åpnet. Fant med en grei plass, helt foran, ca. midt på. |
22-12-2024, 15:25 | #14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Var altså spent på konserten.
Som litt ekstra nerd, var jeg spent på å se den nye bassen til Luke. Og Luke selv (han har noen andre jobber, så det hender han har vikar til bassistjobben i Smokie). Han hadde visst byttet ut en billig Squier Precision med en Gibson Thunderbird i fargen Inverness Green (han er altså oppvokst i Inverness). Pete hadde visst byttet ut sin Fender Brad Paisley Signature Esquire med en sunburst Telecaster, og Mick hadde begynt å dra med seg en hvit Les Paul istedenfor sin gamle Gordon Smith Custom. Bryr noen seg? Jeg gjør Det var også min andre konsert i 2024, men den forrige spilte de sammen med Bonnie Tyler, så spilletiden hadde vært litt redusert, med tilsvarende amputerte settliste. Så jeg var klar for full pakke igjen (selv om den er akkurat den samme som de har hatt siden de byttet ut en hel låt i mai 2023) Gutta kom på, og de leverte. Fortsatt usikker på om det fortsatt er noen som går fem på, når Pete spør: "Do you all wanna hear a song with i girl's name in the title?", og alle skriker "Alice!!!". Folk må da skjønne at de spiller den helt til slutt? "No, here's a song about Rose-A-Lee" (En av mine personlige favoritter, men man kjenner nesten litt på skuffelsen når folk skjønner at det ikke er den om Alice). Litt senere: "Do you want to hear another song with at girls name in the title?" "Alice!!!" "Nope, this is about a girl with a whole different set of problems. Carol!". Så har du slutten av settet, før ekstranumrene: "This is our very last song" "Have you been to one of our concerts before? I said, this is our very last song", også begynner de på Needles and pins. Så med mindre Pete lyver, så har de altså ikke tenkte å spille Alice. Jeg har dog vært på et par konserter før, så jeg vet han lyver. De fullførte Needles and Pins, stod litt vel lenge og bukket, forsvant av, så kom de på igjen for "Don't Play Your Rock & Roll To Me" og "Living Next Door To Alice", og jeg tror alle var fornøyd. Så været... Hele denne dagen hadde det regnet ganske kraftig. Jeg hadde muligens ikke lagt så veldig merke til det, men det ble nevnt under veis i konsert at de hadde blitt forsinket fra Fredericia pga. stengte motorveger. De må altså virkelig ha regnet. Videre postet Martin på instagram om at det hadde blitt sagt at man ikke skulle legge ut på tur om man virkelig ikke måtte. Så om jeg hadde planlagt konsert både i Fredericia og Esbjerg, hadde jeg mest sannsynlig ligget på et hotellrom i Fredericia og ikke følt meg i form til å gå på konsert der, og neppe kommet med til Esbjerg neste dag. Så hell i uhell, eller'no der altså. Rakk også å få med meg at jernbanen mellom Esbjerg og et sted litt lenger øst på Jylland var stengt, og det ville bli buss for tog. Jeg tok altså kvelden uten å helt vite hvordan jeg skulle komme meg til Køben neste dag. |
22-12-2024, 21:39 | #15 |
ScanFlyer Crusty
|
Fantastisk bra rapport så langt Martin!!!
Søsteren min sier at hvis det regner på bursdagen din da har du vært slem det året som har vært. Og hvis det er sol på bursdagen din, da har du vært snil. Jeg har hatt sol på 80-90% av bursdagene mine (har bursdag i juli). Det du sier om Pepsi "Det ble den dårlige kopien Pepsi", vi må ta en alvorlighets prat om dette neste gang vi møtes. |
22-12-2024, 21:39 | #16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Våknet neste morgen, og visste ikke annet enn at 10:05-toget som jeg hadde billett på ikke kom til å gå. I løpet av natten var det visst satt opp masse buss for tog. Et kjapt søk på rejseplanen avslørte at 10:05-toget ikke skulle gå. No shit. Måtte dog scrolle litt oppover for å finne en avgang som matchet med ankomsttiden min på Østerport. Ikke helt logisk, men jeg fant ut av det. Når skulle den gå? 08:53 med buss til Kolding og overgang til tog der (så en drøy time før opprinnelig avgang). Hva var klokka nå? Sånn røffli 07:53. Må være første gangen jeg våkner en time før avreise uten å vite det før jeg våkner.
Fikk uansett på meg fillene, fikk meg litt frokost, og fant vegen retning Esbjerg station, som igjen lå rett ved siden av bussterminalen der bussen skulle gå fra. Rakk også innom 7-11 for litt bunkring. Havnet først i kø bak to damer som tydeligvis hadde bedre tid enn meg (enda de skulle med samme buss). Først handle litt, og så skravle litt (de kjente visst de som jobbet der). Det ble så min tur, og jeg fikk betalt for det jeg skulle ha (husker ikke så detaljert, men de var helt sikkert en cola med i bildet). Skulle så snu meg mot venstre og... der stod de og skravla fortsatt, med den andre personen som var på jobb, og sperret hele vegen fra kassa og ut av kiosken. Jeg måtte rett og slett gå motsatt veg og "via" hele resten av kiosken for å komme forbi dem. Makan, grr. etc. Så bussen, og begynte å frykte at jeg muligens var litt for sent ute for å finne en helt åpen toseter. Sjåføren lurte på hvor jeg skulle, svarte "Kolding",og det var i orden. Tror ikke det ble sjekket noen bilett. Det satt selvfølgelig folk over alt, men en eldre, dansk bestemor(?) tilbød meg å få sitte ved siden av henne. Hakket mer pratsom enn jeg foretrekker, men hyggelig nok. Fikk skvist meg inn på vindussetet, og etter hvert dro den stapfulle bussen i retning Kolding. Var innom flere steder, der det stod opptill flere mennester og ventet, men mange måtte bli stående. Jeg var sjeleglad for min inneklemte sitteplass mellom vinduet og den eldre danske damen. Usikker på hvor hun skulle, men tror det var hun som hadde med seg maten da hun satt med et par bæreposer med mat. I tillegg hadde jeg (av en eller annen grunn) sett litt for mange klipp av den danske utgaven av "The Julekalender (helt naturlig det, sånn i september?), så den jyske dialekten var litt "printet inn" i hodet mitt, så jeg klarte ikke å la være å synes at damen hørtes ut som Gjertrud Sand (på dansk). Ellers fikk jeg visst høre at jeg både var kjekk og pen i tøyet. og at hun visstnok var for gammel (det ble bablet noe om halvrtredsene). Var vi fremme i Kolding snart.??? Kunne for øvrig se at flere veger var stengte med store mengder vann liggende, så det hadde visst regnet. Vi ankom til slutt Kolding, og det var bare å finne vegen over til stasjonen, og vente på toget. Det konkrete toget jeg hadde billett til, og reservert sete i vogn nummer et-eller-annet. Toget bestod av typen IC3, og jeg mener det skulle være totalt tre sammenkoblede tre-vogns-sett. Dog manglet det ett, og det var der min vogn var, så jeg fant en annen tilfeldig vogn, og en ledig toseter. Det står jo over setene hvilken strekning et sete evt. er reservert på. Bortsatt fra at her var den lille skjermen i ustand, så jeg tok en sjanse her. Da kom det selvsagt en familie på fire som skulle ha både den og toseteren foran, så jeg endre opp med å holde ei dansk blondine med selskap. Typ mye yngre enn hun fra bussen. Jeg tror det var ved Middelfart, at det så ble annonsert at de tre manglende vognene ville bli koblet på, men de var ikke helt sikre på hvilken ende. Jeg tror det var i den enden som var lengst unna der jeg satt (etter først å ha annonsert det motsatte), så jeg gadd ikke styre med det. En kjapp dummybooking avslørte at setet mitt uansett var ledig (ja, det lille displayet virket ikke der heller), så jeg ble bare sittende. Vi ankom til slutt Østerport, og jeg fant vegen retning DFDS-terminalen. |
22-12-2024, 21:48 | #17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
|
|
22-12-2024, 21:54 | #18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Så var det sjarmøretappen.
Pearl Seaways lå der hun skulle, og jeg fikk sjekket inn og kommet meg om bord. Det var booket ca. samme type lugar (dog uten balkong), og det var nesten litt nedtur å måtte finne lugaren akterut på dekk 6. Det ble uansett slappet av med et par drinker mens man ventet på avgang, i Columbus Club helt akterut. Skipet ligger også med akterenden inn i København, så man kan observere både biler og fotpassasjerer ankomme. Det var vel da de var 14 minutter til avgang (deadline er 15 minutter), at det kom en fyr løpende med trillekoffert, og det som så ut som familien hans litt lenger bak. Åjåj! Så spennende! Ville de rekke båten? Det ville jeg mest sannsynlig aldri få vite... ....eller, joda! For noen minutter senere, så kom de ut av terminalen igjen, sammen med en som så ut som han jobbet der, og så ble de geleidet inn via bildekket. Flaks! Det ble visst en pastalunsj denne gangen også, og nå gikk jeg for lasagnen. Senere på kvelden ble det buffet i 7 Seas, og det smakte helt greit. Sov antageligvis godt, fikk i meg litt morgenmad neste morgen, og så var det egentlig bare å komme seg hjemover. Alle de involverte var enig i at det var en bra tur (En ørliten bildekavalkade kommer straks, men om man scroller seg til det tredje bildet her, så er jeg han med capsen til høyre for hun gamle med krøllene) https://www.instagram.com/p/DAdAI6TNqTd/?img_index=3 |
22-12-2024, 22:22 | #19 |
ScanFlyer Crusty
|
|
24-12-2024, 10:27 | #20 |
ScanFlyer Rusty
|
Artig rapport uten fly. Det kan knirke med forbindelsene i alle land om værgudene er i dårlig humør.
Sent from my iPhone using Tapatalk
|
|