|
08-06-2012, 11:29 | #1 |
ScanFlyer Molded
|
Wien - What to do and where to live?
Jeg vurdere å ta den årlig høst turen til Wien. Men den byen er som et kjempestort sort hull for meg. Så tips til hva man skal se. Og hvilken del av byen man bør bo tas mot med takk!!
|
08-06-2012, 12:33 | #2 |
ScanFlyer Blue
|
Re: Wien - What to do and where to live?
En tur på trikk nr 1, som går i sirkel rundt sentrum er et must - gir en flott oversikt over mye flott arkitektur.
Andre obligatoriske severdigheter inkluderer vel Hofburg og Stefansdomen. En skikkelig Wienersnitzel på en lokal kneipe er også å anbefale. Liker man film er det absolutt verdt å se Den Tredje Mann med Orson Welles fra 1949 - handlingen er fra Wien rett etter krigen, og det å se den i en gammel kino i Wien er en opplevelse. Tror den vises på Burg Kino på Opernring. Liker man militærhistories bør du ta turen innom Heeresgesichteliches Museum, her kan du se bilen og uniformen Franz Ferdinand brukte dagen han ble skutt, teltet storvisiren av Tyrkia brukte under slaget om Wien og mye annet snadder. Ellers er Schönbrunn absolutt verdt et besøk og Wien er vel også stedet hvis du liker klassisk musikk, mange konserter å velge mellom. |
08-06-2012, 12:50 | #3 |
ScanFlyer Molded
|
Takk, dette var til god hjelp :-)
|
08-06-2012, 13:00 | #4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Nå har jeg bare vært noen timer der, men jeg spiste her:
http://www.plachutta.at/index.php?id=25 (Plachutta Wollzeile) Og jeg hadde snitsel, men Tafelspitz virker å være den helt store spesialiteten. På veggene hang det portretter og autografer fra en haug med nasjonale og ikke minst internasjonale storheter. |
08-06-2012, 13:16 | #5 | |
ScanFlyer Silver
|
Quote:
Hundertwass-husene med sin spesielle arkitektur, er også å anbefale. Fra flyplassen og inn til sentrum kan du ta flytog-ekspressen CAT, koster € 10, ( går ikke like ofte som Flytoget ) og da kan du finne et hotell i nærheten av den endestasjonen. Hvis man har god tid, så kan man leie bil og reise sydover til Burgenland, som er der all god Østerriksk vin kommer fra, kanskje til Rust som er kjent fra TV-serien Vinbaronen. Ikke så kangt dit hvis du kjører motorveien sydover mot Graz, Kroatia, Grekenland, Tyrkia : Ja, den er merket slik når du kommer et stykke sydover ). Jeg kjøpte hotelloppholdet på Priceline, og for € 57 fikk jeg Hilton am Stadtpark. Krysset av for **** og bød € 57, og det kommer et tilleggsavgift til Priceline i tillegg.Eller har NH 2 bra hoteller i Maria Hilferstrasse, og Mercure har flere OK hoteller i sentrum Shoppinggatene heter Maria Hilferstrasse og Kärtnerstrasse. |
|
08-06-2012, 13:51 | #6 |
Helgeturekstremist
|
Hundertwasser, Klimt og båttur på Donau til Bratislava er vel høydepunktene.
08-06-2012, 17:08 | #7 |
ScanFlyer Gold
|
Skal selv til wien og bratislava i mitten av juli jeg skal bo på hilton plaza to netter i wien og dubletree i bratislava to netter ser ut til å være helt ok hoteller.
Prøv å få med deg en liten tur til bratislava når du er der det er bare ca. 3 mil unna. |
08-06-2012, 23:29 | #8 |
ScanFlyer Dusty
|
Har vært mye i Wien siste årene.
Severdighetene er selvfølgeligheter. Sørg for å få med deg områdene rundt rådhuset og deromkringliggende parker. Rådhuset er flott på kveldstid Austria Trend Hotel Europa er et greit foretningshotell lokalisert midt i smørøyet på Neuermarkt bare noen hundre meter fra Stephansplatz. Middels pris og bra frokost. Bodde på DoCo på Stephansplatz for et par år siden også. Veldig moderne med høy standard, men priser deretter. Utsikt mot gågatene i sentrum og lobby i 3. etg. American Bar er en arkitektonisk perle fra tidlig på 1900-tallet. Knøtt liten og med et sjef coctailkart. Uteservering selvfølgelig. Rett ved plassen med adresse Kärntner Durchgang 10. Veldig mange steder med god schnitzel. Prøv feks http://www.tripadvisor.com/Restauran...hl-Vienna.html Liker du italiensk, kan Da Capo i Schulerstrasse 18 anbefales. Rett bak kjerka. Stikk innom og bestill bord om du vil sitte ute i høysesong. Ellers er det aldri feil å sitte ute i smågatene i museumskvarteret. Sidegatene til Burggasse og rundt i området der er fint. Biergarten er et must. Orker du ikke dra veldig langt ut av bykjerenen, kan feks denne duge: http://www.tripadvisor.com/Restauran...ei-Vienna.html Du må ha pølse. Og den må kjøpes i skikkelig pølsebu. Utenfor turistområdene ofte servert på ordentlig talerken. Käsekreine (ostepølse) med sennepp og rugbrød funker fint mellom lunch og middag. Inntas stående og skylles ned med pils, selvfølgelig. Sjømat er også blitt svært gangbar fastfood i Wien og selges på mange sjapper i sentrum. Rådet mitt er ellers; Prøv sidegatene. Se hva som skjer ;o) God tur Last edited by Bergern; 08-06-2012 at 23:57. |
10-06-2012, 17:15 | #9 |
ScanFlyer Molded
|
Takker så meget. Her var det mye bra tips.
|
11-03-2013, 02:40 | #10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Noen som har bodd på Le Meridien i Wien? HH gull går snart ut, og da får man heller bruke SPG gull. Le Meridien er et alternativ, eller man kan bo kjedeløst. Bristol så litt slitt ut.
Turen går i mai, men tipper jeg booker hotell i løpet av mars. |
23-03-2013, 00:28 | #11 |
ScanFlyer Blue
|
Wien - What to do and where to live?
Hei,
Jeg har booket en tur t/r OSL-Wien i juli, skal ikke overnatte i Wien ved ankomst (rundtur til Bratislava, Budapest, Zagreb og Lubljana med tog), men har booket et rom på Graben Hotel for de 2 siste dagene. 4 Stjerners hotel iflg. dem selv, NOK 700 per natt var prisen jeg betalte (enkeltrom/per natt). Mvh Fjordheim |
24-02-2020, 14:39 | #12 |
Jet-setter :)
|
Drar frem denne tråden, da fruen har hatt styremøte med seg selv og bestemt at i år skal vi til Wien på julemarked og juleshopping.
Vi reiser 6-9 Des, og ser etter et bra hotell sentralt i Inner Stadt så vi har alt innen gangavstand. (Helst 5 stjerner, men 4 stjerners går også bra om det er "spesielt") Har sett på Hilton Vienna Plaza og Kempinski, men har hørt fra flere at det skal være mange gode hoteller der nede så derfor spør jeg dere, ekspertene, her... På forhånd takk for hjelpen! Kim Last edited by kimpe; 24-02-2020 at 14:42. |
24-02-2020, 16:54 | #13 |
ScanFlyer Dusty
|
DO & CO på Stephansplatz var ganske lekkert. Er noen år siden sist jeg bodde der, men bør være et sentralt beliggende alternativ.
https://www.docohotel.com/en/
24-02-2020, 20:39 | #14 |
ScanFlyer Silver
|
K+K Palais Hotel kan jeg anbefale. Fint 4 stjerners hotell to tre kvartaler fra flybussen. Kort vei opp til sentrum, enda kortere hvis dere hopper på den lille lokalbussen på hjørnet. Restauranter rundt i området og matbutikker. Dessuten ligger den rett ved en park så rolig område. Min kone og jeg har bodd der en del. Fint rolig sted.
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|